2013-05-23, 22:29
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag har kollat runt lite på youtube om hur ett hybridslag ska gå till och fått lite olika uppgifter om var bollen ska vara placerad ( jag har hört båda förslagen: närmare vänsterfoten och i mitten, medan jag själv har tyckt mig få bra resultat när jag placerar bollen lite längre bak i stansen) och om man ska slå ned brant på bollen eller om man ska mer svepa slaget. Någon som har något klargörande?

Så:
Placering av bollen med hybridslag?
Svepande slag eller brant slag?

Placera som en järnklubba av motsvarande gradantal, du vill absolut inte svepa.
Vet inte om jag hade sagt brant heller, men du vill ju ha torva precis som på övriga slag.
Enda slaget du vill svepa är ju drivern.
Citera
2013-05-23, 22:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Tja. Tänkte inköpa ett par golfskor. Men jag undrar hur viktigt det egentligen är med det. Känner man någon skillnad?

Du lär garanterat märka skillnad under slagen och friktionen som skapas mellan fot och backe, ett måste nästan.

Citat:
Jag har kollat runt lite på youtube om hur ett hybridslag ska gå till och fått lite olika uppgifter om var bollen ska vara placerad ( jag har hört båda förslagen: närmare vänsterfoten och i mitten, medan jag själv har tyckt mig få bra resultat när jag placerar bollen lite längre bak i stansen) och om man ska slå ned brant på bollen eller om man ska mer svepa slaget. Någon som har något klargörande?

Så:
Placering av bollen med hybridslag?
Svepande slag eller brant slag?

Lättaste sättet att slå hybrider (lite beroende på modell) är helt enkelt att tänka järnslag. Bollen ungefär lika långt fram som du skulle slå en järn fyra eller liknande. Händerna lite framför bollen och absolut ingen svepande rörelse. Även med hybrider bör du träffa bollen lite på väg ner.
Citera
2013-05-23, 22:45
Medlem
Jag är ute efter en ny bag och har fastnat för Taylormade R1 Apollo standbag.
Är det någon som har erfarenhet och/eller kan förklara skillnaden mellan TMX och den vanliga versionen (Förutom färgerna då)?
Citera
2013-05-23, 23:10
Medlem
Iam-Varfors avatar
Fyfan... Var på rangen idag och slog lite som vanligt, mot slutet skulle jg slå lite drives och när jag ska slå min sista boll så duffar jag, inte mycket men tydligen tillräckligt för att knäcka skaftet på mitten..
King du som säljer lite grejor och så, går det på garanti eller måste jag betala för nytt skaft? Har polare som kan intyga att skaftet gick av efter lättare duff..
Citera
2013-05-23, 23:33
Medlem

King, du som kan det här med golf. Hur ska man slå med trä-5? Varvar jättebra slag med toppar och duffar, fast jag tycker jag gör likadant hela tiden. Vad gör jag fel? Bollen mot vänsterfoten, vad mer? Tror jag försöker slå den som en drive.
Citera
2013-05-23, 23:44
Medlem
Sebbee8s avatar
Tjena allihop!

Har kollat på nya järnset en längre tid och gillar verkligen Cobra AMP! Men nu verkar det som att Dormy byt ut dom mot Cobra AMP D (Länk: http://www.dormy.se/golfset-135/cobr...tal_5pw-130943 )

Någon som vet skillnaden på dessa ? Är dom lika bra eller är AMP D någon budget variant ? Jag tyckte att vanliga AMP var klart snyggare när de var lite mer färg på!

Tycker ni att jag ska göra custom hos Dormy som jag planerat och köpa klubborna på t.ex http://www.golfstoreeurope.com/Kits.aspx?ModelID=3251 ? Där finns nämligen vanliga AMP. (Förresten någon som vet om denna sida är bra ?)

Tack på förhand!
Senast redigerad av Sebbee8 2013-05-23 kl. 23:51.
Citera
2013-05-24, 00:26
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Låter fullt troligt att du inte "vrider igenom" hela vägen i wedgarna - något som egentligen är nyckel för att klubbhuvud och kraft ska levereras ordentligt till bollen. De flesta tränare är överens om att oavsett hur kort din baksving är ska du slå igenom 2-3 gånger så mycket (blir ju naturligtvis svårt vid ett fullt slag) för att rörelsen ska genomföras ohindrat.

För att få känslan för det går det ofta bra att balansera bara på främre foten och slå lite wedgar, då hittar du oftast rätt position efter varje slag. Och kan jobba in lite känsla där.

Två timmars nötande senare och jag har hittat någon form av lösning (som inte är helt optimal, men där resultatet blir ganska konstant). Boll mot högerfoten, händer framför boll och slå igenom. Det minskade fel marginalen rejält även om det inte blir lika vackra slag (läs höga som stannar på 1 studs vid lite mjuka greener).

Ett litet tillägg är att det är dumt att med helt knäckt självförtroende slå wedgar mot samma övningsgreen som en spelare med europatourvinster. Det gör liksom inte saker och ting bättre och man inser hur stor skillnaden verkligen är. Han placerade lika många bollar inom 1m som jag gjorde inom 10.
Senast redigerad av Whatevah 2013-05-24 kl. 00:30.
Citera
2013-05-24, 07:53
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Fyfan... Var på rangen idag och slog lite som vanligt, mot slutet skulle jg slå lite drives och när jag ska slå min sista boll så duffar jag, inte mycket men tydligen tillräckligt för att knäcka skaftet på mitten..
King du som säljer lite grejor och så, går det på garanti eller måste jag betala för nytt skaft? Har polare som kan intyga att skaftet gick av efter lättare duff..

