2009-09-23, 11:32
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Vad ska man ha för bounce?
Har en okej sving, på väg att blir duktig i golf tänkte släppa mitt nybörjarset men vill inte ha någon sorts "nybörjar" bounce. Vad ska man tänka på och vad skulle ni rekommendera? finns det någon sorts standard?

Åtminstone 14 i bounce på en sandwedge är ett måste för de som är under proffesionell när det kommer till sin golfbeskrivning. Bouncen ska åtminstone på SW vara så mycket som möjligt helt enkelt för att göra den enklare att använda i situationerna. Bounce är däremot endast viktigt när det kommer till wedgarna och jag har nästan aldrig hört talas om det när det kommer till järnklubbor.

Dr. Sativa - Som jag hintade i tidigare svar till dig så tror jag att du kommer förlora i kvalité och känsla bara för att du kommer gå på de billigaste alternativen. AceVentura beskriver det hela bra, just de Callawayklubborna skulle passa dig som handen i handsken om det du säger om din golf stämmer.

Poängen är ändå att provslår du inte klubborna så kommer du någon gång att bli besviken. Tipset är att vänta ett par veckor till innan rean börjar hos din golfshop, brukar vara fullt möjligt att göra ett par bra fynd.
Citera
2009-09-23, 19:04
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Åtminstone 14 i bounce på en sandwedge är ett måste för de som är under proffesionell när det kommer till sin golfbeskrivning. Bouncen ska åtminstone på SW vara så mycket som möjligt helt enkelt för att göra den enklare att använda i situationerna. Bounce är däremot endast viktigt när det kommer till wedgarna och jag har nästan aldrig hört talas om det när det kommer till järnklubbor.

Dr. Sativa - Som jag hintade i tidigare svar till dig så tror jag att du kommer förlora i kvalité och känsla bara för att du kommer gå på de billigaste alternativen. AceVentura beskriver det hela bra, just de Callawayklubborna skulle passa dig som handen i handsken om det du säger om din golf stämmer.

Poängen är ändå att provslår du inte klubborna så kommer du någon gång att bli besviken. Tipset är att vänta ett par veckor till innan rean börjar hos din golfshop, brukar vara fullt möjligt att göra ett par bra fynd.

men nu var ju Mizuno klubborna dyrare, dem är bara på rea. Så då går jag ju inte bara på dem billigare. Men du står fortfarande fast vid Callaway klubborna? ska till Dormy och provslå i veckan.
Citera
2009-09-23, 19:26
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
men nu var ju Mizuno klubborna dyrare, dem är bara på rea. Så då går jag ju inte bara på dem billigare. Men du står fortfarande fast vid Callaway klubborna? ska till Dormy och provslå i veckan.
Gör en svinganalys ifall du drar till dormys med ambitionen att köpa nya klubbor. Då mäts din boll- och svinghastighet upp med hjälp av mätinstrument, och en svinganalytiker hjälper dig då med att hitta klubbor som är lämpliga för dina värden. Detta kostar 400 kr, men du får tillbaka kostnaden om du köper klubbor.

Jag gjorde detta nu i helgen, och måste säga att jag är helnöjd med resultatet. Köpte visserligen en driver och inte järnklubbor, men samma princip. Det är helt klart värt att genomgå en analys som kan hjälpa dig att hitta rätt klubbor, eftersom golfklubbor ändå är ganska dyrt och får ses som en investering.
Citera
2009-09-29, 11:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Då har Golfmässan i Jönköping startat. Är det någon som är på plats eller kommer att åka dit under de tre dagarna de finns på plats?

Missar själv för första gången på fyra år tack vare jobbet så hade varit ganska kul att få höra lite rapporter om nyheter etc.
Citera
2009-09-30, 13:17
Medlem
Någon som vet någon om nya Cobra S2 järnen? Är på köpgränsen, har dock inte tillfälle att prova dem.
Citera
2009-09-30, 16:09
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Jag vet inte riktigt vad du vill få veta men vad jag kan minnas från en demodag jag var på i våras så följde de sina föregångare och allt vad Cobra står för i mina ögon, säkerhet och förlåtande egenskaper.

Det känndes visserligen som att du fick lite mer längd utav dem än du brukar men det är fortsatt svåra att forma slagen som du vill med. Vill du s¨l¨långt och rakt samt har en blandad bollträff så kan de nog funka väl för dig.
Citera
2009-09-30, 17:42
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du vill få veta men vad jag kan minnas från en demodag jag var på i våras så följde de sina föregångare och allt vad Cobra står för i mina ögon, säkerhet och förlåtande egenskaper.

