Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 22:00
  #10621
Medlem
hagsatras avatar
Säsongen går framåt, har sänkt mig från 30 till 25 i hcp och har precis klarat bryta 100 slag. Nu jobbar vi för att hamna där konstant och kanske bryta 90 innan säsongen är slut (naivt men man lever på hoppet)

Citat:
Ursprungligen postat av E01
Ursäkta om jag är lite dryg, men har ni ingen bollkänsla/bollförstålse alls?
Vill ni slå en draw så är det bara att träffa bollen precis som du gör om du ska slå en bredsida med skruv på en fotboll.
Kom inifrån och tryck klubban så mycket höger det bara går precis efter bollträff.

Och ni som säger att ni tre/fyrputtar, är ni efterblivna? Klart de händer att man treputtar men max en gång varannan runda. Har ni inget referens-tänk? Slog man en 7 meters putt för lång på hål 1, och sedan står och har en 6 meters på hål två. Då vet man ju EXAKT hur hårt man bör slå den?

Alla här har inte spelat 100+ rundor per år
__________________
Senast redigerad av hagsatra 2017-06-17 kl. 22:04.
Citera
2017-06-19, 10:48
  #10622
Medlem
umadbroskis avatar
Tjena alla,

Behöver hjälp.

Jag har spelat golf en 10 år kanske, är rätt bra byggd, har runt 5 hcp, spelar på jämna 75 slag om man ska snitta, sällan över 80, aldrig under par.

Jag drivear bra, spoon/hybrid bra, chippar som en gud, puttar ganska bra men jag kan inte för mitt liv slå bra järnslag.

Peggar jag på 150m slår jag en järn 8 eller 7 och bollen stannar på 1-2 dm, men ska jag slå 150m från fairway når jag knappt med en järn 6a. Når gör jag såklart, men kass träff, ingen kontroll osv.

Jag spelar med Mizuno bladish klubbor och är jävligt sugen på att köpa något lättare för jag börjar bli trött för rädslan att inte kunna göra som förr när man la upp den från 160-170m utan problem med en 5a.

Kom 4 i en tävling med 108 pers, vann igår i AmatörVM kvalet. Och detta är alltså med socket och toppar haha.

HJÄLP!!!!
Citera
2017-06-19, 15:56
  #10623
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tja. Igår var jag ute och spelade, på 7:an, ett korthål på cirka 150 meter så drog jag till, fick på ett bra slag men något snett, landade kanske 2 meter till höger om green, pin high. När jag kom fram så var den helt borta. Slurp hade jorden sagt och bollen låg väl en decimeter under marken.
Sånt piggar ju alltid upp.
Bara för att det är så kul att få ett sånt där meddelande att någon har citerat mig...

Men jag tog en runda igår också med några kompisar. På 7:an, ett korthål på cirka 150 meter, så drog jag till, fick på ett bra slag men något snett, landade kanske 2 meter till höger om green, pin high. När jag kom fram så var den helt borta. Slurp hade jorden sagt och bollen låg väl en decimeter under marken.

Det är alltså inte att jag bara kopierade texten, jag slog exakt samma slag med exakt samma resultat. Det som borde varit en chip för ett halvenkelt par blir en borttappad boll.
Bra slag ska väl bestraffas?
Citera
2017-06-21, 17:47
  #10624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Tjena alla,

Behöver hjälp.

Jag har spelat golf en 10 år kanske, är rätt bra byggd, har runt 5 hcp, spelar på jämna 75 slag om man ska snitta, sällan över 80, aldrig under par.

Jag drivear bra, spoon/hybrid bra, chippar som en gud, puttar ganska bra men jag kan inte för mitt liv slå bra järnslag.

Peggar jag på 150m slår jag en järn 8 eller 7 och bollen stannar på 1-2 dm, men ska jag slå 150m från fairway når jag knappt med en järn 6a. Når gör jag såklart, men kass träff, ingen kontroll osv.

Jag spelar med Mizuno bladish klubbor och är jävligt sugen på att köpa något lättare för jag börjar bli trött för rädslan att inte kunna göra som förr när man la upp den från 160-170m utan problem med en 5a.

Kom 4 i en tävling med 108 pers, vann igår i AmatörVM kvalet. Och detta är alltså med socket och toppar haha.

HJÄLP!!!!

"Behöver hjälp" - Haha, snälla. Du ger ingenting att gå på, ingen svingvideo, inte ens en analys av vad problemet kan vara. Du bara droppar hur långt du slår, hur snabbt bollen stannar, och att du placerat bra i 2 tävlingar. Vad fan vill du att folk ska säga? Vad ska folk dra för slutsats om din sving genom att du nämner tävlingsplaceringar? Är du efterbliven?

