2006-08-05, 15:09
Medlem
Julinhos avatar
DN skriver idag om golftalangen Jesper Kennegård

Någon som kan berätta hur duktig han är jämförelsevis med de bästa svenska spelarna, hur han står sig jämte andra talanger etc.?
Citera
2006-08-10, 23:19
Medlem
Bajspartikelns avatar
Hej!

Har precis fått officiellt handikapp, ”gröntkort”. Har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, är lite grön;

Vad har man en spoon till, har fattat att man använder den istället för driver vid utslag. Men när, vad skiljer dem åt?

Nu har jag inga metalwood, har endast j4-9, S, W, P och driver. Funderar på en hybrid. Vad tycker ni att jag bör köpa för klubbor?

Vad har ni i bagen?
Citera
2006-08-11, 00:01
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajspartikeln
Hej!
Vad har man en spoon till, har fattat att man använder den istället för driver vid utslag. Men när, vad skiljer dem åt?

Nu har jag inga metalwood, har endast j4-9, S, W, P och driver. Funderar på en hybrid. Vad tycker ni att jag bör köpa för klubbor?

Vad har ni i bagen?

Nu svarar jag för mig själv...

Om man inte tar med längdaspekten så använder jag spoon när en drive känns för osäkert. Alltså om det är smalt, om det långa spelet inte stämt och man vill hålla bollen i spel och lira 'safe'. I stor utsträckning handlar det om känslan och självförtroende. Spoonen är ju också bra till långa fairwayslag.
Den är helt enkelt lättare att behärska än driven.

Vilka klubbor du ska ha är ju nästan omöjligt att svara på. Rent generellt så tycker jag att man inte behöver ta fram träklubborna för tidigt i karriären. Jag själv spelade bara järn tills jag var nere på hcp 16-18, eller nåt sånt. Fast det är klart, en perfekt drive är ju rätt mycket roligare än en 'safe' järnfyra...
Citera
2006-08-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajspartikeln
Hej!

Har precis fått officiellt handikapp, ”gröntkort”. Har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, är lite grön;

Vad har ni i bagen?

Vad som skiljer en driver och en spoon är väl att driverns tyngdpunkt är högre upp på klubbhuvet och den är inte gjord för att slå med från fairway. en spoon kan man slå med från fairway och ruff.
Jag tror inte att du behöver några fler klubbor än. Men om du vill köpa en till är det nog bäst med en till träklubba. Typ 3a eller 5a.
Citera
2006-08-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Nu svarar jag för mig själv...

Om man inte tar med längdaspekten så använder jag spoon när en drive känns för osäkert. Alltså om det är smalt, om det långa spelet inte stämt och man vill hålla bollen i spel och lira 'safe'. I stor utsträckning handlar det om känslan och självförtroende. Spoonen är ju också bra till långa fairwayslag.
Den är helt enkelt lättare att behärska än driven.

Vilka klubbor du ska ha är ju nästan omöjligt att svara på. Rent generellt så tycker jag att man inte behöver ta fram träklubborna för tidigt i karriären. Jag själv spelade bara järn tills jag var nere på hcp 16-18, eller nåt sånt. Fast det är klart, en perfekt drive är ju rätt mycket roligare än en 'safe' järnfyra...

Jag skulle dö, om jag inte hade en driver. Det roligaste med golf är ju att pegga upp och dra på som in i helvete med drivern!! Jag brukar alltid ställa mig på tee med inställningen att jag ska slå mitt livs längsta drive
Citera
2006-08-16, 01:07
Medlem
Androass avatar
Apropå ingenting, vad tror alla FB:are om framtiden för svensk golf?

Det verkar ju som att intresset har gått ner nu ganska rejält, både medlemsantal och "rundantal", tror ni att det fortsätter ner eller är det bara en naturlig del efter alla dessa rekordår?

För två säsonger spelade jag 3ggr / vecka, i år har själv inte spelat en enda runda, slagit några få ggr på rangen, det är allt. Har helt tappat sugen konstigt nog.
Citera
2006-08-27, 16:28
Moderator
Gromguttens avatar
Varför har jag fem minuter på mig att leta efter en bortslagen boll samtidigt som Tiger Woods tar 32 minuter på sig att låta andra leta, inte hitta den (?)och dessutom få spela vidare utan plikt från ett betydligt bättre ställe än där den "sannolikt" var?

