2018-02-04, 23:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Om du fortfarande inte förstår, är du verkligen korkad, men det finns en möjlighet att du inte är genuint korkad utan medvetet slingrar dig för att slippa erkänna att du hade fel när du skrev "bra fråga".

Lagen uttrycker alltså inte en "rätt att inte bli förolämpad", utan något annat. Därför är Cathys presupposition i frågan felaktig och frågan en fälla gillrad för JP, där han skulle luras att argumentera emot en "rätt" som inte finns.

För mitt resonemang spelar det alltså ingen roll vad lagen säger, utan det enda som spelar någon roll är att den inte uttrycker en "rätt att inte bli förolämpad" för det gör den ju inte vilket du tydligt visar i inlägget jag citerar och inlägget ovan du refererar till. Lagen handlar alltså om pronomen och inte på något sätt om en (inbillad) "rätt att inte bli förolämpad".

Så min fråga till dig, för att hjälpa dig att fatta är den här:
– Finns det ordagrant uttryckt i den aktuella lagen en "right not to be offended", som Cathy menar att den uttrycker genom presuppositionen i sin fråga? Ordagrant. Ja eller nej?

Det finns två alternativ:
1. Lagen fastslår en "rätt att inte bli förolämpad".
2. Lagen fastslår inte en "rätt att inte bli förolämpad".

Välj ett alternativ!
Men jag gissar att du kommer att vägra välja ett av alternativen och istället välja att fortsätta slingra dig och försöka flytta fokus.
Kan du sammanfatta lagen på svenska?
Har du koll på det första förslaget och den slutliga versionen?
Citera
2018-02-04, 23:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Hur misrepresenterade hon vad han sagt i just denna fråga? Tvärtom verkar allt tyda på motsatsen.

“I don’t recognize another person’s right to determine what pronouns I use to address them. I won’t do it.” http://nationalpost.com/news/canada/u-of-t-professor-attacks-political-correctness-in-video-refuses-to-use-genderless-pronouns

"Bill C-16 is dangerous legislation. Those who formulated it and who are pushing it and its sister legislation are dangerous people. I’m not going to use their words." http://nationalpost.com/opinion/jordan-peterson-the-right-to-be-politically-incorrect

“I regard these made-up pronouns, all of them as neologisms of a radical PC authoritarianism. I’m not going to be a mouthpiece for language I detest.” https://www.thestar.com/news/gta/2016/11/19/new-words-trigger-an-abstract-clash-on-campus-dimanno.html

Ontario Human Rights Commission just Friday released a statement purportedly clarifying its position in relation to pronouns. Paraphrased: Refusing to refer to a person by their self-identified pronoun could constitute gender-based harassment; refusing to refer to a transgender person by their chosen personal pronoun or purposely misgendering them will likely be discrimination when it takes place in a social arena covered by the Code, including employment, housing and services such as education. (Källa: samma som ovan).

Ja, har jag påstått något annat?

I en intervju ska det inte finnas vinnare och förlorare. Den här är mest plågsam att titta på, och jag tror inte att varken Peterson eller Newman gick glada ur studion. Möjligen blev han gladare några månader senare när den förvandlade hans bok till en storsäljare.
Inser du att dina källor är andras tolkningar av vad han har sagt?

Källkritik?
Citera
2018-02-04, 23:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Om du fortfarande inte förstår, är du verkligen korkad, men det finns en möjlighet att du inte är genuint korkad utan medvetet slingrar dig för att slippa erkänna att du hade fel när du skrev "bra fråga".

Lagen uttrycker alltså inte en "rätt att inte bli förolämpad", utan något annat. Därför är Cathys presupposition i frågan felaktig och frågan en fälla gillrad för JP, där han skulle luras att argumentera emot en "rätt" som inte finns.

För mitt resonemang spelar det alltså ingen roll vad lagen säger, utan det enda som spelar någon roll är att den inte uttrycker en "rätt att inte bli förolämpad" för det gör den ju inte vilket du tydligt visar i inlägget jag citerar och inlägget ovan du refererar till. Lagen handlar alltså om pronomen och inte på något sätt om en (inbillad) "rätt att inte bli förolämpad".

