2012-06-17, 21:00
Medlem
KinG-NothinGs avatar
[quote=mackeeee]
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Har problem med att jag toppar..

Du kommer alltså inte ned under bollen, finns mängder av anledningar det kan vara. Att spelaren dröjer kvar på högerfoten (eller bakre foten om vi ska vara internationella) i genomsvingen, att spelaren har dålig balans och sviktar bakåt, att spelaren har dålig timing. Det finns en mängd och jag menar en enorm mängd "svingfel" detta kan bero på. Du behöver inte träna för att hitta sweetspot du behöver träna för att få en jämn bollträff.

För att göra det effektivt måste vi lista ut vad problemet är som ligger bakom att du träffar högt på bollen.

Om du börjar med att köra den vanliga enfotssvingen - Ställ upp dig som vanlig med normal bollplacering och annat. Lyft sedan högerbenet och placera det så långt bak du bara kan, det ska bara användas för att hålla balansen och slå sedan ett par slag. Två frågor är om du träffar bollen bättre och om du lyckas hålla balansen.
Citera
2012-06-17, 21:29
Medlem
Hej Flashback!

Har i sommar börjat spela golf igen efter ett uppehåll på 3-4 år, spelade en 9-hålare nu ikväll och för första gången kom jag över 18 poäng, närmare bestämt 21, hur fungerar det nu med att sänka sig?

Jag har runt 19 i hcp, behöver man spela 18 hål för att sänka sig, eller räcker 9? Hur går man tillväga för att registrera sänkningen?

Förövrigt gick det helt sjukt bra, hade 5 par och slutade +7, streckade dock ett hål..
Citera
2012-06-17, 22:05
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Hej Flashback!

Har i sommar börjat spela golf igen efter ett uppehåll på 3-4 år, spelade en 9-hålare nu ikväll och för första gången kom jag över 18 poäng, närmare bestämt 21, hur fungerar det nu med att sänka sig?

Jag har runt 19 i hcp, behöver man spela 18 hål för att sänka sig, eller räcker 9? Hur går man tillväga för att registrera sänkningen?

Förövrigt gick det helt sjukt bra, hade 5 par och slutade +7, streckade dock ett hål..
Har för mig att det är om man har lägre handicap än 10 som man endast får sänka sig vid 18-hålare. Är dock inte säker så det vore bra om någon i denna tråd skulle kunna bekräfta eller dementera detta.
Citera
2012-06-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Har för mig att det är om man har lägre handicap än 10 som man endast får sänka sig vid 18-hålare. Är dock inte säker så det vore bra om någon i denna tråd skulle kunna bekräfta eller dementera detta.

Det är ned till 11,5 i hcp.
Citera
2012-06-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Det är ned till 11,5 i hcp.
Okej, sweet.

Men hur registerar jag den? Finns det någon typ dator i klubbhuset eller är det online? Kan fan inte komma ihåg hur jag gjorde senast, det har ju iförsig sin förklaring då det, som sagt, var ett antal år sen!
Citera
2012-06-18, 09:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Okej, sweet.

Men hur registerar jag den? Finns det någon typ dator i klubbhuset eller är det online? Kan fan inte komma ihåg hur jag gjorde senast, det har ju iförsig sin förklaring då det, som sagt, var ett antal år sen!

Logga in på Golf.se med ditt Golf-ID samt ditt lösenord och fortsätt därifrån. Alternativt så visar du kortet för kansliet på din klubb så hjälper de dig.
Citera
2012-06-18, 11:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Nu har jag äntligen fått mina AMP Forged ifrån Cobra och spelat en runda med de samt använt de ett par dagar på Rangen. Dessa tillsammans med min ZL Encore, en AMP Spoon och en AMP 19 graders hybrid samt 3 Trusty Rusty Wedgar är vad som står i min bag denna säsong. Jag tänkte ge er en liten recension utav alla delar nu när jag är van de och kan jämföra lite med andra klubbor.

