2012-07-18, 15:27
Medlem
Axells avatar
Hej!

Blir förhoppningsvis studier i vår huvudstad inom det närmaste och kommer då ha ett uppehåll med golfen på grund av att man inte skäms bort längre hemifrån.

Förhoppningsvis blir jag kvar i huvudstaden ett tag efter examen och undrar om det finns några bra klubbar som man kan stå i kö till med en inte allt för dyr avgift. Eller det är väl det jag bör göra om jag vill ta upp golfen seriöst om 5-6år?

Tacksam för svar!
Citera
2012-07-18, 19:09
Medlem
Hej

Har klippt in nedanstående rader:

Hcp-tävling och KM 18 hål, brutto, för D60, H65 & H75(röd tee). Minst 4 spelare/kategori. Lör. även cut till sön (50 bästa brutto) KM klasser avgörs sön. 36 hål, scratch. För pris krävs 4 registrerade hcp ronder.

Förstår jag det rätt att på lördagen så spelar man på sitt handicap och går man vidare till söndagen så är det lägst antal slag som gäller?

Kan man som nybörjare anmäla sig till ett KM?
Citera
2012-07-18, 19:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasosc
Hej

Har klippt in nedanstående rader:

Hcp-tävling och KM 18 hål, brutto, för D60, H65 & H75(röd tee). Minst 4 spelare/kategori. Lör. även cut till sön (50 bästa brutto) KM klasser avgörs sön. 36 hål, scratch. För pris krävs 4 registrerade hcp ronder.

Förstår jag det rätt att på lördagen så spelar man på sitt handicap och går man vidare till söndagen så är det lägst antal slag som gäller?

Kan man som nybörjare anmäla sig till ett KM?

Vem som helst kan anmäla sig till KM, det är en ren scratchtävling (brutto) och det verkar som att endast de 50 bästa bruttoscorerna kvalar in till "riktiga" KM dvs 36 hål under söndagen.
Citera
2012-07-18, 22:58
Medlem
Iam-Varfors avatar
Tjena, jag skrev min fråga i nybörjartråden dock verkar den vara helt död..
Jag ska börja spela golf och behöver tips på vilka klubbor jag ska ha, jag vill ha klubbor som jag kan spela med från början och en bra bit in i mitt golfande, jag har en dryg budget på 2.5k för klubbor och en billigare bag.
Så någon som kan tips om några klubbor? Jag ska självklart åka o pröva klubbor, dock så har jag 6 mil enkel till närmsta shop då min klubb har stängt sin shop för renovering..
Citera
2012-07-19, 08:19
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Tjena, jag skrev min fråga i nybörjartråden dock verkar den vara helt död..
Jag ska börja spela golf och behöver tips på vilka klubbor jag ska ha, jag vill ha klubbor som jag kan spela med från början och en bra bit in i mitt golfande, jag har en dryg budget på 2.5k för klubbor och en billigare bag.
Så någon som kan tips om några klubbor? Jag ska självklart åka o pröva klubbor, dock så har jag 6 mil enkel till närmsta shop då min klubb har stängt sin shop för renovering..

Om du vill ha någorlunda bra klubbor att utvecklas med och som räcker ett tag + bag så skulle jag kika in på Blocket om jag var du.
Citera
2012-07-19, 09:44
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om du vill ha någorlunda bra klubbor att utvecklas med och som räcker ett tag + bag så skulle jag kika in på Blocket om jag var du.
Jo fast vilka klubbor ska man kika på då? Finns ju set ifrån 1000 upp till 15000 och välja mellan.
Citera
2012-07-19, 12:18
Medlem
Tack för svaren! Är på väg att lägga en order på 11 klubbor samt bag med tillbehör på en kostad på drygt 13 000 när det slog mig att jag i mitt eget tycke är berättigad till någon slags mängdrabbat.
Är det möjligt att om jag skulle höra av mig till dem kunna få någon slags rabbat eller liknande med argumentet att jag väljer att köpa samtliga klubbor hos samma återförsäljare. Hemsidan är Dimbo.se
Citera
2012-07-19, 16:58
Medlem
Jag är sugen på att få tag på en järn 1:a eller järn 2:a.
Någon som har tips på vart man kan få tag i en?

Har googlat och även kollat runt på blocket utan framgång.
Citera
2012-07-19, 17:11
Medlem
Har spelat en del slagtävling på klubben det senaste och det har gått relativt bra, förutom dessa förbannade par 3 hål. Har ni någon lösning på min mentala blockering för korta par 3 där man måste över vatten och liknande? Det är lagom kul när man spelar 36 hål och man på första varvet har 7 för att följa upp med en 9 på eftermiddagen.
Citera
2012-07-19, 17:33
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Descending
Har spelat en del slagtävling på klubben det senaste och det har gått relativt bra, förutom dessa förbannade par 3 hål. Har ni någon lösning på min mentala blockering för korta par 3 där man måste över vatten och liknande? Det är lagom kul när man spelar 36 hål och man på första varvet har 7 för att följa upp med en 9 på eftermiddagen.

Gå in i ett mantra;

Det finns inget vatten, det finns inget vatten.

Stå på ranchen och försök att hitta en feeling för dessa 125 - 145 meters slagen, hitta rätt klubba, hitta en rytm...och när du kommer till par 3:an då går tankarna tillbaka till ranchen:
Gör likadant som på ranchen
Citera
2012-07-19, 17:35
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:

Vad är problemet? Du väljer fel klubba? Du träffar inte bollen rätt?

Att träna på just det slaget så du vet att det alltid sitter kan vara en väg att gå, att ta en klubba mer och slå en halvsving ett annat.

Oftast är vattenhinder psykologiska hinder och sällan direkt i spel, om vi inte pratar ö-greener och liknande. Ett vattenhinder framför green är ofta minst 20m kort mittpunkten på green. Positiva tankar och liknande.
Citera
2012-07-19, 19:35
Bannlyst
Citat:
Se det som något utmanande och roligt istället. Du vet ju att du alltid misslyckas Så se det som att du bara kan göra något bra av det. Jag slår bättre med lite puls och lite adrenalinpåslag. Kanske du också

Istället för att göra situationen "mindre" genom att tänka det är ranchen du står på osv, Kan du testa att göra det viktigare än vad det är. Medvetet.

Nu låter det som att du verkligen gruvar dig för par 3or, istället så borde du bygga upp spänningen lite för att då ta bort den dåliga energin. Tänk att det är ett viktigt hål och allt du övat spelar roll just nu. Slå slaget utan rädsla för utgången eftersom du ändå alltid misslyckas. Slå helt utan några mentala blockeringar. Men tänk inte att det är ranchen du står på tänk att det är ett riktigt riktigt viktigt hål du ska spela.

Du har bara en chans på dig och det måste bli bra. Att tänka så utan att få prestationsångest är en häftig och befriande känsla när man lyckas.

Hoppas du förstår hur jag menar. Det är mer en känsla en något annat jag är ute efter att frammana
Senast redigerad av W-Zink 2012-07-19 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in