2013-07-26, 20:11
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Scott, En liten rapport från Söderby-banan!
Fairways är inte i bra skick utan vi fick en klubbas lägesförbättring! Utnyttja det för marken är stenhård. Vilket kan bekräftas med att mina trätreor regelbundet stannade kring 240 meter, så är du långtslående spela med mindre klubba om det finns risk för att det landar i vatten eller bunker, rullen kan ligga på 50 meter ibland mer, nedklippta ruffar så bestraffningen för sneda slag är minimal. Min idé idag var att Jag spelade banan och brydde mig inte om genvägar (utom en) osv. Det gav bra resultat (ledde faktiskt tävlingen med tre hål kvar att spela. Men klantade till det och smet iväg med en 8:a på en par fyra
Sanden i bunkrarna var lite stenig och på 18.e var det stenhårt med lite puder på
Greenerna upplevde jag som ojämna, de på första nio var snabbare än de på sista nio och 16:e en par 3:a var bedrövlig. ojämn och lite tuvig. Tappade en birdie på grund av det.
Hoppas det gick bra för dig!
B-T-B

Tack för infon, den kan bli till hjälp. Hörde av de jag spelade med att den inte var på topp direkt. Ska försöka spela lite smart imorgon . Frösis var ju mycket bra, jäkligt snabba greener , några var lite ojämna dock. Är väl hyfsat nöjd, låg på hcp efter nio men det dök upp några små rashål tyvärr. 2 bollar i vattnet bland annat. Aja, är inte så långt efter tätet, bara att gasa . Fick en sur lottning imorgon, fan. Nä, nu blir det att klunka vatten. Lycka till .
Citera
2013-07-26, 20:38
Medlem
Kul det är när man är inne i "zonen", slog personligt rekord på antal birdies på en runda idag, 5 stycken mäktade man med, tror jag fått ihop 3 någon gång tidigare. Skön känsla när man känner att man kommer rulla i dem. Tyvärr blev det en trippel, en dubbel och ett gäng bogeys också, men ändå 6 bättre än handicap och andra rundan på 3 dagar (två första någonsin dessutom) under 80 slag, satan vad golf är skoj ibland
Citera
2013-07-26, 22:38
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
La ner en timma på att slå igenom klubborna och speciellt hitta en lösning på den sköna hooken som kommer efter att spoonen träffat bollen den hade gått från pull till hook, vilket inte är så roligt. 3 hinkar senare kändes det som att det satt. Gick sedan 18 hål och det kändes som det mesta fungera, träffa 13/18 greener, hade 0 pliktslag och enda dubbeln kom efter att jag pluggat bollen precis i kanten på bunkern. Enda jag är lite missnöjd med var att puttern inte riktigt var het och jag var väldigt sugen på att göra birdies, en dålig kombination som resulterade i några (5st) 3 puttar och en 4-putt när jag försökte göra eagle.

Edit: Nu när det är så hårt funderar jag på om man behöver groovsen i klubban som jag lägger upp mig på par 5 med? Jag vill inte ha någon direkt spinn utan att den ska studsa studsa studsa.

Kort svar - ja du behöver groovsen i de längre järnen.

Långt svar - Det är groovsen som hjälper att skapa spinnen i bollen, korrekt. Däremot missar du att det är denna spinn som ger bollen de aerodynamiska egenskaperna och låter den flyga sin fulla längd. Kort och gott hjälper de dig få ut allt ur slaget - var inte orolig över att bollen skulle "bitea" med dina långa järn, du kommer få bra fart framåt ändå.
Citera
2013-07-26, 23:52
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Kort svar - ja du behöver groovsen i de längre järnen.

Långt svar - Det är groovsen som hjälper att skapa spinnen i bollen, korrekt. Däremot missar du att det är denna spinn som ger bollen de aerodynamiska egenskaperna och låter den flyga sin fulla längd. Kort och gott hjälper de dig få ut allt ur slaget - var inte orolig över att bollen skulle "bitea" med dina långa järn, du kommer få bra fart framåt ändå.

