2011-10-15, 10:37
Medlem
Dr_Dollars avatar
Nån som varit och lirat Nordea-kvalet på Elisefarm?

Läste nyss att +18 var cuten efter två dagars spel.
Måste ha varit enormt tuffa förhållanden.

Är den erkänt svår?
Citera
2011-10-15, 10:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Nån som varit och lirat Nordea-kvalet på Elisefarm?

Läste nyss att +18 var cuten efter två dagars spel.
Måste ha varit enormt tuffa förhållanden.

Är den erkänt svår?

Har för mig att den banan är rätt krävande. Tyvärr lade de tävlingen ons-fre istället för fre-sön. Vilket gjorde att jag inte kunde deltaga.
Citera
2011-10-15, 10:48
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Hahaha, jag gillar förtroendet jag får. Men här igen för att räta ut ett par frågetecken för herr James Michaels Michaels.

Förutsatt att du har gått en kurs på valfri ställe i Sverige så kommer du sålänge ett medlemskap har ingått att skrivas in i Golfens IT-system, GIT. Det är där all bokning och liknande körs, som ni säkert vet. Dessutom använder klubbar det ofta för faktureringsunderlag när det kommer till medlemskap och liknande samt för att endast kolla upp statistik.

Tyvärr för din del så används systemet över allt i Sverige och därför går det inte direkt att fuska sig till något. Att du är inskriven i GITen betyder inte att du har Grönt Kort, snarare bara att du är medlem i en klubb. Klubben där jag arbetar använder ett system där de skriver in allla vi tar in på GK utbildning i systemet och ger dem HCP "99", med andra ord kommer GITen reagera så fort du försöker boka en tid någonstans eftersom ditt registrerade HCP inte är gällande.

Just det HCPet kan bara de som sitter på klubben och har kontroll över GITen ändra och gör så när du har klarat av uppspelet, du blir då "36+" i GITen vilket ger dig möjlighet att gå faderrundor ifrån Röd Tee. Samtidigt finns det en spärr som även den klubben bestämmer över, vilket gör det omöjligt för dig att boka en tid någonstans alls över GITen själv, då ditt Golf-ID inte är "speldugligt".

Med andra ord måste du klara av uppspelet först och främst, de flesta klubbar brukar släppa ut folk som spelar faderronder så fort du har kommit så långt och betalar för dig. Men det är långt ifrån garanterat och brukar bero på beläggning på klubben, en skev bild många klubbar har är att nybörjare tar lång tid på sig (personlig erfarenhet säger motsatsen).

KORT SVAR - Nej, du kan inte boka in ditt Golf-ID innan du har klarat utbildningen. Du kan däremot göra som Dr.Dollar säger och uppge någon annans ID. Om du försöker "slingra dig" när du kör en fuling så brukar de flesta klubbar be dig ringa din hemmaklubb och kolla upp vad som har hänt.

När det kommer till GK utbildning generellt om det finns fler som Dr.Dollar som kanske vill ha en uppfräschning så är det ganska enkelt.

Du ska...
-Kunna slå en boll över 80 meter (60 meter för kvinnor eller Juniorer under 15)
-Kunna slå 6 av 10 chippar innanför 2 meter, cirka 15 meter ifrån hålet.
-Kunna slå 6 av 10 pitchar innanför 4 meter, cirka 25 meter ifrån hålet.
-Kunna slå i 5 av 5 puttar ifrån en meter.
-Kunna putta en bana bestående av nio "hål" på 23 puttar eller färre.
-Kunna slå upp 3 av 3 bollar ur en bunker, spelar ingen roll var de tar vägen så länge de är uppe.

När du kan det har du klarat första steget för uppspelet, nästa steg är uppspel för PRO eller annan person på klubben som är möjlig att godkänna ett uppspel. Där ska spelaren gå 9 hål ifrån 150 meterspinnen (par 3.or ifrån röd tee) och du får 2 poäng för 5 slag, åtminstone 18 poäng på 9 hål ska levereras. Därefter har du klarat uppspelet och har endast fadderrundorna kvar.

Fadderrundorna är rundor spelaren ska gå med en spelare som har officiellt HCP och där spelaren ska spela ifrån Röd Tee och producera minst 18 poäng på 9 hål. Detta ska göras två gånger och scorekorten ska lämnas till klubben där man går utbildningen. Voila, du har officiellt HCP.

Hur själva utbildningen går till är väldigt olik från klubb till klubb. "Kurserna" med grupper på en massa människor är ganska vanligt samtidigt tycker jag som tränare att det är skit, jag vet hur mycket/lite jag faktiskt får ut till var och en. Själv har jag hållit i många "personliga" kurser där det endast varit jag och en eller två elever och dessa är ofta ett bättre val även om det kan vara dyrare för individen.

Det finns inga krav på att spelarna som vill ta grönt kort måste ta X antal lektioner, de behöver kunna det de behöver kunna, hur de lär sig det spelar ingen roll.