Antingen är du full av skit eller så vill du bara skryta. För hjälp vill du inte ha, då hade du gått till din pro och inte till ett internetforum.
Citera
2017-06-21, 18:25
  #10625
Medlem
Någon som nyligen tagit grönt kort och skulle kort kunna förklara vad det innebär nu för tiden? Jag tog själv mitt kort för över 10 år sedan och mycket har väl ändrats sedan dess. T.ex hur många grupplektioner man behövde ta, något prov man var tvungen att göra osv. Hur lång tid tog det för er att slutföra?
Har en kompis som skall försöka ta grönt kort i sommar, om fadder-rundor fortfarande är obligatoriskt kan ju jag ställa upp på dessa. Tack på förhand.
Citera
2017-06-21, 22:15
  #10626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De-Facto
Någon som nyligen tagit grönt kort och skulle kort kunna förklara vad det innebär nu för tiden? Jag tog själv mitt kort för över 10 år sedan och mycket har väl ändrats sedan dess. T.ex hur många grupplektioner man behövde ta, något prov man var tvungen att göra osv. Hur lång tid tog det för er att slutföra?
Har en kompis som skall försöka ta grönt kort i sommar, om fadder-rundor fortfarande är obligatoriskt kan ju jag ställa upp på dessa. Tack på förhand.

I min klubb så det 4 st entimmes praktiska lektioner samt en timmes teori sedan tre fadderrundor på det, sedan har du hcp 54.

Förra året när jag tog grönt kort så hade dom inte någon teorilektion vilket jag tyckte var lite konstigt men dom brukar köra olika koncept beroende vilken tränare det är som har hand om kursen. Tränaren jag hade var helt värdelös och visade typ ingenting.
Citera
2017-06-22, 10:29
  #10627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
I min klubb så det 4 st entimmes praktiska lektioner samt en timmes teori sedan tre fadderrundor på det, sedan har du hcp 54.

Förra året när jag tog grönt kort så hade dom inte någon teorilektion vilket jag tyckte var lite konstigt men dom brukar köra olika koncept beroende vilken tränare det är som har hand om kursen. Tränaren jag hade var helt värdelös och visade typ ingenting.
Tack för ditt svar! Min definition av en fadderrunda är att typ vem som helst med officielt HCP kan ta med personen ut på en runda, stämmer det också? Kan tillägga att jag ej spelat på länge men har (utan att låta stöddig) relativt lågt HCP. Så ligger ej mellan 36-54, om ni fattar vad jag menar.
Citera
2017-06-22, 10:53
  #10628
Medlem
hagsatras avatar
Fadderrunda behövdes för att ta sig från hcp 54 till under 36 och därmed få officiellt hcp. Själva gröna kortet för att få 54 i hcp är nuförtiden enbart en petitess som går att ta på några timmar nuförtiden utan några motkrav.
Citera
2017-06-22, 16:19
  #10629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De-Facto
Tack för ditt svar! Min definition av en fadderrunda är att typ vem som helst med officielt HCP kan ta med personen ut på en runda, stämmer det också? Kan tillägga att jag ej spelat på länge men har (utan att låta stöddig) relativt lågt HCP. Så ligger ej mellan 36-54, om ni fattar vad jag menar.

Ja, alla med hcp 36 och neråt får gå med som markör!
Citera
2017-06-22, 21:19
  #10630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Fadderrunda behövdes för att ta sig från hcp 54 till under 36 och därmed få officiellt hcp. Själva gröna kortet för att få 54 i hcp är nuförtiden enbart en petitess som går att ta på några timmar nuförtiden utan några motkrav.

Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Ja, alla med hcp 36 och neråt får gå med som markör!

Jaha, jag har missuppfattat det här med HCP 54. Trodde det var "officiellt" HCP. Tack för era klarogörelser! Då är det ju skönt att endast det "lilla" för det gröna kortet är det enda han behöver göra innan vi drar ut på banan tillsammans.

En till fråga, gul/svart respektive grön/vit tee, finns de kvar? Alltså som jag spelade på när jag var ny (gul/svart var t.ex alltid 150m från green). Eller går 54-HCP direkt upp på dam/herr tee?
Citera
2017-06-22, 21:56
  #10631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De-Facto
Jaha, jag har missuppfattat det här med HCP 54. Trodde det var "officiellt" HCP. Tack för era klarogörelser! Då är det ju skönt att endast det "lilla" för det gröna kortet är det enda han behöver göra innan vi drar ut på banan tillsammans.

En till fråga, gul/svart respektive grön/vit tee, finns de kvar? Alltså som jag spelade på när jag var ny (gul/svart var t.ex alltid 150m från green). Eller går 54-HCP direkt upp på dam/herr tee?

Vet att dom gjorde så förr men nuförtiden spelar man ut som vanligt på gul tee om man är man respektive röd tee för kvinnor. Så gör man i alla fall på min klubb.
Citera
2017-06-22, 21:57
  #10632
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De-Facto
Jaha, jag har missuppfattat det här med HCP 54. Trodde det var "officiellt" HCP. Tack för era klarogörelser! Då är det ju skönt att endast det "lilla" för det gröna kortet är det enda han behöver göra innan vi drar ut på banan tillsammans.

En till fråga, gul/svart respektive grön/vit tee, finns de kvar? Alltså som jag spelade på när jag var ny (gul/svart var t.ex alltid 150m från green). Eller går 54-HCP direkt upp på dam/herr tee?

Nya herrar brukar spela från röd tee som även är dam-tee. När man blir bättre så spelar man från gul, dvs herr-tee.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback