2009-04-05, 21:01
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Någon som lirat något i år? Ska ner till öland på valborg och gå några rundor, bor vid 6:e green på golfbanan i Nyby, som heter Ölands GK. Väldigt fin 18-hålsbana med relativt nybyggda sista 9 :> Någon som spelat där tro?
Har spelat där någon gång men det regnade så in i helvete så kommer inte ihåg något annat än regnet, men det blir säkert kanon.
Citera
2009-04-12, 03:14
Medlem
Jag och min pappa hade en ganska liv-ligg debatt idag när vi satt och kollade på någon tävling som spelades i södra Florida. Vi började prata om vilket spelsätt som användes. Vi båda har väl relativa kunskaper inom ämnet så att det var någon typ utav slaggolf var vi överrens om, men inte alls om reglerna.

Jag hävdade bestämt att de regler man spelade efter i dessa stora tävlingar endast handlade om antalet slag man slog, medan min far bestämt hävdade att man spelade efter handikapp. Alltså att man har ett visst antal slag per hål, men att man inte räknar poäng som under en "vanlig" runda golf.

Men jag tycker att det verkar helt sjukt att man sitter och räknar tillåtna slag per hål beroende på om man har olika handikapp i dessa tävlingar. Då man spelar väl för att se vem som är bäst, och inte efter handikapp? Det är ju knappast som att pelle och magda 54 resp 37 går en runda på någon pay n play bana för skojs skull. Utan det känns ju som att i tex US Masters så borde det ju endast vara antalet slag man kollar på?
Citera
2009-04-12, 12:25
Medlem
slayer73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson
Jag och min pappa hade en ganska liv-ligg debatt idag när vi satt och kollade på någon tävling som spelades i södra Florida. Vi började prata om vilket spelsätt som användes. Vi båda har väl relativa kunskaper inom ämnet så att det var någon typ utav slaggolf var vi överrens om, men inte alls om reglerna.

Jag hävdade bestämt att de regler man spelade efter i dessa stora tävlingar endast handlade om antalet slag man slog, medan min far bestämt hävdade att man spelade efter handikapp. Alltså att man har ett visst antal slag per hål, men att man inte räknar poäng som under en "vanlig" runda golf.

Men jag tycker att det verkar helt sjukt att man sitter och räknar tillåtna slag per hål beroende på om man har olika handikapp i dessa tävlingar. Då man spelar väl för att se vem som är bäst, och inte efter handikapp? Det är ju knappast som att pelle och magda 54 resp 37 går en runda på någon pay n play bana för skojs skull. Utan det känns ju som att i tex US Masters så borde det ju endast vara antalet slag man kollar på?

Självklart är det antalet slag det handlar om. Din pappa är ute och cyklar.
Citera
2009-04-12, 15:38
Medlem
Någon som vet bra golfaffärer i Stockholms-området? Jag ska köpa nya järnklubber och vill köpa "rätt" klubbor.
Citera
2009-04-16, 21:11
Medlem
Davemeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingolep
Någon som vet bra golfaffärer i Stockholms-området? Jag ska köpa nya järnklubber och vill köpa "rätt" klubbor.

du kan ju alltid dra till Dormy. Där kan du även testa klubborna så att du får RÄTT klubbor
Citera
2009-04-18, 01:10
Medlem
Där kan du även prova dina klubbor i 30 dagar. Så om du ska tävla med chefen eller något kan du ju dra dit och låna det absolut flashigaste under en dag..
Citera
2009-04-19, 14:52
Medlem
SureBets avatar
finns det budgetklubbor på dormy i göteborg också, eller bara dyrare märkesgrejjer?
Citera
2009-04-20, 00:47
Medlem
Någon som har lite tips på att bli så bra som möjligt nu under säsongen? Har just nu ett relativt högt hcp, men jag vill sänka detta. Jag vill bli bättre. Jag är medlem på en klubb och så samt att jag står och slår på ranch ganska ofta. Men har ni några tips för en person med ganska mycket fritid? Hur ska man lägga upp det hela? Kötta på med den bästa metoden ni vet för proffs typ. Så kan jag sedan anpassa och skala ner detta så att det passar mig!

Jag gör inte detta för att få lågt hcp Vill ju bli bättre på golf då jag tycker det är en väldigt rolig sport.
Citera
2009-04-20, 07:14
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
finns det budgetklubbor på dormy i göteborg också, eller bara dyrare märkesgrejjer?

Se på www.dormy.se, de brukar ha alla nivåer.
Citera
2009-04-20, 10:58
Medlem
Ace Venturas avatar
Äntligen Stockholmspremiär!

Täby GK blev det. Banan var i förvånansvärt gott skick men greenerna (a.k.a. sandfälten) var minst sagt segputtade. F*n vad skönt det är att vara igång igen.

En annan fråga. Vad säger ni? Är det värt att customfitta klubbor även om man inte är en singelhandikappare?

Edit: Alltså, inte bara stå på rangen och prova ut standardklubbor som känns bra utan verkligen bygga och beställa efter egen spec.
Senast redigerad av Ace Ventura 2009-04-20 kl. 11:45.
Citera
2009-04-20, 12:02
Medlem
pireces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura

Täby GK blev det. Banan var i förvånansvärt gott skick men greenerna (a.k.a. sandfälten) var minst sagt segputtade. F*n vad skönt det är att vara igång igen.

En annan fråga. Vad säger ni? Är det värt att customfitta klubbor även om man inte är en singelhandikappare?

Edit: Alltså, inte bara stå på rangen och prova ut standardklubbor som känns bra utan verkligen bygga och beställa efter egen spec.
Jag säger alltid customfitting, även om man inte är singel. Är din lievinkel fel på klubban ca en grad så kan det ge dig fel på över 20 meter i sidled på var bollen landar mot var du siktar, Hellre på green än i bunkern va?? Man anpassar ju även längden på skaftet och tjockleken på greppet, köper du standardklubbor så får du ju även standardgrepp, medans du kanske behöver tjockare grepp.
Citera
2009-04-20, 12:43
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura

Vill nog säga att det är värt det. Du kan räkna med att behålla dem längre, vara mer nøjd med dem och därfør vara både mer van såväl som att ha lite bättre självførtroende før dina stickor.

Så mycket mer kostar det ju inte heller om du dealar lite. När jag køpte mina Hogan -02 - frid øver Hogans minne - så fick jag dem tillverkade efter min spec utan merkostnad. Då valde jag skaft, skaftlängd, grepp, grepptjocklek och lie efter att ha testat fram vad som passade mina mått bäst. Innan dess spelade jag med fem set på tre år, mina snart sju år gamla Apex spelar jag fortfarande med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in