Seg vinter i år. Knapp några banor öppna ännu väl? Hur ser det ut där ni bor? Kunde vara kul med en update.
Är så sjukt sugen på att damma av stickorna snart. Hänger på Golfpunkten en gång i veckan nu men det slutar bara med att jag drar iväg bollar i ren frustration. Vill gå också, inte bara slå...
Vet inte om ni såg inslaget på TV4 nyss. Kriget fortsätter mellan Jocke Sabel och det etablerade golfsverige mot Snikbolandet och brevlådeklubbarna. Nu har tydligen även 30 av Göteborgs 31 klubbar gått ihop och infört greenfee-tillägg/straffavgift för brevlådemedlemmarna. Det här blir väl ett "hot topic" på förbundsmötet nästa månad. Ska bli intressant att se vad som sägs då.
Seg vinter i år. Knapp några banor öppna ännu väl? Hur ser det ut där ni bor? Kunde vara kul med en update.
Är så sjukt sugen på att damma av stickorna snart. Hänger på Golfpunkten en gång i veckan nu men det slutar bara med att jag drar iväg bollar i ren frustration. Vill gå också, inte bara slå...
Vet inte om ni såg inslaget på TV4 nyss. Kriget fortsätter mellan Jocke Sabel och det etablerade golfsverige mot Snikbolandet och brevlådeklubbarna. Nu har tydligen även 30 av Göteborgs 31 klubbar gått ihop och infört greenfee-tillägg/straffavgift för brevlådemedlemmarna. Det här blir väl ett "hot topic" på förbundsmötet nästa månad. Ska bli intressant att se vad som sägs då.
Vår range har fortfarande självplock, men räknar med att öppna i början på april, banan vet jag faktiskt inte än, det enda dom har gått ut med är när restaurangen öppnar, och det blir den 6/4. Som det ser ut nu så kan det bli en mycket bra säsong, både för banan då dem bygger nya greener som skall öppna i sommar på en av slingorna, och en bra säsong för hcp-et, då bollträffen känns bättre än nånsin. Angående greenfee påslag mot brevlådeklubbar så vet jag inte hur våran klubb kommer att göra, då dom har differentierad greenfee från början.
spoilertexten är saxad ifrån hemsidan angående greenfee.
Playability Index
Vi sätter priserna efter ett unikt system sett ur spelarens synvinkel. Full greenfee gäller vid ett PI värde (Playability Index) över 9,0. Följande kritierier betygssätts:
1. Greener
-% av ytan som är utan skador (såsom efter mögel, mekaniska eller väderskador)
Vår range har fortfarande självplock, men räknar med att öppna i början på april, banan vet jag faktiskt inte än, det enda dom har gått ut med är när restaurangen öppnar, och det blir den 6/4. Som det ser ut nu så kan det bli en mycket bra säsong, både för banan då dem bygger nya greener som skall öppna i sommar på en av slingorna, och en bra säsong för hcp-et, då bollträffen känns bättre än nånsin. Angående greenfee påslag mot brevlådeklubbar så vet jag inte hur våran klubb kommer att göra, då dom har differentierad greenfee från början.
spoilertexten är saxad ifrån hemsidan angående greenfee.
Playability Index
Vi sätter priserna efter ett unikt system sett ur spelarens synvinkel. Full greenfee gäller vid ett PI värde (Playability Index) över 9,0. Följande kritierier betygssätts:
1. Greener
-% av ytan som är utan skador (såsom efter mögel, mekaniska eller väderskador)
-stimpvärde (greenens hastighet)
-ballroll-homogenity (jämnhet)
-pinpoint (hålkopp enligt rek. R&A)
2. Tee
-antal öppna grästee
-grass covarage (uppslagna torvor)
3. Fairway
-ballcontactability (klipphöjd)
-firmability (fasthet, ej vattensjuk)
4. Semiruff
-ballcontactability (klipphöjd)
- turfpurity (renhet bestånd/ogräsförekomst)
5. Bunkrar och hinder
-edges (skarpa bunkerkanter)
-sanduniformity (jämt och välkrattat sandlager)
6. Surroundings
-trimmat runt greener och "välbesökta" skogsdunga
Pirece @ Gullbringa g&cc
Har inte spelat Gullbringa G&C men banan ser trevlig ut. Och prissättningen för greenfees har jag heller inte stött på tidigare - men det är ju en sån uträkning man gör själv (kontra priset) inför valtet av bana när man ska ut och spela så det borde ju kunna tilltala folk tycker jag.