Inte en chans att det fetstilta är något som efterföljs.
Citera
2011-10-15, 11:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Inte en chans att det fetstilta är något som efterföljs.

Tyvärr har du rätt i alldeles för många fall, samtidigt finns det inga direkta kontroller av det hela. Själv är jag hård på det när det är mina elever, vissa saker ska du klara och så är det. Samtidigt ska nämnas att det inte är några krav på hur kraven uppfylls. Det vill säga att en boll som behöver gå 80 meter lika gärna kan rulla hela vägen.
Citera
2011-10-15, 12:32
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Tyvärr har du rätt i alldeles för många fall, samtidigt finns det inga direkta kontroller av det hela. Själv är jag hård på det när det är mina elever, vissa saker ska du klara och så är det. Samtidigt ska nämnas att det inte är några krav på hur kraven uppfylls. Det vill säga att en boll som behöver gå 80 meter lika gärna kan rulla hela vägen.

Kan ju dock tillägga här att jag som något sånär "stabil" ~12 hcp:are nog knappast i skarpt läge skulle fixa alla dessa bara sådär:

Du ska...
Nobrainer
Mer tveksamt då mitt närspel suger getpung.
samma som punkten ovan.
Ytterst tveksamt, kanske en bra dag.
Det ska man väl kunna fixa, men inga garantier.
-Kunna slå upp 3 av 3 bollar ur en bunker, spelar ingen roll var de tar vägen så länge de är uppe.
Om målet enbart är att få upp dem ska det inte heller vara några problem.

Tycker med andra ord att om man ska gå behårt på dessa krav tycker jag dem är ganska hårda...
Citera
2011-10-15, 13:02
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Kan ju dock tillägga här att jag som något sånär "stabil" ~12 hcp:are nog knappast i skarpt läge skulle fixa alla dessa bara sådär:

Du ska...
Nobrainer
Mer tveksamt då mitt närspel suger getpung.
samma som punkten ovan.
Ytterst tveksamt, kanske en bra dag.
Det ska man väl kunna fixa, men inga garantier.
Om målet enbart är att få upp dem ska det inte heller vara några problem.

Tycker med andra ord att om man ska gå behårt på dessa krav tycker jag dem är ganska hårda...

+1

4,5 är min officiella hcp, jag hade fan inte klarat dessa moment på ett snöre under press....
Jag menar 5 av 5 puttar från en meter under press med en nitisk töntpro med 1 i hcp som tror att han är bäst i världen som tittar på....
Det vete fan alltså...
Citera
2011-10-15, 14:01
Medlem
Bobbo.s avatar
Den svenska golfsäsongen börjar lida mot sitt slut. Har ni lyckats uppnå säsongens mål?

Själv är jag äntligen under 10. Hade även en riktigt bra runda på gång över 9hål för några veckor sedan, -1 efter 7 spelade hål men sedan blev det en jävla Lützendimma. Du såg inte mer än 75 meter framför dig så blev till att fegspela vilket resulterade i att jag kom in på +2.
Citera
2011-10-15, 14:28
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Den svenska golfsäsongen börjar lida mot sitt slut. Har ni lyckats uppnå säsongens mål?

Själv är jag äntligen under 10. Hade även en riktigt bra runda på gång över 9hål för några veckor sedan, -1 efter 7 spelade hål men sedan blev det en jävla Lützendimma. Du såg inte mer än 75 meter framför dig så blev till att fegspela vilket resulterade i att jag kom in på +2.

Jag är inte alls nöjd med 2011-års spel, så ett G+ är jag nog tyvärr bara värd.

En eagle och jag var nog "bara" runt 65-70% birdie utdelning vs nästan 100% förra året...dvs 1 birdie/runda

Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
+1

4,5 är min officiella hcp, jag hade fan inte klarat dessa moment på ett snöre under press....
Jag menar 5 av 5 puttar från en meter under press med en nitisk töntpro med 1 i hcp som tror att han är bäst i världen som tittar på....
Det vete fan alltså...

Det här med att "du ska kunna" är en konstig defination också.
Hur många gånger får man på sig att klara av dessa "prov" då..?

Huvudsaken "läraren" i fråga ser att man har spelet i sig och verkligen vill och kan slå dessa puttar; spela sig ur ett hinder och gud vet allt så tycker man ju nånstans att det ska räcka.
Citera
2011-10-15, 14:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det här med att "du ska kunna" är en konstig defination också.
Hur många gånger får man på sig att klara av dessa "prov" då..?

Huvudsaken "läraren" i fråga ser att man har spelet i sig och verkligen vill och kan slå dessa puttar; spela sig ur ett hinder och gud vet allt så tycker man ju nånstans att det ska räcka.

Förvånansvärt nog håller jag med om att det är många som inte hade klarat kraven en stund efter sin utbildning. Och jag kan lova att det är så. Samtidigt gäller det ju ganska många saker i livet, körkortet är en sak jag tänker på t.ex.

