2012-08-29, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
När jag står och tränar dom ytters viktiga 50-75 meters slagen med min 56:a(?) så går allt utmärkt på matta. Men när jag lägger bollarna och slår dom från gräset (ruff) så "floppar" jag slagen ofta.

Jag tror att det beror på att jag träffar bollen för sent eller att jag har för brant sving. Några tips på att få bort detta?
Mvh

.
införskaffade mig denna igår http://www.dormy.se/hybrider-137/tay...t_hybrid-71610 och är mycket nöjd. Det är bara det att jag är lite osäker om jag ska slå ut med den eller med min Järn 4/5 från tee. (ytters få hål på min hemmaklubb som en driver behövs)

Vad säger ni?

Tänk på att slå ner på bollen med 56 gradaren och accelerera genom träffen! Om du floppar slagen träffar du ju per definition marken (eller gräset) innan bollen vilket för det mesta inte är önskvärt.
Citera
2012-08-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Fråga dig själv:
- Vad har jag för ambitioner med golfen?
- Vill jag bli bättre eller garva med mina polare x-antal ggr/vecka?

Personligen skulle jag nog hellre satsa på lite "bättre utrustning"...mest för att det ger dig mer för pengarna i längden...men vill du bara ha skoj med dina polare så duger det säkert att investera i ett "nybörjar-set" för nån tusing.

Det blir betydligt roligare att gå ut och lira om ni är ett gäng polare.
Man lirar om vem som ska pröjsa kaffet efter första 9 o.s.v...det är alltid förnedrande att betala

Jag vill framför allt ha kul när jag spelar men det får man väl oftast genom bra slag ;D jag känner väl själv att jag hellre lägger ner lite mer pengar på setet ifall det ger mig mer men jag kände bara när jag såg de lite billigare seten att det kanske inte skadar att undersöka ifall det är så att det skulle kännas lika bra, som sagt så har jag inte den största budgeten just nu men kanske värt att spara ett tag och vänta tills nästa års rea då man kanske har fått större klarhet i hur jag känner med mitt golfande.

Alltid kul med lite insatser i spelet men aldrig kul att torska

Sedan undrar jag hur viktigt det är att mina klubbor skall vara customfittade? Blir det inte bra att köpa ett par från hyllan?
Citera
2012-08-29, 16:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Har sedan två veckor tillbaks ersatt min AMP Spoon och AMP hybrid med mina gamla trotjänare Ping G5 15 graders spoon och G5 Hybrid på 19 grader. Jag har blivit en gud av tee och på långa fairwayslag kan jag bara säga, synd att KM redan är över!

Gammalt är inte alltså inte alltid sämst, har ni några gamla klubbor som ni tycker om kvar i bagen fast de har flera år på nacken?
Citera
2012-08-29, 20:16
Medlem
bennyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Har sedan två veckor tillbaks ersatt min AMP Spoon och AMP hybrid med mina gamla trotjänare Ping G5 15 graders spoon och G5 Hybrid på 19 grader. Jag har blivit en gud av tee och på långa fairwayslag kan jag bara säga, synd att KM redan är över!

Gammalt är inte alltså inte alltid sämst, har ni några gamla klubbor som ni tycker om kvar i bagen fast de har flera år på nacken?

Rotade fram en J2 (Callaway Big Bertha) inköpt´94
Fin fint från tee när Drivern & jag är osams.Har en förkärlek till låg loftat...
Hittade J0(11°) samt J1(14°) oxå men de får vara kvar i garderoben

Någonstans ska jag ha en sorkdödardriver Integra Viktory 4°
Citera
2012-08-29, 20:55
Medlem
Ute efter ett nytt järnset, och har lyckats fila ner valen och det står nu mellan Wilson/Staff Ci11 och TaylorMade r11.

Har tidigare spelat med ett dåligt i Callaway-set köpt i Kina, med grafitskaft (tror dock de är av glasfiber). Har spelat med dessa sedan jag var 13 år (18 nu) och har insett hur mycket skada klubborna faktiskt gjort på min sving då jag måste kompensera för klubbans felaktigheter.

