2012-01-18, 15:20
Medlem
E.Merckxs avatar
Var ute och spelade 18 hål idag. Det var lite halvfruset. Jag kan tänka mig att det idag var som det är när det är en riktigt torr bana. Det var väldigt kul faktiskt, det blev ett helt annat spel än under den tid som jag spelat tidigare då har det varit väldigt blött. Märker tydligt att min träning på att försöka komma i rätt "impact position" börjar ge resultat. Börjar få en väldigt bra träff med järnklubborna.

En boll sprack idag också. Det var ca 3-4 grader +. Undra hur kylan påverkas bollarna?

Träffade en också som hade med sig en korkskruv för att få ner peggarna. Det tycker jag var hemskt kul.

Det får bli 18 hål imorgon också.
Citera
2012-01-18, 16:00
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Var ute och spelade 18 hål idag. Det var lite halvfruset. Jag kan tänka mig att det idag var som det är när det är en riktigt torr bana. Det var väldigt kul faktiskt, det blev ett helt annat spel än under den tid som jag spelat tidigare då har det varit väldigt blött. Märker tydligt att min träning på att försöka komma i rätt "impact position" börjar ge resultat. Börjar få en väldigt bra träff med järnklubborna.

En boll sprack idag också. Det var ca 3-4 grader +. Undra hur kylan påverkas bollarna?

Träffade en också som hade med sig en korkskruv för att få ner peggarna. Det tycker jag var hemskt kul.

Det får bli 18 hål imorgon också.

Bollen kommer inte att komprimeras lika mycket under träffen alltså får du inte lika mycket fart i den. Att bollen sprack på grund av kyla tycker jag låter otroligt dock Hade varit kul att ta sig en runda men vintergolf är ärligt talat inget för mig.
Citera
2012-01-18, 17:32
Medlem
Jag och några polare funderar och dra ner till Portugal eller Spanien på en golfweekend och tänkte höra om ni vet nån bra resebyrå eller liknande som gör paketresor dit? Får gärna vara billigt

Tacksam för svar.
Citera
2012-01-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louifer
Jag och några polare funderar och dra ner till Portugal eller Spanien på en golfweekend och tänkte höra om ni vet nån bra resebyrå eller liknande som gör paketresor dit? Får gärna vara billigt

Tacksam för svar.

Vi åkta med Golfplasair och det var riktigt smidigt med transport från flyget osv
Citera
2012-01-18, 22:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louifer

Tacksam för svar.

Bara en weekend? Gör det isåfall i egen regi, sparar massvis med pengar på det!
Citera
2012-01-19, 16:28
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Bollen kommer inte att komprimeras lika mycket under träffen alltså får du inte lika mycket fart i den. Att bollen sprack på grund av kyla tycker jag låter otroligt dock Hade varit kul att ta sig en runda men vintergolf är ärligt talat inget för mig.

Vårgolf? Helt sjukt bra väder idag.

Bollen kan ju ha varit defekt från början. Jag köper ju knappast bollar längre. Det är ju bara att hoppa in i skogen och göra en insats för miljön när man behöver några. Det kanske funkar bättre att spela med typ v1 bollar när det är lite kallare?
Citera
2012-01-20, 21:13
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Vårgolf? Helt sjukt bra väder idag.

Bollen kan ju ha varit defekt från början. Jag köper ju knappast bollar längre. Det är ju bara att hoppa in i skogen och göra en insats för miljön när man behöver några. Det kanske funkar bättre att spela med typ v1 bollar när det är lite kallare?

Har inte hört något om vilka bollar som är bättre än andra när de blir kalla. Sällan någon bryr sug rujtugt in det tror jag
Citera
2012-01-21, 10:23
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Har inte hört något om vilka bollar som är bättre än andra när de blir kalla. Sällan någon bryr sug rujtugt in det tror jag

Var tvungen och kolla vad som fanns i det stora golflandet i väster om detta. Det finns givetvis mycket om detta.

Dom rekommenderar "low compression" bollar för kallt väder som:

Wilson Staff Fifty Elite
Titleist Pro V1
Callaway HX Tour Series

Dom säger också att luftens förändrade densitet vid kallt väder påverkar hur långt bollarna flyger. PGA har gjort en undersökning i hur långt bollarna flyger vid olika tempraturer:

"A chart from the PGA Manual of Golf by Dr. Gary Wiren.

Carry Temp

224 95* F
222 85* F
220 75* F
216 65* F
214 55* F
205 45* F
186 35* F"

Alltså, dom flyger ju otroligt mycket kortare när det blir riktigt kallt.

Det skrivs också en hel del om att man skall förändra sin sving vid kallt väder, men det är nog lite för komplicerat för mig.
Citera
2012-01-21, 11:34
Medlem
Citat:

Det skrivs också en hel del om att man skall förändra sin sving vid kallt väder, men det är nog lite för komplicerat för mig.

Tycker det blir lite automatiskt när man drar på sig två tröjor och en vindjacka...
Citera
2012-01-21, 12:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Treamz skrev

Tycker det blir lite automatiskt när man drar på sig två tröjor och en vindjacka...

Kläder är faktiskt intressant. Körde förut med jeans, fullkomligt värdelöst. Kör nu med nike storm fit byxor och långkalsonger, en tjock ylletröja och t-shirt, gore-tex skor och mössa. Tycker att det funkar bra. Funderar dock på att byta ut tröjan mot en fleece jacka.

Idag vräker snön ner här. Jävla skit! Har blivit beroende av golf nu. Var tvungen att beställa en TM RBZ driver, 9.5 stiff för att trösta mig.
Citera
2012-01-21, 14:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Var tvungen och kolla vad som fanns i det stora golflandet i väster om detta. Det finns givetvis mycket om detta.

Dom rekommenderar "low compression" bollar för kallt väder som:

Wilson Staff Fifty Elite
Titleist Pro V1
Callaway HX Tour Series

Dom säger också att luftens förändrade densitet vid kallt väder påverkar hur långt bollarna flyger. PGA har gjort en undersökning i hur långt bollarna flyger vid olika tempraturer:

"A chart from the PGA Manual of Golf by Dr. Gary Wiren.

Carry Temp

224 95* F
222 85* F
220 75* F
216 65* F
214 55* F
205 45* F
186 35* F"

Alltså, dom flyger ju otroligt mycket kortare när det blir riktigt kallt.

Kan du länka det där, hade varit roligt att läsa på lite!
Citera
2012-01-21, 20:37
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Kan du länka det där, hade varit roligt att läsa på lite!

Lite om bollar:
http://www.golflink.com/list_1578_be...d-weather.html
http://www.golfwrx.com/forums/topic/...er-golf-balls/
http://www.titleist.com/teamtitleist...217/23361.aspx

Det finns ju mycket åsikter om olika märken på bollar. Men alla verkar i alla fall vara eniga om att "low compression" funkar bäst.

Lite om sving:
http://www.golflink.com/golf-tips/tips/ward037.aspx

Det som Dr. Gary Wiren skrivit i "PGA Teaching Manual" om "Ball Flight Laws" verkar vara väldigt ifrågasatt just nu i USA. Jag tror dock inte ifrågasättandet handlar om just mätningarna av hur bollen flyger i kall luft. Jag återkommer om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in