2009-01-24, 10:40
Medlem
volkovs avatar
Grejen är att jag spelade på tiden då det fanns gula, gröna och vita kort. Tror jag hade ett grönt kort vilket jag tror betydde att man hade 54 hcp. Om det spelar någon roll vet jag inte nu, så jag undrar verkligen hur det går till när man börjar om från scratch för att få officiellt hcp. Läser på vissa ställen att man ska spela en 9-hålsrunda med 18p utifrån hcp 36, eller motsvarande 36p för 18 hål. Andra ställen säger att man ska spela upp för pro etc.

Blir väl ett tag innan de öppnar upp ute på klubben så jag kan inte direkt åka dit och fråga.
Citera
2009-01-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Grejen är att jag spelade på tiden då det fanns gula, gröna och vita kort. Tror jag hade ett grönt kort vilket jag tror betydde att man hade 54 hcp. Om det spelar någon roll vet jag inte nu, så jag undrar verkligen hur det går till när man börjar om från scratch för att få officiellt hcp. Läser på vissa ställen att man ska spela en 9-hålsrunda med 18p utifrån hcp 36, eller motsvarande 36p för 18 hål. Andra ställen säger att man ska spela upp för pro etc.

Blir väl ett tag innan de öppnar upp ute på klubben så jag kan inte direkt åka dit och fråga.
Ta med dig en polare med singelhandikapp (dvs någorlunda duktig) låt honom lära dig att spela säkert, dvs inte slå med folk ivägen, snabbt, dvs inget ska behöva vänta på dig och grundläggande golfvett, dvs släppa igenom snabbare boll, lägga tillbaka torv , reparera nedslagsmärken m m. När du sedan har kommit ner till ca 36 så har du ditt handikapp utan en massa larv med gröna kort. Frågar någon så säg att du har spelat utomlands eller förr och din vän intygar ditt handikapp. Har du golfvett och lite kunnande ska du få spela.
Citera
2009-01-24, 15:08
Medlem
volkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Ta med dig en polare med singelhandikapp (dvs någorlunda duktig) låt honom lära dig att spela säkert, dvs inte slå med folk ivägen, snabbt, dvs inget ska behöva vänta på dig och grundläggande golfvett, dvs släppa igenom snabbare boll, lägga tillbaka torv , reparera nedslagsmärken m m. När du sedan har kommit ner till ca 36 så har du ditt handikapp utan en massa larv med gröna kort. Frågar någon så säg att du har spelat utomlands eller förr och din vän intygar ditt handikapp. Har du golfvett och lite kunnande ska du få spela.

Låter mycket rimligt, men vem registrerar mitt hcp? Vad gör jag med scorekortet med 18poängsrundan?
Citera
2009-01-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Låter mycket rimligt, men vem registrerar mitt hcp? Vad gör jag med scorekortet med 18poängsrundan?
Du måste ju vara medlem i en klubb. men när du går med där så säger du, och har scorekort eller kompis som intygar ditt handikapp, att du har det handikapp som du har skaffat dig. Har du en gnutta bollkänsla så bör du ju komma ner till cirka tjugo i handikapp snabbt. Dessutom är det 36 poäng du ska ha med max två erhållna slag per hål för att få 36 i handikapp.
Citera
2009-01-24, 23:03
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Vad syftar du på med "min golf" tjänsten? man kan väl boka tider på datorn iaf, det är väl bra, interfacen var dock inte helt hundra så det kanske var det du lackade ur på
Japp! Visst är det helt ok att rodda sitt hcp och kunna boka tider via datorn men hur ser det ut egentligen och hur i h*lvete fungerar det? Så mycket pengar spenderade på den där sajten och det där var det bästa dom kunde prestera? Avgå alla!!!
Citera
2009-01-25, 00:08
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Japp! Visst är det helt ok att rodda sitt hcp och kunna boka tider via datorn men hur ser det ut egentligen och hur i h*lvete fungerar det? Så mycket pengar spenderade på den där sajten och det där var det bästa dom kunde prestera? Avgå alla!!!

Ja herregud vilket IT-haveri. Eller framførallt, vilket førsnillande.
Citera
2009-01-25, 11:35
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
he he, tur att man bara bokar tid en eller två ggr per år då, handicappet skiter jag i, det stiger med 0.4 varje år bara, när det kommer upp i arton får jag lära mig det där
Citera
2009-02-10, 21:30
Medlem
bradfields avatar
Trevliga fairwyas

Har varit passiv medlem i Halmstad Golfklubb i ett par år efter att ha visat precis noll intresse överhuvudtaget men medlem pga av väldigt golfintresserad far och farfar. Har efter praktik hösten 2007 på Solheim Cup fått lite blodad tand och blev aktiv medlem till säsongen 2008. Spelade en del men kom aldrig ner i handicap.

Tar studenten i juni och flyttar med vänner och pojkvän till Barcelona men ska försöka hinna med att spela så mycket som möjligt i vår. Finns det fina banor i Barcelona, om man skulle få för sig att spela nån runda? Undrar väl mest om fairway då, greenerna lär jag ju inte se skymten av
Citera
2009-02-15, 00:38
Medlem
Dr_Dollars avatar
-19 och snön ligger tät på gator, tak och torg...nu längtar man till sommaren.

Jag tar givet att nån av er lirat Bro Hof..?
Måste ta mig ner dit iår, läste dock att dom höjt sin Greenfee -09
Citera
2009-02-15, 17:14
Medlem
Emobunnys avatar
Spelar med Nike CCI Järn 4-pw Callaway FT-I Driver 3 Nike SV-Tour wedgar Nike Hybrid och en Titliest t5 och den nya Rossa puttern

Spelade på bro hof förra sommarn. Sveriges bästa bana definitivt men knappt värd 1000 spänn :P

Spelar mkt hellre på Barsebäck.

Medlem på Kungsängen GC hcp 4.1
Citera
2009-02-15, 21:30
Medlem
slayer73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emobunny
Spelar med Nike CCI Järn 4-pw Callaway FT-I Driver 3 Nike SV-Tour wedgar Nike Hybrid och en Titliest t5 och den nya Rossa puttern

Spelade på bro hof förra sommarn. Sveriges bästa bana definitivt men knappt värd 1000 spänn :P

Spelar mkt hellre på Barsebäck.

Medlem på Kungsängen GC hcp 4.1

Jag har aldrig spelat på en bana i bättre skick. Men bästa banan håller jag inte med dig om. Finns banor som är "bättre" tycker jag. Du nämner ju själv en av dom i ditt inlägg. Men då handlar det ju mer om tycke och smak.
Citera
2009-02-15, 21:57
Medlem
Jag är nybörjare med golfen, började för 2 år sedan. Har kommit ner till 10 i hcp nu men har ambition att gå ner ytterligare i år.

Jag spelar med python järnset, callaway driver och en ping putter. Sen har jag även ett litet special vapen med i bagen, en rostig 52 gradar, callaway (tror jag det är), som sällan sviker mig och används flitigt av mig antingen vid korta chippar eller pitchar.

Hemmaklubben är Skövde GK som erbjuder 27 hål och ett stort övningsområde som är ett av de bästa i västra sverige.

Dessutom har vi ett mycket bra erbjudande för våran juniorträning (400 kr per år) med Billingens GK, Falköpings GK, Brevikens GK och Knistad tror jag det är, man spelar på dessa banor helt gratis alla vardagar och för 50 kr på helger detta används flitigt på sommarlovet och är mycket givande känner jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in