Citat:
Ursprungligen postat av
jättejenny
Hej. Blev nyligen custom fittad för ett järnset där jag ska ha stiff-skaft. På min driver har jag ett regular-skaft och det känns därför rimligt att gå upp till stiff eller x-stiff i drivern. Har TM R1 så detta ska passa. Vad mer behöver man tänka på när man köper skaft? Kan man såga av skaftet själv om det är för långt? Får adaptern plats då? Är det bra pris på skaftet jag länkade (790kr inkl. frakt)? Grepp måste man köpa till.
Korta svaret får bli att att du inte ska köpa det skaftet. Din frågeställning känns alldeles för öppen och det verkar inte som du vet vilken typ av skaft du är ute efter.
Aldila NV spelas styvt och ger låg launch och spin vilket gör att det lämpar sig bäst för de med rejäl fart i klubban. Har du tänkt något kring det här med vikt? Ett driverskaft runt 85g är tyngre än vad de allra flesta vill ha. Det går att kapa skaft, men kapar du toppen, den sida som är ned i klubbhuvudet kommer det påverka skaftets egenskaper. Det spelas än styvare.
Skaft är väldigt personligt, två personer med liknande slaglängder kan föredra två helt olika typer av skaft. Om jag vore du skulle jag höra av dig till det ställe du custom fittade och se vad de föreslår för typ av skaft. Där borde de även ha demo-skaft som du kan testa för att se vad som passar dig