2006-09-07, 09:24
Medlem
Akademions avatar
Tiger har nu vunnit de fem senaste tävlingarna han ställt upp i.
Är detta höjdpunkten i hans karriär eller var perioden 1999-2000 bättre i era ögon?

Jag har hela tiden tyckt att det var under 99-00 han var som bäst men har börjat ändra mig lite smått.
Att komma tillbaka som han gjort efter att hans far gick bort och totalt dominerat finns det nog ingen annan än Tiger som kan.
Citera
2006-09-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademion
Tiger har nu vunnit de fem senaste tävlingarna han ställt upp i.
Är detta höjdpunkten i hans karriär eller var perioden 1999-2000 bättre i era ögon?

Jag har hela tiden tyckt att det var under 99-00 han var som bäst men har börjat ändra mig lite smått.
Att komma tillbaka som han gjort efter att hans far gick bort och totalt dominerat finns det nog ingen annan än Tiger som kan.

Kolla vilka tävlingar han har vunnit också. Bara tävlingar där dom absolut bästa är med. 2 majors och inofficiella VM. Det är lätt bättre än 99-00 streaken.
Citera
2006-09-07, 10:14
Medlem
Akademions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KateH
Kolla vilka tävlingar han har vunnit också. Bara tävlingar där dom absolut bästa är med. 2 majors och inofficiella VM. Det är lätt bättre än 99-00 streaken.

Om man tittar på slutet av 99 så var de inga små tävlingar han vann då heller. 1 Major, 2 WGC tävlingar och World Cup där han iofs hade lite hjälp av David Duval.
Däremot ingen lika stor streak i vinster det året, svagt minne av att han vann 3 tävlingar i rad oktober-november.
Citera
2006-09-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademion
Om man tittar på slutet av 99 så var de inga små tävlingar han vann då heller. 1 Major, 2 WGC tävlingar och World Cup där han iofs hade lite hjälp av David Duval.
Däremot ingen lika stor streak i vinster det året, svagt minne av att han vann 3 tävlingar i rad oktober-november.

han vann väl 3 till i början av nästa år? som lades på den streaken.
Citera
2006-09-07, 23:23
Medlem
Akademions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KateH
han vann väl 3 till i början av nästa år? som lades på den streaken.

Stämmer bra de, med alla spelade tävlingar vann han 6st på raken slutet av 99 till början av 00.
Räknar man endast tävlingar som hör till PGA Tour eller va man ska säga så blev det "bara" 4 raka segrar.
Citera
2006-10-23, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Apropå ingenting, vad tror alla FB:are om framtiden för svensk golf?

Det verkar ju som att intresset har gått ner nu ganska rejält, både medlemsantal och "rundantal", tror ni att det fortsätter ner eller är det bara en naturlig del efter alla dessa rekordår?

För två säsonger spelade jag 3ggr / vecka, i år har själv inte spelat en enda runda, slagit några få ggr på rangen, det är allt. Har helt tappat sugen konstigt nog.

Ett av många problem är ju att golfklubbarna är så sjukt trötta och tråkiga. Det är uppenbarligen alldeles för många gamla, stiffa, "gubbar" i ledningen. Om de inte skärper till sig (läs moderniseras) kommer intresset att fortsätta sjunka. Vem vill betala dyra pengar för att vara med i en dammig, meningslös klubb? Många vill ha bättre alternativ för greenfeespel istället. Eller bättre möjligheter att gå snabbare rundor, t ex 9-hållslingor när man är busy. En hel del vill säkert slippa trashiga, microvärmda hamburgare också men det kanske i och för sig inte gör att man slutar spela golf. Föryngring anyone?
Citera
2007-01-26, 12:50
Medlem
Lite humor i vinter mörkret

http://bubblare.se/hidden_camera_sexy_golf_instructor
Citera
2007-03-02, 18:16
Medlem
caran672s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hako Otoko
Ett av många problem är ju att golfklubbarna är så sjukt trötta och tråkiga. Det är uppenbarligen alldeles för många gamla, stiffa, "gubbar" i ledningen. Om de inte skärper till sig (läs moderniseras) kommer intresset att fortsätta sjunka. Vem vill betala dyra pengar för att vara med i en dammig, meningslös klubb? Många vill ha bättre alternativ för greenfeespel istället. Eller bättre möjligheter att gå snabbare rundor, t ex 9-hållslingor när man är busy. En hel del vill säkert slippa trashiga, microvärmda hamburgare också men det kanske i och för sig inte gör att man slutar spela golf. Föryngring anyone?