Det känndes visserligen som att du fick lite mer längd utav dem än du brukar men det är fortsatt svåra att forma slagen som du vill med. Vill du s¨l¨långt och rakt samt har en blandad bollträff så kan de nog funka väl för dig.

Längd vet jag inte om jag behöver men tänkte hur svårspelade dom är, ser ju ut som bladklubbor om man jämnför med SZ.
Citera
2009-09-30, 21:50
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Svårspelade? Cobra? Nej du, har de aldrig varit och kommer aldrig att bli. S2 är verkligen inte bladklubbor, att de ser så ut jämfört med SZ är inte så konstigt då SZ kan vara en av säsongens bredaste klubbor. S2 är full cavityback om jag inte kommer ihåg fel vilket betyder att det är som vilken vanliga järnklubba som helst egentligen.
Citera
2009-10-01, 08:58
Medlem
Citat:
Svårspelade? Cobra? Nej du, har de aldrig varit och kommer aldrig att bli. S2 är verkligen inte bladklubbor, att de ser så ut jämfört med SZ är inte så konstigt då SZ kan vara en av säsongens bredaste klubbor. S2 är full cavityback om jag inte kommer ihåg fel vilket betyder att det är som vilken vanliga järnklubba som helst egentligen.
Hehe jo SZ är breda men Big Bertha järnen då ser ju ut som hybrider.
Ok tack då kanske man ska slå till då.
Citera
2009-10-01, 14:47
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Tyvärr så har det blivit allt vanligare med fullcavity på klubbor riktade till nybörjare om inte hybridseten räknas. Samtidigt som det är bra att nybörjare kan få en liten extra "boost" men vid detta laget har det gått till en överdrift om ni frågar mig. Alldeles för många spelar nu golf med klubbor som ger en alldeles för stor fördel i förlåtande egenskaper och framförallt längd.

Visst är det samma för alla i detta läget och jag kan ju lika gärna gå och köpa ett par klubbor som ger mig 10 meter mer i längd. Men jag är säker på att jag skrivit det tidigare i tråden att dessa klubbor är näst intill omöjliga att forma slagen som du vill med. Jag ser ju inte det roliga med att spela golf när du inte kan göra annat än att slå bollen rakt.

I vilket fall som helst så hoppas jag på att de kommer införa en gräns precis som de gjorde med drivers för ett par år sedan och wedgarna nu senast, över hur mycket MOI och allt vad det heter man får ha i järnklubborna.
Citera
2009-10-01, 17:01
Medlem
Rekommenderar Taylor Made's nya järnset, TP. Otroligt sköna klubbor, tycker att de är relativt lättspelade. Dessutom sålde Dormy ut dem för 5900:- under deras golfrea, och den håller väl på än?
Citera
2009-10-02, 09:02
Medlem
Citat:
Tyvärr så har det blivit allt vanligare med fullcavity på klubbor riktade till nybörjare om inte hybridseten räknas. Samtidigt som det är bra att nybörjare kan få en liten extra "boost" men vid detta laget har det gått till en överdrift om ni frågar mig. Alldeles för många spelar nu golf med klubbor som ger en alldeles för stor fördel i förlåtande egenskaper och framförallt längd.

Visst är det samma för alla i detta läget och jag kan ju lika gärna gå och köpa ett par klubbor som ger mig 10 meter mer i längd. Men jag är säker på att jag skrivit det tidigare i tråden att dessa klubbor är näst intill omöjliga att forma slagen som du vill med. Jag ser ju inte det roliga med att spela golf när du inte kan göra annat än att slå bollen rakt.

I vilket fall som helst så hoppas jag på att de kommer införa en gräns precis som de gjorde med drivers för ett par år sedan och wedgarna nu senast, över hur mycket MOI och allt vad det heter man får ha i järnklubborna.

Men det går ju att drawa och fada lite det räcker för mig, jag behöver inte forma mer. Men jag förstår vad du säger bladklubbor är snart ute ur leken helt för hobby-golfare, bara hybrider och halv hybrider. Det var lite det som gjorde att jag blev sugen på S2 för att dem såg ut att vara ganska tunna. Den smidda varianten är ju en blandning av blad och tå-häl och har ju i princip lika bred botten som den vanliga S2. Dock utan hjälpande egenskaper, men jag tror inte jag klarar av blad på ett bra tag har bara spelat typ 20 rundor sen jag tog grönt kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in