ZL Encore (Svart för den som bryr sig) -
Cobras Tourdriver eller vad vi nu ska kalla den är ett bra försök. Klubban är vacker att titta på även om den ställer upp sig stängd vilket för mig är jobbigt att se på. Bollflykten vittnar i mitt fall om att den är lite stängd i vanlig uppsättning, min lilla smygfade är lika ofta borta som den är på plats. Bollbanan annars är bra för en driver, lagom hög och den känns mycket "penetrerande" som det så fint heter i golfspråk.

Nu har jag lirat Titleist i flera år och gillade verkligen deras 910 serie som kom ut i fjol och i grund och botten avskyr jag Callaway och deras träklubbor framförallt. Känslan i dem är för mig bara konstig och jag brukar jämföra de vid ett vedträ. Tyvärr är Cobra så lik Callaway man bara kan komma i känsla och det är för mig personligen ett minus. Bollen går iväg bra och det är en bra klubba överlag med känslan är så mycket när det kommer till ljud och bollträff. En riktigt bra klubba för er som har gillat Callaways FT & Hawk modeller och vill prova något nytt.

AMP Hybrid/Spoon -
Rickie Fowler färgerna fortsätter, och jag måste säga att jag gillar dem. I färgen är de vackra att se på och de säljer bra tack vare det. Även dessa två ställer upp sig lite stängt, spoon mer än hybriden. Vad gäller Spoon så är den väldigt lik ZL Encore, fin att se på, riktigt bra flykt men tyvärr lite för lik Callaways Hawk-serie för min del. Här känner jag däremot en stor skillnad i ljud och känsla vid träff i Sweetspot rent eller en halvdålig träff. Känslan vid en klockren träff är betydligt skönare än den i Titleist 910 och bollflykten känns betydligt bättre.

Då ska jag däremot nämna att jag jämför med Titleist 910 och inte Titleist 910D spoon som är betydligt mer lik i utseende och utformning med AMP. Samtidigt känns ändå sweetspot förvånansvärt liten med Cobras AMP, deras E9 Face teknologi och dualroll ska ju skapa en större träffyta med lika resultat och det lyckas de med. Tyvärr tror jag att de offrat den där härliga känslan med att träffa en bollträff klockrent. Så jag är fortfarande lite obestämd om jag gillar klubban eller inte...

Vad gäller hybriden har det inte hänt så mycket, ställer upp sig stängd och det är i min mening ett riktigt fult utformat klubbhuvud. De har någon offset liknande grej på gång med hybriderna som bara inger osäkerhet och inget annat. Och visst har jag snaphookat fler bollar än jag kan räkna till med denna klubba, om det verkligen är det offsetliknande fästet att ksylla på eller min dåliga sving, det vågar jag inte säga.

Känslan har däremot lämnat Callaways och liknar istället snarare AdamsGolf Hybriderna i känsla och bollflykt. Något som jag verkligen gillar. Tyvärr kan inte det göra upp för det hemska utseendet som dödar all tro på att du ska lyckas med slaget lagom till att du ställer upp dig.

Cobra AMP Forged -

AP2-dödaren kallar de den. Men jag vet inte. De har verkligen lyckats med sin AMP-serie på järnsidan det kan jag inte säga emot. Jag fullkomligt älskar känsla och utseende i både AMP och AMP-Forged serien. Någon som har lirat t.ex. Callaway X22 eller Titleist AP1 och är sugna på att byta klubbor ska verkligen prova Cobras AMP, bra pris och riktigt bra klubbor. Men tillbaka till Forged-modellen.

AP2-dödaren var det ja, tyvärr kan jag inte hålla med. Titleist-fanboy som jag är så har AP2 en fördel redan där. Men jag ska erkänna att mina jämförelser ger övertag till AMP Forged - Lättare att kontrollera bollen, finare att se på vid adressering och en mycket skön känsla. Anledningen till att jag inte anser att den står sig mot AP2 är enkel, de borde inte tävla i samma kategori. AP2an har en lite bredare sula och mer kraft bakom bollen. Du kommer slå AP2 längre det vågar jag nästan garantera.