Känner igen massor av det där. Det skulle kunna finnas massa roliga saker om klubbarna va lite mer framstegsbenägna och inovativa i sin roll som klubb. Det är tyvärr också få klubbar det finns nån tillhörighetskänsla i. Det känns mest som om man typ bor i samma bostadsområde med mellan medlemarna än att man faktiskt tillhör samma klubb.
Å dessa gubbar å kärringar, alltid ta mig fan. Varje klubb är ju en pensionärsförening där det mesta av folket som styr e äldre.
Det skulle va väldigt intressant att se hur en golfklubb skulle se ut om ingen i styrelsen fick vara en dag över 40. Den klubben skulle jag viljka besöka.
Citera
2007-03-27, 19:43
Medlem
Lyfter denna tråd genom att fråga var i Stockholm man lätt och smidigt kan fixa ett grönt kort nu i vår. Enda kruxet är att man har lite ont om tid och oregelbundna arbetsdagar. Vill alltså inte gå med någon grupp utan är intresserad att läsa in teorin ensam och sen spela upp på nått sätt.
Har spelat en del på senare år men bara på pay-and-play-banor så jag vill fixa kortet så man kan hänga med kompisarna på lite andra roliga banor.
Några tips?
Citera
2007-03-28, 13:32
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"18 hål - bästa medicinen"

Doktor Sten Forsberg skriver ut golf som recept till sina patienter.

Han har vetenskapligt stöd från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, där lektor Gi Broman visat att golf är en högintensiv sport som är bra friskvård - särskilt för personer över 50 år."Vi har genomfört flera studier som visat positiva hälsofördelar med golf. Det är inte en lågintensiv sport, som många tror. För medelålders män motsvarar en golfrunda högintensiv träning i 70 minuter och för äldre män i 150 minuter. Därför är det vettigt att skriva ut golf på recept", säger Gi Broman.

Enligt Sten Forsberg förebygger golf folksjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. "Jag ordinerar golf till patienter med dålig kondition och diabetes. Det ger bra effekter på blodtryck och blodsocker. För patienter över 45 år är golf en bra form av motion", säger Sten Forsberg.

Men det räcker inte för att övertyga riksdagens skatteutskott om att golf borde likställas med andra sporter och bli avdragsgillt som friskvård. I förra veckan avslog skatteutskottet fyra sådana motioner. "Avslagen var väntade. Men i skatteutskottets betänkande skedde ett genombrott. Utskottet anser att det framöver finns utrymme att inrymma golfsport inom det skattefria området. Skatteverket borde därför godkänna företag som yrkar friskvårdsavdrag för golf.

Vi uppmuntrar nu företag att begära förhandsbesked om detta", säger Staffan Östlund, marknadschef på Svenska Golfförbundet. Han är kampanjansvarig för att göra golfen till avdragsgill friskvård. Till ändamålet har en tiominuters film producerats där Sten Forsberg och Gi Broman deltar.

"För mig är det obegripligt att golf ännu inte klassats som avdragsgill friskvård med tanke på sportens dokumenterade hälsoeffekter", säger Gi Broman.

I dag är det bara golf, ridning, segling och utförsåkning som är undantagna avdragsrätten, eftersom de anses vara för dyra att utöva och inte innebära tillräcklig friskvård. Men skatteutskottet konstaterar i sitt betänkande att det blivit både billigare och enklare att spela golf under senare år.

http://di.se/avdelningar/artikel.asp...;PrivatNyheter
Citera
2007-04-20, 23:10
Medlem
[quote=Akademion]Tiger har nu vunnit de fem senaste tävlingarna han ställt upp i.

Att komma tillbaka som han gjort efter att hans far gick bort och totalt dominerat finns det nog ingen annan än Tiger som kan.[/QUOT

Han har inte vunnit majors som han gjorde under 1999-2000, men helt klart är han den bäste genom tiderna, det är bara en tidsfråga innan nicklaus record åker ur böckerna. Woods är stabil i de tävlingar han ställer upp i, har aldrig dåliga dagar där han totalt rasar.
Citera
2007-04-20, 23:20
Medlem
Singularitetens avatar
Piké-tröja.

Jag har just börjat spela golf (en runda) och alla på golfklubben har piké-tröja på sig. Jag menar alla! På hemsidan står det till och med att man borde ha det. Jag är inte speciellt förtjust i plagget och undrar varför det är så populärt och "måste"-stämpel på piké?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in