2017-09-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Finns en kille i Lerdala som har gjort cfs Peter har jag för mig han heter, men han kan ha lagt av. Björn på Dimbo är duktig och Lars på Skövde Gk är också duktig.

http://www.longbowgolf.net/#START Timmersdala var det visst!

Kanon. Ska kolla in dessa, känns ju som att Dimbo är mest intressant då de trots allt har en butik.

Vi har ju en väldigt duktig pro på klubben där jag är medlem, men han har ej verktyg/maskiner till att göra en CF. Dessutom så har han inte många typer av skaft hemma.
Jag vill ju inte komma till ett ställe som kanske enbart har 2-3 skaft per styvhet i lager då man väl/antar jag vill testa flera olika?
Därför känns en butik likt Dormy, Innesvingen, Dimbo osv mer som att de kanske har ett större lager av just skaft?
Citera
2017-09-21, 13:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikko6
Kanon. Ska kolla in dessa, känns ju som att Dimbo är mest intressant då de trots allt har en butik.

Vi har ju en väldigt duktig pro på klubben där jag är medlem, men han har ej verktyg/maskiner till att göra en CF. Dessutom så har han inte många typer av skaft hemma.
Jag vill ju inte komma till ett ställe som kanske enbart har 2-3 skaft per styvhet i lager då man väl/antar jag vill testa flera olika?
Därför känns en butik likt Dormy, Innesvingen, Dimbo osv mer som att de kanske har ett större lager av just skaft?
Jag har gjort en custom fitting på Innesvingen i Göteborg och dom rekommenderade faktiskt att jag skulle behålla mina gamla. Efter 30 minuters testande så sa pron där bara "Jag känner mig som en rätt usel säljare nu men jag kan inte se någon som helst anledning till att du ska byta klubbor. Dom du har funkar perfekt." Och det gällde alltså mina gamla Ping Karsten 1 från 70-talet.

Ja, poängen var ju i alla fall att jag litar på dom. Många hade nog försökt få mig att byta till senaste varianten, speciellt eftersom jag hade sagt att pengarna inte spelade någon roll.
Citera
2017-09-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag har gjort en custom fitting på Innesvingen i Göteborg och dom rekommenderade faktiskt att jag skulle behålla mina gamla. Efter 30 minuters testande så sa pron där bara "Jag känner mig som en rätt usel säljare nu men jag kan inte se någon som helst anledning till att du ska byta klubbor. Dom du har funkar perfekt." Och det gällde alltså mina gamla Ping Karsten 1 från 70-talet.

Ja, poängen var ju i alla fall att jag litar på dom. Många hade nog försökt få mig att byta till senaste varianten, speciellt eftersom jag hade sagt att pengarna inte spelade någon roll.

Okej. Men samtidigt skulle du ju kunna uppgradera med ett helt nytt sätt som ersätter de klubbor du har rakt av?!

Upplevde du att du fick testa många olika skaft eller hade dom få skaft i lager?

För i min värld om det är en bra CF så bör dom väl ha iaf minst 7-8 olika skaft i regular, samt minst 7-8 olika i stiff osv osv. Upplevde du att det var så eller fick du prova väldigt få?
Citera
2017-09-21, 17:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Okej. Men samtidigt skulle du ju kunna uppgradera med ett helt nytt sätt som ersätter de klubbor du har rakt av?!

Upplevde du att du fick testa många olika skaft eller hade dom få skaft i lager?

För i min värld om det är en bra CF så bör dom väl ha iaf minst 7-8 olika skaft i regular, samt minst 7-8 olika i stiff osv osv. Upplevde du att det var så eller fick du prova väldigt få?
Japp, det skulle jag kunnat göra, för 6-7000 spänn så kunde jag fått ett annat järnset som var precis lika bra som mina gamla antika klubbor.

