Tack!, jag tappade hoppet lite efter de första svaren jag fick men det är återställt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparmynt
Ja, i min mening var det värdig kritik. [Jag blev tvungen att klippa ut text för att få posta inlägget, gick över teckengränsen]...
Först och främst uppskattar jag att du tog dig igenom videon. Jag har egentligen inget att invända men jag vet inte hur du menar med konservativ i den existentiella meningen, det är nog en stor fråga men vad får det för konsekvenser? Jag personligen tycker inte att Jordan är särskilt effektiv när det gäller att göra sig förstådd, han uttrycker sig inte särskilt ekonomiskt och det är, åtminstone i "fientliga" intervjuer, mycket retoriska knep.
Jag håller med dig om allt du säger i det sista stycket, däremot tror jag att vi har olika åsikter om hur vanligt det är att idéer "piskas fram genom stat och tvång", jag förnekar inte att det sker alls dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Oj oj, det var nog den jobbigaste videon jag kollat på tror jag. [...] en dålig strategi för att uppnå förändring på längre sikt.
Haha, ja det finns folk som uppskattar det men jag har inga svårigheter med att förstå att det kan uppfattas som jobbigt. Jag uppskattar mycket att du tog dig igenom den. Jag tror att de flesta av oss på vänstersidan håller med om många av de grundläggande saker Jordan säger, åtminstone i sin självhjälp, (konservatismen är svårförenlig med vänsterideal) men att vi har olika syn på hur utbredda fenomenen han bekämpar är.
Transpersoner är väl ändå relevanta eftersom Jordan protesterade mot lagen först när transpersoner ingick bland de skyddade grupperna? Jag kan medge att jag är kluven till lagar av det här slaget, inklusive "hets mot folkgrupp", jag ser värdet men jag tycker också att det är knepigt att man kan straffas för att ha uttryckt en åsikt (bortsett från sånt som hot). Teorin är att samhället blir svåruthärdligt för många grupper om de inte skyddas men jag vet inte hur stor effekt skyddet har i praktiken. Man kan inte påverka vad folk tycker och det går alltid att uttrycka på sätt som inte omfattas av lagen, istället för att prata om "judefrågan" kan man prata om "kulturmarxism" och så vidare.
Ok jag visste inte att Jordan har nämnt hur postmodernism och marxism är inkompatibelt, men varför använder han då begreppet? Är det, som jag tror, bara för att det låter läskigt och för att det för en viss grupp för tankarna till kulturmarxism? Svårt för dig att svara på varför han uttrycker sig som han gör förstås, men han kanske har försvarat användningen någonstans som du har sett?
Jag håller med (håller med klippet dvs, jag vet inte om du håller med om det) om att Peterson använder sig av retoriska knep, åtminstone i intervjun med Cathy Newman (och gissningsvis även i andra "fientliga" intervjuer) som jag menar att han fick precis dit han ville. Hon gick i alla fällor och såg dum och orimlig ut. Det är klart exempelvis biologiska skillnader får effekter men exakt vilka effekter det får är oklart. Vi vet inte om t ex könsfördelningen i olika arbeten beror på biologiska skillnader, sociala strukturer (som inte baserats på biologi) eller en blandning av de båda. Det sista alternativet verkar vara mest sannolikt men även om vi skulle vara överens om det är vi nog oense om förhållanden, till vilken grad det beror på biologi. Sen är det relevant kritik att vänstern per automatik anser att olika utfall beror på förtryck och att det inte nödvändigtvis är sant, jag håller med om det. Men om alternativet är att säga att alla olika utfall nog beror enbart på biologi och att man därför inte ska göra några åtgärder för att gynna underrepresenterade grupper så är även det orimligt. Nu påstår jag inte att någon har sagt det, det verkar mest som att det har framförts en förvisso inte orimlig kritik men utan att ett alternativ har föreslagits.
Jag tror inte poängen är att Peterson försvarar alla hierarkier, utan att hans resonemang kan användas för att försvara alla vilket gör resonemanget olämpligt så till vida man inte önskar göra just det.
I viss mån håller jag med om det sista, om förtrycket inte är extremt så är det bästa för individen att fokusera på det utan göra sitt bästa efter sina förutsättningar. Men strukturella orättvisor finns, kanske mer tydligt om man pratar om raser (i synnerhet i USA då) än om kön, och att fortsätta ignorera de tar oss inte framåt. Att skylla på andra, eller mer ofta på strukturer, är sällan en framgångsrik strategi för individen men i vissa fall är det motiverat.