2011-11-17, 00:05
Medlem
tallmisters avatar
Först lär man sig slå långt, sen lär man sig slå rakt
Citera
2011-11-17, 08:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Och i vissa branscher har du föera försök så då behöver du
Inte slå rakt så ofta?
Citera
2011-11-20, 00:37
Medlem
Ska väl ta och skriva av mig lite jag också.
Klubborna som spelas med är:
Callaway X-Forged 2010, Odyssey putter, Taylor Made burner 9.5.

Jag har alltid tyckt om golf men inte tagit tag i det fören nu i år och diggar det fullt ut!
Tog grönt kort i somras, har gått ned till 25.4 i hcp tror jag, i "början" spelade jag väldigt mycket och sänkte mig i princip varje runda. Sedan kom en sjukdom och jag var borta i 1 månad, FAN vad man har tappat mkt på den tiden, antar att det har att göra med att jag inte spelat så länge då alla spelare uppenbarligen klarar ett vinteruppehåll.. Men slutet på säsongen var förbannat trist då jag tappat allt nästan och nya klubbor var nog inte heller en hit. Jag har inte gått på mitt handicap sedan juli-augusti där någon gång. Sista rundan, gick för 2 veckor sedan tror jag, då fick jag återigen upp hoppet, gick under mitt hcp de 6 första hålen, och efter min dåliga period hade jag dunkat i väg i princip alla mina bollar (vilket jag inte tänkte på), och på 7e hålet LÄNGST BORT FRÅN KLUBBEN såklart, hände något och jag slog iväg mina 5 bollar, vilka var de enda jag hade med mig. Så traska med svansen mellan benen mot klubben igen. Jag tar ändå med mig det positiva jag faktiskt fick ut av rundan, till nästa år, golf Är roligt
Citera
2011-11-20, 13:15
Medlem
Framför allt är det närspelskänslan jag tappar efter ett längre uppehåll och eftersom jag aldrig tränar utan bara spelar ute på banan tar det alltid ungefär två månader innan jag börjar bli vass igen. Av den anledningen spelar jag alltid bäst när säsongen börjar lida mot sitt slut. Att jag aldrig lär mig, för det har sett likadant ut ett par säsongen nu. Spelar på hcp under sommaren för att sedan mot hösten prestera riktigt fin golf emellanåt.

Dina klubbor är inte de mest lättspelade och kräver någorlunda ren bollträff för att fungera bra. Så ifall svingen inte riktigt var på samma nivå som innan din sjukdom kan jag tänka mig att det var en av anledningarna till att det inte riktigt funkade. Å andra sidan har du fina klubbor att växa i.
Citera
2011-11-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Dina klubbor är inte de mest lättspelade och kräver någorlunda ren bollträff för att fungera bra. Så ifall svingen inte riktigt var på samma nivå som innan din sjukdom kan jag tänka mig att det var en av anledningarna till att det inte riktigt funkade. Å andra sidan har du fina klubbor att växa i.

Nej jag vet, jag köpte de just för att ha något att växa i, jag tänkte att jag lär mig spela med dem på en gång, trots att det uppenbarligen kommer ta lite tid, så jag hittar den där bollträffen direkt istället för att ha ett par förlåtande stickor för att sedan gå över till mer svårspelade klubbor

Trist att säsongen är över! Speciellt för dig om du lirar bäst mot slutet av den
Citera
2011-11-21, 10:26
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ok
Nej jag vet, jag köpte de just för att ha något att växa i, jag tänkte att jag lär mig spela med dem på en gång, trots att det uppenbarligen kommer ta lite tid, så jag hittar den där bollträffen direkt istället för att ha ett par förlåtande stickor för att sedan gå över till mer svårspelade klubbor

Trist att säsongen är över! Speciellt för dig om du lirar bäst mot slutet av den

Det jag aldrig förstår är folk som ska ha bladklubbor när de blir "bra". Det känns mer och mer som en kukmätartävling på klubbarna om vem som har bladklubbor och vem som kan spela med dem. Majoriteten av proffsspelarna spelar inte rena bladklubbor längre och det finns en anledning till det.

