2014-08-04, 21:43
Medlem
Hermansssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
De som slår bra på rangen spelar ofta utan självförtroende på banan. Oroliga för att de ska slå bort sig. På rangen spelar det ingen roll om man slår en duffdraw medan det kan bli förödande på banan. Det är i alla fall vad jag känt ibland och även vad jag sett.

This.

Ungefär som att skriva 80% rätt på högskoleprovet hemma när man tränar, men inte klarar så mycket mer än hälften i skarpt läge.
Citera
2014-08-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Håller inte med dig alls i översta stycket, vad det gäller träning på rangen. Jag har fått ut fruktansvärt mycket av att nöta på rangen. Tror jag skulle definieras som "en av de bättre spelarna" - breakat par iallafall(om det nu har någon betydelse, säger dock inte att jag själv är duktig, vilket jag ofta berättar för mig själv på banan.).

Det andra stycket - Att första bollen går sämst, så borde det rimligtvis även vara på rangen. För att göra den liknelsen skulle det krävas att du började spela samma på rangen som på banan. Dvs Drive -J8,Trä3 - PW och inte järn åtta 4x+ ggr.

Jag håller med dig om mattan, vilket jag också skrev. Men det tyder väl mer på att golfaren i sig inte märker någon kinestetisk skillnad på tjocka och tunna träffar. Spec tjocka eftersom klubban får en "bounce" av mattan.

Har hört flera inklusive pron att det är ingen vits att slå bollar på rangen om du inte har något att träna på(teknik inriktat). Alla är olika.

Ja, det är svårare att märka tjocka och tunna slag på matta,beror lite på vilken matta också.

Som sagt, jag själv kan slå oändligt med bollar på rangen, med eller utan teknik träning.
Citera
2014-08-04, 22:07
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Lanoo skrev

Personligen tycker jag rangen är bra för driver, wood och hybrid.
Att slå med wedge tycker jag bara blir fel. Eftersom mattan är så jävla förlåtande kontra det mjuka gräset. Skulle slå in min 54 grader i vintras och tyckte det funkade sjukt bra. Så kom jag ut och grävde hål till kina varje gång. Tog en månad att få rätt sving på den.

Men som sagt, träklubbor spelar ju verkligen ingen roll om man kör från gräs eller matta.

Man kan ju slå lite olika med wedgar. Det kan vara bra och sätta sig in i attack angle och spin loft, wedgar kan vara otroligt förlåtande, man kan träffa bakom bollen och glida igenom på bouncen även i tighta lägen i gräs.
Citera
2014-08-04, 22:20
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
InTheBack skrev

Det var det här jag ville åt. Enligt mig så är folk lika dåliga/bra på rangen som banan, det är bara att det inte märks lika tydligt. Sen tillkommer pressen vilket jag håller med om bidrar till ett sämre spel på banan. På banan slår man bollen med fullt fokus och med ett intensivt intresse att s vart bollen landar, vilket kanske gör att man lägger märke till skitslagen på ett annat sätt.

Jag kommer inte exakt ihåg Mcilroys trackmandata på driverträningen, men jag har för mig att han snittade ca 335 yards och la bollarna inom en cirkel på ca 10-15 yards. Men på bana fungerade ju det inte så bra för honom under det året, om man jämför med nu då.
Citera
2014-08-04, 23:04
Medlem
Jag har en fråga angående flexibilitet.
Jag upplever att jag kan vrida upp axlarna till ca 80-85 grader innan det börjar spänna.
Om jag sedan vill så kan jag vrida upp ända till 95-100 grader, men då spänner det verkligen och det krävs att jag tar i rejält för att komma dit.

Hur långt ska jag gå i min golfsving? Tycker det känns mest naturligt att vrida upp tills det just börjar spänna och sedan starta nedsvingen. Men det känns samtidigt lite vekt.
Citera
2014-08-05, 10:26
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Swerox skrev

Jag upplever att jag kan vrida upp axlarna till ca 80-85 grader innan det börjar spänna.
Om jag sedan vill så kan jag vrida upp ända till 95-100 grader, men då spänner det verkligen och det krävs att jag tar i rejält för att komma dit.

Hur långt ska jag gå i min golfsving? Tycker det känns mest naturligt att vrida upp tills det just börjar spänna och sedan starta nedsvingen. Men det känns samtidigt lite vekt.

Denna video om "The Kinetic Chain" kanske kan vara till hjälp?

https://www.youtube.com/watch?v=2jZc...54900&index=11
Citera
2014-08-05, 17:22
Medlem
Wedgies avatar
Varmaste dagen till ära spelade jag och en polare 54 hål på Vidbynäs igår. Första 18 resulterade i bästa rundan på typ 3 år, tragiskt nog, med 35 poäng (14+21). Runda två gick avsevärt sämre, antagligen mest pga värmen. Svårt att hålla koncentrationen uppe.

Dagen genererade ett par fina up-and-downs, minst en 300m-drive (tort, medvind och lite nedför) på södras 9:e och 18:e, samt en järnåtta som landade en halvmeter framför hål och studsade i pinnen. Samt att jag lyckades slå min hybrid och trätrea igen med bra resultat för första gången på länge.
Citera
2014-08-05, 22:14
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Varmaste dagen till ära spelade jag och en polare 54 hål på Vidbynäs igår. Första 18 resulterade i bästa rundan på typ 3 år, tragiskt nog, med 35 poäng (14+21). Runda två gick avsevärt sämre, antagligen mest pga värmen. Svårt att hålla koncentrationen uppe.

Dagen genererade ett par fina up-and-downs, minst en 300m-drive (tort, medvind och lite nedför) på södras 9:e och 18:e, samt en järnåtta som landade en halvmeter framför hål och studsade i pinnen. Samt att jag lyckades slå min hybrid och trätrea igen med bra resultat för första gången på länge.

Och tredje rundan?
Citera
2014-08-05, 22:23
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Och tredje rundan?

Räknade inte ihop poängen, men gick hyfsat. Då jag lyckades slå spoonen bra första gången på länge samt driven på 300+. Lyckades iofs också slå 2 drives i vattnet på 9:an innan jag fick en rak, samt pusha otaliga korta puttar förbi hål...
Citera
2014-08-06, 11:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swerox

Gå så långt du kan där du fortfarande håller dig centrerad och den främre armen håller sig rak så har du bästa förutsättningar att träffa bollen bra och skapa hastighet.
Citera
2014-08-06, 22:13
Medlem
InTheBacks avatar
Kommer dra igång med kreatin imorgon. Varje gång jag förut kört detta, har jag relativt fort kunna öka cirka 10% i vikter på gymmet. Någon som märkt någon effekt på drivarna, när de vart i sin kreatin -påladdning?
Citera
2014-08-06, 23:58
Medlem
Citat:
Kommer dra igång med kreatin imorgon. Varje gång jag förut kört detta, har jag relativt fort kunna öka cirka 10% i vikter på gymmet. Någon som märkt någon effekt på drivarna, när de vart i sin kreatin -påladdning?

Generellt skulle jag rekommendera att hålla alla typer av kreatin, PWO och liknande utanför golfbanan. På golfbanan vill du inte ha en hög peak utan vill snarare hålla en jämn balans över 18 eller 36 hål beroende på hur mycket man ska spela. Ska du däremot köra en longdrive tävling eller liknande kan jag absolut tänka mig att en dubbeldos PWO och lite kreatin på det kan ge en lite mer pump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in