Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-23, 02:08
Medlem
Haha inte första rundan under 70,har gjort 64 som bäst här hemma.ligger på scratch handicap
Citera
2013-05-23, 08:19
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Får bli några timmars nötande på rangen med wedgarna för att hitta både längdkänsla och bollträff. Finns det bra övningar eller tankar för detta eller är det bara sikta flaggor och slå?

Om du inte har något övningsområde att stå på så kan jag godkänna rangeträning. Sen blir ju frågan om du behöver träna på tekniken eller om du behöver ha målträning?

Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Skulle gärna ha lite tips på vad ni tänker på och hur ni tränar slag från 160m till green, har inga övningsområden på klubben utan det blir bara rangen och känns svårt att veta exakta längder osv där..

Nu vet jag inte vad du har för krav på dig själv, men jag brukar ofta säga att 10% av längden är en bra måttstock för ett godkänt slag eller ej. Alltså bör du kunna anse att inom 16 meter från målet är ok från 160 meter.

Har du 150meters-skylt, pinne eller annat på rangen? En boll som träffar dessa skyltar på vägen ner mot marken (ner och framåt alltså) blir ofta helt okej 160 meters slag eftersom de i verkliga livet hade rullat ut lite grann (mer eller mindre beroende på spelare). Det kan vara en bra tanke att ha om du inte har mer bestämda mått på rangen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulverbooi
Haha inte första rundan under 70,har gjort 64 som bäst här hemma.ligger på scratch handicap

En scratchspelare som blir så glad över att skjuta 69 på sin hemmabana?
Citera
2013-05-23, 10:13
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om du inte har något övningsområde att stå på så kan jag godkänna rangeträning. Sen blir ju frågan om du behöver träna på tekniken eller om du behöver ha målträning?

Menade övningsområdet, men det ligger vid rangen som ligger lite avsides.

Tror det är 50/50 teknik målträning.

När jag inte gör något helt galet är det vanligaste fel jag tror jag gör att klubban öppnar sig både loft och åt höger. Så slaget blir utan tryck, högt och landar därmed kort höger om vad jag siktar. Jag kom fram till att jag inte riktigt slår igenom slagen kan detta vara riktigt?

Sen när man börjar bli osäker på avstånd och liknande går det troll i det hela och det blir ett mellanting, där bra träffar går över och dåliga går kort och inget fastnar på de 20m jag har att landa på.
Citera
2013-05-23, 11:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Menade övningsområdet, men det ligger vid rangen som ligger lite avsides.

Tror det är 50/50 teknik målträning.

När jag inte gör något helt galet är det vanligaste fel jag tror jag gör att klubban öppnar sig både loft och åt höger. Så slaget blir utan tryck, högt och landar därmed kort höger om vad jag siktar. Jag kom fram till att jag inte riktigt slår igenom slagen kan detta vara riktigt?

Sen när man börjar bli osäker på avstånd och liknande går det troll i det hela och det blir ett mellanting, där bra träffar går över och dåliga går kort och inget fastnar på de 20m jag har att landa på.

Låter fullt troligt att du inte "vrider igenom" hela vägen i wedgarna - något som egentligen är nyckel för att klubbhuvud och kraft ska levereras ordentligt till bollen. De flesta tränare är överens om att oavsett hur kort din baksving är ska du slå igenom 2-3 gånger så mycket (blir ju naturligtvis svårt vid ett fullt slag) för att rörelsen ska genomföras ohindrat.

För att få känslan för det går det ofta bra att balansera bara på främre foten och slå lite wedgar, då hittar du oftast rätt position efter varje slag. Och kan jobba in lite känsla där.

Angående något helt annat - är det någon som har erfarenhet av att ha sålt klubbor till GolfBidder antingen för kontanter eller för att byta mot annat?
Citera
2013-05-23, 14:50
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Nu vet jag inte vad du har för krav på dig själv, men jag brukar ofta säga att 10% av längden är en bra måttstock för ett godkänt slag eller ej. Alltså bör du kunna anse att inom 16 meter från målet är ok från 160 meter.

Har du 150meters-skylt, pinne eller annat på rangen? En boll som träffar dessa skyltar på vägen ner mot marken (ner och framåt alltså) blir ofta helt okej 160 meters slag eftersom de i verkliga livet hade rullat ut lite grann (mer eller mindre beroende på spelare). Det kan vara en bra tanke att ha om du inte har mer bestämda mått på rangen.

Ställer ganska höga krav på mig! Har satt som mål att göra en runda under 80 slag iår.

Tyvärr har min hemmaklubb inte varit hcp-grundande första månaden den var öppen men gjorde då 4 rundor på 46 48 48 50 poäng, har nu gjort en runda på 46 när den var hcp-grundande och ligger just nu på 28 hcp, målet är att jag ska komma ner till singel.