Personligen försökte jag med TaylorMades MB Tour under säsongen som gick och slog bollen bra. En dag tog jag ut mina AP 2or i stället och slog ett par bollar och gick ett varv och direkt sålde jag mina TaylorMade. Varför? Mer förlåtande naturligtvis men även det faktum att jag slog bollen 10 meter längre med varje klubba utan att förlora någon kontroll. Jag lyckades fortsatt att forma slagen som jag ville så jag såg ingen anledning att ha kvar mina bladklubbor (förutom att de var så jävla snygga). Folk borde inse att det finns klubbor som agerar nästan som en full cavity medans de har känslan av en bladklubba.

Med andra ord jämför jag inte TaylorMade MB med Cobras S3or med en sula bredare än Berlinmuren men däremot med t.ex. Titleist AP2or, Cobras AMP, Callaways Razr och liknande. Varför göra sporten svårare än vad den är? Det bästa argumentet jag vet är att det bara är bra spelare som spelar bladklubbor - Så länge vi inte är på tourerna skulle jag säga att det är de dummaste golfarna som spelar bladklubbor. Alldeles för många spelare inser inte värdet av en bra och återkommande lik bollträff.

Po0k, jag läste igenom min text och den kom ut som väldigt negativ. Det var inte riktigt meningen och inget menat emot dig. Jag försöker bara starta en liten diskussion, lycka till med golfen även nästa säsong!

--------

På tal om klubbor....
Har ni börjat planera inköp och annat för kommande säsong? Ändrar ni något eller är det bara att behålla de gamla stickorna?
Citera
2011-11-21, 10:46
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det jag aldrig förstår är folk som ska ha bladklubbor när de blir "bra". Det känns mer och mer som en kukmätartävling på klubbarna om vem som har bladklubbor och vem som kan spela med dem. Majoriteten av proffsspelarna spelar inte rena bladklubbor längre och det finns en anledning till det.

Jag förstår vad du menar men det finns undantag. Det beror helt på vilka ambitioner man har.
Jag har spelat i typ tolv år och stått och stampat på samma handikapp i kanske sex av dem.
Detta beror, förutom att jag inte är född till att bli ett proffs, mycket på att jag aldrig tränar.
Jag spelar kanske tio varv per år och fem "tävlingar" per år. Jag har tröttnat, tycker inte det är kul längre.
Jag har (enligt mig själv) en sjysst och någorlunda stabil sving vilken gör att jag fortfarande kan harva runt ett, två eller tre varv kring par varje säsong.
Efter att detta pågått i ett par år kom jag på att det inte fanns någon vits att spela ifall det inte var kul. Så jag tog mig en funderara och funtade länge på att spela vänster. (Jag vill faktiskt inte ge upp golfen helt även fast suget kanske inte finns där, jag älskar fortfarande spelet i sig och frihetskänslan som finns i att golfa. Dessutom är det en av få sporter man utövar bättre desto mer man drogar sig )
Jag kom på nyckeln.
Numera lirar jag helblad, persimonträ och en gammal vindsputter. Det enda som är någorlunda modernt i mitt koger är wedgarna som är en tre år gamla.
Golf har aldrig varit så kul!

Jag går bara ut i gröngräset och skickar en jävla massa bollar åt helvete och skrattar åt skiten.

I mitt fall finns det inte den minsta gnutta prestige att spela helblad utan det handlar enkom om kärlek till spelet!

Glöm inte oss som spelar blad för att det är utmanande och en oöverträffbar känsla i dem...

Det finns undantag...
Citera
2011-11-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Personligen försökte jag med TaylorMades MB Tour under säsongen som gick och slog bollen bra. En dag tog jag ut mina AP 2or i stället och slog ett par bollar och gick ett varv och direkt sålde jag mina TaylorMade. Varför? Mer förlåtande naturligtvis men även det faktum att jag slog bollen 10 meter längre med varje klubba utan att förlora någon kontroll. Jag lyckades fortsatt att forma slagen som jag ville så jag såg ingen anledning att ha kvar mina bladklubbor (förutom att de var så jävla snygga). Folk borde inse att det finns klubbor som agerar nästan som en full cavity medans de har känslan av en bladklubba.

