Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Vad menar du? Vad som försvinner med en bra bollträff är väl dom dåliga slagen.Ska jag förbättra bollträffen är det dock väldigt mycket träning. Dom bra slagen med en bladklubba blir inte bättre än med en cavity back. Ska dock ha några X-22 eller liknande för jag spelar ganska ofta med punchade slag men X-22 tour eller AP1 skulle jag tro vara en lagom kompromiss.
Sen om man vill spela med bladkubbor för att de estetiskt är snyggare är det en annan sak men det blir inte en bättre score.
Just den meningen är inte sann och det är där den stora skillnaden mellan blad och cavityback kommer in. Flera undersökningar som gjorts på detta genom åren visar att de bra bollträffarna med bladklubbor ger ett bättre resultat än cavityback.
"But on dead center hits - our shot pattern was about 1/4 the size of the cavity back pattern ! In other words, the perfect shots were much better!"
Källa:
http://www.oobgolf.com/content/the+w..._Epiphany.html
Detta är bara en utav flera och visst säger den också att hälträffar är jämndåliga med cavitybacks om inte lite sämre. Tåträffar är betydligt sämre men som sagt, de bra slagen är mycket bättre än vad cavitybacks är.
Du har däremot rätt när du säger att de dåliga slagen försvinner med en bra bollträff, eller åtminstone bör de bli färre.