Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-27, 19:39
Medlem
YO-M8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Någon här som spelar med gpsklocka? Stämmer avstånd osv? Funderar på att skaffa antingen en klocka eller kikare, vad tycker ni är bäst?

Har både en klocka och en kikare. Klockan funkar bra, men kikaren är ju mer precis i avståndet. Men kikaren tar också längre tid, klockan är ju bara att titta på så har du måtten. Tror de lite är vad man föredrar.
Citera
2013-06-27, 19:42
Medlem
Whatevahs avatar
Ytterligare en fantastisk runda.

Inledde med att provsvinga spoon förbi dam-tee, det satte standarden på första 9, ett skyfall under 1 och 2:an gjorde att man var skönt nedkyld och stel. 3 bogeys och 5 dubblar och ett par senare checkade jag in på 49 slag och rundan var väl i princip körd. Inleder sista 9 med chip 3 putt (%¤"#¤" platå green) för trippel och är sådär nöjd. Fortsätter att slå dåliga järnslag, halvtopp var nästan alla men dom landar på green, 2 putt par eller 3 putt bogey gör att sista 9 blir 41 slag (sista 8, +2 vilket är det jag ska komma ihåg av dagen) och en "okej" runda utifrån förutsättningarna. Jag slog bara ut 1 boll med drivern och 1 med spoon (som överlevde en 40m flygtur som tur var), vilket jag ser som ett steg i rätt riktning.
Citera
2013-06-27, 21:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Någon här som spelar med gpsklocka? Stämmer avstånd osv? Funderar på att skaffa antingen en klocka eller kikare, vad tycker ni är bäst?

Har använt kikare väldigt länge och provat klocka ett par gånger. Personligen skulle jag aldrig byta ut kikare mot klocka då jag lika ofta som att skjuta mot en pinne på green även kollar längd till olika platser. Något som de flesta klockor eller liknande inte gör.

Ur en ren generell synpunkt skulle jag dock säga att medelgolfare och uppåt tjänar både tid och säkerhet på en klocka. Det är viktigare att veta att det är 147 meter till mitt på green än att det är 152 meter till pinnen. Det blir fortfarande riktigt bra längdträning men även går det snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av sjukaapojken
Förstår att svingen kommer bli helt annorlunda men jag spelar redan katastrofalt dåligt. Kommer spela i många år till och jag kan inte fortsätta med min nuvarande sving. Ska försöka hitta någon att träna med också, men känner ingen som är speciellt bra att se andras fel och kan ge tips etc. så kommer nog få bli lektioner. 30 min - 1h i början, ca en veckas träning, lektion igen, 2 veckor sedan en sista lektion kanske? Så man får lite uppföljning..

Får be om ursäkt att jag var lite otydlig. När jag menar tränar med så syftar jag på en instruktör som gör uppföljningar.

De flesta instruktörer ger ju riktigt bra priser på paketlektioner (alltså flera t.ex. 25min lektioner) för att kunna göra just det. Och jag tror att för dig vore det väl investerade pengar om du vill spela golf länge. Konstant uppföljning så att du hela tiden vet garanterat att du är på väg åt rätt håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Ytterligare en fantastisk runda.

Inledde med att provsvinga spoon förbi dam-tee, det satte standarden på första 9, ett skyfall under 1 och 2:an gjorde att man var skönt nedkyld och stel. 3 bogeys och 5 dubblar och ett par senare checkade jag in på 49 slag och rundan var väl i princip körd. Inleder sista 9 med chip 3 putt (%¤"#¤" platå green) för trippel och är sådär nöjd. Fortsätter att slå dåliga järnslag, halvtopp var nästan alla men dom landar på green, 2 putt par eller 3 putt bogey gör att sista 9 blir 41 slag (sista 8, +2 vilket är det jag ska komma ihåg av dagen) och en "okej" runda utifrån förutsättningarna. Jag slog bara ut 1 boll med drivern och 1 med spoon (som överlevde en 40m flygtur som tur var), vilket jag ser som ett steg i rätt riktning.

Träffade du bollen med en provsving på första tee?
Citera
2013-06-27, 21:52
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Träffade du bollen med en provsving på första tee?

Nej det var klubban som flög... Vi var inte kompisar resten av ronden.
Citera
2013-06-27, 22:09
Medlem
Hej,

Har följt tråden nu ett tag men inte tagit modet att skriva något.

