2018-02-05, 19:29
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Du har spridit åtskilligt med desinformation tidigare i tråden och du fortsätter här med samma fula verksamhet. Det är svårt att komma till annan slutsats än att du gör det medvetet.

Det kan nämligen inte ha undgått dig att Peterson fått brev från University och Toronto, där man med utgångspunkt i lagen C-16 varnar honom att om han inte använder de föreskrivna pronomina, så kan han göra sig skyldig till diskriminering. Hans "invändningar" mot lagen grundar sig alltså på verklig tillämpning av den av andra, nämligen ledningen för universitetet han är verksam vid.
Så här skriver universitetsledningen i det andra varningsbrevet till honom med anledning av C-16 och hans protester mot den: Breven finns publicerade i original av studenttidningen: https://thevarsity.ca/2016/10/24/u-of-t-letter-asks-jordan-peterson-to-respect-pronouns-stop-making-statements/

Breven innehåller också flera direkta lögner och felaktiga beskrivningar av vad han sagt, så det som står där kan inte tas som korrekta representationer av hans hållning.

Det är rätt komiskt att du sätter dig över en professor och menar dig vara en bättre uttolkare av lagen och hans egna insikter än vad han själv är, särskilt när du tidigare i tråden visat bristande förmåga att tolka situationer och vad som sagts och gjorts. Bl a har du felaktigt påstått att JP gick till "personlig attack" mot Cathy, när han inte ens under hela intervjun gick till attack mot henne, ännu mindre någon personlig. Du har också kallat en fråga från Cathy för en "bra fråga" fastän det uppenbart var en gillrad fälla med en felaktig presupposition inbakad. Det är oklart om du här medvetet sprider desinformation eller om du bara är för korkad för att genomskåda Cathy Newmans fula knep. Troligen är du i någon mån förblindad av din feminism, som gör att du inte klarar av att betrakta världen neutralt utan bara med förvrängande "feministiska glasögon".

Nej, det faktum att han fått varningar från universitetsledningen om tvång att använda specifika personliga pronomina har naturligtvis inte undgått honom.

Ja jisses.

Nej breven har inte undgått mig, fast det kanske undgått dig att jag frågade dig om både lagen och breven i tidigare inlägg, eftersom du var så säker på vad lagen inte säger. Något svar fick jag inte trots flera påminnelser, men då får man ju forska lite själv.

Eftersom du nu studerat breven så har du säkert observerat att de inte överhuvudtaget refererar till C-16. De refererar till Petersons uttalanden, universitetets policy och Ontario Human Rights Code (som varit i kraft sedan länge och som brevskrivarna förmodligen övertolkar).

Den enda kopplingen mellan C-16 och breven är att de föranleddes av Petersons uttalanden om C-16. Desinformation?
Citera
2018-02-05, 19:29
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Ifrågasätter hans psykiska hälsa, ja. Har du inte följt tråden? Cathy får betalat för det hon gör och är hyfsat skicklig på det. Du verkar ju så pass blåst att du tror att hon står för den ena eller den andra åsikten. Hon är enbart avlönad för att ställa vissa frågor och försöka göra en intervju intressant.

Att man ska behöva skriva ut det här är ju ett slöseri på tid utan dess like som antyder att JPs lilla armé av nyväckta politiska aktivister egentligen bara är gråtrunkande pubertetsoffer, precis som han själv bara är ett simpelt psykfall.
Men hon gjorde ju inte intervjun intressant, bara sig själv till åtlöje.
Hon anföll som en rabiessmittad pitbull.
Hyfsat skicklig?, ha ha ha ha! wow! vad har du rökt idag.

Visste inte att det var frigång på Måndagar inom mentalvården.
Citera
2018-02-05, 19:35
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ifrågasätter hans psykiska hälsa, ja. Har du inte följt tråden? Cathy får betalat för det hon gör och är hyfsat skicklig på det. Du verkar ju så pass blåst att du tror att hon står för den ena eller den andra åsikten. Hon är enbart avlönad för att ställa vissa frågor och försöka göra en intervju intressant.

Att man ska behöva skriva ut det här är ju ett slöseri på tid utan dess like som antyder att JPs lilla armé av nyväckta politiska aktivister egentligen bara är gråtrunkande pubertetsoffer, precis som han själv bara är ett simpelt psykfall.

Kan du konkretisera lite mer varför J. Peterson skulle vara psykiskt sjuk?

Att intervjua en halmgubbe, att aktivt försöka lägga ord i mun, att upprepat avbryta den man intervjuar och att dessutom inte kunna behålla en någorlunda neutral framtoning är samtliga egenskaper hos Cathy som gör att jag har mycket svårt att förstå hur man kan hävda att denne är ens "hyfsat skicklig". En 12-åring utan förberedelser hade gjort det bättre.
Citera
2018-02-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent

Att intervjua en halmgubbe, att aktivt försöka lägga ord i mun, att upprepat avbryta den man intervjuar och att dessutom inte kunna behålla en någorlunda neutral framtoning är samtliga egenskaper hos Cathy som gör att jag har mycket svårt att förstå hur man kan hävda att denne är ens "hyfsat skicklig". En 12-åring utan förberedelser hade gjort det bättre.

