2014-03-20, 08:56
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag lirade med självaste själv för nått år sedan, klubbchefen
Och han gjorde exakt några av dessa "småsaker"...det kan väl kanske i mångas ögon tyckas "banalt"...men om man läser reglerna som skrevs i Scottlands ödemarker för 713 år sedan (eller nått) så står det rätt så klart och tydligt den förbannade bolljäveln ska spelas där den ligger...typ.

Jag hade verkligen god lust att säga just detta:
- visst spelar vi bollen där den ligger va..?

...men bet mig i tungan och knöt näven i fickan som den "arga svensken" man är.

Diskad borde han blivit. Stå på dig.
Citera
2014-03-20, 09:59
Medlem
InTheBacks avatar
Utgick från att det var tävling, var det sällskapsspel så var det ju inte så stor grej.
Citera
2014-03-20, 13:54
Medlem
Själv så skriver jag in alla sänkningar direkt när jag kommer hem, har även sparat nästan alla scorekort(även såna rundor jag inte sänkt).

Jag spelar ofta med farsan och råkar någon av oss nudda bollen så att den ramlar av peggen så peggar vi bara om. Ser inget fel i det, detta är när vi spelar, skulle inte tillåta det om vi skulle spela tävling.
Citera
2014-03-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Själv så skriver jag in alla sänkningar direkt när jag kommer hem, har även sparat nästan alla scorekort(även såna rundor jag inte sänkt).

Jag spelar ofta med farsan och råkar någon av oss nudda bollen så att den ramlar av peggen så peggar vi bara om. Ser inget fel i det, detta är när vi spelar, skulle inte tillåta det om vi skulle spela tävling.

Om du rubbar bollen från peggen från tee får du ändå lägga tillbaka den oavsett tävling eller sällskapsrunda utan plikt.

Håller med tidigare skribenter att det är alltid samma gamla vanliga par som vinner tävlingarna. Jag och farsan lirade drömgolf på en greensome och fick ~55 poäng (gick på par brutto). Insåg att vi skulle i princip behöva skämmas för att alla skulle tro vi var hcp-myglare men chocken när vi blev uppropade på 3:e plats... Vinnaren hade väl minst en 5poäng till.

Edit: Kollade på golf.se resultaten från den tävlingen, var inte poängbogey utan vinnaren hade 56.3 netto. Helt sjukt, vi hade 60...
Senast redigerad av Treamz 2014-03-20 kl. 15:17.
Citera
2014-03-20, 16:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Finns det några bättre system? Bara regga tävlingar?

Snittscore är allt. Jag gillar amerikanska systemet väldigt.
Som exempel kan vi ha att SGFs uppskattning vad gäller juniorer; har en junior 6 i HCP räkna de ha en snittscore på tävling mellan 86 och 88. Har hen verkligen 6 i HCP då?

Citat:
Ursprungligen postat av jullies
Jag vet inte hur många av er som läser "svensk Golf" som vi får hem i brevlådorna men iallfall,

I senaste numret så testade dom årets nya drivers och 3 personer fick test-slå alla nyheter och en driver gick längst för 2 av 3 där den gick näst längst för den 3:dje.

nu till frågan!

Eftersom dom inte skrev inte skrev ut vilka drivers dom använde, vilken tror ni det var som gick bäst?

Själv har jag fått för mig att det skulle vara Taylor Mades SLDR.

Troligen SLDR ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Om du rubbar bollen från peggen från tee får du ändå lägga tillbaka den oavsett tävling eller sällskapsrunda utan plikt.

Håller med tidigare skribenter att det är alltid samma gamla vanliga par som vinner tävlingarna. Jag och farsan lirade drömgolf på en greensome och fick ~55 poäng (gick på par brutto). Insåg att vi skulle i princip behöva skämmas för att alla skulle tro vi var hcp-myglare men chocken när vi blev uppropade på 3:e plats... Vinnaren hade väl minst en 5poäng till.

Edit: Kollade på golf.se resultaten från den tävlingen, var inte poängbogey utan vinnaren hade 56.3 netto. Helt sjukt, vi hade 60...

De gamla härliga paren är underbara. Jag minns att jag mumlat till någon kanslist någon gång "Ska de där vara med kan vi ju lika gärna ge dem första priset och spara lite tid för alla!"
Citera
2014-03-20, 16:57
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Snittscore är allt. Jag gillar amerikanska systemet väldigt.
Som exempel kan vi ha att SGFs uppskattning vad gäller juniorer; har en junior 6 i HCP räkna de ha en snittscore på tävling mellan 86 och 88. Har hen verkligen 6 i HCP då?

Nae, alltså jag håller med. Funderade bara på vad som hade varit optimalt.
USA har ett bättre system, dock verkar det ju inte vara satt samma som i Sverige. Här kan alla på decimalen vad de har för HCP. I USA är det vanligare att dem svarar liknande "skjuter väl mellan 75 och 80, oftast". Enbart väldigt seriösa golfare har koll på deras hcp i min mening. Sen är det väl kanske inte lika vanligt med hcp tävlingar där heller.