Annars tycker jag att det är så jäkla trist att internetmentaliteten nått även till golfvärlden, och som vanligt går allt till överdrift. Det hade ju onekligen varit bättre om golfklubbarna själva varit mer lyhörda och skapat billigare och mer flexibla medlemsalternativ mycket tidigare - men visst gick övergången från "omöjligt att komma med i fina klubben" till "Hjälp vi saknar medlemmar!" jäkligt fort?
Konsekvensen måste väl ändå bli att greenfee-avgifterna blir dyrare i Sverige? Eller hur? Kanske inte bara för medlemmarna i brevlådeklubbarna utan för alla. Alternativt så får man starta nya 4-bollar var 3:e minut med obligatorisk jogging mellan slagen för att på så sätt maxa ut alla greenfee-gäster och brevlådemedlemmar som trots allt ändå inte är villiga att betala mer än 2-300 kr för en runda (vilket jag förstått på flertalet inlägg är en verklighet som många tror att dom lever i).
Nej, det säger sig självt att den här ekvationen inte går ihop och den senaste tidens utveckling gynnar knappast det billiga och ändå rätt schåsfria golfsverige som vi är vana att ha. Som jag ser det så står det nu mellan att vi får färre och dyrare klubbar framöver alternativt sämre skötta banor att spela på. Eller så går det kanske hela vägen till att vara som i USA där vissa banor mer eller mindre stängs helt för greenfee-gäster?
Slutligen kan man ju fundera på om det verkligen är en så bra ekonomisk affär att gå med i t.ex. Vikbolandet om man nu har för avsikt att spela golf under säsongen?
---------------
I övrigt så kom det naturligtvis mer snö och skit här. Premiären flyttas framåt nu en vecka i stöten. Jobbig jobbig väntan - men den som väntar på något gott...
...fast (boknings)läget inför påsken på några av våra (södra) svenska klubbar verkar se hyggligt ut enligt golf.se som just skrivit en artikel om läget: http://www.golf.se/nyheter/news_79090.html
Senast redigerad av Ace Ventura 2009-03-25 kl. 10:40.
Hej! Har blivit erbjuden av en vän att kanske köpa en begagnad driver av honom, en Callaway c4.
Tänkte höra här vad ni anser att den är värd typ? Den har några år på nacken samt behöver greppas om, kanske inte är värd så mycket alls?
Hej! Har blivit erbjuden av en vän att kanske köpa en begagnad driver av honom, en Callaway c4.
Tänkte höra här vad ni anser att den är värd typ? Den har några år på nacken samt behöver greppas om, kanske inte är värd så mycket alls?
Någon som har en aning?
Tycker själv det är en ganska dålig driver men slår du bra med den vilket är det viktigaste så kanske 500kr. Det är dyrt att köpa en driver som du slår dåligt med.
Tycker själv det är en ganska dålig driver men slår du bra med den vilket är det viktigaste så kanske 500kr. Det är dyrt att köpa en driver som du slår dåligt med.
Okej, tack för hjälpen. Slår helt okej med den, inte jättebra men tänkte att det var en träningssak att vänja sig vid den. Är mest att jag är i ett ganska desperat behov av en ny. Något tips? Köper gärna begagnad under 800 kr om det finns möjlighet. Kanske finns nya billiga som jag missat med?
Okej, tack för hjälpen. Slår helt okej med den, inte jättebra men tänkte att det var en träningssak att vänja sig vid den. Är mest att jag är i ett ganska desperat behov av en ny. Något tips? Köper gärna begagnad under 800 kr om det finns möjlighet. Kanske finns nya billiga som jag missat med?
Klubbshopens demoklubbor från förra säsongen brukar säljas ganska billigt, har du kollat in dem?
Någon som lirat något i år? Ska ner till öland på valborg och gå några rundor, bor vid 6:e green på golfbanan i Nyby, som heter Ölands GK. Väldigt fin 18-hålsbana med relativt nybyggda sista 9 :> Någon som spelat där tro?
Klubbshopens demoklubbor från förra säsongen brukar säljas ganska billigt, har du kollat in dem?
Tjena, tack för tipset! Köpte mig en sprillans ny driver igår som reades ut på Dormy. En Nike SQ 5000. Fick den för 1500 vilket översteg min tänkta budget lite men får ändå anses vara okej. Riktigt skön och slå med och ska enligt diverse recensioner samt försäljarens säljsnack vara lätt och förlåtande att slå med vilket passar mig bra.
Underbart väder idag, måste erkänna att det rycker lite i kroppen efter att komma ut på banan...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!