Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-05, 23:39
Medlem
lemlestarns avatar
Såg att några pratade om statistik lite längre bak i tråden, vet inte om det nämnts förut men en riktigt bra sida att föra sin statistik på är www.36p.se
Kan man skriva ut scorekort för dom flesta banorna med vilken statistik man vill föra också.
Citera
2010-07-06, 08:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
registrerar man bara sina scorecard när man spelat tillräckligt bra för en sänkning?
annars slänger man dom bara?

Egentligen ska alla regelrätta 18-håls rundor registreras oavsett resultat men nästan alltid så registrerar man personligen bara de rundor som leder till sänkning. Därför är det många som har helt fel handicap efter ett par års spelande.
Citera
2010-07-06, 15:28
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
registrerar man bara sina scorecard när man spelat tillräckligt bra för en sänkning?
annars slänger man dom bara?

Du registrerar poängen på golf.se och skriver under med någon annans golf-id. Allt för att fusk inte ska förekomma.

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Inte just fyrtio plus men många lite äldre människor jag spelat med eller har haft lektion med har haft svårt för det. Jag tror själv att det är brist på kunskap om det och stolthet som gör att de inte vill ta en lektion för att lära sig. Speciellt män, men kalla det rädsla kanske är att ta i?

Är du instruktör?
Citera
2010-07-06, 17:39
Medlem
kulllens avatar
Jag drar till med en fråga nu. Vem vinner British?

Själv hoppas jag väldigt mycket på Tom Watson efter förra årets tävling men tror att det är dags för Tiger att göra något magiskt nu.
Citera
2010-07-06, 19:22
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Är du instruktör?

Blivande är väl tanken, har instruerat juniorer eller snarare knattar länge på klubben, gick LUB och LUU hösten 2008 och var med en bekant som "assisterande pro" under förra säsongen i Norge. Där blev det en del nybörjare utöver juniorträningen också. Men eftersom jag knappt tävlat kan jag inte söka vidare utbildningar just nu och valde istället lite högskola i helt andra ämnen. Vettisjutton hur framtiden blir

Edit: Glömde att jag kan söka TAU som det är nu men känns inte så motiverat då jag inte kommer vidare till steget efter utan resultatetn på banan.

Citat:
Ursprungligen postat av kulllen
Jag drar till med en fråga nu. Vem vinner British?

Själv hoppas jag väldigt mycket på Tom Watson efter förra årets tävling men tror att det är dags för Tiger att göra något magiskt nu.

Förra året hejade jag på Tom Watson från början till slut men jag tror att förra året så gav han allt och hade all tur han kunde få. Tyvärr tror jag ALDRIG att han gör om samma bedrift. Efter det som hänt Tiger så hoppas jag alltid ivinnerligt att han ska ta en stor turnering igen men inte heller det känns så troligt. Nej Phil Mickelson tror jag kan bli farlig och han är verkligen värd det.
Senast redigerad av KinG-NothinG 2010-07-06 kl. 19:29.
Citera
2010-07-06, 21:39
Medlem
kulllens avatar
Citat:
Förra året hejade jag på Tom Watson från början till slut men jag tror att förra året så gav han allt och hade all tur han kunde få. Tyvärr tror jag ALDRIG att han gör om samma bedrift. Efter det som hänt Tiger så hoppas jag alltid ivinnerligt att han ska ta en stor turnering igen men inte heller det känns så troligt. Nej Phil Mickelson tror jag kan bli farlig och han är verkligen värd det.

Tiger Woods, Rory McIlroy eller Justin Rose, där har du min tippning!
Citera
2010-07-06, 22:36
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulllen
Tiger Woods, Rory McIlroy eller Justin Rose, där har du min tippning!

Rory känns alldeles för oerfaren fortfarande för att lyckas på något sådant här stort, men det vore samtidigt kul med en sådan segrare. En svensk högst upp på prispallen hade suttit fint likaså.
Citera
2010-07-06, 22:53
Medlem
Citat:
Egentligen ska alla regelrätta 18-håls rundor registreras oavsett resultat men nästan alltid så registrerar man personligen bara de rundor som leder till sänkning. Därför är det många som har helt fel handicap efter ett par års spelande.

