2014-11-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Spanien är precis som många andra sydeuropeiska länder många år bakom oss i golfens utveckling. Däribland ingår en dresscode som säger krage på tröjorna och golfbrallor för herrar exempelvis, det är inget konstigt där nere. De gånger jag varit på jobb på de spanska banorna har det varit många och långa diskussioner med svenskar som precis som dig tycker det är konstigt. Flera av våra gäster togs i våras av banan just för att de tyckte att reglerna var larviga. Golf är i Spanien fortfarande ett "rikemansnöje" och de är oftast väldigt hårda mot just klädsel med mera.

Vilken bana var det ni spelade? Är inte vissa tees utmärkta på alla hål bör de inte vara ute alls. Men säg att vit tee endast fanns på nio hål, då bör du spela det som är längst bak på de andra hålen om teeboxarna ej är markerade. Back tees är ju till för att göra banan längre, men beroende på vilken bana det är vill de inte göra den till okontrollerbara monster utan behålla arkitekturen.

Är jag den enda som inte ser detta som något negativt? Tycker det är något som är värt att behålla. Inom golfen ser man proper ut och jag tycker det skapar en trevlig miljö. Nu finns det så pass många olika klädmärken som gör att det är inte dyrt att köpa en piké och golfbyxor. Knappast det som är problemet. Tycker det ser väldigt tråkigt ut med linne och söndertrasade jeansshorts på golfbanan.
Citera
2014-11-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Är jag den enda som inte ser detta som något negativt? Tycker det är något som är värt att behålla. Inom golfen ser man proper ut och jag tycker det skapar en trevlig miljö. Nu finns det så pass många olika klädmärken som gör att det är inte dyrt att köpa en piké och golfbyxor. Knappast det som är problemet. Tycker det ser väldigt tråkigt ut med linne och söndertrasade jeansshorts på golfbanan.

Nej jag kan absolut förstå det, söndriga kläder ska ingen ha på golfbanan eller någon annan stans än hemma. I mitt fall lät det nästan mer som ett trick att sälja kläder än att det faktiskt var en regel. Killen kommer fram och säger att de framför har klagat på vår klädsel, bollen framför var en bra bit framför och jag är tveksam om de ens såg oss. Att det sedan bara är shopen som säljer piké gör det inte bättre.

Nu hade vi väl lite tur...skulle vi måsta köpt skor,byxor,pike osv så skulle det gått på 1-200euro. Så i mitt tycke så får dresscodem vara hur den vill men säg/skriv förfan så man kommer dit med rätt kläder från början.
Citera
2014-11-30, 12:02
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
InTheBack skrev

Är det någon mer än jag som känner att man tappar 80% av spelet när man inte spelat på ett tag?
Har nu inte spelat på ett par veckor, puttningen sitter där den brukar, även chippningen. Men mitt långa spel urartar direkt när jag inte slagit några bollar på ett tag.

Det brukar vara hit or miss till någon grad även under säsongen när man går till rangen första gången för dagen. Ena dagen perfekt 2m fade, till nästa dag slita med hookar.
Men jävlar vad differans det är om man tar ett par dagar ledigt (för mig,räcker det), tar säkert ett par timmar varje gång i snitt att återfå min vanliga bollflykt och känsla.

80% procent är ju att ta i, då hade det ju nästan känts som man hade fått börja om från början. Svingen tycker jag att jag har rätt bra koll på vid det här laget. Brukar också kolla rätt mycket på svingvideor på nätet när jag inte spelar + att det finns väldigt avancerad instruktion på nätet.

Det jag tycker jag tappar mest är närspelet på grund av att jag blir feg och inte vågar slå till bollen + att jag börjar knacka till puttarna, skall verkligen försöka jobba på det under vintern.
Citera
2014-11-30, 12:04
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Treamz skrev

Om inte annat så är ju det väldigt mycket bekvämare att spela i kläder som är avsedda för golf.
Citera
2014-11-30, 19:21
Medlem
Har bestämt mig nu för att byta eller i alla fall testa spela från vänster istället för höger.

Någon som har bytt "sida"?.
Citera
2014-11-30, 21:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Har bestämt mig nu för att byta eller i alla fall testa spela från vänster istället för höger.

Aldrig gjort eller tänkt tanken, men vore intressant att höra varför du fått för dig att göra det?
Citera
2014-11-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Aldrig gjort eller tänkt tanken, men vore intressant att höra varför du fått för dig att göra det?

Mestadels på skoj. Var vänsterspelare före jag ändrade av någon dum anledning. Har alltid ångrat mig, är vänsterhänt och har fått för mig att det skulle passa mig bättre.
Citera
2014-12-01, 00:48
Medlem
Citat:
Mestadels på skoj. Var vänsterspelare före jag ändrade av någon dum anledning. Har alltid ångrat mig, är vänsterhänt och har fått för mig att det skulle passa mig bättre.
Hur länge har du spelat och vad är ditt handicap? Låter vansinnigt tycker jag men vore intressant att se hur det går för dig! Om jag hade bytt sida skulle jag nog hoppa tillbaka minst 5 år. Utvecklingen skulle antagligen dock gå snabbare. Lycka till!

På tal om det som skrevs ovan angående utstyrsel tycker jag det ger en skön känsla när folk är "rätt" klädda. Tycker det ger ett proffsigt intryck och en känsla av exklusivitet på något sätt. Jag visar nog undermedvetet mindre respekt till folk som bär jeans/cargobyxor på banan men skulle aldrig sträcka mig så långt som att påpeka det för dem eller klubben.
Citera
2014-12-01, 01:36
Medlem
Citat:
Valle Del Este heter banan.
Inte direkt en Pay N' Play-bana, för en spanjor med deras sämre ekonomi så är det runt Bro Hof i greenfee. Så att de är petiga med klädseln där är nog inte så konstigt...
Citera
2014-12-01, 10:02
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Jag har funderat på att stoppa en vänsterklubba i bagen.

Citat:

Du beslöt dig alltså helt random för att byta sida?

Moe Norman var vänsterhänt och slog från höger, han gjorde det för att han kontrollerade svingen med vänstersidan. Jag är högerhänt och vill kontrollera svingen med högersidan, jag skulle aldrig kunna ändra.
Citera
2014-12-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag har funderat på att stoppa en vänsterklubba i bagen.

Du beslöt dig alltså helt random för att byta sida?

Moe Norman var vänsterhänt och slog från höger, han gjorde det för att han kontrollerade svingen med vänstersidan. Jag är högerhänt och vill kontrollera svingen med högersidan, jag skulle aldrig kunna ändra.

Nej, jag vet inte varför jag bytte sida. Kan ha varit för att utbudet var så mycket större... oavsett så ville jag inte.
Citera
2014-12-01, 14:58
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Nej, jag vet inte varför jag bytte sida. Kan ha varit för att utbudet var så mycket större... oavsett så ville jag inte.

Jo, det är ju det. Kanske bättre att fokusera mer på teknik än utbud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in