2013-07-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Lägg dig inte i bunkrar?

Jag "kan" inte slå bunkerslag, men öppnar upp klubban, känner på sanden med fötterna. Hårt = lite sand och nästan ett normalt slag. Mjukt lager ovanpå hårt = ta sand med lite mer fart än ett vanligt slag. Mjukt = svinga igenom ordentligt. Träffa lite bakom bollen, med bollen placerad på främre foten.

Jag försöker verkligen undvika dem!
Men när jag spelade Abbekås i Skåne hade banan över 100 bunkrar
Det visste jag inte innan....
Citera
2013-07-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Jag försöker verkligen undvika dem!
Men när jag spelade Abbekås i Skåne hade banan över 100 bunkrar
Det visste jag inte innan....

Annika har lite tips här, de kanske kan hjälpa?

http://www.youtube.com/watch?v=srlxxr8nKVo
Citera
2013-07-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linys
Annika har lite tips här, de kanske kan hjälpa?

http://www.youtube.com/watch?v=srlxxr8nKVo
Ja den var ju bra eftersom hon visar långa o korta slag där hon ändrar bl.a skaftet lutning och loftet. Tack ska träna på det där!
Citera
2013-07-25, 10:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Money22 skrev

Glömde säga att fairwaybunkrar, som på klippet, inte är ett problem. Där sveper jag ut bollen, ofta med en träklubba som jag greppar ner. Nej, det är de hemska djupa greenbunkrarna!! Tog en lektion ifjol som hjälpte en del, men jag blir osäker och då blir det ju aldrig bra. Jag får väl ställa mig i bunkern och köra hinkar tills jag fattar detta

Tänk vad fel man kan läsa....

Min taktik är som Whatevah;s, undvika bunkrarna till varje pris, hamnar jag i bunker, så siktar jag ca 1 cm bakom bollen och full swing.....

Jag är värdelös på bunkerslag, man måste ju ha tid och träna....
Citera
2013-07-25, 10:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ja den var ju bra eftersom hon visar långa o korta slag där hon ändrar bl.a skaftet lutning och loftet. Tack ska träna på det där!

Bunkerslag försvårar vi alldeles för ofta tekniken för mycket inför slaget. Tänk dig istället din pitch-teknik. Med lite olika viktfördelning beroende på vilket slag du vill slå. Det viktigaste egentligen är ju att se till att ha en acceleration genom sanden och en jämn och fin rörelse.

För att citera Phil Mickelson -
"Best thing about practicing your bunker shots is that it also helps with your drivers"
Citera
2013-07-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Bunkerslag försvårar vi alldeles för ofta tekniken för mycket inför slaget. Tänk dig istället din pitch-teknik. Med lite olika viktfördelning beroende på vilket slag du vill slå. Det viktigaste egentligen är ju att se till att ha en acceleration genom sanden och en jämn och fin rörelse.

För att citera Phil Mickelson -
"Best thing about practicing your bunker shots is that it also helps with your drivers"

Hm, kan det alltså vara så enkelt....Jag står alltid och tänker öppna stansen, öppna bladet,svinga si, svinga så, sikta där...det blir kaos i skallen.Men du hade ju väldigt rätt om mina bollar så nu ska jag testa på söndag.Tänka bara PITCH!
Citera
2013-07-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Tänk vad fel man kan läsa....

Min taktik är som Whatevah;s, undvika bunkrarna till varje pris, hamnar jag i bunker, så siktar jag ca 1 cm bakom bollen och full swing.....

Jag är värdelös på bunkerslag, man måste ju ha tid och träna....

Samma här, undviker dem till varje pris och har istället blivit en fena på att chippa mig ur bunkrar, he, he Nu ska jag testa pitchtekniken som King tipsade om
Citera
2013-07-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamton
Nu är jag trött på att bära och går i tankarna att köpa en Big Max blade vagn.
http://www.youtube.com/watch?v=gP52L8-x8kc

Är det någon flashbackare som har erfarenhet av denna? Värd 2800 kronor? Är det "ultra slim designen" som man betalar för eller något annat som andra vagnar inte har?

Kör med bärbag men funderar på att köpa en rejälare vagnbag. Hur funkar det med standbag på vagnen?

Ska köra ner till golfstore och titta på den senare i veckan men är lite nyfiken redan nu!

Jag var nere och köpte den idag! Fungerar väldigt bra, liten och kompakt i transport-läge. Min bärbag passade superbra i vagnen!

