2014-07-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Har du pengar så visst, kan vara väldigt fel längder beroende på var flaggan är. Jag själv ligger på 15hcp och tycker inte att det skulle vara värt det då jag inte tycker jag träffar greener så ofta.

Har dock aldrig testat en kikare så fel kan ja ju ha.

Intressant. Men hur många greener träffar man inte mitt på och bollen rullar av ändå?. Vad jag menar är att jag klarar mig rätt bra med banmarkeringarna från kortare avstånd, problemet för mig är mer att bollen rullar av eller rullar långt bort.

Finns några hål där jag inte siktar på flaggan, jag kan exempelvis sikta på den största delen av greenen och då är kikaren värdelös?

En spelare som får orena träffar och olika träffar varje gång har aldrig nytta av en kikare. Avståndskikare är bara till fördel för spelare som vet hur långt de slår med varje klubba och inte på måfå (nu slog 130 meter med nian, jag brukar bara slå 110 ).

Om man tex ser 150 markering en 30 meter framför sig så spelar det inte någon roll för en vanlig medelgolfare om man tror det 200 meter kvar eller 180 meter eftersom det ändå inte blir rätt. Det är så pass långt att en medelgolfare med över 10 i hcp får plocka fram Spoon eller hybrid för att nå in iaf. På korta slag kan det vara vettigt om man har många wedgar i bagen och vet exakt hur långt man slår med varje. Seriöst, avståndskikare? Då har jag överhuvudtaget inte tagit hänsyn till vind eller liknande, då det kan skilja flera klubbor beroende på vind.

Finns det kikare som tar hänsyn till vind och sånt också, där man även kan programmera in sina egna slag så att kikaren kommer ihåg att typ "130 meter j9 utan vind och i motvind j7 eller liknande?"
Senast redigerad av kavalen2 2014-07-31 kl. 23:04.
Citera
2014-07-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
En spelare som får orena träffar och olika träffar varje gång har aldrig nytta av en kikare. Avståndskikare är bara till fördel för spelare som vet hur långt de slår med varje klubba och inte på måfå (nu slog 130 meter med nian, jag brukar bara slå 110 ).

Om man tex ser 150 markering en 30 meter framför sig så spelar det inte någon roll för en vanlig medelgolfare om man tror det 200 meter kvar eller 180 meter eftersom det ändå inte blir rätt. Det är så pass långt att en medelgolfare med över 10 i hcp får plocka fram Spoon eller hybrid för att nå in iaf. På korta slag kan det vara vettigt om man har många wedgar i bagen och vet exakt hur långt man slår med varje. Seriöst, avståndskikare? Då har jag överhuvudtaget inte tagit hänsyn till vind eller liknande, då det kan skilja flera klubbor beroende på vind.

Finns det kikare som tar hänsyn till vind och sånt också, där man även kan programmera in sina egna slag så att kikaren kommer ihåg att typ "130 meter j9 utan vind och i motvind j7 eller liknande?"

Tror alla under hcp 25 skulle spara slag på att skaffa en kikare.

Kikare som mäter annat än avstånd är förbjudna, samma sak gäller klubbval, dessa beslut måste du ta själv.
Citera
2014-07-31, 23:22
Medlem
Citat:
Text

Som sagt, det var lite det jag tänkte.
Citera
2014-08-01, 03:45
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:

150 markering till centergreen säger du, okej då ska vi se.

Flaggan gissar vi är 10 meter från center, +/- 3m (är green stor eller konstig form så kan detta öka hela vägen till +/- 12m)
Flaggan gissar vi är 4 meter från framkant, +/- 2m (är flaggan på bakkant så kan detta öka till kanske +/- 4m)
Bollen gissar vi är 30 meter från 150 markeringen, +/-5m (ligger bollen snett och långt ifrån markeringen kan detta öka till +/- 15m)
Vinden gissar vi kommer ge bollen 5 meter extra längd, +/- 3m

Tre av dessa, och därmed +/- 10 meter (med lite otur upp till +/- ca 36m), kan vi ta bort direkt. Tycker du inte att det är en bra idé? Även en medelgolfare (säg runt 20 hcp) kan i majoriteten av slagen från ca 120m komma +/- 10m med rätt klubbval, varför skulle du vilja lägga till +/- 10m på det?

Bara att slippa tänka på alla dessa gissningar gör spelet lättare och därmed ger en chans att slå färre slag.

Det är inte heller bara raka slag mot green som är intressant att veta, som sagt tidigare. På tee eller fairway finns det också massa funderingar, t ex dessa.

Trädet på fairway gissar vi är 180m bort, +/- 30m.
Bunkern gissar vi börjar 130m bort, +/- 15m.
Bunkern gissar vi slutar 140m bort, +/- 15m.
Den där kullen vi gärna vill landa bakom gissar vi är 170m bort, +/- 25m.
Sjön gissar vi börjar 70m bort, +/- 10m.
Sjön gissar vi slutar 120m bort, +/- 10m.

Även här slipper du gissa dig fram, och kan därmed säkrare välja rätt taktik och klubba.

