Citat:
Ursprungligen postat av Gottih
Filmade min sving på ranchen igår.
http://www.youtube.com/watch?v=tDw3XnUQ9kU
Är medveten om att det är en kass sving. Har precis börjat och det här är min tredje tur till ranchen någonsin.
Är det någon som möjligtvis känner sig manad att analysera och säga vad jag kan göra bättre? Det är en #3 Wood jag slår med. Den andra bollen är den enda som lämnar marken (flög strax under 180m). De andra två var sorkdödare.
Tack på förhand!
var vänlig återkom till flashback när du inhandlat en skjorta, riktiga byxor samt svarta golfskor
håller med om mkt som de andra säger. Nu ser man dig inte från sidan men man ser ju att du vrider upp dig lite för mkt med benen&höfterna i förhållande till axlarna. Man ser hur du gungar till med bakre foten längst bak, fötterna ska i möjligaste mån vara stilla i backsvingen (det beror nog på att du saknar golfskor). Jag tror det beror lite på att du står lite för upprätt. Du bör skjuta in svanken o ut med höfterna, luta dig fram lite mer o vara rak i ryggen så att armarna hänger fritt neråt.
många nybörjare vrider upp sig alldeles för mkt o lyfter upp hela kroppen, du gör oxå detta men bara pyttelite. Precis som nån skrev, kolla lite på Els, kanske oxå på Goosen, det är såna snubbar som inte tar i ett skit men ändå slår 300 meter med drivern. Notera hur lite de behöver vrida upp sig.
därutöver tycker jag det ser ut som du vinklar ut båda fötterna, det är bara den främre (vänstra) foten som skall vara lite öppen, den andra skall peka rakt framåt, detta är nödvändigt för att kunna få ngn kraft från bakre höften, detta känner du nog om du bara provsvingar lite med armarna utan klubba, såhär ska det se ut om man tittar på dina fötter underifrån liksom | /
greppet är viktigt och du bör kolla det med ngn pro eller nån som är duktig, jag tycker att det ser ut lite som du har ett lite för hårt grepp i vart fall med den högra handen.
Själva svingrörelsen och timingen i tillslaget är svår att uttala sig om om man inte ser från sidan och för nybörjare så tycker jag nog det är bäst att fokusera på uppställningen (greppet) och backsvingen. Jag tycker dock allmänt att det ser kontrollerat och stramt ut och inte som det brukar göra på nybörjare som tar i för mkt och går på för tidigt med kroppen.