2014-09-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Längd är överskattat med mellanjärn, kan slå min j7 180m om det skulle vara så men då försvinner all form utav rakhet i det slaget.. Nej fixar du o slå en j7 140m vilket är rätt standard så tror jag inte du behöver mer längd iaf inte med mellanjärn. Driver är dock en annan femma, enda klubban i bagen man vill "maxa" och där är det bara träning som gäller
Ok, låter bra. Driver har jag slagit 230-235 innan men nu bara 215 typ.. Formen går upp o ner...

Vad slår ni carry med driver? Antar att de flesta ligger på 230+
Citera
2014-09-25, 19:43
Medlem
Det kryllar av unga grabbar och män som har 230+ carry och scorar typ 100+ och ett dussin förlorade bollar varannan runda, samtidigt kryper gamla stela lik runt på våra banor utan hopp om att rulla 200 m och scorar 80 på en bra dag, det var typ 15 år sedan de slog bort en boll senast och 35 år sedan de gjorde en runda över 90.

Längd med kontroll är guld, ingen längd med kontroll silver, längd utan kontroll kodynga.
Citera
2014-09-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Det kryllar av unga grabbar och män som har 230+ carry och scorar typ 100+ och ett dussin förlorade bollar varannan runda, samtidigt kryper gamla stela lik runt på våra banor utan hopp om att rulla 200 m och scorar 80 på en bra dag, det var typ 15 år sedan de slog bort en boll senast och 35 år sedan de gjorde en runda över 90.

Längd med kontroll är guld, ingen längd med kontroll silver, längd utan kontroll kodynga.
Väl talat! Har man längd är det såklart en bonus men bättre att korta ned om det ger mer resultat. Vissa står på range och har bara med sig driver för att visa upp sig. Töntar.
Citera
2014-09-25, 21:10
Medlem
Citat:

Fördelen med att ha löd i bössan är att man behöver aldrig använda drivern. Drivern blir verktyget på breda Par-5or där man ska upp på två. Jag slår min driver (utan att lägga på skryta på FB längden) i snitt 260 carry. Men det slag jag har mest nytta av är en hård J4:a som kan rulla ut till 220. När de flesta känner att de måste rycka upp drivern kan jag mysa ut en trä 5:a istället. Sen är det alltid en fördel att slå en J8 mot green istället för en J6. Jag tycker att när man slår sin J7 150m carry kan man nöja sig.
Citera
2014-09-25, 22:52
Medlem
Nackdelen med löd i bössan är att green nästan alltid är nåbar och om green är nåbar så måste man ju försöka nå den...

Min driver är parkerad, även med rätt grova missar med spoon så brukar bollen vara spelbar, motsvarande dåligt slag med driver och bollen varit out-of-the-whole-golf-course. Rätt många unga män jag spelat med hade nog gjort 5-10 slag mindre i snitt om de hade lämnat drivern hemma.
Citera
2014-09-26, 00:38
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Ok, låter bra. Driver har jag slagit 230-235 innan men nu bara 215 typ.. Formen går upp o ner...

Vad slår ni carry med driver? Antar att de flesta ligger på 230+

Tror ganska exakt 230 med normal träff. Når en green som enligt banguiden ligger 245m från tee och kanske hoppar 10-15m i semiruffen.

Sen skulle jag hellre kapa bort 10m (lie lie) om jag skulle vara rak från tee, men kvittar om jag greppar ner svingar lugnare och endast fokuserar på att landa spelbart. Det snarare ökar chansen att missa. Har börjat slå ut med J5, men nackdelen är om man missar lite då är att man ligger 200m från green i dåligt läge istället för 100.. Så jag vet inte. Borde kanske spela oftare för att bli lite konsekvent (och missa åt samma håll).
Citera
2014-09-26, 05:59
Medlem
Citat:
Nackdelen med löd i bössan är att green nästan alltid är nåbar och om green är nåbar så måste man ju försöka nå den...

Min driver är parkerad, även med rätt grova missar med spoon så brukar bollen vara spelbar, motsvarande dåligt slag med driver och bollen varit out-of-the-whole-golf-course. Rätt många unga män jag spelat med hade nog gjort 5-10 slag mindre i snitt om de hade lämnat drivern hemma.
Spoon har jag märkt att en hel del använder istället. Det är inte alltid den går kortare ens för vissa. En del gillar inte att slå driver.

Jag själv gillar att variera mellan T5, 3 och driver.
Citera
2014-09-26, 09:58
Medlem
Citat:
Spoon har jag märkt att en hel del använder istället. Det är inte alltid den går kortare ens för vissa. En del gillar inte att slå driver.

Jag själv gillar att variera mellan T5, 3 och driver.

Dagens spoons går så fruktansvärt långt. Ta bara SLDR tillexempel, den går flyger ju längre än min driver och är mer träffsäker. Sen om det är för att jag slår min driver dåligt eller min spoon ruggigt bra, det är en fråga jag inte har ett svar på ännu
Citera
2014-09-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Dagens spoons går så fruktansvärt långt. Ta bara SLDR tillexempel, den går flyger ju längre än min driver och är mer träffsäker. Sen om det är för att jag slår min driver dåligt eller min spoon ruggigt bra, det är en fråga jag inte har ett svar på ännu
De kallas väl till och med för minidriver vissa av dagens Spoons? De kan ju bli svårare att slå off the tee då men det får man välja när man testar ut. Min har jag mest från tee. Callaway X2 hot T3
Citera
2014-09-26, 14:46
Medlem
Citat:
De kallas väl till och med för minidriver vissa av dagens Spoons? De kan ju bli svårare att slå off the tee då men det får man välja när man testar ut. Min har jag mest från tee. Callaway X2 hot T3

Nja dom nyare spoonsen är djupare och högre - sweetspot hamnar högre från marken vilket leder till att de blir svårare att slå off the deck. Ganska bekvämt att pegga dem högt från tee och slå dem som en driver helt utan spinn, därför de går så fruktansvärt långt.
Citera
2014-09-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Nja dom nyare spoonsen är djupare och högre - sweetspot hamnar högre från marken vilket leder till att de blir svårare att slå off the deck. Ganska bekvämt att pegga dem högt från tee och slå dem som en driver helt utan spinn, därför de går så fruktansvärt långt.
Ok.
Citera
2014-09-26, 20:17
Medlem
Bettiss avatar
Jag testade häromdagen att slå med ett 10 finger grip istället för mitt vanliga interlock, och det var helt sjukt vilken skillnad jag fick på slagen! Har verkligen bara ändrat greppet och inte fokuserat på något nytt i svingen, men någonting händer ju uppenbarligen. Slår mycket rakare och har enklare att kontrollera draw och fade.
Brukar gå runt 80 slag en vanlig runda men har spelat två rundor i rad nu på 75 slag. Golf är en märklig jävla sport.

Någon mer som spelar med 10 finger grip?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in