2010-08-17, 07:29
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roherian
Ciao
Är det ett absolut måste att ha träklubbor då ?
I alla år (har spelat sen-90) jag spelat har jag inte sett annat än att det skulle vara fullständigt otänkbart att inte ha nån träklubba i bagen. Hemmaklubbens tränare (=bekant) föreslog en sak....spela bara järn. Tog flera dagar innan jag smält det. Jag lade undan driver och spoony efter midsommar. Eftersom jag spred dem som en card-dealer och J3 vid träff går runt 200 fanns en liten chans att kunna nå hålen på rätt antal slag kvar. For sure togs chansen att nå par5 på 2 bort, men varför inte prova en säsong med detta ?

Som resultat har jag blivit mkt stadigare i mellan- och långjärnen. Dessutom har jag poängsnitt på 31 och fairway/greenträffsprocenten höjts från 10resp 8 till 38 resp 27.

Visst är det gånger jag kan sakna att få ösa på ut på vissa hål, men spelmässigt behöver jag dem inte sålänge jag spelar från gul tee. Från vit skulle saken hamna i ett lite annat läge...

Tänkte bara väcka en tanke . . . den funkgerade skitbra för mig.
inget nytt för mig, jag spelar bara med järn idag, jag vill gå vidare från det, det är svårt att få några marginaler i spelet om man bara slår 170-180 meter på tee, på många hål räcker det utmärkt men inte alla

får jag ordning på träna så kommer jag nog att använda dem med huvudet, dvs inte på par 4 som är ca 300 meter
Citera
2010-08-17, 11:02
Medlem
Wedgies avatar
Yes!

Citat:
16 aug kl 21:09

Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.

Hoppas jag får klubban idag! Om vädret håller och klubban kommit blir det nog en tur ut till Ulriksdals range efter jobbet idag!
Citera
2010-08-17, 11:20
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
inget nytt för mig, jag spelar bara med järn idag, jag vill gå vidare från det, det är svårt att få några marginaler i spelet om man bara slår 170-180 meter på tee, på många hål räcker det utmärkt men inte alla

får jag ordning på träna så kommer jag nog att använda dem med huvudet, dvs inte på par 4 som är ca 300 meter

point made !
Menade som du förstår inget annat än väl med det.
Har själv tänkt lite i samma banor såklart, men nöjer mig denna säsong i alla fall med järn. Eftersom det blir nya klubbor till nästa säsong är sannolikheten för att jag fortsätter en säsong till ganska stor.

hann för övrigt med en 9-hålare imorse innan jobbet. skönt att skjuta +3 brutto en morgon.
Citera
2010-08-17, 12:08
Medlem
Dr_Dollars avatar
Tjena grappar!

Jag har tänkt att besöka Sthlm nångång under första halvan i September, och skulle jättegärna vilja ha rekommendationer på banor man bör besöka.
Det ska väl tilläggas att Bro Hof och Ullna INTE ska liras p.g.a lite för tunn budget.
Men en fin, rolig och en trevlig bana/banor runt 4-500:-

Jag hade tänkt lira Fredag - Söndag..så vill nån lira match om en lunch så pm:a på bara
Citera
2010-08-17, 13:09
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Tjena grappar!

Jag har tänkt att besöka Sthlm nångång under första halvan i September, och skulle jättegärna vilja ha rekommendationer på banor man bör besöka.
Det ska väl tilläggas att Bro Hof och Ullna INTE ska liras p.g.a lite för tunn budget.

Jag hade tänkt lira Fredag - Söndag..så vill nån lira match om en lunch så pm:a på bara

Wärmdö kan jag kan rekomendera dig 600:- just nu, vet dock inte när lågsäsongen börjar.
Citera
2010-08-17, 13:09
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Tjena grappar!

Österåker Västerled är jävligt trevlig Länk
Kallfors ligger en bit utanför stan (drygt 30-40 min med bil) men är väldigt rolig länk
Bro Bålsta ska vara bra, men har ej lirat länk
Kyssinge är bra också och har 27 hål. Extra plus för grästee på rangen. länk
Haninge är rätt trevlig, 27 hål också länk
Vidbynäs är jävligt bra också, dock lite dyr. Men går att få ner priset om man spelar tidigt eller sent på dagen. 36 hål länk

Jag är eventuellt på och spelar! Har dock 16.6 i hcp, så inte den bästa spelaren här i tråden!
Citera
2010-08-17, 14:37
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Tjena grappar!

Tja
Kan bekräfta att Bro-Bålsta absolut är värt ett besök. Greenfee från 500:-
Vassunda är en helfin och trevlig bana, ligger strax utanför Knivsta (dvs norra änden av länet).

Lindö Park, Wäsby GK och Viksjö GK tillhör mina 3 mest spelade banor här och de är trivsamma men kanske inte mästerskapsstatus på. Därmed inte sagt att de är dåliga heller..
Citera
2010-08-17, 14:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op

Naturligtvis måste man inte använda träklubbor om man inte vill dock ger det ju som du säger större val. Jag hade själv en period i år där jag spelade endast spoon från tee om jag såg det möjligt att nå hålen på rätt antal slag utan större problem ändå. Detta funkade fint för mig, men jag hamnade sedan i en diskussion med en golfande polare som undrade vad fan jag gjorde det för?

Han hade ett av de bästa argumenten jag hört på länge när det kommer till golfvärlden. Han sa att om du kan kontrollera din driver så pass att du vet att du inte slår bort den och kommer ha ett läge för ett andra slag så varför använder du inte den? Han menade på att anledningen till att slå så långt som möjligt av tee är att få så lite som möjligt på ett andra slag (på en par 4) och ju mer jag tänkte på det desto mer förstod jag vad han menar.

Finns det någon som ärligt talat kan säga att de har det lättare att träffa nära flaggan med en järn femma än en järn sjua?
Citera
2010-08-17, 14:48
Medlem
Wedgies avatar
Mitt problem med att bara använda järn är att jag tycker det är mycket roligare att slå driver
Citera
2010-08-17, 16:52
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Mitt problem med att bara använda järn är att jag tycker det är mycket roligare att slå driver

Imo är järn roligare att slå med, mest för att slagen är lättare att kontrollera. Men känslan av en grym drive är inte fel heller
Citera
2010-08-17, 17:57
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Tjena grappar!

bro-bålsta!
Citera
2010-08-17, 20:19
Medlem
Gottihs avatar
Filmade min sving på ranchen igår. http://www.youtube.com/watch?v=tDw3XnUQ9kU

Är medveten om att det är en kass sving. Har precis börjat och det här är min tredje tur till ranchen någonsin.

Är det någon som möjligtvis känner sig manad att analysera och säga vad jag kan göra bättre? Det är en #3 Wood jag slår med. Den andra bollen är den enda som lämnar marken (flög strax under 180m). De andra två var sorkdödare.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Gottih 2010-08-17 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in