2012-01-16, 15:32
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag läste någonstans att någon mätt upp med GPS hur långt man gick under en runda, jag har för mig att snittet var ca 13 kilometer.

Jag kör också med bärbag, väldigt smidigt tycker jag.

Men jag som aldrig slår snett då?
Citera
2012-01-16, 17:04
Medlem
InTheBacks avatar
Vill kunna gå mot green på 2 på hemmabanan, så tänkte köpa 2 st hybrider, har ett stort gap efter 185m just nu.

Blir antagligen någon av dessa:
http://www.onlinegolf.co.uk/product/...11/p83576.aspx

http://www.onlinegolf.co.uk/product/...id/p68245.aspx

Några råd eller tips på dessa eller liknande klubbor?

mvh
Citera
2012-01-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Vill kunna gå mot green på 2 på hemmabanan, så tänkte köpa 2 st hybrider, har ett stort gap efter 185m just nu.

mvh

Själv har jag fastnat för Adams hybrider. Spelar för tillfället med farsans och den går som ett skott och går märkbart längre än en järn-3 trots samma loft. Funderar nu på att köpa en egen med "rätt" skaft. Har sneglat på http://www.direct-golf.co.uk/golf_hy...ds/p12993.aspx som riktar sig mot lite bättre spelare. Sedan ska det ju kännas rätt och sådant är ju väldigt individuellt.
Citera
2012-01-16, 18:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper69
Ok dags för nästa tipssök

Jag har rullar runt mig med bag och vagn under den gågna säsongen och var helt inne på att kpa mig en Sun Mountain c-130 med clicgear eller icart quattro inför kommande.

Efter ett par utryckningar med min "gamla billiga" bärbag så har jag nu funderat på om man istället skulle gå över till bärbag på heltid istället.

Vad säger ni som kanske har lite erfarenhet av både, gärna för och emot.

Tar även tacksamt emot tips på bra bärbag. Önskemålen framför allt, väldigt bekväm och mycket utrymme, inte för att jag måste fylla upp men för att jag ska kunna när det behövs Gärna med 14-dividers

Kör jag bärbag så är det pencilbagen som ryker fram eftersom det då ska vara lätt, detta sker endast på träningsronder/oseriösa tävlingsronder/klubbtävlingar. Helt enkelt har alla mina varv genom mina år på banan visat på att bärbag ÄR jobbigare och så är det bara. Visst är det allt som oftast smidigare att ta sig fram överallt men det är ungefär den enda fördelen jag ser på banan.

Dessutom när du vill ha 14 dividers och liknande så kommer du få en stor bag som väger mycket till att börja med och efter det ska du fylla den med 14klubbor, ett halvdussin bollar och 1-2 liter dryck om inte ännu mer. Kilona ökar ganska fort och det är vikt som placeras på din kropp direkt och som jag anser att du verkligen inte borde bemöda din kropp med när du går in för att spela en seriös rond.

Däremot anser jag inte att en Staff-bag är sättet att göra det på så du helt plötsligt får en massa jävla extravikt att knuffa runt på och plats för 60 istället för 14 klubbor. Jag brukar köra på den största bärbagen det märkte jag lirar har, då får man utan problem plats med allt som behövs, oftast både regn och vattentäta kläder tillsammans med allt annat. Och så häver du på den på en vagn så är det som att knuffa ingenting när backarna börjar att komma. Om du ska välja vagn är ju en 3-hjuling ett måste, en ordentligt stadig konstruktion som har balans och kan gå i sluttningar och dessutom är ju paraplyhållare ett måste

Citat:

mvh

Vore intressant och veta om det är J3 eller J4 som går 185 meter samt om du har något mellan lägsta järnet och drivern? Hur långt går då dessa?

Som Branson säger skulle jag tipsa om Adams IDEA Hybrid, fått utmärkelser år efter år sen de kom ut (2006 tror jag?) och de spelar verkligen lätt oavsett nivå. Sen är de fula som stryk men det är en annan femma
Citera
2012-01-16, 18:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidhan
Brukar gör min setup ungefär på detta vis (är inte någon pro, men min tips kanske funkar ändå)

Muskelminnet är... ett f-nstyg. Om man en gång börjat med saker och spelat in dessa i spelet så kan det vara kämpigt att jobba bort.

Brukar träna med siktpinnar, lägga kryss / V etc. Tänka på att inte "klämma sönder greppet", ett hårt grepp på stickan ger mindre längd + jag hookar bollen lättare (kan ibland vara gött att använda sig av dock!) Försöka slå kontrollerade draw / fade, kanske det som jag mest jobbar på. Otroligt nyttigt för att kunna slå rakt (ibland ). Slå halvslag, bra för att träna in bollträffen.

Spela med andra än "dom vanliga",och sen tävla, troligen det absolut bästa för att vässa skärpan lite extra.

Nått sånt brukar det se ut för mig, hoppas att något kan hjälpa till

/ V

Inte för att jävlas på något vis men jag vill bara påpeka att muskelminne är inget som existerar
Citera
2012-01-16, 18:37
Medlem
Logiskt tänkande som verkar ha bar substans där angående bära vs köra vagn.