Det beror helt på hur gamla grejorna är - plockade du ut en ny driver för två veckor sen så hade jag ringt mina leverantörer direkt (förutsatt att jag tror på dig - vilket man gör allt som oftast). Hade det varit grejer från ett år tillbaks eller ännu mer hade du garanterat fått betala lite grann - beroende på vad jag kan fixa för deal med mina leverantörer. Bara ett driverskaft är dyrt och ett standard går en bra bit över tusenlappen hos de flesta leverantörer.

Så hade jag inte fått något bra pris från någon av originalleverantörerna hade jag försökt hitta ett liknande skaft i annat märke alternativt rekomenderat dig att byta driver.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Två timmars nötande senare och jag har hittat någon form av lösning (som inte är helt optimal, men där resultatet blir ganska konstant). Boll mot högerfoten, händer framför boll och slå igenom. Det minskade fel marginalen rejält även om det inte blir lika vackra slag (läs höga som stannar på 1 studs vid lite mjuka greener).

Ett litet tillägg är att det är dumt att med helt knäckt självförtroende slå wedgar mot samma övningsgreen som en spelare med europatourvinster. Det gör liksom inte saker och ting bättre och man inser hur stor skillnaden verkligen är. Han placerade lika många bollar inom 1m som jag gjorde inom 10.

Du vill med andra ord lära dig att slå spinnwedgar?

Hitta ett stockshot med wedgarna och börja sen leka lite med bounce och annat och olika bollplaceringar/lägen.
Citera
2013-05-24, 08:01
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag ska spela tre rundor på Hökensås i Västergötland i helgen. Någon som vet nåt om denna bana? Ska bli kul i alla fall med en liten golfresa
http://www.hokensasgk.org/
Citera
2013-05-24, 08:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
King, du som kan det här med golf. Hur ska man slå med trä-5? Varvar jättebra slag med toppar och duffar, fast jag tycker jag gör likadant hela tiden. Vad gör jag fel? Bollen mot vänsterfoten, vad mer? Tror jag försöker slå den som en drive.

Bollen ungefär mitt mellan där du hade slagit en järn fyra och en driver, alltså inte riktigt lika långt fram som en driver. Händerna bakom bollen vid uppställning. Ett sista tips är att du ta din bakre fot (höger) lite längre höger och breddar stansen bara någon centimeter samtidigt som du flyttar den någon centimter bakåt.

Du stänger då stansen lite grann och kommer ha lättare att komma runt men även att hålla den svepande rörelse vi är ute efter när vi slår en träklubba från backen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Tjena allihop!

Har kollat på nya järnset en längre tid och gillar verkligen Cobra AMP! Men nu verkar det som att Dormy byt ut dom mot Cobra AMP D (Länk: http://www.dormy.se/golfset-135/cobr...tal_5pw-130943 )

Någon som vet skillnaden på dessa ? Är dom lika bra eller är AMP D någon budget variant ? Jag tyckte att vanliga AMP var klart snyggare när de var lite mer färg på!

Tycker ni att jag ska göra custom hos Dormy som jag planerat och köpa klubborna på t.ex http://www.golfstoreeurope.com/Kits.aspx?ModelID=3251 ? Där finns nämligen vanliga AMP. (Förresten någon som vet om denna sida är bra ?)

Tack på förhand!

D:et lär garanterat stå för demo då Cobra tog dessa klubbor ur produktion i november. Däremot blev jag intresserad och ska försöka få tag i min säljare idag och se om han kan svara på den frågan. Diskussionen om Dormy har vi haft mycket på sistone, kika bak lite i tråden så kan du läsa upp lite.

Dock kan du nästan garanterat glömma att custom fitta Cobra AMP i år - som sagt har de slutat tillverkas och om någon på Dormy låter dig köpa AMP "custom fittade" så kan jag till 99% säkerhet säga att du blivit lurad att köpa ett hyllset.
Citera
2013-05-24, 08:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jag ska spela tre rundor på Hökensås i Västergötland i helgen. Någon som vet nåt om denna bana? Ska bli kul i alla fall med en liten golfresa

Älskar Hökensås - en av få banor i Sverige jag kommer tillbaka till varje år. Placerade utslag är viktigt och greenerna är riktigt jävliga stundtals, precis som golf ska vara!
Citera
2013-05-24, 09:42
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Du vill med andra ord lära dig att slå spinnwedgar?

Hitta ett stockshot med wedgarna och börja sen leka lite med bounce och annat och olika bollplaceringar/lägen.

Ja det var tanken, plus att jag fick bättre tryck och kontroll över dom slagen, då en halvsving är lättare att kontrollera (och få bollträff på) än en hel för mig som bara är bra på att slå "långt" (vilket är relativt). Problemet är att mina slag inte spinner

Citat:

Alla greener lutar mot Vättern (lokalisera sjön, sikta ovanför hålet, slå) och det faller lite mer än vad en green brukar göra. Gillar banan med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in