Hur som haver så har jag för första sommaren spelat redigt mycket golf (gått från 30-18hpc än så länge )

Känner att min vänstra nack/axelmuskel börjat värka och efter lite googlande så har jag kommit fram till att det troligen är en "chicken wing" som tar sin verkan på min axel. Min bollbana är av regel vänster till höger.
Vill bara dubble checka att jag kan ha tytt mina symptom på rätt sätt. Eller om det finns fler troliga fel jag gör, ska försöka ladda upp en swing innan helgen då jag förstår att det är svårt för er att sitta och gissa hur jag slår en boll.

// QuiZi

(PS. Kan berätta att Golfstoreeurope har tillfälligt slut på Cobra amp cell 3-4 hybriderna även fast det står att dem finns i laget)
Senast redigerad av QuiZi 2013-06-27 kl. 22:11.
Citera
2013-06-27, 23:35
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Skönt, då har du dem lagom tills du kommer hem ifrån USA

Hade ju hoppas på att kunna ta med dom
Citera
2013-06-28, 00:16
Medlem
Hallå, har sett att flera har köpt saker från både golfstoreeurope samt onlinegolf.com är dessa sidor pålitliga? Priserna är ju så himla mycket bättre än i Sverige! En titleist D3 driver kostar tex 3995:- på dormy medans på dessa siter kostar den endast 2845:- de är ju 1200 (!!) Spänn billigare!
Citera
2013-06-28, 02:24
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antoneee
Hallå, har sett att flera har köpt saker från både golfstoreeurope samt onlinegolf.com är dessa sidor pålitliga? Priserna är ju så himla mycket bättre än i Sverige! En titleist D3 driver kostar tex 3995:- på dormy medans på dessa siter kostar den endast 2845:- de är ju 1200 (!!) Spänn billigare!

Servicen på golfstoreeurope är väl inte sådär jätte bra, ofta lite förseningar mm (av vad jag läst på forumet) men priserna är ju svåra att motstå. Finns säkert fler sidor men ingen som jag testat i alla fall
Citera
2013-06-28, 08:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Nej det var klubban som flög... Vi var inte kompisar resten av ronden.

Okej, då förstår jag.

Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Hej,

Har följt tråden nu ett tag men inte tagit modet att skriva något.

Hur som haver så har jag för första sommaren spelat redigt mycket golf (gått från 30-18hpc än så länge )

Känner att min vänstra nack/axelmuskel börjat värka och efter lite googlande så har jag kommit fram till att det troligen är en "chicken wing" som tar sin verkan på min axel. Min bollbana är av regel vänster till höger.
Vill bara dubble checka att jag kan ha tytt mina symptom på rätt sätt. Eller om det finns fler troliga fel jag gör, ska försöka ladda upp en swing innan helgen då jag förstår att det är svårt för er att sitta och gissa hur jag slår en boll.

// QuiZi

(PS. Kan berätta att Golfstoreeurope har tillfälligt slut på Cobra amp cell 3-4 hybriderna även fast det står att dem finns i laget)

Låter som att du med största sannolikhet har en Chicken Wing ja. Dock tar inte din video upp en viktig del och att det kan har att göra med din fysik och rörlighet och att du inte kan genomföra rörelsen ordentligt. Men bör behöva se din sving innan jag kan utveckla det mer.
Citera
2013-06-28, 08:44
Medlem
Verbeeks avatar
Jag har köpt grepp och hade tänkt greppa om mina klubbor för första gången. Jag har kollat några guider och det ser inte ut att vara några problem men jag undrar vad grepptejp är för sorts tejp? Vanlig dubbelhäftande? Jag antar det är någon standardtejp som finns hos en vanlig bygghandel så man slipper betala några överpriser som golfbutiker lär ta för samma sorts tejp.
Citera
2013-06-28, 09:56
Medlem
Är 1400:- för en Leupold GX-1 en bra deal?
Citera
2013-06-28, 10:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Jag har köpt grepp och hade tänkt greppa om mina klubbor för första gången. Jag har kollat några guider och det ser inte ut att vara några problem men jag undrar vad grepptejp är för sorts tejp? Vanlig dubbelhäftande? Jag antar det är någon standardtejp som finns hos en vanlig bygghandel så man slipper betala några överpriser som golfbutiker lär ta för samma sorts tejp.

Nej det är inte vanlig dubbelhäftande tejp. Det är ett tjockare "tejplager" emellan som inte förstörs när du använder limlösning på det. Sen finns det ju lite olika sätt att göra det på som kräver lite olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in