Ang, 6 hcp som skjuter 88. Det låter ju sinnessjukt högt, och självklart har dem inte HCP 6 i praktiken då. Vad är det för typ av tävlingar? Skandia? Isf kanske pressen tar mer på en junior?
10 slag är dock mycket, hur man än ser på det.
Citera
2014-03-20, 17:25
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Nae, alltså jag håller med. Funderade bara på vad som hade varit optimalt.
USA har ett bättre system, dock verkar det ju inte vara satt samma som i Sverige. Här kan alla på decimalen vad de har för HCP. I USA är det vanligare att dem svarar liknande "skjuter väl mellan 75 och 80, oftast". Enbart väldigt seriösa golfare har koll på deras hcp i min mening. Sen är det väl kanske inte lika vanligt med hcp tävlingar där heller.

Ang, 6 hcp som skjuter 88. Det låter ju sinnessjukt högt, och självklart har dem inte HCP 6 i praktiken då. Vad är det för typ av tävlingar? Skandia? Isf kanske pressen tar mer på en junior?
10 slag är dock mycket, hur man än ser på det.

Jag håller med om att amerikanska inte är picture perfect heller direkt, men det är i min värld ett stort steg i rätt riktning. Någon kombination där emellan kanske vore något bättre. Den stora boven i Sverige idag är ju det stora skämt att om du spelare en runda på 39 poäng eller 3 slag bättre än HCP så sänker du dig en viss enhet per slag, samtidigt som du kan missa ditt HCP med 10 slag och endast höja dig 0,1. Rättvist i mitt tycke hade kanske varit att du höjer dig på varannat slag du är utanför buffertzon med, dvs 2 slag = 0,1 upp, 4 slag = 0,2 upp etc.

Det är sinnessjukt högt men det är även det HCP-hetsen i vårt avlånga land skapat. Detta är baserat på information från Golfdata. Tror det innebär alla Skandia-tävlingar samt alla JMI-tävlingar i landet. Men det är så stor skillnad. Att sänka sin snittscore och sitt HCP är idag två enormt olika saker.
Citera
2014-03-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz

Bra att veta, för oss så brukar det gälla överallt. Flyttas bollen till ett bättre underlag brukar vi däremot plikta.
Citera
2014-03-20, 17:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Bra att veta, för oss så brukar det gälla överallt. Flyttas bollen till ett bättre underlag brukar vi däremot plikta.

Tee är dock enda platsen där detta faktiskt gäller. Att flytta bollen när den är satt i spel anses vara ett regelbrott, oavsett underlag.
Citera
2014-03-20, 18:03
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Jag håller med om att amerikanska inte är picture perfect heller direkt, men det är i min värld ett stort steg i rätt riktning. Någon kombination där emellan kanske vore något bättre. Den stora boven i Sverige idag är ju det stora skämt att om du spelare en runda på 39 poäng eller 3 slag bättre än HCP så sänker du dig en viss enhet per slag, samtidigt som du kan missa ditt HCP med 10 slag och endast höja dig 0,1. Rättvist i mitt tycke hade kanske varit att du höjer dig på varannat slag du är utanför buffertzon med, dvs 2 slag = 0,1 upp, 4 slag = 0,2 upp etc.

Det är sinnessjukt högt men det är även det HCP-hetsen i vårt avlånga land skapat. Detta är baserat på information från Golfdata. Tror det innebär alla Skandia-tävlingar samt alla JMI-tävlingar i landet. Men det är så stor skillnad. Att sänka sin snittscore och sitt HCP är idag två enormt olika saker.

Håller med. Det blir ju faktiskt bättre ju längre ner i HCP man kommer i Sve dock. Under 4.5 så är ju höjning och sänkning i princip samma. Dvs 0.1 och enbart tävlingar räknas.
En lösning hade ju vart att applicera samma system på sänkning som på höjning. Så som du skrev, fast utan skillnad på poängräkning vid sänkning vs höjning. T.ex (4 hcp) 3 poäng över sin bufferzon = en höjning på 0.1*3.

Om målet är att ens handikapp ska spegla din snitt score, så är det ju kontradiktoriskt att det ska vara lättare att sänka sig än att höja sig.
Citera
2014-03-20, 20:13
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
Tee är dock enda platsen där detta faktiskt gäller. Att flytta bollen när den är satt i spel anses vara ett regelbrott, oavsett underlag.

Intressant detta visste jag inte om att man fick sätta tillbaka bollen på peggen. Gäller detta även om man skulle "nudda" den med en waggle?
Citera
2014-03-20, 21:30
Medlem
Dr_Dollars avatar
Nu blev jag bara så jävla sugen på att investera i nånting nytt
Så denna har jag nu funderat på:
http://www.dormy.se/hybrider-137/tay..._rescue-106267

Några frågor då:

Stiffskaft eller regular?
19 eller 22 grader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera