2018-01-23, 08:04
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vad jag däremot inte kan förstå är tolkningen så många gör av den här intervjun. Hon ställer kritiska frågor som tvingar honom att uttrycka sig korrekt, att förtydliga sig så att ingen missförstår vad han vill säga. Det är så man bör bemöta den här typen av kontroversiella gäster och inget underligt med det. Det gynnar båda parter och hon gör ett dugligt jobb. Det här är ingen debatt utan en intervju, syftet är inte att ta reda på sanningen utan att ta reda på vad Jordan Peterson säger.

Jag tror att man måste antingen vara otroligt partisk för att göra en sådan tolkning som du gör eller helt enkelt ovanligt korkad. Det är, åtminstone för mig, helt uppenbart att Newman inte är ett dugg intresserad av att låta Peterson göra sig förstådd. Hon är överdrivet utmanande och försöker konstant förvränga vad han säger i försök att sätta dit honom.

Citat:
Han gör också ett dugligt jobb, han klarar huvudsakligen av att stå för vad han har sagt och han gör inget misstag. Det är helt okej men inget direkt anmärkningsvärt. Att kunna formulera sina åsikter precist och utan att gå på några retoriska fällor är inte vad jag skulla kalla att "klä av" intervjuaren (nu skulle jag nog inte använda just det uttrycket alls men det är en personlig preferens).

Det som jag skulle tro de flesta blir imponerade av är att han behåller sitt lugn trots ett väldigt aggressivt och otrevligt bemötande. Han ser ju helt klart igenom vad hon försöker sig på och vägrar delta, vilket till synes verkar snarare provocera Newman tillbaka.
Citera
2018-01-23, 08:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Den jag såg först var denna korta snutt: https://youtu.be/VPIh1xQiuI8

Jag kan oftast bortse från traditionell religiös tro också, men det här att inte riktigt stå för sin tro finner jag ytterst märkligt.
Jag håller med dig.
Det var ett väldigt överintellektualiserat svar för att slippa stå för sin tro.
Avrundat med Pascals trossats.
Så behändigt...

Om han nu menar att det råder en differens i hur uttolkningen av Gud, Jesus och tro sker, är det ju lätt fixat genom att han redogör för sin tro då, så når man ju en förståelse...
Nej det var ett svagt svar.
Citera
2018-01-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag håller med dig.
Det var ett väldigt överintellektualiserat svar för att slippa stå för sin tro.
Avrundat med Pascals trossats.
Så behändigt...

Om han nu menar att det råder en differens i hur uttolkningen av Gud, Jesus och tro sker, är det ju lätt fixat genom att han redogör för sin tro då, så når man ju en förståelse...
Nej det var ett svagt svar.
Han redogör för den hela tiden i sina föreläsningar.
Citera
2018-01-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jo, du kan svara för din egen tro utifrån dina egna definitioner oavsett vad andra tror. Dessutom gör ju JP det när han sedan säger att han lever som om gud existerar - varför anser han inte att exakt samma dilemma med definition uppstår här?
Läs mitt tillägg.
Citera
2018-01-23, 08:30
Medlem
Man behöver absolut inte hålla med Jordan, men att beskylla honom för att inte våga stå för sina åsikter eller sin tro är snudd på kognitiv dissonans.
Citera
2018-01-23, 08:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Han redogör för den hela tiden i sina föreläsningar.
Det tror jag inte.

Här har han all möjlighet att förklara det och han ger ett ickesvar.
Då ger han inte svaren i föreläsningar heller.
Han är väl medveten om hur internet funkar och hur lätt det är att kolla upp.

Han pratar ofta om moral och att den bygger på religionen och kommer in på Gud den vägen och det går väl bra och är rätt med om man nu helt bortser från existensen av altruism...
Vilket man inte kan göra.
Den kan lika gärna den ligga till grund för moralen den med som något annat.
Troligen mer då den är genetiskt betingad.