Så jag undrar helt sonika om ni har någon egen erfarenhet om Ci11 eller r11. Har spelat på hcp runt 20 denna säsong, dock är jag ganska säker på att jag kan förbättra mitt spel avsevärt när jag köpt mina nya klubbor, då detta förhoppningsvis inte bara gynnar mitt spel, utan även höjer min motivation.
Citera
2012-08-29, 21:38
Medlem
Citat:

Jag har tills för ett par veckor sedan haft kvar min gamla Sonartec-hybrid och spelat bra med den.
Väldigt trevlig klubba men nu har den blivit ersatt av Adams A12 pro, som är en bättre klubba
Citera
2012-08-29, 22:32
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:

Hela min utrustning är gammal (~15 år) förutom en inlånad hybrid och en driver, fungerar fortfarande tillfredsställande. Gick 9 hål på par om man räknar bollarna jag höll i spel från tee, dessvärre lyckades drivern tappa bort 3 bollar och ytterligare 1 boll tappades på ett korthål (44 totalt). Sista nio överlevde bollen samtliga hål, men spela något sämre och gick runt på 40 slag. Dvs jag gjorde en av mina bättre rundor (där jag lyckades med i princip allt), synd att säsongen börjar ta slut annars hade singel varit inom räckhåll.
Citera
2012-08-30, 11:01
Medlem
Luleåspelare!

Någon som spelar i Luleå med tillgång till bil och behöver någon att spela med? Jag har precis flyttat hit och har inte tillgång till bil och det känns onödigt dyrt att ta taxi.

Jag har varit och spelat på Bjurholms bana för första gången. Vilken bana! Riktigt läcker. Vad tycker ni andra om den?
Citera
2012-08-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayo
Nu var det visserligen ett tag sedan du skrev ditt inlägg men jag förstår att du inte gillar Luleås bana...tråkig och tröga greener är min minnesbild. Jag vet inte om du har hunnit spela Piteås bana men den är klart mycket roligare. Första nio något enklare än de sista nio där du inte får vara alltför sned med utslagsklubban.
Frågan är dock om inte Bodens bana ändå är ytterligare ett snäpp vassare. Välskött och en rolig layout förutom möjligen hål 6 o 10 som går parallellt med varandra och är rätt lika. Du har ju inte speciellt långt att åka om du vill testa den banan. Om inte mitt minne sviker mig alldeles så brukar greenerna där vara riktigt snabba under hösten. Den banan är väl värd ett besök.

Tack för tipset! Ska se om jag lyckas ta mig till Boden innan det börjar snöa.
Har inte bil så det är lite knepigt.
Citera
2012-08-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marqs83
Luleåspelare!

Någon som spelar i Luleå med tillgång till bil och behöver någon att spela med? Jag har precis flyttat hit och har inte tillgång till bil och det känns onödigt dyrt att ta taxi.

Jag har varit och spelat på Bjurholms bana för första gången. Vilken bana! Riktigt läcker. Vad tycker ni andra om den?

Bjurholm är läcker att spela någon gång per år. Det är dock ingen bana jag vill tävla på. Har gjort det några gånger och det är väldigt svårt att scora bra då den är uppsatt svår samt att den är extremt jobbig att gå. Generellt skulle jag kalla den lite "pajas" men med många vackra golfhål.
Citera
2012-08-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Bjurholm är läcker att spela någon gång per år. Det är dock ingen bana jag vill tävla på. Har gjort det några gånger och det är väldigt svårt att scora bra då den är uppsatt svår samt att den är extremt jobbig att gå. Generellt skulle jag kalla den lite "pajas" men med många vackra golfhål.

Väldigt fin bana! Och svår som du säger, men helt klart värd att besöka minst en gång.
Bäst är väl att hyra golfbil och ha någon modig som kör så man själv kan promenera där det är som brantast
Citera
2012-08-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marqs83
Väldigt fin bana! Och svår som du säger, men helt klart värd att besöka minst en gång.
Bäst är väl att hyra golfbil och ha någon modig som kör så man själv kan promenera där det är som brantast

Tro det eller ej men jag har gått (sprungit) 18 hål på 2h 10min där utan golfbil. Var helt svettig och hade träningsvärk i 3 dagar efteråt. Skulle på middag efter rundan och hade tänkt ta golfbil men alla var uthyrda (suck). Vad blev scoren? Skrev inte men gissar på högre än 80 men lägre än 90 i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in