Så min fråga till dig, för att hjälpa dig att fatta är den här:
– Finns det ordagrant uttryckt i den aktuella lagen en "right not to be offended", som Cathy menar att den uttrycker genom presuppositionen i sin fråga? Ordagrant. Ja eller nej?

Det finns två alternativ:
1. Lagen fastslår en "rätt att inte bli förolämpad".
2. Lagen fastslår inte en "rätt att inte bli förolämpad".

Välj ett alternativ!
Men jag gissar att du kommer att vägra välja ett av alternativen och istället välja att fortsätta slingra dig och försöka flytta fokus.
160 i IQ eller inte. Det finns en tredje orsak och det handlar om verklighetsuppfattning.

Vi har alla en subjektiv verklighetsuppfattning. Men hos vissa är den förvrängd.
Läs inte in ondska. Inse att "the lunatics has taken over the astlum" om du känner till låten?

Det hjälper inte med förnuft. Det går inte att skälla på dem. Det gäller att förstå vilka mekanismer som är i görningen och själv agera friskt.
Citera
2018-02-05, 00:08
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vi har alla en subjektiv verklighetsuppfattning. Men hos vissa är den förvrängd.
Läs inte in ondska. Inse att "the lunatics has taken over the astlum" om du känner till låten?

Det hjälper inte med förnuft. Det går inte att skälla på dem. Det gäller att förstå vilka mekanismer som är i görningen och själv agera friskt.
Det är Dunning-Kruger som spökar.
Såväl hos Cathy som hos andra korkade feminister.

Ännu en liten illustration av min poäng till Pulitzer: http://oi64.tinypic.com/2ewjgnn.jpg
Citera
2018-02-05, 00:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är Dunning-Kruger som spökar.
Såväl hos Cathy som hos andra korkade feminister.

Ännu en liten illustration av min poäng till Pulitzer: http://oi64.tinypic.com/2ewjgnn.jpg
Eh nu hade jag kompetensen att uttala mig om det jag skrev.
Då vore det ganska smart att lyssna. Tänk på Jordans regel - utgå ifrån att du kan lära dig något av den du pratar med. På samma sätt som de med lägre IQ är blinda för högre dimensioner så finns det andra områden människor kan ha blinda fläckar på.
Citera
2018-02-05, 00:59
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Som sagt har J. P. mycket att säga, men det tar väldigt lång tid för en människa att förstå vad han vill förmedla.
Fick länken till videon av en bekant som tyckte det var bra.
Men allt är ju bara svammel. Han har inte förmåga att uttrycka sig klart. Ytterligare en flummare som den här gången döljer sig bakom en professorstitel...

Men det här, det var däremot extremt läsvärt om honom:
https://mic.com/articles/187776/jordan-peterson-is-the-rising-self-help-guru-of-young-conservatives-heres-what-hes-telling-them
Det säger mer om honom och hans tankar än vad han lyckas med att förklara själv.
Citera
2018-02-05, 01:05
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Fick länken till videon av en bekant som tyckte det var bra.
Men allt är ju bara svammel. Han har inte förmåga att uttrycka sig klart. Ytterligare en flummare som den här gången döljer sig bakom en professorstitel...

Men det här, det var däremot extremt läsvärt om honom:
https://mic.com/articles/187776/jordan-peterson-is-the-rising-self-help-guru-of-young-conservatives-heres-what-hes-telling-them

Det säger mer om honom och hans tankar än vad han lyckas med att förklara själv.

Länken har varit med förut.
Bara för att du inte förstår så är det inte svammel. Vore det det så skulle resten av den psykologiska forskarvärlden protestera.
Citera
2018-02-05, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Länken har varit med förut.
Bara för att du inte förstår så är det inte svammel. Vore det det så skulle resten av den psykologiska forskarvärlden protestera.

Han är ingen Hitchens men svårt att förstå honom är det inte.