Med andra ord jämför jag inte TaylorMade MB med Cobras S3or med en sula bredare än Berlinmuren men däremot med t.ex. Titleist AP2or, Cobras AMP, Callaways Razr och liknande. Varför göra sporten svårare än vad den är? Det bästa argumentet jag vet är att det bara är bra spelare som spelar bladklubbor - Så länge vi inte är på tourerna skulle jag säga att det är de dummaste golfarna som spelar bladklubbor. Alldeles för många spelare inser inte värdet av en bra och återkommande lik bollträff.

Po0k, jag läste igenom min text och den kom ut som väldigt negativ. Det var inte riktigt meningen och inget menat emot dig. Jag försöker bara starta en liten diskussion, lycka till med golfen även nästa säsong!

--------

På tal om klubbor....
Har ni börjat planera inköp och annat för kommande säsong? Ändrar ni något eller är det bara att behålla de gamla stickorna?

Haha King, ja det kom ut väldigt negativt mot just mig, men jag förstår dina argument och håller med, men jag spelar golf för att jag VILL lära mig att ha den rätta träffen som jag skrev, dessutom, som du själv påpekade, bladklubbor är otroligt snygga ;-). Det fetmarkerade: Du säger en återkommande lik bollträff, det är inte bollträffen som är återkommande lik, för i så fall skulle du kunna spela bladklubbor. Det är bollbanan som blir återkommande lik tack vare att det är förlåtande klubbor så behöver bollträffen inte vara återkommande lik. (Jag tror det var på detta vis du egentligen menade egentligen va?)

Och att jag köpte blad var för att jag värderar just en återkommande lik träff, och för att få reda på om jag har det eller inte, bladklubbor! (väldigt mycket återkommande lik så jag,)^^

Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Jag förstår vad du menar men det finns undantag. Det beror helt på vilka ambitioner man har.
Jag har spelat i typ tolv år och stått och stampat på samma handikapp i kanske sex av dem.
Detta beror, förutom att jag inte är född till att bli ett proffs, mycket på att jag aldrig tränar.
Jag spelar kanske tio varv per år och fem "tävlingar" per år. Jag har tröttnat, tycker inte det är kul längre.
Jag har (enligt mig själv) en sjysst och någorlunda stabil sving vilken gör att jag fortfarande kan harva runt ett, två eller tre varv kring par varje säsong.
Efter att detta pågått i ett par år kom jag på att det inte fanns någon vits att spela ifall det inte var kul. Så jag tog mig en funderara och funtade länge på att spela vänster. (Jag vill faktiskt inte ge upp golfen helt även fast suget kanske inte finns där, jag älskar fortfarande spelet i sig och frihetskänslan som finns i att golfa. Dessutom är det en av få sporter man utövar bättre desto mer man drogar sig )
Jag kom på nyckeln.
Numera lirar jag helblad, persimonträ och en gammal vindsputter. Det enda som är någorlunda modernt i mitt koger är wedgarna som är en tre år gamla.
Golf har aldrig varit så kul!

Jag går bara ut i gröngräset och skickar en jävla massa bollar åt helvete och skrattar åt skiten.

I mitt fall finns det inte den minsta gnutta prestige att spela helblad utan det handlar enkom om kärlek till spelet!

Glöm inte oss som spelar blad för att det är utmanande och en oöverträffbar känsla i dem...

Det finns undantag...

Skulle bara säga att när jag läste ned till att du funderade på att sluta för det Inte var kul, men att du i nästa mening säger att du älskar spelet och frihetskänslan, så tycker du golf egentligen är kul. Du hade bara tappat bort vad som verkligen betydde något, just spelet och frihetskänslan, grattis till att du hittade den igen
Citera
2011-11-21, 16:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Skrev en massa ord

Jag förstår och har själv varit i precis den sitsen du beskriver. Än mer frustrerande när du jobbar på en golfklubb men ändå inte har tid att träna. Precis som dig så har jag haft planer på att byta till vänster på heltid, har provat det ett par gånger med förvånansvärt bra resultat. Och efter att träffat på en kille som bara lirar hickoryskaft och long-noose klubbor så är jag väldigt sugen på att börja med det till nästa år bara för utmaningen.

Jag älskar sporten precis som dig och drömsetet vore ett par Ben Hogan Apex men har inte lyckats hitta det än.

