2011-05-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Du menar att man kan spela 18 hål men välja att sänka sig på nio om t ex de första nio var bra och resterande nio dåliga? Det har jag aldrig hört talas om att man kan och det låter ohederligt. Den största förloraren är du, särskilt om du inte orkar hålla fokus över 18 hål.

Om du läser ordentligt vad jag skrev så ser du att jag menade att om man håller en ganska så jämn nivå över 18 hål så kan man sänka sig på 9. Men inte 21 poäng första och 5 sista 9 som exempel.

Lite sunt förnuft behövs helt enkelt Tycker dock inte man ska klanka ner på någon som sänker sig på 9 då det står tydligt att även 9 håls rundor ska hcp registreras. Men som sagt sänk dig med förnuft.
Senast redigerad av mackeeee 2011-05-22 kl. 18:27.
Citera
2011-05-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Har varit och slagit lite nu och försökt tänka på alla tips samt försöker undvika att leka grävskopa med klubban, och det går mycket bättre! Renare bollträff och betydligt mer stopp i bollen än tidigare. Inte någon backspin men det kan ju bero på greenerna som tidigare nämnts. Klar förbättring alltså, tack för alla tips! Hade dock velat slå lite mer men så överraskades man av regn och åska

Va bra att det hjälpte!
Jodå åskan kom hit med, ingen mer golf idag då
Citera
2011-05-22, 19:05
Medlem
Kan någon tala om för mig hur proffsen kan få sådan kraft i svingen? Det ser ju faktiskt inte ut som dom tar i men bollen flyger ju så man blir helt paff, beundransvärt!
Citera
2011-05-22, 19:54
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Kan någon tala om för mig hur proffsen kan få sådan kraft i svingen? Det ser ju faktiskt inte ut som dom tar i men bollen flyger ju så man blir helt paff, beundransvärt!

Mycket bra rörlighet, teknik och naturligtvis en grundstyrka.
Citera
2011-05-22, 20:06
Medlem
Proffsen träffar även bollen så rätt varje gång, alltså de träffar mitt i klubben detta ger även mycket längd, man har även inte så mycket underskruv utan slår den gärna med lite draw. Detta gör att bollen studsar lite längre.

MvH
Citera
2011-05-22, 20:38
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Om du läser ordentligt vad jag skrev så ser du att jag menade att om man håller en ganska så jämn nivå över 18 hål så kan man sänka sig på 9. Men inte 21 poäng första och 5 sista 9 som exempel.

Lite sunt förnuft behövs helt enkelt Tycker dock inte man ska klanka ner på någon som sänker sig på 9 då det står tydligt att även 9 håls rundor ska hcp registreras. Men som sagt sänk dig med förnuft.

Jag läste ordentligt och det du gör är att fuska. Du skriver att om du spelar 21+15 poäng kan du tänka dig att ändra ditt resultat till 21+18, genom att bortse från de sista nio hålen, och dessutom få med dig din markör på tilltaget.
Citera
2011-05-22, 20:43
Medlem
Tablettans avatar
Känner att jag har lyst med min frånvaro i den här tråden!

Därför är det dags för en till fråga!

Vilken är eran favoritklubba?

Min är Drivern. Äger en Titleist D2 900, helt underbart skön att slå med.
Citera
2011-05-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag läste ordentligt och det du gör är att fuska. Du skriver att om du spelar 21+15 poäng kan du tänka dig att ändra ditt resultat till 21+18, genom att bortse från de sista nio hålen, och dessutom få med dig din markör på tilltaget.

Haha nej jag fuskar verkligen inte, hatar fuskare inom golfen. Jag sänker ju mig på 9 hål och det får man oavsett hur mycket eller lite poäng du får på övriga 9, vad har du för problem som inte fattar vad jag menar?