Om den inte flög så högt skulle den studsa längre

Testade det där med handduk i armhålan idag förresten, när jag försökte slå var jag på samma nivå som någon som höll i en golfklubba för första gången. Efter några bollar kom jag fram till att inte riskera svingen med sånt.

Nu i KM-tider, finns det regler eller inofficiella regler om vilka som fårvara med? I klubben är det typ bara 10-12 personer som brukar spela så det är inte direkt en folkfest och fundera på att anmäla mig med mål att inte bli sist (alltid någon som rasar ihop är min förhoppning).
Citera
2013-07-27, 07:36
Medlem
Sebbee8s avatar
Tjena allihopa! Nu är jag hemma efter en grym USA resa med massor av golf! (Tänkte dela med mig då jag sett många göra det här och jag tycker i alla fall att det är trevligt att höra andras åsikter innan man bestämmer sig)

Jag kan varmt rekommendera väst-kusten om man vill lira golf (Jag var i San Diego), det kändes som om det fanns golfbanor över allt! Och alla var i underbart skick och fint designade!
Jag hann med 5 rundor på 3 veckor.

Genom lite "kontakter" och tur fick jag lira Rancho Santa Fe (Mickelsons hemmabana) 3 gånger! och vilken bana det var! Fantastiska övnings-faciliteter med bla 3 greeener, 2 driving rangear och ett område bara tillägnat till närspel. Vilket var mitt favorit område! d
Där man kunde slå allt från 60m och neråt pitchar in mot green (plus bunker slag). Själva banan då ? Helt otrolig, allt var i superbt skick, den var utmanande och greenerna var nog bland dom snabbaste som går att hitta! Första rundan gick jag 110 (ganska dåligt, var lite nervös ) men han som bjöd in mig verkade trivas i mitt sällskap så vi lirade den 3 gånger! Sista rundan gick jag min första runda under 100 slag! Kul att få avsluta med det!

Vi åkte även till Palm Springs (väldigt trevliga priser på sommaren pga värmen)! Det var riktigt bra! Skulle verkligen rekommendera det om man vill spela golf, men åk på vintern! Det var 45 grader som mest när vi va där.
Men där lirade vi i alla fall "Greg Norman Desert Course", vilken var riktigt kul pga den annorlunda miljön! Även den i väldigt bra skick, inte som Rancho Santa Fe men ändå! Kom in på 110 slag, tror att värmen kom ifatt mig på de sista 5 hålen!

Vi spelade också "Jack Nicklaus Tournament Course". Skillnaden mellan banorna var som natt och dag! Greg Norman var ruffen ersatt av öken och Nicklaus var helt grön. Nikclaus banan skulle jag säga hade roligare design men det var häftigt att lira i öken miljö på Greg Norman! Nicklaus var också en riktigt trevlig bana! Man märker att Jack gillade upphöjda greener och vatten! Slutade med att jag gick 110 på den också, kan nog skylla lite på värmen där med (plus att jag slog typ 7 bollar i alla vatten-hinder )

Så sammanlagt var det en riktigt lyckad resa! Kommer definitivt åka tillbaka för att spela mer golf!
Kan varmt rekommendera Kalifornien för golfspelande! Det finns så många banor där och alla är i jättebra skick! Jag tror att det är svårt att hitta en dålig bana där.
Senast redigerad av Sebbee8 2013-07-27 kl. 07:46.
Citera
2013-07-27, 09:26
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Tjena allihopa! Nu är jag hemma efter en grym USA resa med massor av golf! (Tänkte dela med mig då jag sett många göra det här och jag tycker i alla fall att det är trevligt att höra andras åsikter innan man bestämmer sig)

Jag kan varmt rekommendera väst-kusten om man vill lira golf (Jag var i San Diego), det kändes som om det fanns golfbanor över allt! Och alla var i underbart skick och fint designade!
Jag hann med 5 rundor på 3 veckor.

