Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Tack för all hjälp, mycket uppskattat. Min första fråga är, hur vet man om klubba är smalt slipade osv? Jag ska beställa mina 2 från Golfladan och vad jag vet kan man inte välja hur man vill ha klubborna slipade där.
För det andra har jag fungerat på det sagt och det låter bra men funderar ändå på att inte följa det helt. Kollade upp vilken bounce 60-gradaren hade och det var 8. Jag tycker den är relativt svårspelad på fairway (mycket toppningar och bollen stannar inte riktigt lika snabbt som jag vill när jag väl får träff) så jag funderar på att köpa en 52a som du säger och en 58a istället för 56 och göra mig av med 60, till pappa eller nån. 58 bör vara lite lättare på fairway tycker jag men även i bunkern bör den vara nästan lika bra som 60 på att få upp bollen.
Eller vad säger du om det? Jag tror (notera tror) inte jag är en sån som slår ner på bollen så mycket utan mer "sveper" iväg bollen. Ska träna wedgar utav bara helvete i sommar för det är det som är mitt absolut svagaste område.
De flesta "modeller" har olika grinds som det så fint heter. Vokeys wedgar har som sagt fyra olika, hitta vilken av dem det är så blir det enkelt att beställa vad du söker.
Nu vet jag inte vad för modell din 60gradare är eller hur gammal den är så jag ska inte säga för mycket. Dock vet jag hur det är när man inte tycker om sina wedgar, då går det knappt spela med dem. Dock är ju fler wedgar desto bättre om du vill förbättra ditt närspel. Skillnaden på fairway mellan 58 och 60 är ungefär ingenting i vad svårighetsgrad. Det som kan påverka är bounce och grind, men med så pass lite bounce som 8 är på en 60graders wedge så borde inte det vara "problemet" där.
Jag hade ändå sagt att 52 och 56 varit de bästa, även om du vill göra dig av med 60 gradaren. Kör isåfall på en 56a med en enkel grind att "leka med" (Vokeys M-Grind rekomenderar jag där) och 6-8 i bounce så kan du öppna den lite grann och vips har du fler val.