Jo, men en sänkning är ju en sänkning och spelar man bara sällskapsronder så borde man ju ha "helt fel handikapp" oavsett. För den så kallade handikappkommittén är väl bara trams? Åtminstone har jag bara erfarenhet av att de tvångshöjer de som inte registrerat någonting alls under säsong, om ens det.
Citera
2010-07-06, 23:15
Medlem
ch89s avatar
Nyss fått officiellt hcp, fråga mig inte varför jag tog tag i det så sent, golf är helt underbart!
En fråga till er lite mer erfarna.
9 utav 10 gånger får jag slice när jag slår med drivern, det är ingen märkvärdig driver(den är 12.5 grader). Förstår att det är svårt att säga vad jag gör fel när jag inte kan visa hur jag slår. Men någon kan säkert säga lite vad man bör tänka på.
Hur mycket jag än tränar så märker jag knappt någon skillnad, slicen är inte lika stor som den var förr, men den finns fortfarande och märks av.
Citera
2010-07-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ch89
Nyss fått officiellt hcp, fråga mig inte varför jag tog tag i det så sent, golf är helt underbart!
9 utav 10 gånger får jag slice när jag slår med drivern, det är ingen märkvärdig driver(den är 12.5 grader). Förstår att det är svårt att säga vad jag gör fel när jag inte kan visa hur jag slår. Men någon kan säkert säga lite vad man bör tänka på.
Hur mycket jag än tränar så märker jag knappt någon skillnad, slicen är inte lika stor som den var förr, men den finns fortfarande och märks av.

Jag är knappast någon expert och vet inte om mitt tips är det ultimata, men om du flyttar bak högerfoten (förutsatt att du är högerspelare) så tvingar du din sving att komma mer inifrån och ut vilket innebär draw eller åtminstone tendens till draw. Du kan ju pröva på rangen att flytta bak högerfoten överdrivet så kommer du garanterat slå draw. Sedan är det bara att pröva dig fram till en bra stans. Om du tappar längd/svinghastighet på det så var det inget hundraprocentigt tips, men du kommer iaf märka att det garanterat motverkar den fördömda sliceen.
Citera
2010-07-06, 23:39
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Jo, men en sänkning är ju en sänkning och spelar man bara sällskapsronder så borde man ju ha "helt fel handikapp" oavsett. För den så kallade handikappkommittén är väl bara trams? Åtminstone har jag bara erfarenhet av att de tvångshöjer de som inte registrerat någonting alls under säsong, om ens det.

Vad jag menar är att man kan spela flera rundor i veckan och bara registrera den som faktiskt ger en sänkning. Rundorna som man bara går på 29 poäng skiter man bara i att registrera så har man ju lågt handicap och det är ju vad golfen går ut på för många.

Citat:
Ursprungligen postat av ch89

Slice är oftast ett resultat av ett öppet klubbhuvud när du träffar bollen, det vill säga att klubban siktar ut höger när man träffar bollen. Det kan vara mängder med fel som får bollen att gå däråt. Att du står med en öppen stans som Ompaoor säger kan vara en anledning så pröva med att hålla högre foten längre fram i stansen, se till att fötterna är jämna. Ett enkelt knep är att lägga en klubba vid fötterna som siktar mot målet och ställa båda fötterna jämna med klubban.

Ett annat problem är att händerna kommer före bollen vid bollträffen, antingen på grund av en block med armarna eller att du bara svingar med armarna. Kolla hur du vrider igenom handlederna vid träff, gör du det inte alls brukar det kallas en block, du blockerar den naturliga svängen av ett golfklubbshuvud. Ett annat tips är att se till att du har flyttat vikten över till vänsterfoten när du faktiskt har slagit, att du står med all vikt där. En dålig genomflyttning av vikten kan ge upphov till en slice.

Svårt att säga vad som gäller just dig, en video hade hjälpt mycket men då är det nog samtidigt smidigare för dig att ta dig till en instruktör
Citera
2010-07-06, 23:46
Medlem
Per-Engdahls avatar
Behöver jag mitt golfkort (plastkort) för att spela tävling? Är hemma hos päronen på sommaren och kortet ligger i min post långt härifrån. På måndag är det en tävling på hemmabanan (klass c - poängbogey) som jag tänkt lira. Jag kan dock min golf-ID - räcker det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in