Lägger drygt 6-10 timmar i veckan på träning exklusive rundor, där jag försöker gå 1 18-håls runda i veckan. Försöker även leta lite tider på kvällarna så jag kan gå ut på banan och gå ett par hål.

16 meter på 160 meters slag känns det som att jag är rätt säker på, dock är våra greener rätt så små så 16 meter på vissa hål känns väl långt ifrån.

Ska försöka fixa lite filmer på sving då jag känner att jag behöver lite feedback på den!
Citera
2013-05-23, 15:37
Medlem
En scratchspelare som blir så glad över att skjuta 69 på sin hemmabana? [/quote]
Har ändrat min sving väldigt mkt i vinter och har gått dåligt nu på våren ända fram till nu så då kanske du förstår att man blir glad att de har lossnat svingmässigt
Citera
2013-05-23, 16:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Ställer ganska höga krav på mig! Har satt som mål att göra en runda under 80 slag iår.

Tyvärr har min hemmaklubb inte varit hcp-grundande första månaden den var öppen men gjorde då 4 rundor på 46 48 48 50 poäng, har nu gjort en runda på 46 när den var hcp-grundande och ligger just nu på 28 hcp, målet är att jag ska komma ner till singel.

Lägger drygt 6-10 timmar i veckan på träning exklusive rundor, där jag försöker gå 1 18-håls runda i veckan. Försöker även leta lite tider på kvällarna så jag kan gå ut på banan och gå ett par hål.

16 meter på 160 meters slag känns det som att jag är rätt säker på, dock är våra greener rätt så små så 16 meter på vissa hål känns väl långt ifrån.

Ska försöka fixa lite filmer på sving då jag känner att jag behöver lite feedback på den!

160 metersslag är ju annars svåra att träna eftersom det är egentligen gubbs - sikte och teknik och inte mer. Mängdträning kanske - men personligen skulle jag kalla det bortslösad tid om du har som mål att skjuta under 80. Det är ju inte på 160metersslagen du sparar slag i den HCP-kategorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulverbooi
En scratchspelare som blir så glad över att skjuta 69 på sin hemmabana?
Har ändrat min sving väldigt mkt i vinter och har gått dåligt nu på våren ända fram till nu så då kanske du förstår att man blir glad att de har lossnat svingmässigt[/quote]

Då förstår jag bättre
Citera
2013-05-23, 16:50
Medlem
Japp får hoppas att de stämmer nästa helg på albatross
Citera
2013-05-23, 16:55
Medlem
mustams avatar
Tja. Tänkte inköpa ett par golfskor. Men jag undrar hur viktigt det egentligen är med det. Känner man någon skillnad?
Citera
2013-05-23, 17:48
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag har kollat runt lite på youtube om hur ett hybridslag ska gå till och fått lite olika uppgifter om var bollen ska vara placerad ( jag har hört båda förslagen: närmare vänsterfoten och i mitten, medan jag själv har tyckt mig få bra resultat när jag placerar bollen lite längre bak i stansen) och om man ska slå ned brant på bollen eller om man ska mer svepa slaget. Någon som har något klargörande?

Så:
Placering av bollen med hybridslag?
Svepande slag eller brant slag?
Citera
2013-05-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Låter mest troligt som hjärnspöken. Fick något liknande yips förut och försökte slå barfota. Blev lika dåligt ändå. Bara fortsätta nöta enligt mig.
Gjort en grundlig tvåtimmarsträning idag och hittade felet! Jag står helt enkelt för mycket på framfötterna med nya sulorna, vilket resulterade i att klubban kom för långt ut (mer utsträckta armar) som i sin tur gjorde att grepptrycket blev hårdare, och ojämnare. Tänk vad såna här småfjantiga detaljer kan ställa till problem! Jag hatar det - och samtidigt gjort att jag blir så otroligt fascinerad av golfen!
Hade mina bästa träffar på läääänge! Min drawslag satt som en smäck och min hybrid betedde sig som en adrenalinpumpad AK4
Nu blev golf kul igen!!!!
"Bara fortsätta nöta" fast med skorna på var uppenbarligen det som behövdes! Tack Treamz!
Citera
2013-05-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag har kollat runt lite på youtube om hur ett hybridslag ska gå till och fått lite olika uppgifter om var bollen ska vara placerad ( jag har hört båda förslagen: närmare vänsterfoten och i mitten, medan jag själv har tyckt mig få bra resultat när jag placerar bollen lite längre bak i stansen) och om man ska slå ned brant på bollen eller om man ska mer svepa slaget. Någon som har något klargörande?

Så:
Placering av bollen med hybridslag?
Svepande slag eller brant slag?

Jag blev lärd av min golflärare att ha bollen i mitten och slå som om jag skulle slå med en järnklubba, hoppas det tipset hjälper. Annars tvivlar jag inte på att andra ger mer informativa svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in