2009-10-04, 23:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Ska du spöa honom i poäng eller i slag?

Allt handlar väl om träning, är det slag som gäller så är det speciellt träning som gäller. Är det poäng så träna bara mycket utan och sänka dig och du lär kunna krossa honom.
Citera
2009-10-04, 23:25
Medlem
SweGeoBrowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
Citera
2009-10-04, 23:27
Medlem
SweGeoBrowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ska du spöa honom i poäng eller i slag?

Allt handlar väl om träning, är det slag som gäller så är det speciellt träning som gäller. Är det poäng så träna bara mycket utan och sänka dig och du lär kunna krossa honom.

Allright.. Så jag "lär krossa honom" ?
Tror du på mitt koncept med en gång på rangen i veckan, två rundor i månaden och sen toköka träningsdos i mars med mål att slå i juni ?
Citera
2009-10-05, 20:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGeoBrown
Allright.. Så jag "lär krossa honom" ?
Tror du på mitt koncept med en gång på rangen i veckan, två rundor i månaden och sen toköka träningsdos i mars med mål att slå i juni ?

Det låter som ett okej upplägg. Så länge du bara kan hålla svingen aktiv under vintersäsongen så ska det inte vara några problem, det viktiga är bara att du blir tillräckligt bra på den tiden du har och det är i sin tur så olika från person till person så svårt att säga.

Men kan du få ner din nivå så att du kan spela på hcp 25 på slopetabellen fast du har kvar ditt gröna kort så kommer du ha mycket höga poäng på var hål.
Citera
2009-10-05, 20:52
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Har du 2 i handicap men anser att du har för dålig bollträff för att spela bladklubbor så låter det som att du har lite träning att göra. Det är mycket som försvinner med en bra bollträff.

Vad menar du? Vad som försvinner med en bra bollträff är väl dom dåliga slagen.Ska jag förbättra bollträffen är det dock väldigt mycket träning. Dom bra slagen med en bladklubba blir inte bättre än med en cavity back. Ska dock ha några X-22 eller liknande för jag spelar ganska ofta med punchade slag men X-22 tour eller AP1 skulle jag tro vara en lagom kompromiss.

Sen om man vill spela med bladkubbor för att de estetiskt är snyggare är det en annan sak men det blir inte en bättre score.
Citera
2009-10-05, 21:48
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Vad menar du? Vad som försvinner med en bra bollträff är väl dom dåliga slagen.Ska jag förbättra bollträffen är det dock väldigt mycket träning. Dom bra slagen med en bladklubba blir inte bättre än med en cavity back. Ska dock ha några X-22 eller liknande för jag spelar ganska ofta med punchade slag men X-22 tour eller AP1 skulle jag tro vara en lagom kompromiss.

Sen om man vill spela med bladkubbor för att de estetiskt är snyggare är det en annan sak men det blir inte en bättre score.

Just den meningen är inte sann och det är där den stora skillnaden mellan blad och cavityback kommer in. Flera undersökningar som gjorts på detta genom åren visar att de bra bollträffarna med bladklubbor ger ett bättre resultat än cavityback.

"But on dead center hits - our shot pattern was about 1/4 the size of the cavity back pattern ! In other words, the perfect shots were much better!"
Källa:
http://www.oobgolf.com/content/the+w..._Epiphany.html

Detta är bara en utav flera och visst säger den också att hälträffar är jämndåliga med cavitybacks om inte lite sämre. Tåträffar är betydligt sämre men som sagt, de bra slagen är mycket bättre än vad cavitybacks är.

Du har däremot rätt när du säger att de dåliga slagen försvinner med en bra bollträff, eller åtminstone bör de bli färre.
Citera
2009-10-05, 23:12
Medlem
Verbeeks avatar
Möjligt att det blir mindre spridning vid perfekta träffar med blad men vill man att det ska vara stor spridning mellan de bra och de dåliga slagen? Dessutom var det där testet kring 15 år gammalt.Nu kanske man ska definera bra och dåliga slag. Mina dåliga slag hade säkert räknats som bra av de flesta 10hcpare. Att säga att blad är bättre för bra spelare är inte heller rätt eftersom det är många på tourerna som inte spelar med blad.
Citera
2009-10-06, 10:46
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Testet var som jag sa ett av flera och det finns nyare versioner som ger liknande resultat, det är bara till att googla.

Men visst har du rätt i att det är svårt att definera bra eller dåliga slag samt att de skiljer från person till person. Det är alltid lika roligt att stå och slå järnfemmor på rangen när en grönt kort spelare säger något i stil med "Åh så långt du slår" när du slår en halvduff. Om jag spelar med en naturlig draw och en gång slår ett rakt slag så blir jag inte så nöjd då jag räknat med en draw, samtidigt står min motspelare i bollen och applåderar. Jag skulle definera ett bra slag som ett slag där personen som slog det är nöjd med genomförandet och resultatet.