Men han nämner inte sin egen tro.
Citera
2018-01-23, 08:45
Medlem
Har människor ingen tilltro till vårt lagsystem? Jag har själv läst en del judirik och vet att det är olagligt att diskriminera p.g.a kön bland annat.

Första paragrafen i diskrimineringslagen säger detta:

https://lagen.nu/2008:567#K1P1S1
Citat:
Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

I fjärde paragrafen har vi något som heter "direkt diskriminering" som går närmare på den typ av diskriminering jag syftar på https://lagen.nu/2008:567#K1P4S1

Citat:
"att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder"

James Demore (personen som blev sparkad fron google för att ha "felaktiga" åsikter) har nu stämt Google med hjälp av en liknande lag som finns i kalifornien.

Om en tjej känner sig felaktigt behandlad p.g.a felaktig lön, stäm! Då kan man som tjej vinna massor av pengar. Förutsatt att man har rätt. Och med tanke på hur passionerade vissa feminister är i frågan så kan man tänka sig att dom tror sig ha rätt?

Kvinnor inom juristbranchen, #medvilkenrätt, stäm? Ni vet vad som är rätt eller fel. Och om ni inte vill stämma så kan ni iaf med stöd av lagen uttrycka ert ogillande av situationen och få situationen förändrad. Är det feghet hos dessa jurister som står i vägen? Misstro på lagsystemet dem själva företräder?

Hjälp mig, vad är problemet egentligen? Vad är det jag missar.

Citerar dig Gertrud1 i hopp om ett kvalificerat svar. Tror en del av mitt svar handlar om basic psykologi.
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
text
Senast redigerad av pannisar 2018-01-23 kl. 08:54.
Citera
2018-01-23, 08:47
Medlem
Citat:
Det tror jag inte.

Här har han all möjlighet att förklara det och han ger ett ickesvar.
Då ger han inte svaren i föreläsningar heller.
Han är väl medveten om hur internet funkar och hur lätt det är att kolla upp.

Han pratar ofta om moral och att den bygger på religionen och kommer in på Gud den vägen och det går väl bra och är rätt med om man nu helt bortser från existensen av altruism...
Vilket man inte kan göra.
Den kan lika gärna den ligga till grund för moralen den med som något annat.
Troligen mer då den är genetiskt betingad.

Men han nämner inte sin egen tro.
Han är väldigt tydlig med att han tror på ett syfte, någon slags mening.
Han betonar hela tiden att han anser det vara väldigt viktigt att behålla det trancendenta i samhället.
Han förklarar gång på gång att det trancendenta manifesterar sig i tron på olika "gudsgestalter" och att det inte är något konstigt med det.
Senast redigerad av rylle63 2018-01-23 kl. 08:50.
Citera
2018-01-23, 08:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Han är väldigt tydlig med att han tror på ett syfte, någon slags mening.
Han betonar hela tiden att han anser det vara väldigt viktigt att behålla det transcendenta i samhället.
Det säger ju ingenting.
Bygger ju på Pascals trossats och det är gammal debunkad teologisk skåpmat.
Citera
2018-01-23, 09:10
Medlem
Citat:
Det säger ju ingenting.
Bygger ju på Pascals trossats och det är gammal debunkad teologisk skåpmat.
Låt mig uttrycka det så här: vilka av böckerna Livet måste ha en mening av Viktor Frankl, Bröderna Karamazov av Dostojevskij eller Antikrist av Nietzsche har du läst?
Citera
2018-01-23, 09:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Låt mig uttrycka det så här: vilka av böckerna Livet måste ha en mening av Viktor Frankl, Bröderna Karamazov av Dostojevskij eller Antikrist av Nietzsche har du läst?
De två sista.
Citera
2018-01-23, 09:22
Medlem
Citat:
De två sista.
Då borde du inse problemet med att dela in folk i så barnsliga kategorier som "tror du på Gud eller inte?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in