Har inte hunnit testa den på banan men det kanske blir en runda imorgon! Återkommer med recension!
Citera
2013-07-26, 11:54
Medlem
trojts avatar
Citat:
Hm, kan det alltså vara så enkelt....Jag står alltid och tänker öppna stansen, öppna bladet,svinga si, svinga så, sikta där...det blir kaos i skallen.Men du hade ju väldigt rätt om mina bollar så nu ska jag testa på söndag.Tänka bara PITCH!

När jag slår bunkerslag så försöker jag tänka på att klubban inte skall saktas ned utav sanden och att jag svingar igenom så långt jag kan, även om det är ett kort slag. Tempo är ett gyllene ord gör mig
Citera
2013-07-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.B.Scott
Låter bra med snabba greener, det gillas. Hoppas det inte stormar allt för mycket på fredag bara, surt att behöva slå en hybrid på 14e . Gillar inte stormgolf. Efter ett gäng bedrövliga rundor så hittade jag lite stabilitet igår med en runda på mitt hcp så ser fram mot helgen med tillförsikt men framförallt ska det bli jäkligt kul. Fick ett bra starthål på min lott så det är skönt att slippa gå så långt innan första slaget tycker jag. Ska försöka ha någon sorts spelplan för en gångs skull, försöka vara lite klok på banan. Vad man än säger, om man tävlar vill man ju vinna .

Scott, En liten rapport från Söderby-banan!
Fairways är inte i bra skick utan vi fick en klubbas lägesförbättring! Utnyttja det för marken är stenhård. Vilket kan bekräftas med att mina trätreor regelbundet stannade kring 240 meter, så är du långtslående spela med mindre klubba om det finns risk för att det landar i vatten eller bunker, rullen kan ligga på 50 meter ibland mer, nedklippta ruffar så bestraffningen för sneda slag är minimal. Min idé idag var att Jag spelade banan och brydde mig inte om genvägar (utom en) osv. Det gav bra resultat (ledde faktiskt tävlingen med tre hål kvar att spela. Men klantade till det och smet iväg med en 8:a på en par fyra
Sanden i bunkrarna var lite stenig och på 18.e var det stenhårt med lite puder på
Greenerna upplevde jag som ojämna, de på första nio var snabbare än de på sista nio och 16:e en par 3:a var bedrövlig. ojämn och lite tuvig. Tappade en birdie på grund av det.
Hoppas det gick bra för dig!
B-T-B
Citera
2013-07-26, 18:58
Medlem
Whatevahs avatar
La ner en timma på att slå igenom klubborna och speciellt hitta en lösning på den sköna hooken som kommer efter att spoonen träffat bollen den hade gått från pull till hook, vilket inte är så roligt. 3 hinkar senare kändes det som att det satt. Gick sedan 18 hål och det kändes som det mesta fungera, träffa 13/18 greener, hade 0 pliktslag och enda dubbeln kom efter att jag pluggat bollen precis i kanten på bunkern. Enda jag är lite missnöjd med var att puttern inte riktigt var het och jag var väldigt sugen på att göra birdies, en dålig kombination som resulterade i några (5st) 3 puttar och en 4-putt när jag försökte göra eagle.

Edit: Nu när det är så hårt funderar jag på om man behöver groovsen i klubban som jag lägger upp mig på par 5 med? Jag vill inte ha någon direkt spinn utan att den ska studsa studsa studsa.
Senast redigerad av Whatevah 2013-07-26 kl. 19:08.
Citera
2013-07-26, 20:01
Medlem
trojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
La ner en timma på att slå igenom klubborna och speciellt hitta en lösning på den sköna hooken som kommer efter att spoonen träffat bollen den hade gått från pull till hook, vilket inte är så roligt. 3 hinkar senare kändes det som att det satt. Gick sedan 18 hål och det kändes som det mesta fungera, träffa 13/18 greener, hade 0 pliktslag och enda dubbeln kom efter att jag pluggat bollen precis i kanten på bunkern. Enda jag är lite missnöjd med var att puttern inte riktigt var het och jag var väldigt sugen på att göra birdies, en dålig kombination som resulterade i några (5st) 3 puttar och en 4-putt när jag försökte göra eagle.

Edit: Nu när det är så hårt funderar jag på om man behöver groovsen i klubban som jag lägger upp mig på par 5 med? Jag vill inte ha någon direkt spinn utan att den ska studsa studsa studsa.

Nu är det bara puttningen kvar då!

Om du slår wedge så ska du ju spinna lite, vill du inte det så är väll en halvsvingad/hårt chippad J7 svaret på frågan - trorja. Jag föredrar i alla fall spinn, på min hemmaklubb är det också stenhårt, låga wedgar stuts stuts stopp I LOOOVE it!

Kör hårt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in