Citat:
Ursprungligen postat av p0ok
Haha King, ja det kom ut väldigt negativt mot just mig, men jag förstår dina argument och håller med, men jag spelar golf för att jag VILL lära mig att ha den rätta träffen som jag skrev, dessutom, som du själv påpekade, bladklubbor är otroligt snygga ;-). Det fetmarkerade: Du säger en återkommande lik bollträff, det är inte bollträffen som är återkommande lik, för i så fall skulle du kunna spela bladklubbor. Det är bollbanan som blir återkommande lik tack vare att det är förlåtande klubbor så behöver bollträffen inte vara återkommande lik. (Jag tror det var på detta vis du egentligen menade egentligen va?)

Om jag får gå in lite på klubbspecs och TrackMan-data för att skjuta hål på dina teorier lite grann... Jag menar återkommande lik bollträff men precis som du säger så påverkar detta i sin tur bollflykten. Mer förlåtande klubbor ger ju ett större område på klubborna som genererar samma egenskaper till bollen.

Jag tycker däremot det du skriver är en intressant läsning. Att bladklubbor är sättet att få reda på om du har en bra bollträff, då blir min fråga till dig (och andra golfare likaså), hur definerar du en bra bollträff? Enligt mitt synsätt finns det fyra olika sätt att missa bollträffen på - Tå (Långt ut), Häl/Socket (Beroende på järn eller trä - Långt in), Högt på klubbhuvudet eller lågt på klubbhuvudet. Alla som har golfat ett tag har garanterat känt dessa missar både en och två gånger, vissa vet varför det händer och andra har inte en aning. Men det hela handlar ju om att träffa så mycket mitt i klubban som möjligt, eller hur?

Vad jag menar är att oavsett vilken klubba du spelar med så kommer du märka om du träffar mitt i klubban eller inte. Enda skillnaden mellan klubborna (När vi snackar bollträff) är ju hur stor den här "mittzonen" är. Nu lämnar jag helt bollkontroll här och snackar fullsving raka slag. Alltså kan man också undra hur man ska värdesätta en bollträff, hur mycket roll spelar en jättebra bollträff mot en bra bollträff? Är det värt att träna på bollträffen när man har nått en viss nivå när det kommer till träffen?

Nej nu har jag diskuterat klart för ett tag Jobbet kallar!
Citera
2011-11-21, 21:22
Medlem
Angående klubbköp så är jag sugen på att införskaffa en ny hybrid på 20°. Har en Wilson som börjar bli till åren och dessutom är den för mjuk för mig. Har lånat farsans Adams under säsongen och den går som ett skott och rakt för det mesta. Har ofta valt den som utslagsklubba framför driver och spoon under säsongen då längsta par 4 hålet på hemmabanan inte är längre än 365m. Har därför funderat på att köpa mig en egen Adams, http://www.direct-golf.co.uk/golf_hy...ds/p12993.aspx. Frågan är ifall man ska ha lite is i magen och vänta ut en eventuell rea eller slå till nu då de är ovanliga på den här sidan Atlanten.
Senast redigerad av Branson 2011-11-21 kl. 21:25.
Citera
2011-11-21, 21:25
Medlem
DanteAlighieris avatar
Någon mer än jag som går upp i vikt över vinterhalvåret?
Citera
2011-11-21, 22:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Angående klubbköp så är jag sugen på att införskaffa en ny hybrid på 20°. Har en Wilson som börjar bli till åren och dessutom är den för mjuk för mig. Har lånat farsans Adams under säsongen och den går som ett skott och rakt för det mesta. Har ofta valt den som utslagsklubba framför driver och spoon under säsongen då längsta par 4 hålet på hemmabanan inte är längre än 365m. Har därför funderat på att köpa mig en egen Adams, http://www.direct-golf.co.uk/golf_hy...ds/p12993.aspx. Frågan är ifall man ska ha lite is i magen och vänta ut en eventuell rea eller slå till nu då de är ovanliga på den här sidan Atlanten.

Ah Adams Idea Pro hybrider är ju underbara. Borde gå få tag på relativt billigt snart, leta efter en fjolårsklubba annars. De har inte ändrats mycket de tre senaste säsongerna och är fortsatt en av de bästa i kategorin.

Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Någon mer än jag som går upp i vikt över vinterhalvåret?

Själv går jag ner igen, hinner träna bra mycket ner nu än under pågående säsong
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in