Genom lite "kontakter" och tur fick jag lira Rancho Santa Fe (Mickelsons hemmabana) 3 gånger! och vilken bana det var! Fantastiska övnings-faciliteter med bla 3 greeener, 2 driving rangear och ett område bara tillägnat till närspel. Vilket var mitt favorit område! d
Där man kunde slå allt från 60m och neråt pitchar in mot green (plus bunker slag). Själva banan då ? Helt otrolig, allt var i superbt skick, den var utmanande och greenerna var nog bland dom snabbaste som går att hitta! Första rundan gick jag 110 (ganska dåligt, var lite nervös ) men han som bjöd in mig verkade trivas i mitt sällskap så vi lirade den 3 gånger! Sista rundan gick jag min första runda under 100 slag! Kul att få avsluta med det!

Vi åkte även till Palm Springs (väldigt trevliga priser på sommaren pga värmen)! Det var riktigt bra! Skulle verkligen rekommendera det om man vill spela golf, men åk på vintern! Det var 45 grader som mest när vi va där.
Men där lirade vi i alla fall "Greg Norman Desert Course", vilken var riktigt kul pga den annorlunda miljön! Även den i väldigt bra skick, inte som Rancho Santa Fe men ändå! Kom in på 110 slag, tror att värmen kom ifatt mig på de sista 5 hålen!

Vi spelade också "Jack Nicklaus Tournament Course". Skillnaden mellan banorna var som natt och dag! Greg Norman var ruffen ersatt av öken och Nicklaus var helt grön. Nikclaus banan skulle jag säga hade roligare design men det var häftigt att lira i öken miljö på Greg Norman! Nicklaus var också en riktigt trevlig bana! Man märker att Jack gillade upphöjda greener och vatten! Slutade med att jag gick 110 på den också, kan nog skylla lite på värmen där med (plus att jag slog typ 7 bollar i alla vatten-hinder )

Så sammanlagt var det en riktigt lyckad resa! Kommer definitivt åka tillbaka för att spela mer golf!
Kan varmt rekommendera Kalifornien för golfspelande! Det finns så många banor där och alla är i jättebra skick! Jag tror att det är svårt att hitta en dålig bana där.

Kul att höra att du trivdes och du fick lira Phillans hemmabana.

Personligen har jag aldrig varit i San Diego och spelat golf så kan inte uttala mig om det, har däremot varit runt San Francisco och Las Vegas och spelat och kan nog nästan hålla med. Det finns inga "dåliga" golfbanor, det larviga är ju att man börjar jämföra med värstingarna man spelar hela tiden så till slut blir man ändå missnöjd med vissa delar.

Var i Kalifornien då båda gångerna under hösten och det var perfekt med cirka 25 grader så jag kan förstå att det är ett helvete under sommarmånaderna.

Däremot skulle jag faktiskt rekommendera östkusten alla dagar i veckan före västkusten om man ska till Staterna och spela golf. Florida får du mycket mer "Bang for your buck" om du frågar mig, även om klimat och så är liknande så hålls priserna nere och kvalitén uppe. Även kustdelarna av Mississippi och Alabama rockar några underbara golfbanor för larvigt bra priser.
Citera
2013-07-27, 09:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Whatevah skrev

Edit: Nu när det är så hårt funderar jag på om man behöver groovsen i klubban som jag lägger upp mig på par 5 med? Jag vill inte ha någon direkt spinn utan att den ska studsa studsa studsa.

Fyll igen groovsen med snabblim och polera. Berätta sedan hur det gick. Jag tycker det är besvärligt när det är/var? så här torrt och hårt, lätt att bollen rullar iväg till något ställe där man inte vill ha den...

