2014-08-07, 01:52
Medlem
MaxDLs avatar
Har precis börjat träffa bollen med lite klipp, äntligen efter 12 år sedan svingbyte..

Slår pw (standard pw) runt 120m carry och järn 7an landar jag på 150 meters pinnen utan medvind på rangen. Min fråga är hur mycket längre slår jag en modern golfboll mot rangebollarna? Dom är väl hyfsade rangebollarna men tänkte höra om det är någon nämnvärd skillnad.
Citera
2014-08-07, 02:12
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Treamz skrev

Generellt skulle jag rekommendera att hålla alla typer av kreatin, PWO och liknande utanför golfbanan.
På golfbanan vill du inte ha en hög peak utan vill snarare hålla en jämn balans över 18 eller 36 hål beroende på hur mycket man ska spela. Ska du däremot köra en longdrive tävling eller liknande kan jag absolut tänka mig att en dubbeldos PWO och lite kreatin på det kan ge en lite mer pump.

Jo, kan bara hålla med. Lustigt nog är Tiger Woods nya bagsponsor MusclePharm. Nu skall Woods ställa upp i PGA mästerskapet som börjar idag efter att dragit sig ur förra veckans tävling med sådana ryggsmärtor, läste något om att hans sjukgymnast hade "popped the bone back in".....
Citera
2014-08-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Har precis börjat träffa bollen med lite klipp, äntligen efter 12 år sedan svingbyte..

Slår pw (standard pw) runt 120m carry och järn 7an landar jag på 150 meters pinnen utan medvind på rangen. Min fråga är hur mycket längre slår jag en modern golfboll mot rangebollarna? Dom är väl hyfsade rangebollarna men tänkte höra om det är någon nämnvärd skillnad.

Den typiske rangebollen går ungefär 20% kortare.
Citera
2014-08-07, 08:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denfulafittan
Den typiske rangebollen går ungefär 20% kortare.

En vanlig myt i dagens Sverige. Rangebollarna på de flesta ramger i dag är av god kvalité och liknar snarare en NXT Tour. 2-3% ärmerrimligt i längdskillnad.
Citera
2014-08-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
En vanlig myt i dagens Sverige. Rangebollarna på de flesta ramger i dag är av god kvalité och liknar snarare en NXT Tour. 2-3% ärmerrimligt i längdskillnad.

Beror nog mycket på boll, jag har testat rangebollar vs "riktiga bollar" och 10% stämmer nog rätt bra.
Citera
2014-08-07, 15:33
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Beror nog mycket på boll, jag har testat rangebollar vs "riktiga bollar" och 10% stämmer nog rätt bra.
2-3% stämmer om det inte är rangebollar från 90talet
Citera
2014-08-07, 16:18
Medlem
Vad ska jag tänka/träna på för att nå singel-hcp? Förstår att det krävs kontinuitet men finns det några punkter jag kan tänka lite extra på och försöka utveckla?

Har spelat i två år och mitt rekord på arton hål är 83-85 slag någonstans. På nio har jag gjort 39.
Citera
2014-08-07, 17:22
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Vad ska jag tänka/träna på för att nå singel-hcp? Förstår att det krävs kontinuitet men finns det några punkter jag kan tänka lite extra på och försöka utveckla?

Har spelat i två år och mitt rekord på arton hål är 83-85 slag någonstans. På nio har jag gjort 39.
Börja föra statistik, var du missar vad du är bra på etc, på så vis kan du träna på det som du är sämre på. Hitta en pro som du litar på och kan träna långsiktigt med är också ett alternativ.

Sitter i samma sits som du, har spelat snart 2 säsonger och ligger just nu på 11 hcp och har målet att bli singel innan säsongen är slut, dock med nytt jobb så finns inte riktigt tiden som jag vill lägga på träning och just nu blir det nästan bara spel.
Citera
2014-08-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Detta gäller dock inte på golfbanor norr om Sundsvall. Inte enligt min erfarenhet i alla fall. Enbart gummikulor på de ställen jag slagit på i år i alla fall.

Edit: Jag skulle säga att 10% kortare inte är orimligt. Blir tydligare på de längre järnen och träklubborna.
Citera
2014-08-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Vad ska jag tänka/träna på för att nå singel-hcp? Förstår att det krävs kontinuitet men finns det några punkter jag kan tänka lite extra på?
Precis som Iam säger är det användbart att föra statistik för att kunna se inom vilka områden du har störst förbättringspotential. För egen del var det mycket lek med wedgar som ledde till singel-hcp. Jämnheten med järn och Woods fick jag genom att spela kontinuerligt men självklart missade jag fortfarande då och då. Att då ha förmågan att kunna rädda sig från alla dess möjliga lägen är en trygghet. Att ställa upp sig för en chip i nedförslut framför en bunker med vetenskapen om att jag kan lägga upp den inom 3 meter är en mäktig känsla.
Citera
2014-08-07, 22:00
Medlem
Bra tips! Ska tänka på var jag lägger slagen.

Låter bra att ditt närspel kan rädda dig. Jag har också ett vasst närspel som jag hoppas ha nytta av i fortsättningen. Bara de långa slagen som jävlas ibland men jag har ju hellre ett bra närspel då det är svårare.
Citera
2014-08-08, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
2-3% stämmer om det inte är rangebollar från 90talet

Jag vet inte vad de använder för bollar men 10% är det absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in