Citat:
Precis som Verbeek säger - genomsnitt tycker jag är nyckeln samt ett system där oftare än inte det endast handlar om slag och inget annat.
Efter att ha jobbet med golfen ett par säsonger i Sverige anser jag att vårt HCP-system gör mer ont ä gott. Spelare bryr sig mer om det som står på HCP-kortet än vad de presterar, spelare behöver inte och därför inte heller ärliga när de reggar scorer - nästan alltid får man höra "Jag registrerar bara sänkningar". Där tappar massvis av spelare själva lusten att spela när de försöker få det snyggt i HCP-kortet (eller det digitala sådana).
Samtidigt finns det de som använder det till sin fördel i tävlingar och annat (skiter i att sänka sig för att ha fördelar i t.ex. partävlingar med bra prisbord) - ett problem som alltid funnits och alltid lär göra. SGF lägger ner larvigt mycket tid och pengar för att försöka lösa detta problem och jag ser det som olösbart (EGA Exakt Tävlingshandicap hjälper KANSKE lite).
Dessutom har vi det här med Poängbogey som anses godtagbart för att sänka sig, ett spelsätt som jag anser vara fel och bara falsk marknadsföring över spelares golfnivå. Det skapar även problem för speciellt juniorer men även vuxna som spelar och hetsar i poängbogeyträsket och där tappar värdet av ett slag på golfbanan. När du inte måste håla ut bollen utan kan ta ett sträck som du dessutom kan ta igen på bara ett hål så tappar man hela grejen av golfspelet.
Jag säger inte att det amerikanska systemet inte skulle ge oss några av dessa problem - men många skulle försvinna och jag är övertygad om att spelarna dessutom kommer bli bättre då de måste lära sig att spela glf hela vägen. Visst, du väljer bara ut hälften av dina rundor (den bättre halvan) men för att förbättra ditt HCP med det systemet så måste du ju ha en runda bättre än de där 10.
Tyvärr har jag dåligt med tid nu men i grund och botten anser jag att ett nytt HCP-system som förespråkar sportens riktiga mening (slå så få slag som möjligt) och samtidigt är enkel att följa bör användas. Vi är halvvägs där, men den jobbiga halvan kvar!