Och i mitt fall var det just järnsetet som det var frågan om, då blir det inte skaftbyte på samma sätt, utan det plockades fram en massa olika klubbor från olika tillverkare som han trodde skulle passa beroende på min sving och trackman-värden.
När jag köpte ny driver för några år sen (på Dormy då) så var det en helt annan sak, då plockades det först ett gäng olika klubbor för att se åt vilket håll det lutade, sen när jag hittat en bra standardklubba så försvann han iväg en stund för att plocka fram det perfekta skaftet för mig.
Och jag har ingen aning om hur många skaft som fanns att välja på, efter att ha testat ett antal olika klubbor så har ju pron väldigt bra koll på vad som borde funka bäst. Nu för tiden är det ju näst intill enkel matematik..
Citera
2017-09-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Japp, det skulle jag kunnat göra, för 6-7000 spänn så kunde jag fått ett annat järnset som var precis lika bra som mina gamla antika klubbor.

Och i mitt fall var det just järnsetet som det var frågan om, då blir det inte skaftbyte på samma sätt, utan det plockades fram en massa olika klubbor från olika tillverkare som han trodde skulle passa beroende på min sving och trackman-värden.
När jag köpte ny driver för några år sen (på Dormy då) så var det en helt annan sak, då plockades det först ett gäng olika klubbor för att se åt vilket håll det lutade, sen när jag hittat en bra standardklubba så försvann han iväg en stund för att plocka fram det perfekta skaftet för mig.
Och jag har ingen aning om hur många skaft som fanns att välja på, efter att ha testat ett antal olika klubbor så har ju pron väldigt bra koll på vad som borde funka bäst. Nu för tiden är det ju näst intill enkel matematik..

Tack för svaret! Lutar åt en CF på antingen Dormy alternativt Innesvingen.

Har kikat på följande klipp (http://www.svenskgolf.se/artiklar/ut...ghandicapparen) och där tycker jag det framgår ganska tydligt att pron låter honom testa flera olika sorters skaft inom den styvhet han ska ha.

Lite dit jag vill komma, med att de har olika sorters skaft i lager att testa så att säga.
Citera
2017-09-22, 12:42
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Tack för svaret! Lutar åt en CF på antingen Dormy alternativt Innesvingen.

Har kikat på följande klipp (http://www.svenskgolf.se/artiklar/ut...ghandicapparen) och där tycker jag det framgår ganska tydligt att pron låter honom testa flera olika sorters skaft inom den styvhet han ska ha.

Lite dit jag vill komma, med att de har olika sorters skaft i lager att testa så att säga.

Dimbo har i princip alla skaft du kan tänka dig
Citera
2017-09-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Dimbo har i princip alla skaft du kan tänka dig

Mailade Innesvingen igår (inget svar) samt Dimbo idag (svar direkt) och de gav mig faktiskt det svar som jag ville ha.
De har ganska många skaft i de olika styvheterna.

Så just nu står det mellan Dimbo (relativt lokalt för mig) samt Dormy.

Skulle vara intressant att höra om någon annan varit på Dormy och gjort en CF så man kan få lite tankar och reflektioner hur det var. Om ni fick prova många olika skaft/blad osv.
Citera
2017-09-23, 12:47
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Mailade Innesvingen igår (inget svar) samt Dimbo idag (svar direkt) och de gav mig faktiskt det svar som jag ville ha.
De har ganska många skaft i de olika styvheterna.

Så just nu står det mellan Dimbo (relativt lokalt för mig) samt Dormy.

Skulle vara intressant att höra om någon annan varit på Dormy och gjort en CF så man kan få lite tankar och reflektioner hur det var. Om ni fick prova många olika skaft/blad osv.

Jag gjorde en i somras. Sade att jag var intresserad av ett nytt järnset och fick prov lite olika märken, Mättes i deras trackman eller vad de har samt att de satte markeringar på bladen för att se hur jag träffade. Efter att ha sett min svinghastighet m.m så provades olika skaft i det märket jag tyckte om. Märkte en skillnad direkt med nya klubborna om man jämför mot de gamla som var ett nybörjarset.
Citera
2017-09-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag gjorde en i somras. Sade att jag var intresserad av ett nytt järnset och fick prov lite olika märken, Mättes i deras trackman eller vad de har samt att de satte markeringar på bladen för att se hur jag träffade. Efter att ha sett min svinghastighet m.m så provades olika skaft i det märket jag tyckte om. Märkte en skillnad direkt med nya klubborna om man jämför mot de gamla som var ett nybörjarset.

