2014-03-17, 20:48
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Vad har ni golfare för handicap och vad är ert mål för säsongen?
Vore kul att höra.

HcP:
5.2

Mål för säsongen 2014:
Vinna en klubbtävling
Vinna KM Foursome
Bli bättre runt green (bara för det ska jag köpa en Vokey design 52 grader)
Träna mer, och spela mer helt enkelt.
Citera
2014-03-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Jo jag vet, så har det alltid varit, men jag har själv alltid haft något av en förkärlek till Nikes klubbor och har spelat deras järn sen jag var 14-15 även haft ett gäng av deras drivar. Jag baserar såklart inte bara på utseende, utan tycker att cavityback tekniken verkar vara intressant, och vad jag sett på diverse tester så har de fått rätt bra kritik. Jag är själv vänsterspelare med ganska bra fart i klubban och bor i Umeå, så att hitta klubbor att testa är inte det lättaste, det är ganska ovanligt att det finns testutbud av vänsterklubbor med stiffskaft att tillgå.

Tycker alltid att folk rekommenderat Clevelands wedgar som bland dem bästa också? Titleist ligger bäst till i alla fall.

Vet inte hur bra golfare du är, men rekommenderar wedgar tillverkade av Mizuno. De har både mer lättspelade wedgar samt wedgar för golfare med lägre hcp.
Citera
2014-03-17, 21:38
Medlem
Citat:
Vore kul att höra.

Spelar på 8 för tillfället.

Målet med säsongen:
Nå 6 i hcp, realistiskt.
Spela en runda på par över 18-hål, svårare. Har gått 9 på par och varit +4 över 18 som bäst hittills.

När det gäller utrustning så är det ny putter som står överst på listan. Spelar en gammal Ping Anser från sent 80-tal som är för lätt, svårt att bibehålla ett jämnt stroke. Lite sugen på en Odyssey #9 Prototype.
Citera
2014-03-17, 21:43
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Spelar på 8 för tillfället.

Målet med säsongen:
Nå 6 i hcp, realistiskt.
Spela en runda på par över 18-hål, svårare. Har gått 9 på par och varit +4 över 18 som bäst hittills.

När det gäller utrustning så är det ny putter som står överst på listan. Spelar en gammal Ping Anser från sent 80-tal som är för lätt, svårt att bibehålla ett jämnt stroke. Lite sugen på en Odyssey #9 Prototype.

Den här lirar jag med:
http://www.kazugolf.com/images/CALLA...7PUTTER001.jpg
Och tycker den är ruskigt skön
Citera
2014-03-17, 21:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Jo jag vet, så har det alltid varit, men jag har själv alltid haft något av en förkärlek till Nikes klubbor och har spelat deras järn sen jag var 14-15 även haft ett gäng av deras drivar. Jag baserar såklart inte bara på utseende, utan tycker att cavityback tekniken verkar vara intressant, och vad jag sett på diverse tester så har de fått rätt bra kritik. Jag är själv vänsterspelare med ganska bra fart i klubban och bor i Umeå, så att hitta klubbor att testa är inte det lättaste, det är ganska ovanligt att det finns testutbud av vänsterklubbor med stiffskaft att tillgå.

Tycker alltid att folk rekommenderat Clevelands wedgar som bland dem bästa också? Titleist ligger bäst till i alla fall.

Jag avråder alltid att köpa klubbor utan att få testa dem, oavsett betyg och andras tyckanden kommer det ju alltid vara din känsla som går först. Finns ju ett par halvstora klubbar runt Umeå som åtminstone borde ha demodagar med leverantörer då bör möjligheten finnas att prova även vänsterutbudet.

Som sagt, wedgar finns det bara två märken jag akulle rekommendera. Alltid, oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Vet du någon kollega som kan det? Jag är baserad i Göteborg och tänker mig nya Titleist.

Vet ingen kollega som jobbar med det i det området. Hade jag varit du hade jag sökt mig till Kungsbacka. Vill minnas att de har ett riktigt bra utbud på sina custom.
Citera
2014-03-17, 22:06
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Vore kul att höra.

HCP nu efter 3st 18-hålare i karriären är 26,5.
Målet för säsongen är 15 eller under.
Citera
2014-03-17, 22:52
Medlem
Iam-Varfors avatar
Fö så undrar jag om det är någon som sysslat med longdriving här? Jag har planer på att ev försöka mig på det!

Bor väldigt nära Dimbo och där jobbar en kille som heter Niklas och tävlar bland sverigeeliten i LD så kommer få en del hjälp därifrån. Det jag egentligen undrar är vad den realla kostnaden kan bli för att dra runt på alla tävlingar osv, hur funkar det med spons för LD etc.