Vadå ändra resultatet till 21+18? Du får ju sänka sig på 9 eller vet du inte det?
Citera
2011-05-22, 21:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Haha nej jag fuskar verkligen inte, hatar fuskare inom golfen. Jag sänker ju mig på 9 hål och det får man oavsett hur mycket eller lite poäng du får på övriga 9, vad har du för problem som inte fattar vad jag menar?

Vadå ändra resultatet till 21+18? Du får ju sänka sig på 9 eller vet du inte det?

Det Fickludd menar är att om du skulle gå 21+15 så fuskar du när du sänker dig på nio eftersom det blir 36 poäng egentligen alltså inte en sänkning. Men du sänker dig och får 3 poäng ifrån ingenstans om du nu skulle spela 18 hål och bara sänka dig på första nio så är du inte ärlig mot dig själv eftersom vad du egentligen gjorde var att gå 18 hål på ditt HCP.
Citera
2011-05-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tablettan
Känner att jag har lyst med min frånvaro i den här tråden!

Därför är det dags för en till fråga!

Vilken är eran favoritklubba?

Min är Drivern. Äger en Titleist D2 900, helt underbart skön att slå med.

Jo Jag har samma som dig Drivern men jag äger den nya R11 TP och fullkomligt älskar den!
Citera
2011-05-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det Fickludd menar är att om du skulle gå 21+15 så fuskar du när du sänker dig på nio eftersom det blir 36 poäng egentligen alltså inte en sänkning. Men du sänker dig och får 3 poäng ifrån ingenstans om du nu skulle spela 18 hål och bara sänka dig på första nio så är du inte ärlig mot dig själv eftersom vad du egentligen gjorde var att gå 18 hål på ditt HCP.

Faktum kvarstår ju ändå, man får sänka sig på 9 hål. Jag spelar i princip alla mina rundor med folk som har 4 i hcp och dom tycker jag gör helt rätt när jag har så högt hcp. Hur kommer det sig att dom som jobbar i receptionen på olika klubbar alltid godkänner en 9 håls sänkning då? Även fast jag spelat 18 hål.

Däremot om man går fruktansvärt ojämnt, alltså spelar skit bra första 9 o sen extremt dåligt sista 9 så finner inte jag någon anledning till sänkning..
Citera
2011-05-23, 00:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Faktum kvarstår ju ändå, man får sänka sig på 9 hål. Jag spelar i princip alla mina rundor med folk som har 4 i hcp och dom tycker jag gör helt rätt när jag har så högt hcp. Hur kommer det sig att dom som jobbar i receptionen på olika klubbar alltid godkänner en 9 håls sänkning då? Även fast jag spelat 18 hål.

Däremot om man går fruktansvärt ojämnt, alltså spelar skit bra första 9 o sen extremt dåligt sista 9 så finner inte jag någon anledning till sänkning..

Ohja, jag vet lika väl som du att det finns en möjlighet att sänka sig efter nio och att det är fullt lagligt om än lite värt att ifrågasätta. Samtidigt som det jag skrev tidigare alltid kommer att vara sant. Golftävlingar de enda gångerna då HCPet faktiskt spelar någon större roll spelas över 18 hål om inte mer och då spelar det ingen direkt roll hur väl du går första nio om du skjuter 65 på sista

Samtidigt vet jag hur det är med nybörjare och de flesta som spelar golf, de vill ha ett så lågt HCP som möjligt. För det är ju vad det hela handlar om, eller? I min värld är det tävlingsresultat som räknas, har du 24 i HCP och skjuter 45 poäng på tävling vet jag att du troligen myglar och vägrar sänka dig på sällskapsronder. Har du som tidigare nämnt 4,5 i HCP och skjuter 100, då vet jag att du sänker dig bara för att det är coolt.

Men om du anser att 21+15 poäng betyder att du borde sänka dig så tycker ju du så. Personligen tycker jag att du gått på ditt HCP över 18 hål och kan vara nöjd över det. Man ska vara ärlig mot sig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in