Satan så irriterande - och satan så irriterad jag blir om han vinner i kväll .
Citera
2006-08-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Varför har jag fem minuter på mig att leta efter en bortslagen boll samtidigt som Tiger Woods tar 32 minuter på sig att låta andra leta, inte hitta den (?)och dessutom få spela vidare utan plikt från ett betydligt bättre ställe än där den "sannolikt" var?

Satan så irriterande - och satan så irriterad jag blir om han vinner i kväll .

Det är för att han är Tiger Woods helt enkelt. Det är bara att acceptera.

Jag kan förklara hur dom lyckades få det enligt regelboken.

En kock påstod att han hade hittat bollen i köket. Och när han hittade den så hade det inte gått 5 minuter än. Dom bedömde alltså bollen funnen. Och försökte få tag på han som hade bollen i en halvtimme innan dom gav upp och beslöt att Tiger ska få droppa en ny boll. Själva droppen var enligt reglerna eftersom klubbhuset är ett tillverkat föremål som man ska få fri dropp ifrån. Så dom droppade bollen så att han var fri från allt skit.

Själva brottet mot reglerna är att han aldrig hittade sin boll. Han använde sig av en annan boll när han droppade. Han borde fått gå tillbaka och slå en ny boll. med ett plikt slag. Hade det varit Luke Donald så är jag övertygad om att dom hade skitit i hans boll efter 5 minuter och sagt åt honom att slå om.
Citera
2006-08-27, 18:54
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KateH
Det är för att han är Tiger Woods helt enkelt. Det är bara att acceptera.

Jag kan förklara hur dom lyckades få det enligt regelboken.

En kock påstod att han hade hittat bollen i köket. Och när han hittade den så hade det inte gått 5 minuter än. Dom bedömde alltså bollen funnen. Och försökte få tag på han som hade bollen i en halvtimme innan dom gav upp och beslöt att Tiger ska få droppa en ny boll. Själva droppen var enligt reglerna eftersom klubbhuset är ett tillverkat föremål som man ska få fri dropp ifrån. Så dom droppade bollen så att han var fri från allt skit.

Själva brottet mot reglerna är att han aldrig hittade sin boll. Han använde sig av en annan boll när han droppade. Han borde fått gå tillbaka och slå en ny boll. med ett plikt slag. Hade det varit Luke Donald så är jag övertygad om att dom hade skitit i hans boll efter 5 minuter och sagt åt honom att slå om.

Visst är det för att det är Eldrick, det gör det ju inte mindre förbannat irriterande.
Citera
2006-08-28, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Visst är det för att det är Eldrick, det gör det ju inte mindre förbannat irriterande.

Du kan ju vara lika irriterad över att han har mer pengar än han någonsin kommer kunna göra av med, att han spelar på perfekta banor med perfekta förhållanden, att han har en caddie, att han har flera miljoner människor som följer efter honom på varje hål och peppar honom... jag kan sitta och skriva tills fingrarna blöder... men det finns mycket att vara avundsjuk på.
Citera
2006-08-28, 07:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KateH
Du kan ju vara lika irriterad över att han har mer pengar än han någonsin kommer kunna göra av med, att han spelar på perfekta banor med perfekta förhållanden, att han har en caddie, att han har flera miljoner människor som följer efter honom på varje hål och peppar honom... jag kan sitta och skriva tills fingrarna blöder... men det finns mycket att vara avundsjuk på.

Allt det kan jag leva med det är välförtjänt för han är en mycket god golfare, men det eviga fjäskandet och att han har egna regler som bara gäller honom, det är över gränsen.

Också vann han också.
Citera
2006-09-01, 17:21
Medlem
Livingstons avatar
Spelade nio hål nu i veckan på Hälla golf i Västerås. Det gick sådär. Några par hit och dit, samt två bollar out på samma jävla hål .
Men det var kul att få komma ut och spela lite för en gångs skull. Det har minsann inte blivit mycket golf i sommar - vilket är riktigt synd. Nästa sommar, då...

Funderar på att investera i ett Nike-järnset också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in