Har slagit en del i simulator i vinter och utan att ha något specialanpassat så snittar jag i simulator runt 330m drygt 120mph svinghastighet.
Citera
2014-03-17, 23:29
Medlem
Puckotts avatar
Vad baseras handicaprevisionens resultat på?

Spelar (spelade) på 10,8 i HCP och har fullt upp med att klara mig på det. Fick sen för någon vecka sedan ett mail där det meddelades att jag "var en av de få medlemmar som fått sin handicap justerad". Spelar numera på 8,8 (!). Misstänker att detta har något att göra med att jag bara reggar ronder där jag sänker mig eller går +/- noll. Men bäst att jag frågor här och ser om någon har bättre koll.

Visserligen gör detta att mitt mål med säsongen är nått innan jag slaget ett slag på banan (komma ner på singel). Men å andra sidan kommer det vara omöjligt för mig att spela på mitt nya HCP, så jag är nog snabbt tillbaka på 10-ish igen.
Citera
2014-03-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Den här lirar jag med:
http://www.kazugolf.com/images/CALLA...7PUTTER001.jpg
Och tycker den är ruskigt skön

Tack för att du påminde mig om att den fanns! Har faktiskt testat #7 fast i Metal X-versionen och gillade den skarpt, kändes ju nästan som fusk Blir till att ta sig en tur och testa en rad putters, inga fler impulsköp av otestade klubbor på internet.
Citera
2014-03-17, 23:59
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Vore kul att höra.
9,6!
Målet är under 7,5!
Gå en runda på +5 eller bättre!
Ska nås igenom mer närspelsträning och ett mer sade tänk vid utslag.
Citera
2014-03-18, 08:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Fö så undrar jag om det är någon som sysslat med longdriving här? Jag har planer på att ev försöka mig på det!

Bor väldigt nära Dimbo och där jobbar en kille som heter Niklas och tävlar bland sverigeeliten i LD så kommer få en del hjälp därifrån. Det jag egentligen undrar är vad den realla kostnaden kan bli för att dra runt på alla tävlingar osv, hur funkar det med spons för LD etc.

Har slagit en del i simulator i vinter och utan att ha något specialanpassat så snittar jag i simulator runt 330m drygt 120mph svinghastighet.

Vet att vi har haft en kille i tråden som varit aktiv med det - Tallmeister tror jag användarnamnet är. Ser honom inte så ofta i tråden längre tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Puckott
Vad baseras handicaprevisionens resultat på?

Spelar (spelade) på 10,8 i HCP och har fullt upp med att klara mig på det. Fick sen för någon vecka sedan ett mail där det meddelades att jag "var en av de få medlemmar som fått sin handicap justerad". Spelar numera på 8,8 (!). Misstänker att detta har något att göra med att jag bara reggar ronder där jag sänker mig eller går +/- noll. Men bäst att jag frågor här och ser om någon har bättre koll.

Visserligen gör detta att mitt mål med säsongen är nått innan jag slaget ett slag på banan (komma ner på singel). Men å andra sidan kommer det vara omöjligt för mig att spela på mitt nya HCP, så jag är nog snabbt tillbaka på 10-ish igen.

HCP-revision är ju ytterligare ett av SGFs idiotiska försök till att göra HCPet rättvist - ett redan fallerat system. Jag är tyvärr väldigt dåligt insatt i det för att jobba med det jag gör men såvitt jag tror är det ovanligt att en revision varken höjer eller sänker dig (det är mer något som görs för att sätta dit folk som aldrig reggar rundor).

Du ska dock kunna kontakta hemmaklubben och fråga varför och du har ju all rätt att få den ogjord.
Citera
2014-03-18, 08:22
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Vore kul att höra.

Hcp
24

Mål
Spela minst tio 18-hålsrundor:
Har inte spelat regelbundet sen 2008-2009 men tycker det är riktigt kul att spela golf, har dock inte haft någon att spela med sen mina kompisar slutade spela runt 2009. Nu har jag och en kursare börjat lira tillsammans och vi gick fyra rundor i höstas. Så tio totalt under 2014 känns som ett bra och rimligt första mål.

Spela jämnare:
Sista rundan förra året summerar mig väldigt bra som golfspelare. Första nio hålen spelade jag poängmässigt runt 10-11 hcp medan sista nio var snarare som om jag hade 36 i hcp. Tror jag låg 9 eller 10 poäng plus efter första nio och det hade jag spelat bort när vi kom till hål 17 Måste kunna fokusera bättre och hålla en jämn nivå över 18 hål.

Gå ner till runt 18 hcp:
24 hcp är vad jag hade när jag spelade 2008-2009. Jag slår nu säkert 25-35 meter längre per klubba och känner således att jag kan sänka mig en bra bit. Närspelet har alltid varit min starka sida och om jag bara kan få ordning på mitt spel ute på banan så kan jag nog gå neråt i hcp rätt snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in