2018-05-08, 12:26
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Psykologi är 90% flum, så en titel säger inte så mycket. Hade han varit professor i någon exakt vetenskap hade det varit annorlunda.
Utveckla gärna för påståendet att det är 90% flum....
Citera
2018-05-08, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Utveckla gärna för påståendet att det är 90% flum....

Det är ingen exakt vetenskap, vilket man lätt inser om man vet vad vetenskap är. Det mesta inom psykologin är cirkelresonemang. Dess normer är godtyckliga, baserade på vad samhället bygger på för åsikter.
Citera
2018-05-08, 12:57
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ingen exakt vetenskap, vilket man lätt inser om man vet vad vetenskap är. Det mesta inom psykologin är cirkelresonemang. Dess normer är godtyckliga, baserade på vad samhället bygger på för åsikter.
Kan du ge ett exempel på cirkelresonemang med psykologikontext?
Citera
2018-05-08, 13:02
Bannlyst
Citat:
Kan du ge ett exempel på cirkelresonemang med psykologikontext?

Vi kan ta detta: Varför är det fel att inte vilja leva?

De flesta psykologer skulle säga att det är fel att inte vilja leva, precis som TS där skriver. De har inga argument för varför det skulle vara så annat än att det är samhällsnormen (i Sverige) idag.
Citera
2018-05-08, 14:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Och, med tanke på hur vetenskapligt psykologi är, är det fascinerande att ett delforum som huvudsakligen förkastar genusvetenskap har omfamnat psykologin så här. Personligen tycker jag att man får ta det ena eller det andra.
Citera
2018-05-08, 14:30
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Och, med tanke på hur vetenskapligt psykologi är, är det fascinerande att ett delforum som huvudsakligen förkastar genusvetenskap har omfamnat psykologin så här. Personligen tycker jag att man får ta det ena eller det andra.
Svammel precis som genus"vetenskap" är. Alltså ditt tramsinlägg.
Citera
2018-05-08, 15:03
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Svammel precis som genus"vetenskap" är. Alltså ditt tramsinlägg.

Jag tror du menar att psyko"login" är svammel precis som genusvetenskapen är. Jag går med på att se de som jämförbara, fast svammel är hårt.
Citera
2018-05-08, 16:24
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag tror du menar att psyko"login" är svammel precis som genusvetenskapen är. Jag går med på att se de som jämförbara, fast svammel är hårt.
Visa mig då motsvarigheterna till DSM-5 och ICD-10 för genusvetenskapen är du snäll?
Annars är det nog per definition ljusår mellan kvasivetenskapen eller religionen genusstudier och t.ex klinisk psykologi. Ni kanske blandar ihop det med psykoanalys? Ett område som vuxit fram under ca. de sista hundra åren, som också slår genus"vetenskapen" på fingrarna i analytisk och vetenskaplig dokumentation.
Citera
2018-05-08, 16:37
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Visa mig då motsvarigheterna till DSM-5 och ICD-10 för genusvetenskapen är du snäll?
Annars är det nog per definition ljusår mellan kvasivetenskapen eller religionen genusstudier och t.ex klinisk psykologi. Ni kanske blandar ihop det med psykoanalys? Ett område som vuxit fram under ca. de sista hundra åren, som också slår genus"vetenskapen" på fingrarna i analytisk och vetenskaplig dokumentation.

DSM & ICD som helt bygger på konsensus och varierar kraftigt mellan upplagor? Och säg mig hur bra är man på att bota de åkommor som man bestämt sig för att de finns? (Jag ifrågasätter inte att det finns psykiska åkommor, jag respekterar psykologin, man gör så gott man kan, men det man kan är inte så mycket.)
Citera
2018-05-08, 16:39
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
DSM & ICD som helt bygger på konsensus och varierar kraftigt mellan upplagor? Och säg mig hur bra är man på att bota de åkommor som man bestämt sig för att de finns? (Jag ifrågasätter inte att det finns psykiska åkommor, jag respekterar psykologin, man gör så gott man kan, men det man kan är inte så mycket.)
De varierar, det är därför det kommer nya iterationer med nya skarpare diagnoser.
De byter inte sida eller så, de får bara tydligare definitioner, precis som med all RIKTIG forskning.
De utger sig inte för att bota sjukdomarna. Men om du inte vet vad de är, eller känner igen symptomen kan du heller inte adressera dem med t.ex mediciner.
Mycket medicin är idag trial and error.
Citera
2018-05-08, 16:51
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Nej de är inte ett dugg jämförbara oavsett vad du känner.
Citera
2018-05-08, 18:00
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
De varierar, det är därför det kommer nya iterationer med nya skarpare diagnoser.
De byter inte sida eller så, de får bara tydligare definitioner, precis som med all RIKTIG forskning.
De utger sig inte för att bota sjukdomarna. Men om du inte vet vad de är, eller känner igen symptomen kan du heller inte adressera dem med t.ex mediciner.
Mycket medicin är idag trial and error.

Det är bara delvis så, vad som är med varierar också på grund av politik, se exempelvis huruvida homosexualitet är en sjukdom. Jag tror att allt man kan kritisera eller försvara psykologin med även gäller för genusvetenskapen.

Och anledningen till att man inte utger sig för att kunna bota sjukdomar är för att man känner till sina begränsningar, man kan ju inte nämligen. Men det är mycket riktigt att det finns ett värde i att se vilka de är ändå. Det är ungefär som med t ex genusvetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in