Tack för ett bra svar!
Ska göra en CF på fredag, dock ej på Dormy. Men vi får helt enkelt se vad de kommer fram till! Om jag som ganska lång behöver förlänga klubbor eller ej. Om jag ska spela med stiff, regular eller vad det visar.
Citera
2017-10-16, 14:31
Medlem
Dags för summering av min golfsäsong då!

126 rundor (so far) - ca 60% fulla 18-hålare. Bästa runda - 83 slag. Bästa minne - 3 birdies på främre 9.

9 tävlingar - En vinst, slaggolf. Det var min första tävling ever och jag var riktigt nervös och sov bara 4 timmar natten innan. Lite sömn ett vinnande koncept kanske? Spelade även KM och hade som mål att klara cuten som brukar ligga runt 85 slag över 2 rundor. Missade med 4 slag, kunde inte putta.

HCP 16.4->10.7 - Tog kortet förra sommaren å gick från 54 till 16. Satte som mål denna sommar att komma ner till runt 12. Så klarade mitt uppsatta mål men är nu väldigt sugen på att försöka komma ner till singelsiffror, verkar dock som att det får vänta till nästa år.

Lektioner - 4 st. Vi gjorde egentligen samma sak alla 4 lektioner vilket var att försöka få min sving att inte gå så mycket utifrån och in (vilket den fortfarande gör..)

Statistik, GameBook 40 rundor
88.9 slag/runda, 46% fairways (tror denna siffra är för hög), 56.25% GIR med fairwayträff, 34.78 puttar/runda. 20 fåglar.

Har spelat väldigt mycket golf denna sommar, jag är helt beroende. Spelet har varigt VÄLDIGT svajigt från vecka till vecka och jag har inte lyckats hitta någon vidare kontinuitet. Jag har övat väldigt mycket på chippar samt wedgar (30-90m) där jag också sett störst framsteg ute på banan. Mina styrkor i år har helt klart varit chippning, wedgar och även järnslagen (de dagar svingen känns ok). Min svaghet by FAR har varit puttningen, vet inte hur många puttar jag pullat vänster om hålet när jag varit ca en meter ifrån. Nä puttningen måste verkligen förbättras nästa säsong om jag ska sänka min snittscore. Till min kära driver har jag en riktig hat-kärleks relation då den verkligen kan vara ett enormt vapen i min bag eftersom jag slår den rätt långt, ca 250m i snitt när jag träffar fairway. MEN jag träffar inte fairway, eller ens ruffen, tillräckligt ofta. Det är drivern som är boven bakom många dubblar/tripplar och därför också en av mina svagheter.

Mina mål för kommande säsong:
Nå singel-hcp
Slå under 80
Klara cuten på KM
Mer birdies!!!!

Strategi:
Förbättra puttningen, håll bollen i spel (kanske börja köra lite tråkigare och säkrare golf), fortsätta nöta på svingen.
Citera
2017-10-23, 09:19
Medlem
Rotselleris avatar
Någon som har koll på just shop ok? Verkar en brittisk sida med gratis frakt i hela europa.

En M2a ligger t.ex. på 300 euro och då kan man välja typ av skaft samt längd osv utan extra kostnad..

För bra för att vara sant?

https://www.justshopok.com/
Citera
2017-10-23, 17:36
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmgr3n
Min svaghet by FAR har varit puttningen, vet inte hur många puttar jag pullat vänster om hålet när jag varit ca en meter ifrån. Nä puttningen måste verkligen förbättras nästa säsong om jag ska sänka min snittscore. Till min kära driver har jag en riktig hat-kärleks relation då den verkligen kan vara ett enormt vapen i min bag eftersom jag slår den rätt långt, ca 250m i snitt när jag träffar fairway. MEN jag träffar inte fairway, eller ens ruffen, tillräckligt ofta. Det är drivern som är boven bakom många dubblar/tripplar och därför också en av mina svagheter.

Ge fan i att titta vart bollen tar vägen när du puttar så ska du se att den trillar i hål istället för att gå vänster. Ge drivern semester och hantera utslagen med spoon istället; inte lika ballt, men desto roligare att notera par på alla hål istället för "de flesta, dock kryddat med några dubblar och tripplar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in