Jag har haft mängder av uppspel bara den senaste säsongen och kan säga att det inte är så ovanligt att de personer som verkligen vill ta det här kortet lägger manken till och nöter i flera dagar i förväg för att kunna slå en chip dit de vill, oftast. Samtidigt finns det de som vill klara det men inte orkar träna, som man helt enkelt ser inte bör släppas ut på en golfbana på grund av att de inte har vad som krävs. Dessa spelare är oftast dem som inte inser att man faktiskt måste träna för att bli bättre, speciellt som nybörjare.

Proven har dessutom "kravet" att de bara får göra det en gång per dag, vilket jag tycker är bra. Även om man vet att kunskapen inte kommer finnas kvar länge så är det bra att samma person inte kan slå sina 10 chippar 10 gånger den dagen och hoppas på att de blir godkända. Däremot är det så att klarar man en del så är den avklarad och således bara andra delar kvar.

På tal om golfåret däremot....
Är jag inte särskilt nöjd. Att jag slog banrekordet på 69 och ytterligare ett tävlingsvarv 3 under par efter det är väl vad jag är mest nöjd över. Annars har det varit alldeles för mycket jobb för att jag skulle kunna träna (och tävla) den mängd jag önskat, vilket jag både hoppas och tror kommer ändra sig till nästa säsong.
Citera
2011-10-15, 14:48
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Förvånansvärt nog håller jag med om att det är många som inte hade klarat kraven en stund efter sin utbildning. Och jag kan lova att det är så. Samtidigt gäller det ju ganska många saker i livet, körkortet är en sak jag tänker på t.ex.

Jag har haft mängder av uppspel bara den senaste säsongen och kan säga att det inte är så ovanligt att de personer som verkligen vill ta det här kortet lägger manken till och nöter i flera dagar i förväg för att kunna slå en chip dit de vill, oftast. Samtidigt finns det de som vill klara det men inte orkar träna, som man helt enkelt ser inte bör släppas ut på en golfbana på grund av att de inte har vad som krävs. Dessa spelare är oftast dem som inte inser att man faktiskt måste träna för att bli bättre, speciellt som nybörjare.

Proven har dessutom "kravet" att de bara får göra det en gång per dag, vilket jag tycker är bra. Även om man vet att kunskapen inte kommer finnas kvar länge så är det bra att samma person inte kan slå sina 10 chippar 10 gånger den dagen och hoppas på att de blir godkända. Däremot är det så att klarar man en del så är den avklarad och således bara andra delar kvar.

På tal om golfåret däremot....
Är jag inte särskilt nöjd. Att jag slog banrekordet på 69 och ytterligare ett tävlingsvarv 3 under par efter det är väl vad jag är mest nöjd över. Annars har det varit alldeles för mycket jobb för att jag skulle kunna träna (och tävla) den mängd jag önskat, vilket jag både hoppas och tror kommer ändra sig till nästa säsong.

Förmodligen drar jag nog paralleller till när jag själv tog "gröna kortet"..vilket var mer som ett skämt:
En halvalkis till instruktör som tittade på när vi slog en hink på ranchen,en lektion i lite vett & etikett och ett prov med öppen bok
Sen fick vi dessutom det "vita kortet" direkt...vilket gjorde att man började på HcP 36.
Citera
2011-10-15, 17:16
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:

Ja, jo, att ge sig ut på våra vägar i entons fordon överladdade med rörelseenergi är ungefär samma sak som att gå ut i "naturen" för att knacka en sketen golfboll framför sig.

Golfsporten kommer fortsätta vara en jävla pinne-i-röven-sport så länge man inte kan se mellan fingrarna ibland. Det är förödande för sporten.

Man kanske borde ha omprov för några utav de lite äldre golfarna?
Finns några kärringar på banan jag jobbar på som antagningsvis inte får iväg sina slag över 80 meter.

EDIT: Såg nu att det var 60 meter det rörde sig om. Misstänker att dessa kärringar inte skulle klara det heller, men ni förstår poängen. Tjofräs.
Citera
2011-10-15, 19:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
[quote=LukeDangerfield]Ja, jo, att ge sig ut på våra vägar i entons fordon överladdade med rörelseenergi är ungefär samma sak som att gå ut i "naturen" för att knacka en sketen golfboll framför sig.

Golfsporten kommer fortsätta vara en jävla pinne-i-röven-sport så länge man inte kan se mellan fingrarna ibland. Det är förödande för sporten.

Man kanske borde ha omprov för några utav de lite äldre golfarna?
Finns några kärringar på banan jag jobbar på som antagningsvis inte får iväg sina slag över 80 meter.
[quote]

Det jag menade med parallellen till körkortet var att det var mycket man skulle lära sig på körskola och som man var tvungen att göra på uppkörningen som man inte lägger en tanke på så fort man haft körkortet ett tag. Och jag håller helt klar med dig om att det finns många golfare som borde "omprovas" efter ett par år, å andra sidan tänker jag samma sak om körkortet hos vissa förare

Och jag garanterar att det ses väldigt mycket mellan fingrarna när det kommer till proverna och liknande. Om man tycker det är bra eller inte får man väl tycka som man vill om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in