Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Du skriver att letandet efter bollar tar en del av tiden, visst, för att folk inte behärskar svingen och slår bort bollarna. Tror vi skulle få en snabbare golf om siktet blev bättre. Inte meningen att raljera med att kalla den för traditionell sving, men i grunden så som den lärs ut är den av samma princip. Börjar man spela sent i ålder är hårddisken full, svårt då att lära sig något som innehåller så många moment. De flesta på touren har ganska exakt samma förberedelser inför svingen, dvs att de försöker att hamna i ett läge där de egentligen inte tänker, för att rörelsen ska bli så "normal" som möjligt. Som lärare, ser du skillnad i hur snabbt yngre respektive äldre tar till sig kunskapen? Om just äldre har svårare att lära sig vore det intressant att underlätta för just den gruppen, där finns kanske i större utsträckning tiden, även om jag faktiskt inte tror tidsbrist är den sanna anledningen att man lägger av.
Diskuterar vi hur många bortslagna bollar som kommer ske tror jag oavsett hur enkel svingen är att det numret inte kommer att förändras något särskilt. Det är fortfarande människor som håller i klubban och vare sig vi vill eller inte sker det misstag, oavsett hur enkel tekniken är. Oavsett så är SGFs samlade anledning inte tidsbrist i sig utan att en golfrunda tar för mycket tid för personer som är aktiva i dag. Men det är klart, pensionärer t.ex. bör ju inte ange detta problem som orsak.
Jag vet däremot inte riktigt om jag förstod din kommentar angående proffsen - kan du utveckla det lite grann? Annars beror det helt och hållet på vilken nivå vi jämför svingar på som de är liknande. Ja, för det "otränade ögat" kommer 95% av spelarna på touren att se liknande ut. Men släpp in deras tränare eller de detaljnördar som finns och de håller inte alls med.
Visst märks det också skillnad på äldre och yngre spelare i hur snabbt de tar till sig, men det märks också skillnad mellan äldre och äldre och yngre och yngre. För personer som har varit aktiva mycket med andra sporter så har sällan åldern spelat någon roll, de plockar upp det fort. Samtidigt som äldre damer (generalisering men det verkar vara ungefär så) som ej har arbetat med kroppen någonting eller väldigt begränsat har det enormt svårt. Men då pratar vi om så enkla saker som att ställa upp sig till bollen bara. Återigen finns samma problem hos ungdomar som aldrig idrottat heller.
Ur eget perspektiv så anpassar jag dock träningen efter individen. Har jag Barbro, 70 som aldrig tagit en lektion och vill börja spela. Ja inte börjar jag snacka uppvridning i rygg och höfter. Nej där handlar det mer om att hitta ett sätt för henne att stå bra till bollen och göra vad hon uppfattar som en golfsving, vilket ofta är liknande det Sacke snackar om.
Ska även lyfta att det är intressant vilket genomslag Sportnytt har ändå. Som sagt täcktes Golf för Vuxna i TV4 för snart ett år sedan första gången. I dag efter Sportnytts inslag har jag haft ett tiotal personer som har frågat om jag vet vad det är och hur det funkar. Frågorna under föregående år har varit noll. Så för Sackes del var nog detta viktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Jag tror ju inte kanske att t ex Bubba kommer att omvändas till den svingen.

Inte en chans att man bara skulle tappa lite i längd med den svingen.
Annars skulle väl en enklare sving som snabbar upp spelet vara välkommen.
Är detta samma Johan Almgren?
http://www.golfdata.se/guide/profil_...ida.asp?NR=117
Uppfattar det som samma person.
För att få någon tyngd i själva svingen och dess argumentation vore det intressant att se en lektion med en spelare som aldrig rört en golfklubba tidigare. SVT-reportern i inslaget till exempel har ju spelat i 25 år. Tro fan han klarar det utan problem. Jag hade säkert inte heller haft problem med det, jag kan få händer och klubba levererade till bollen utan större problem på många roliga sätt.
Precis som några av de reaktioner jag har fått från spelarna idag "Äh, vafan jag slår ju typ sådär redan nu" - många av de äldre golfarna har ju hittat sin egen stil och det finns många liknande.