AMP Forged å andra sidan är ett smalare/tanigare klubbhuvud som känns lätt att kontrollera som bara den. Hade jag inte hört säljsnacket så hade jag inte trott på att de skulle tävla mot varandra. Eftersom AMP forged skulle ha behövt lillebrorsans AMPs sula och kraft bakom bollen för att tävla med AP2an och då skulle de positiva egenskaperna med AMP Forged försvinna.

Så hur menar jag? Jo, egentligen ganska enkelt. AMP Forged ser jag som Cobras egen version utav Titleist CB. Tyvärr har Titleist funnit perfektion i sin CB-modell efter att ha funnits i år efter år. Jämför man dessa två har Cobra bara en fördel - priset.

Trusty Rusty -
Eftersom att pitchingwedgen slutar på 45 grader så har Cobra gjort sina wedgar i lite speciella gradantal, själv spelar jag nu 49,53 och 57. Tyvärr har de inte gjort någon med lägre gradantal än 49 då jag gärna ersatt min PW med en riktig wedge för mina "touchy-feely" shots.

Trusty Rustys är snygga, smidiga och har en underbar känsla. Det känns som att man kan forma alla slag i ens drömmar och lite därtill. Jag hade velat likna dem i utseendet till Callaways gamla X-Jaw-wedgar men faktum är att det finns bara en wedge Trusty Rusty liknar - Trusty Rusty. Modellen fanns för ex antal år sedan och var väldigt omtyckt redan då, varför de slutade tillverka den vet jag faktiskt inte. Men jag är glad att den är tillbaka och inte för att svära i kyrkan men jag tror inte jag kommer byta bort dessa i första taget.
Citera
2012-06-18, 12:26
Medlem
2kgbenfritts avatar
Tjena! Är verkligen kass med drivern, slår högst 140 meter, pinsamt! slagen går högt och alltid slice. Men iallafall till frågan, skulle vilja ha en förlåtande och bra driver och såg att dom hade rea på Ping G15 för 1300:-. ÄR det något att rekommendera? har för övrigt 22 i hcp.
Citera
2012-06-18, 14:31
Medlem
Tja alla golfproffs!

Jag ska ta grönt kort i veckan. Har spelat relativt mycket på korthålsbanor 6 resp. 9 hålare.

Tror ni det finns en möjlighet att under denna sommar, gå från att ta grönt kort till att i höst ha ett handicap på 10?

Mvh
Citera
2012-06-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Tja alla golfproffs!

Jag ska ta grönt kort i veckan. Har spelat relativt mycket på korthålsbanor 6 resp. 9 hålare.

Tror ni det finns en möjlighet att under denna sommar, gå från att ta grönt kort till att i höst ha ett handicap på 10?

Mvh

Svårt att säga men tror det blir svårt att gå ner till 10 med en gång, beror ju såklart på hur talangfull du är
Citera
2012-06-18, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Tja alla golfproffs!

Mvh
Möjligheten finns ju. Men varför undrar du på ett forum där ingen sätt dig spela eller vet hur du spelar... Jag skulle säga nej tror inte du kommer ha ett hcp på 10 i höst.
Citera
2012-06-18, 20:29
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
http://www.youtube.com/watch?v=zSDm8YudAQA&feature=plcp

Ny uppdatering på svingen. Har inte haft så mycket tid på att förbättra svingen nu i början av säsongen men har haft en lektion av mitt pro på klubben. Han hjälpte mig ganska mycket med uppställningen för att få axlarna att gå under hakan. Ett till problem var att jag "gled" i baksvingen mot min bakre fot. Det är inte helt löst än men mycket bättre.

Vad jag själv tycker när jag ser svingen är att den är lite flack. Handicap är 12,7 och mitt mål är att komma under 10, och tävla mycket i år.

http://www.youtube.com/watch?v=bMkVm1rF5AA

Uppdatering på svingen. Vad tycker ni är bra respektive dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in