Alla golfare är ju unika precis som alla människor (detta lät som något vi fick höra på dagis) och har inte samma förutsättningar. Men ändå så är det ju fullt möjligt att vara nöjd med golfslagen man slår du (Verbeek) och jag är ju ganska bra exempel då du säger att du har en dålig bollträff men du är ju ändå nöjd med resultaten medans jag anser att jag har en bra (långt ifrån perfekt) bollträff och även jag är nöjd med resultatet på mina slag. Frågan är om vi hade varit nöjda ifall vi bytt bollträff och slag?

Åter till bladklubborna...
Det viktigaste i min värld med bladklubborna som jag märkt sedan dess att jag bytte i sommras är tre ting. För det första så ger de bra slagen en stabilare och mindre landningsyta om vi ska kalla den så. Du vet att klubban du håller i kommer att gå så eller så många meter med en bra träff, så är inte alltid fallet med cavitybacks. Detta var något jag själv märkt efter att ha stått och slått mängder av slag med såväl cavitybacks som bladklubbor, i min värld har du en säkrare klubba rent riktings- och längdmässigt.

Jag har redan nämnt förmågan att forma slagen flera gånger och den står jag fortsatt fast vid. Bladklubbor har det lättare att göra detta och det är något jag vill göra. Tredje ting är den feedback du får från bladklubbor, det är en helt annan känsla att slå bollen med dem och du känner verkligen varje slag, missar du sweetspot så känner du det träffar du den så känner du det. Du kan helt enkelt avgöra en massa saker som kan vara fel i bollträff, sving, viktf¨rflyttning etc. som påverkar bollträff.

Men att säga att det bara finns fördelar med dem hade ju varit att ljuga även om jag tror att den estetiska delen spelar en stor roll för många, mig inkluderat. Bladklubbor är med svårspelade än många järn som kom ut under samma säsong och har du en dålig bollträff kanske de inte är det ultimata valet.

Nuförtiden är det rätt att det är ganska "få" som spelar bladklubbor gentemot var det var för närmare tio år sedan då jag vill säga att det var mellan 90 och 95% som gjorde det. Egentligen tror jag att det har med generationer att göra, de som är mellan 20 och 35 nu växte inte upp med bladklubbor i händerna som de äldre spelarna gjorde. Och många spelar därför hellre med cavityback. Samtidigt finns chansen att ett par spelare anser sig ha en för ojämn och dålig bollträff för att våga ha dem i bagen även om de spelar på PGA-touren.
Citera
2009-10-06, 17:36
Medlem
Citat:
Precis, ska ge det ett ärligt försök. Varför just 27 rundor? Mitt mål är alltså inte att sänka mig tills dess utan att bara spöa min far

Att medvetet inte sänka sig är det värsta FUSKsom finns inom golfen!

Om de som råder dig till att bli mygelhandicaparegör det på allvar så
ska dom ägna sig åt ngt annat.

Råd: Sänk dig när du kan, det är mycket roligare att vinna genom fair play!
Citera
2009-10-06, 19:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Nej handicapmygel är inget jag skulle på seriöst vis tips någon om det är som du säger fusk och det är många matcher man har förlorat på grund av det. Men samtidigt går det inte att bortse från att det vore den absolut enklaste vägen att gå för att slås in far.
Citera
2009-10-12, 17:05
Medlem
han solos avatar
Citat:
Jag började spela i somras.. Har som mål att slå min far som ligger på 19 i handikapp redan i juni. Är det här ett orealistiskt mål? hur mycket träning / många rundor krävs? (Tilläggas bör att jag bor på ett ställe där man kan spela golf året runt)

Jag tror det är fullt möjligt. Jag började lira förra hösten och gick i somras under 20 hcp. Då hade jag kanske spelat i en runda i månaden under vinterhalvåret och 2-3 rundor i veckan under vår, sommar.
Citera
2009-10-13, 13:11
Medlem
SharkBombs avatar
Hejsan, ursäkta om jag lånar denna tråd lite, men det verkar finnas lite Golfkunnigt folk här!
Själv kan jag ingenting, Men jag har ett par golfklubbor står. Funderar på att sälja av dom då varken jag eller min pappa spelar golf. Vill ej bli blåst på någon affär så jag hoppades att någon vänlig själ här inne kan säga om Tommy Armour Legend klubbor är något bra på marknaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in