När du säger större bärbag tänker du på bagar liknande Ogio Recoil och SM Hybrid/Titleist 14 way då eller är det över "gränsen"?

Får man vara lite nyfiken och fråga vad Kingen själv kör med för någon bag?
Citera
2012-01-16, 18:39
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Vore intressant och veta om det är J3 eller J4 som går 185 meter samt om du har något mellan lägsta järnet och drivern? Hur långt går då dessa?

Som Branson säger skulle jag tipsa om Adams IDEA Hybrid, fått utmärkelser år efter år sen de kom ut (2006 tror jag?) och de spelar verkligen lätt oavsett nivå. Sen är de fula som stryk men det är en annan femma

Det är en hybdrid cobra baffler dws 23 gradig reg shaft, ska eg ha stiff.
Köpte Cleveland TA7 enbart 5-pitch när jag började så har inga låga järn, bafflern är den klubban jag slår längst utanför tee.

Adams IDEA fanns i 16 gradig, kanske ska ta den nu när jag ändå beställer nya wedgar(52,56 mp11 mizuno)?

Hittade denna med 80 pund billigare http://www.direct-golf.co.uk/golf_hy...ds/p11192.aspx
Senast redigerad av InTheBack 2012-01-16 kl. 18:53.
Citera
2012-01-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Inte för att jävlas på något vis men jag vill bara påpeka att muskelminne är inget som existerar

klart intressant att det finns olika tankar ang detta fenomen, men hävdar att kroppen "lär" sig av upprepning. Vilken upprepning du än gör på ett felaktigt sätt kommer att vara svår att träna bort.

/ V
Citera
2012-01-16, 20:19
Medlem
Citat:

mvh

Har själv två stycken TM av äldre modell som du länkar och jag är mkt nöjd med dessa (en 3a och 4a). Har även haft en Baffler som jag på inget vis tyckte om. Det var troligen helt fel skaft på den dock, slog konsekvent vänsterskruv med den.

kolla även på golfonline.co.uk en mkt bra sida, har handlat rätt mkt från den.

/ V
Citera
2012-01-16, 21:27
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:

Säger bara: http://www.golfonline.co.uk/nike-vic...11-p-7545.html
(Nike Victory Red Pro Hybrid)

Denna tycker jag är väldigt smäcker och härlig och faktiskt en av de få hybrider som ser någorlunda bra ut.

Jag beställde en järn-tvåa i somras från staterna.
Blir faktiskt inte så jävla dyrt då dollarn samt marknaden är förmånlig.
Det är lätt att tro att det järnsetet man har inte går att komplettera med längre järn här hemma i Sverige då utbudet är dåligt, men sneglar man på den amerikanska marknaden kan man hitta splitternya järnettor och järntvåor till sitt tre år gamla set utan problem.

Citera
2012-01-16, 21:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper69
Logiskt tänkande som verkar ha bar substans där angående bära vs köra vagn.

När du säger större bärbag tänker du på bagar liknande Ogio Recoil och SM Hybrid/Titleist 14 way då eller är det över "gränsen"?

Får man vara lite nyfiken och fråga vad Kingen själv kör med för någon bag?

Jag tycker Titleist 14 way är alldeles underbar att köra med på vagn vilket är det jag gör när jag spelar tävling. Allt får plats utan direkt problem och den är alldeles lagom lätt att köra runt på. Däremot hade jag aldrig burit den, har provat ett par niohålsrundor men personligen tycker jag att det märks redan efter det.

Citat:
Det är en hybdrid cobra baffler dws 23 gradig reg shaft, ska eg ha stiff.
Köpte Cleveland TA7 enbart 5-pitch när jag började så har inga låga järn, bafflern är den klubban jag slår längst utanför tee.

Adams IDEA fanns i 16 gradig, kanske ska ta den nu när jag ändå beställer nya wedgar(52,56 mp11 mizuno)?

Hittade denna med 80 pund billigare http://www.direct-golf.co.uk/golf_hy...ds/p11192.aspx

Jag gillar klubborna men jag är emot att beställa klubbor utan att prova dem.

Citat:
Ursprungligen postat av sidhan

klart intressant att det finns olika tankar ang detta fenomen, men hävdar att kroppen "lär" sig av upprepning. Vilken upprepning du än gör på ett felaktigt sätt kommer att vara svår att träna bort.

/ V

Kroppen lär sig signalerna du skickar ut och känner igen när kroppen når vissa positioner. Men allt det sitter i nervcentrum i hjärnan och inte i musklerna. Så hurvida man kallar det muskelminne eller inte är ju upp till var och en
Citera
2012-01-16, 22:50
Medlem
frokenvendettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribal
Ok, eftersom jag inte hittade någon golftråd så får jag göra ett försök!

Hur många spelar Golf på FB egentligen? Vad har du för klubbor? Vem är den bäste spelaren i världen? Ja frågorna är många, hoppas vi kan få lite svar =)

Jobbar själv på Bokskogens GK som förra året hade sveriges 6:e bästa golfbana, Bokskogens 'Gamla Banan'. Spelar lite själv men man pallar inte så ofta eftersom man jobbar med det 60 timmar i veckan på sommar, blir kaka på kaka.

Jag vill gärna lära mig spela golf. Kan någon hjälpa mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in