2013-03-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Greensome är (enligt mig) inte alls lika skoj att spela som Irish Greensome.
I "vanlig" Greensome blir det mer taktik/fegspel i motsvarighet Irish när man kan chansa betydligt mer och det blir lite mer "hawaii-golf"

Så mitt förslag är:

* Spela safe
- Håll alltid en boll i spel.

* Känner du dig osäker, spela hellre fram istället för att sätta din partner i trubbel.

Plikten påverkar inte spelordningen.

Är det inte väldigt små skillnader mellan spelen? Typ att på par 4-or och 5-or får man slå två gånger innan man bestämmer sig för vilken boll man vill spela med. Hur kan det då vara sån stor skillnad på hur roligt det är menar du?

Tack för dina tips. Men vad menar du med "håll alltid en boll i spel"? Måste man inte det? :-)
Citera
2013-03-28, 20:36
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Är det inte väldigt små skillnader mellan spelen? Typ att på par 4-or och 5-or får man slå två gånger innan man bestämmer sig för vilken boll man vill spela med. Hur kan det då vara sån stor skillnad på hur roligt det är menar du?

Tack för dina tips. Men vad menar du med "håll alltid en boll i spel"? Måste man inte det? :-)

Om man ser det rent "parspelsmässigt" så är Irish lite mer...taktik/snacka/chansartat, tycker jag iaf.
Jag tycker du får mer lagkänsla i den spelformen helt enkelt...man hjälps åt mer, plus att man verkligen kan chansa när det gäller Irish.

Och det där med att "hålla bollen i spel"
Joo, det hjälper onekligen till att just alltid göra så, det håller jag med om
Men...det jag menade var mer att du inte ska chansa lika mycket...så du sätter din partner i trubbel.
Känner du dig det minsta tveksam...ta då en klubba mer ~~ mindre...och på så vis håller du alltid bollen i spel.

- Oops...tur att det är du som slår på den (bakom en stubbe/inne i en gran)

Den kommentaren vill man helst slippa höra.
Citera
2013-03-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Om man ser det rent "parspelsmässigt" så är Irish lite mer...taktik/snacka/chansartat, tycker jag iaf.
Jag tycker du får mer lagkänsla i den spelformen helt enkelt...man hjälps åt mer, plus att man verkligen kan chansa när det gäller Irish.

Och det där med att "hålla bollen i spel"
Joo, det hjälper onekligen till att just alltid göra så, det håller jag med om
Men...det jag menade var mer att du inte ska chansa lika mycket...så du sätter din partner i trubbel.
Känner du dig det minsta tveksam...ta då en klubba mer ~~ mindre...och på så vis håller du alltid bollen i spel.

- Oops...tur att det är du som slår på den (bakom en stubbe/inne i en gran)

Den kommentaren vill man helst slippa höra.

Hahaha! Okej, tack för dina inlägg och tips Ska försöka ta mig ut på någon bana i närheten och spela en Irish Greensome-tävling i sommar då, för ser att på min hemmabana är det ingen sån.
Citera
2013-03-29, 19:26
Bannlyst
Sjukt sugen på Nike Covert driven!

Vad anser ni om att ha blandat i bagen? Har nog 4-5 olika märken i bagen. Cleveland wedge, Wilson pitch, mizuno set, hybrid av budgetmärke.

Vill köpa en cobra hybrid och nike driver
Citera
2013-03-29, 20:53
Medlem
Kritstrecksrandigts avatar
Jag lirar Callaway/Osyssey rakt igenom, förutom drivern som är TM, beror dock på skaftet
Citera
2013-03-29, 23:29
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Sjukt sugen på Nike Covert driven!

Vad anser ni om att ha blandat i bagen? Har nog 4-5 olika märken i bagen. Cleveland wedge, Wilson pitch, mizuno set, hybrid av budgetmärke.