Läste någon artikel om wedgar där dom rekommenderade att man sandblästrade ytan på dom. Sm4 wedgar är det ju som jag har, dom har någon slags "milled" yta, grymt bett i dom, bollen lägger sig nästan ner död på greenen.
Citera
2013-07-27, 09:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Om den inte flög så högt skulle den studsa längre

Testade det där med handduk i armhålan idag förresten, när jag försökte slå var jag på samma nivå som någon som höll i en golfklubba för första gången. Efter några bollar kom jag fram till att inte riskera svingen med sånt.

Nu i KM-tider, finns det regler eller inofficiella regler om vilka som fårvara med? I klubben är det typ bara 10-12 personer som brukar spela så det är inte direkt en folkfest och fundera på att anmäla mig med mål att inte bli sist (alltid någon som rasar ihop är min förhoppning).

Ja bollen lär kanske rulla lite längre, men du kommer ändå slå på grund av avsaknaden av spinn så resultatet blir kortare ändå.

Handduk i armhålorna är jättebra om du har problem med att tappa "body arm connection" under svingen, men finns ingen anledning att träna med om du inte vet om att du behöver motverka just det.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Fyll igen groovsen med snabblim och polera. Berätta sedan hur det gick. Jag tycker det är besvärligt när det är/var? så här torrt och hårt, lätt att bollen rullar iväg till något ställe där man inte vill ha den...

Läste någon artikel om wedgar där dom rekommenderade att man sandblästrade ytan på dom. Sm4 wedgar är det ju som jag har, dom har någon slags "milled" yta, grymt bett i dom, bollen lägger sig nästan ner död på greenen.

Finns ju många sätt som ska "hjälpa" spelarna att skapa spinn, sandblästrat och sandpapprat har jag sett. Sen är det ju Cobras Trusty Rusty som rostar redan efter ett par veckors användning "för att skapa mer spinn i bollen". Jag är av åsikt att det KAN funka - men då måste du ha tekniken att slå rena wedgeslag. En 18 HCPare med sandblästrade SM4 wedgar med de förbjudna groovsen har ändå inte så god chans att slå en spinnwedge eftersom tekniken är dålig.
Citera
2013-07-27, 09:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Sebbee8 skrev

Hejsan!

Låter som en grymt trevlig resa. Det hade ju varit en dröm att att få spela en bana typ Pebble Beach Links.
Citera
2013-07-27, 09:53
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Finns ju många sätt som ska "hjälpa" spelarna att skapa spinn, sandblästrat och sandpapprat har jag sett. Sen är det ju Cobras Trusty Rusty som rostar redan efter ett par veckors användning "för att skapa mer spinn i bollen". Jag är av åsikt att det KAN funka - men då måste du ha tekniken att slå rena wedgeslag. En 18 HCPare med sandblästrade SM4 wedgar med de förbjudna groovsen har ändå inte så god chans att slå en spinnwedge eftersom tekniken är dålig.

Denna artikel var det jag läste.

"With the help of Mark Reilly and Edoardo Molinari, we came up with the following formula to determine friction launch:

(Dynamic Loft – Launch Angle) x 100/Spin Loft = Friction Launch"

"An excellent way to improve spin with your current wedges is to have the face sandblasted with normal aluminum oxide sand. This will provide a rougher, more ‘grippy’ texture to the face."
http://www.andrewricegolf.com/2012/0...edges-part-ii/
Citera
2013-07-27, 09:55
Medlem
SheiiZus avatar
Tänkte bara tipsa om att onlinegolf verkar köra på en riktigt maffig rea just nu. På många klubbor finns det mycket stålar att spara in.

Själv går jag i tankarna på ett nytt järnset

http://onlinegolf.co.uk/
Citera
2013-07-27, 11:16
Medlem
Jag läste i senaste Svensk golf om de nya voice-caddie avståndspratarna. Hur funkar dessa? Hur kan den veta vilket hål man är på och vilken green man ska till om det är två hål med parallella fairways?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in