Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Jo, men en sänkning är ju en sänkning och spelar man bara sällskapsronder så borde man ju ha "helt fel handikapp" oavsett. För den så kallade handikappkommittén är väl bara trams? Åtminstone har jag bara erfarenhet av att de tvångshöjer de som inte registrerat någonting alls under säsong, om ens det.
Vad jag menar är att man kan spela flera rundor i veckan och bara registrera den som faktiskt ger en sänkning. Rundorna som man bara går på 29 poäng skiter man bara i att registrera så har man ju lågt handicap och det är ju vad golfen går ut på för många.
Citat:
Ursprungligen postat av ch89
Nyss fått officiellt hcp, fråga mig inte varför jag tog tag i det så sent, golf är helt underbart!
En fråga till er lite mer erfarna.
9 utav 10 gånger får jag slice när jag slår med drivern, det är ingen märkvärdig driver(den är 12.5 grader). Förstår att det är svårt att säga vad jag gör fel när jag inte kan visa hur jag slår. Men någon kan säkert säga lite vad man bör tänka på.
Hur mycket jag än tränar så märker jag knappt någon skillnad, slicen är inte lika stor som den var förr, men den finns fortfarande och märks av.
Slice är oftast ett resultat av ett öppet klubbhuvud när du träffar bollen, det vill säga att klubban siktar ut höger när man träffar bollen. Det kan vara mängder med fel som får bollen att gå däråt. Att du står med en öppen stans som Ompaoor säger kan vara en anledning så pröva med att hålla högre foten längre fram i stansen, se till att fötterna är jämna. Ett enkelt knep är att lägga en klubba vid fötterna som siktar mot målet och ställa båda fötterna jämna med klubban.
Ett annat problem är att händerna kommer före bollen vid bollträffen, antingen på grund av en block med armarna eller att du bara svingar med armarna. Kolla hur du vrider igenom handlederna vid träff, gör du det inte alls brukar det kallas en block, du blockerar den naturliga svängen av ett golfklubbshuvud. Ett annat tips är att se till att du har flyttat vikten över till vänsterfoten när du faktiskt har slagit, att du står med all vikt där. En dålig genomflyttning av vikten kan ge upphov till en slice.
Svårt att säga vad som gäller just dig, en video hade hjälpt mycket men då är det nog samtidigt smidigare för dig att ta dig till en instruktör