Hur vet du din längd med dina klubbor? Gissat? Kanske förklarar varför det känns som en klubba "brukar gå 110 men gick nu 130". Fick du informationen från rangen så hjälper det bara lite (range bollar är inte speciellt bra att kolla sina avstånd med), om du inte använt riktiga bollar för att kolla samt litar på att markeringarna faktiskt stämmer (och gissar hur lång ifrån markeringarna du landade). Äger man en laserkikare så vet man sina längder efter första rundorna, utan att behöva gissa avstånd eller räkna på hur mycket längre en riktig boll går.

Du har såklart helt rätt när du påpekar att efter alla om och men så är det slaget som betyder något. Man kan ha all information i världen och ändå duffa den 10 meter framåt (det är därför jag säger att lektioner ger bäst resultat för pengarna). Poängen är att ge sig själv så bra förutsättningar som möjligt.

Priset tycker jag inte heller är mycket att fundera på. Säg att den håller fem år (ingen aning hur länge en laserkikare borde hålla, men jag antar att det är minst det) och kostar 2.500kr, det är en årskostnad på 500 kr. Det tycker jag är otroligt billigt för vad du får ut av den.
Citera
2014-08-01, 06:51
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Tror alla under hcp 25 skulle spara slag på att skaffa en kikare.

Kikare som mäter annat än avstånd är förbjudna, samma sak gäller klubbval, dessa beslut måste du ta själv.
Bara förbjudna på tävling va? Vet att nya leupold har 2 olika linser man kan välja på den ena gör så att kikaren är i "tävlingsskick" dvs bara visar längd, med andra linsen på visar den höjdskillnader osv.
Citera
2014-08-01, 08:26
Medlem
jesper98.s avatar
jag har stora problem med att jag slicar mina drivrar. vad beror det på?! ibland kan de gå långt och rakt, men ibland kan den bli sne och 50 meter för kort.
Citera
2014-08-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
jag har stora problem med att jag slicar mina drivrar. vad beror det på?! ibland kan de gå långt och rakt, men ibland kan den bli sne och 50 meter för kort.
Svårt att säga men oftast är det så att man roterar höfterna för tidigt
Citera
2014-08-01, 20:29
Medlem
Citat:

Det här var bland det dummaste jag läst. Spelar du golf själv? Vad har du för hcp isf? Vad är en "medelgolfare" enligt dig? Du skriver att en spelare med 10 i hcp inte vet hur långt denne slår så börjar man ju undra. Jag har 13 i hcp och vet precis hur långt jag slår med alla mina tretton klubbor. Köpte en kikare inför säsongen, som är min andra, och den har hjälpt mig otroligt mycket. Att enbart gå efter banmarkeringarna blir väldigt luddigt tycker jag. Står du vid tex 150m + 10-20 meter och inte vet exakt var på green flaggan står är det fan inte lätt. Hur det kan vara en dålig idé att försöka göra den här svåra sporten lite lättare förstår jag verkligen inte. Då främst för lite sämre spelare framförallt.
Citera
2014-08-01, 21:02
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Det här var bland det dummaste jag läst. Spelar du golf själv? Vad har du för hcp isf? Vad är en "medelgolfare" enligt dig? Du skriver att en spelare med 10 i hcp inte vet hur långt denne slår så börjar man ju undra. Jag har 13 i hcp och vet precis hur långt jag slår med alla mina tretton klubbor. Köpte en kikare inför säsongen, som är min andra, och den har hjälpt mig otroligt mycket. Att enbart gå efter banmarkeringarna blir väldigt luddigt tycker jag. Står du vid tex 150m + 10-20 meter och inte vet exakt var på green flaggan står är det fan inte lätt. Hur det kan vara en dålig idé att försöka göra den här svåra sporten lite lättare förstår jag verkligen inte. Då främst för lite sämre spelare framförallt.

Om du vet exakt hur långt du slår med dina klubbor borde du spela på någon större tour och inte ha hcp 13. Jag som har en tiondel av vad du har i hcp kanske har en felmarginal på 10m med mina klubbor om jag spelar hyffsat och ännu mer än dålig dag.
Citera
2014-08-01, 21:06
Medlem
SDGRNs avatar
Hej. Ær det ngn som vet om det fungerar att ha norskt klubbmedlemskap och spela på svenska banor?
Citera
2014-08-01, 21:21
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Om du vet exakt hur långt du slår med dina klubbor borde du spela på någon större tour och inte ha hcp 13. Jag som har en tiondel av vad du har i hcp kanske har en felmarginal på 10m med mina klubbor om jag spelar hyffsat och ännu mer än dålig dag.

Det största dilemmat för amatörgolfare är nog att överskatta sin egen förmåga. Den här artikeln är intressant och ger lite perspektiv. http://www.golf.se/spela/nyheter/sa-...slag-for-slag/
Citera
2014-08-01, 21:24
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDGRN
Hej. Ær det ngn som vet om det fungerar att ha norskt klubbmedlemskap och spela på svenska banor?

Självklart fungerar det, välkommen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in