Jag ser det som ett tecken på ärlighet att han inte alltid har flyt i sina meningar, han tänker efter innan han svarar istället för att spontansvara som de flesta gör. Inövade svar, svar som de ofta inte greppar själva men är duktiga på att upprepa. Feministiska svar.

Papegojor har samma kapacitet.
Citera
2018-02-05, 01:31
Medlem
Passepartouts avatar
Hur går det? Har Newman nappat på Petersons erbjudande att återigen mötas framför kameran, eller är det tvärtyst nu?
Citera
2018-02-05, 01:37
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Han är ingen Hitchens men svårt att förstå honom är det inte.

Jag ser det som ett tecken på ärlighet att han inte alltid har flyt i sina meningar, han tänker efter innan han svarar istället för att spontansvara som de flesta gör. Inövade svar, svar som de ofta inte greppar själva men är duktiga på att upprepa. Feministiska svar.

Papegojor har samma kapacitet.
De föreläsningar jag sett så gör han ganska många utvikningar vilka kan vara svårt att hänga med i om man inte läst psykologi. Det är ju lättare att avfärda honom än att försöka hänga med för de som redan bestämt sig.

Kom också på det här med två kön. XX och XY kromosomer. Fler kombinationer finns inte. Det finns you avvikelser i vissas hjärnor. Men det gör det ju i bögars också. Och bögar blir dyktigt förnörmade om man skulle hävda att de inte är män.

Vad man helt struntar i i den här aggressiva HBTQ rörelsen är det faktum är att Jordan värnar människor som lider.

Könsidentitet är något som utvecklas vid 2 års ålder i interaktion med omgivningen. Liksom könsrollen.
Såsom diskussionen nu förs så försvåras det för barn att skapa en harmonisk identitet.
Men även vuxna far illa. Människor i allmänna identitetskriser och människor som blivit otillräckligt speglade blir offer för den här rörelsen på samma sätt som andra religiösa sekter drar in folk i galenskaper.

X och Y bestämmer det biologiska könet. Sedan kan folk få vara och känna precis som de vill så länge de inte skadar sig själva eller andra.
HBTQ rörelsen är ibland skadlig. Det är bara bra om någon vågar sätta gränser.

Tyvärr har feministerna blivit matade med alternativa sanningar om hela debaclet. De är manipulerade att tro att det är personligt från Jordans sida. Han är så demoniserad. Lite som när snacket gick att judar åt barn. Vissa trodde på det helt okritiskt.
Citera
2018-02-05, 01:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur går det? Har Newman nappat på Petersons erbjudande att återigen mötas framför kameran, eller är det tvärtyst nu?
Det verkar vara tvärtyst.

Jag hittade denna förklaring om vad det handlar om.
Jordan har inga problem med transexuella. Han använder det pronomen de föredrar. Det är de påhittade könens pronomen han inte köper. Som han själv sagt. I New York är de uppe i 30 olika.

Att inte använda dessa nyord klassas alltså som hate speach.
1984 here we go
https://www.theodysseyonline.com/jordan-peterson-controversy

Eftersom feministerna är för lata för att sätta sig in i det hela så kan jag tala om att om jag definierar mig som en gudom och kräver att bli tilltalad med Ers helighet den allsmäktige och hävdar att det är mitt kön så måste ni tilltala mig på detta vis eller bötfällas för hatbrott. Tycker ni att det låter som en bra idé?

Om ni då hävdar att det inte är ett kön så frågar jag- vem avgör det?
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-05 kl. 02:01.
Citera
2018-02-05, 03:52
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Han pratar om det i den senaste intervjun i H3 Podcast. Du kanske redan vet det men svaret han där säger att han fick via tredje person var att hon tycker intervjun gick mycket bra. Inget om att hon säger ja eller nej till en ny intervju.

Här börjar dom prata om intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=YFANYt52m1g&t=1h40m48s
Här är specifikt om det du frågar om: https://www.youtube.com/watch?v=YFANYt52m1g&t=1h47m52s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in