Därför att hon representerar en förmodligen hyfsat stor mängd folk som tänker exakt så i det att hon försöker skapa nån form av värde eller intresse. Är Peterson alls intressant oaktat det rabiata motståndet?

Hon lyckas ganska bra. Personligen ser jag inte att hon genuint tror varken det ena eller det andra. Peterson däremot... Se klippet jag länkade där han lagt upp att han sitter och grinar tre minuter framför sin webbkamera.
Citera
2018-02-05, 19:51
Medlem
Citat:

Jag tycker det måste vara någonting allvarligt fel när en man i övre medelåldern lägger upp en flera minuter lång gråtsalva som han spelat in framför sin webbkamera. Historionisk? Narcisist? Eller bara alkad och delirium?

Personligen kan jag relatera att om jag ens hamnat i den situationen där jag satt och grinade framför en webbkamera så hade jag ju hamnat i ett stadium efter det där man ifrågasätter vad det har för värde att skapa och publicera sånt.

Försöker han skapa nåt slags personlighetskult? Vet ej, men det är inte friskt i mina ögon.
Citera
2018-02-05, 19:53
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:

Vilket kommer till följdfrågan, varför är det inte Peterson som är anställd i TV att intervjua Cathy? Eller ja, jag vet inte ens varför Cathy befinner sig i en TV-studio. Och det har inte ett jävla dyft med kön att göra, hon ska inte befinna sig i en TV-studio, oavsett kön.

Hur hade intervjun sett ut om Peterson höll taktpinnen? Och om han hade en intellektuell motpart som hade någon relevant insikt att framföra? Herregud, jag skulle nästan köpa TV-licens.

Bröd och skådespel åt folket. Fan heller att Colliseum ska kritisera makten.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-02-05 kl. 20:18.
Citera
2018-02-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Jaha, var det vad du egentligen ville framföra? Där håller jag med dig. Snälla håll dig så specifik i din frågeställning framöver, du kommer bespara dig själv och andra åtskilliga timmar. Peterson är ingen symbol för motstånd. Han är ingen symbol för vansinne. Om du har tolkat mitt resonemang så, nej, jag ville bara försvara dina påhopp mot Peterson för att du ansåg han verkade psykiskt labil. Och ja, jag erkänner att jag har en egen roll i vår bristfälliga konversation, eftersom jag spårade ur lite i resonemangskedjan, vilket inte tillhörde diskussionen.

Han är bara människa som gör vad han kan, utifrån sin förståelse och sitt bästa. Precis som alla andra. Han är ingen Gud (vi är alla gudar, i vårt självskapade paradis/ helvete, om jag får tolka det fritt). Han bara är en sällsynt röst i det indoktrinerade medielandskapet, som inte ens kan tolerera resonemang kring vanlig forskning och att världen inte är monoteistiskt svartvit. Är vi överens nu? Världens människor är välutbildade, toleranta och snälla. Varför sitter denna religiösa galning, spårseende galning och resonerar med Peterson? Varför inte ha två individer som förstår världen, i TV? Därför att det gagnar inte systemet. Det kollektiva vansinnet. Där kom det igen.

En vanlig professor i psykologi får enorm, massmedial uppmärksamhet. Förstår du hur sjukt det är? Allt Jordan försökte göra var att förklara för Cathy att världen inte är svartvit, den är oerhört komplicerad. Det skapade det här. Jag menar, hallå (för att leka fjortis)?

Varför innebär inte massmedia att två intellektuella, logiska parter sitter och diskuterar världen på bästa sändningstid? Därför att pöbeln inte ska bli informerad och få självinsikt, det har aldrig varit syftet med TV.

Hon sitter där hon sitter för att göra bra tv och det lyckas hon ganska bra med. Om man hade satt någon som kunde ge svar på tal mot Peterson så hade han antagligen inte hållit heller. Lite det jag avsåg med klippet jag länkade där han sitter och grinar. Hur ska en sån klara sig mot en annan vetenskapsman? Det är knappt han klarar Cathy, som alldeles uppenbart knappt har en aning om vad hon pratar om.
Citera
2018-02-05, 20:14
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Nej breven har inte undgått mig, fast det kanske undgått dig att jag frågade dig om både lagen och breven i tidigare inlägg, eftersom du var så säker på vad lagen inte säger. Något svar fick jag inte trots flera påminnelser, men då får man ju forska lite själv.
Nej, det har inte undgått mig att du ideligen försöker flytta fokus när du ertappas med att ha fel och vantolka delar av intervjun, när jag istället hållit kvar fokus vid att Cathy helt gripet ur luften hävdade en "rätt att inte bli förolämpad" som alltså inte finns uttalad i eller som grund för lagen C-16. Du hävdar att det är en "bra fråga" när hon gillrar en fälla för JP genom att presupponera något som inte stämmer. Du förväntar dig ett rakt svar, som skulle innebära att JP accepterade den felaktiga presuppositionen, vilket man aldrig ska göra när något ohederligt gillrar en sådan fälla.

