Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Faktum kvarstår ju ändå, man får sänka sig på 9 hål. Jag spelar i princip alla mina rundor med folk som har 4 i hcp och dom tycker jag gör helt rätt när jag har så högt hcp. Hur kommer det sig att dom som jobbar i receptionen på olika klubbar alltid godkänner en 9 håls sänkning då? Även fast jag spelat 18 hål.
Däremot om man går fruktansvärt ojämnt, alltså spelar skit bra första 9 o sen extremt dåligt sista 9 så finner inte jag någon anledning till sänkning..
Ohja, jag vet lika väl som du att det finns en möjlighet att sänka sig efter nio och att det är fullt lagligt om än lite värt att ifrågasätta. Samtidigt som det jag skrev tidigare alltid kommer att vara sant. Golftävlingar de enda gångerna då HCPet faktiskt spelar någon större roll spelas över 18 hål om inte mer och då spelar det ingen direkt roll hur väl du går första nio om du skjuter 65 på sista
Samtidigt vet jag hur det är med nybörjare och de flesta som spelar golf, de vill ha ett så lågt HCP som möjligt. För det är ju vad det hela handlar om, eller? I min värld är det tävlingsresultat som räknas, har du 24 i HCP och skjuter 45 poäng på tävling vet jag att du troligen myglar och vägrar sänka dig på sällskapsronder. Har du som tidigare nämnt 4,5 i HCP och skjuter 100, då vet jag att du sänker dig bara för att det är coolt.
Men om du anser att 21+15 poäng betyder att du borde sänka dig så tycker ju du så. Personligen tycker jag att du gått på ditt HCP över 18 hål och kan vara nöjd över det. Man ska vara ärlig mot sig själv