Vill köpa en cobra hybrid och nike driver

Du kan ha vilka märken du vill i bagen, det viktiga är att de är matchade med varandra i gradantal, skaftstyvhet, skaftlängd etc. Problemet när du byter märken och modeller blir att du inte har en aning om hur dessa värden förhåller sig till varandra (En regular i Nike och i Titleist är långt ifrån samma saker).

Se till att få de matchade och du hade kunnat ha 14 olika märken i bagen.
Citera
2013-04-03, 02:27
Medlem
Tobmeisters avatar
Nu när säsongen snart drar igång vore det väl lite kul om folk fota och la upp bilder av sina bagar, eller är det mot reglerna? Jag tycker det vore skoj.
Citera
2013-04-03, 09:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobmeister
Nu när säsongen snart drar igång vore det väl lite kul om folk fota och la upp bilder av sina bagar, eller är det mot reglerna? Jag tycker det vore skoj.

Herrn kanske vill börja då?
Själv sålde jag mina klubbor för två veckor sen!
Citera
2013-04-03, 20:58
Medlem
fiddeflumms avatar
För mjuka skaft på järnen?

Titleist ap1 712 (r300)

Införskaffade dessa klubbor förra sommaren och då slog jag rakt eller lite draw. Jag har nu stått ute på range en handfull gånger denna säsong och inte riktigt tänkt på hur rakt bollen har gått utan mer få till bollträffen.

för ett par dagar sedan så gick en anställd (i pro-shopen) förbi rangen och frågade om jag hade grafit skaft i klubborna då han tyckte att det såg lite mjukt ut. jag tänkte inte mer på det den dagen men när jag var på rangen idag och i förrgår så har jag börja märka att jag missar lite höger med 7:an är det ca 3-4m från där jag siktade och gradvis uppåt ju längre klubba jag tar detta är vid träffar som känns perfekta.

Kan detta bro på för mjuka skaft eller är det bara Hjärnspöken?

Carrar bollen ca 140-145m med järn 7.
HCP:22
Citera
2013-04-03, 21:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflumm
För mjuka skaft på järnen?

Titleist ap1 712 (r300)

Införskaffade dessa klubbor förra sommaren och då slog jag rakt eller lite draw. Jag har nu stått ute på range en handfull gånger denna säsong och inte riktigt tänkt på hur rakt bollen har gått utan mer få till bollträffen.

för ett par dagar sedan så gick en anställd (i pro-shopen) förbi rangen och frågade om jag hade grafit skaft i klubborna då han tyckte att det såg lite mjukt ut. jag tänkte inte mer på det den dagen men när jag var på rangen idag och i förrgår så har jag börja märka att jag missar lite höger med 7:an är det ca 3-4m från där jag siktade och gradvis uppåt ju längre klubba jag tar detta är vid träffar som känns perfekta.

Kan detta bro på för mjuka skaft eller är det bara Hjärnspöken?

Carrar bollen ca 140-145m med järn 7.
HCP:22

Det KAN vara skaften.

Men med tanke på att du är i medelHCP och slår bollen den längd du gör så finns det större, viktigare "fel" att ta hänsyn till och faktum är att 3-4 meter "off target" är förbannat bra på ett 140 meters slag.

Om personen i fråga som kommenterade dina skaft inte så dig slå 20+ bollar med flera olika klubbor och ni faktiskt slog med riktiga golfbollar alternativt hade en maskin som hjälpte att mäta bollvärden så var det bara en ful kommentar.
Citera
2013-04-03, 21:20
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag fick reda på mitt nya handicap nu. Jag har 16.7 och hade i höstas 18.7. Dom har alltså sänkt mig med två poäng. Hur kommer de fram till den förändringen?
Citera
2013-04-03, 22:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag fick reda på mitt nya handicap nu. Jag har 16.7 och hade i höstas 18.7. Dom har alltså sänkt mig med två poäng. Hur kommer de fram till den förändringen?

Låter konstigt.

Om hcp-kommiten bestämt att du behöver sänkas ska du kontaktas först.
Kan det vara så att du spelat några tävlingar i höstas som du glömt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in