Om du kallar det en "bra fråga" för att du tycker det är bra att fällor gillras för kritiker av feminismen eller för att du bara är för korkad för att avslöja den typen av fula intervju-knep, kan jag inte avgöra. Men du får förstås gärna ge oss svar på vilket av de två möjliga alternativen som föreligger.
Citera
2018-02-05, 20:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Spridningen fortsätter, nu uppe i 6.100.593 visningar.
Citera
2018-02-05, 20:25
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Du verkar ju så pass blåst att du tror att hon står för den ena eller den andra åsikten.
Ta inte i så att du storknar nu, vännen.

Jag gissar att det var för att visa att hon inte "står för den ena eller den andra åsikten" som Cathy Newman twittrade "Viva feminism" i en kommentar om intervjun någon dag efter att den sänts.
Citat:
Ursprungligen postat av Cathy Newman
Always grateful for advice from @DouglasKMurray but I won’t be suing or taking out a super-injunction. I thoroughly enjoyed my bout with @jordanbpeterson as did 100s of 1000s of our viewers. Viva feminism, viva free speech. Stay tuned Douglas.
https://twitter.com/cathynewman/status/953680606528921600

(Förstår du för övrigt att du försöker göra din subjektiva uppfattning om min "blåsthet" till något som skulle kunna konstateras objektivt genom att skriva "verkar" istället för att uttrycka din åsikt som just en åsikt på ett intellektuellt hederligt sätt?
Du borde göra detta eftersom tråden handlar i stor utsträckning om just detta att försöka smeta sk-t på den man diskuterar med genom fula insinuationer.)
Citera
2018-02-05, 20:26
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Kan den här mannen vara psykiskt frisk?

https://www.youtube.com/watch?v=IvBm0ZUfe7I

Klippet består av att JP sitter och grinar framför kameran. Vet inte riktigt vad det är han grinar för.

Ser att jag kommenterat helt fel klipp.

Det är ju taget ur sitt kontext. Men rent spontant så har historien bestått av många kulturers uppgång och fall. Jag är stolt över allt vi i västvärlden har åstadkommit, och jag kan också känna både rädsla och sorg över att de landvinningar mänskligheten har vunnit, är på väg att tappas. Vi är på väg tillbaka till barbariet.

Det har funnits många högstående kulturer som har gått under. Om du tittar på Iran till exempel så var där före Muhammeds tid den rådande religionen Zoroastrism som kännetecknas av att bekänna sig till vetenskapen och sträva mot Goda tankar, goda ord, goda handlingar. I Iran sysslar man idag med att piska och slänga folk ned från torn.

Förvuxna barn som drivs av personliga problem och revanschlusta håller på att rasera de principer som är civilisationens grundpelare. Jordan är tillräckligt smart för att inse att this ship is going down, we have to do something before it's to late.

Vart är sammanhanget, han läser ju en text, den verkar vara skriven av en historiker, han läser ju upp scenariot som vi är inne i?
Citera
2018-02-05, 20:31
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Hon sitter där hon sitter för att göra bra tv och det lyckas hon ganska bra med. Om man hade satt någon som kunde ge svar på tal mot Peterson så hade han antagligen inte hållit heller. Lite det jag avsåg med klippet jag länkade där han sitter och grinar. Hur ska en sån klara sig mot en annan vetenskapsman? Det är knappt han klarar Cathy, som alldeles uppenbart knappt har en aning om vad hon pratar om.
Så din personliga åsikt är att:
1) Hon gör bra TV. Konstaterande: Du snackar skit. Tänk om två intellektuella motparter skulle sitta där och diskutera problem istället. Vi får en Benny Hill Show. Det tycker du är underhållande. Fuck off, det har vi youtube för. Pewdiepie eller vad fan som helst gör underhållning. Cathy ska diskutera samhällsrelevans. Vi har ingen brist på underhållning. Vi har enorm brist av relevans.

2) Varför tror du ditt konstaterande att Peterson blir ledsen över ett konstaterande i en podcast, har någon som helst relevans kring hans förmåga att hålla en yrkesmask, i ett förberett samtal i (inter)nationell TV? Är du dum på riktigt? Han är professor i psykologi, tror du inte han förbereder sig för professionella framträdanden? Betvivlar du hans förmåga att hålla logiska resonemang? Vad är det frågan om? Begriper du överhuvudtaget vad du diskuterar? Nej, förmodligen inte. Du är en millenial med C - eller t.o.m. A - i snittbetyg, som inte fattar ett jävla jota av världen, för du har fått en akademisk och SAMHÄLLELIG skolning i indoktrinering och rälsbeteende.

Hur fan kommer du till de här slutsatserna? Läs psykologi själv innan du uttalar dig i egna psykologiska utlåtanden. Vilken grandios självbild har du, människa?

Om vi säger såhär: Ditt resonemang kring en hypotetisk anmälan om ett brott, skulle stanna vid att polisen i receptionen skulle skratta dig i ansiktet.
"Men jag lovar, jag såg honom gråta en gång! Spärra in honom, det är något fel på människan! Han grät! Jag lovar!" HAHAHAHAHAHAHA!

Go home and rethink your life.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-02-05 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in