2018-01-19, 21:49
Medlem
Är inget fan av JB men är likväl glad att han tar debatten med de "liberala". I den här debatten var han enligt mig långt överlägsen sin motdebattör som mest bara förde dialog med sig själv och sina vantolkningar av vad JB faktiskt framförde.

Ett vanligt fenomen numera som vänstern oftare än inte demonstrerar när de för dialog med människor som de på förhand bestämt sig för att de är homofober, rasister och kvinnohatare varpå de vantolkar precis allt som sägs.
Senast redigerad av oLf 2018-01-19 kl. 21:55.
Citera
2018-01-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Det är iofs en högst standardiserad journalistisk teknik. Missuppfattas ofta på detta forum när t ex Camilla Kvartoft brukar den på Leif GW.

Bara ovanligt med journalistik i Sverige.

Det brukar vara rätt tydligt att frågorna och åsikterna som framförs inte är deras egna, ofta med hjälp av tonläge. Visst kan det vara så att den tekniken användes även här men jag skulle gissa på att så inte var fallet, jag fick verkligen inte det intrycket i varje fall.
Citera
2018-01-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det brukar vara rätt tydligt att frågorna och åsikterna som framförs inte är deras egna, ofta med hjälp av tonläge. Visst kan det vara så att den tekniken användes även här men jag skulle gissa på att så inte var fallet, jag fick verkligen inte det intrycket i varje fall.
Absolut kan det vara så, men att hålla en aggressiv ton i kombination med den här tekniken används rätt frekvent i amerikansk och brittisk media för att försöka få intervjobjekten att snärja in sig i motsägelser, det är sällan några genuina åsikter som det grundas på.
Citera
2018-01-19, 22:01
Medlem
Centauris avatar
Skrämmande låg slutledningsförmåga hos damen.

JP påstår en sak. Hon förvränger och påstår något helt annat. Hur jävla dum får man vara?
Citera
2018-01-19, 22:10
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Man märker att Jordan Peterson tagit Nietzsches ord på allvar om "de lärda" och deras skenhelighet, och inkarnerat idéerna - de inte bara tomma ord för Peterson utan att de har påverkat hans perception och handlingar.

Personen som intervjuas är motsatsen, hon är bara en talesperson för idéer. Det finns inget genuint eller äkta, utan det handlar bara om debatten- att vara av motsatt åsikt, något jag för övrigt känner igen från barndomen. Det är en oerhört barnslig approach.

Vad var det Kierkegaard sa om sofisterna? Jo "att de kunde tala men inte samtala". Det där citatet tycker jag ringar in den här debatten rätt bra. Jag tycker Peterson försöker samtala men det går inte med en sofist, helt enkelt.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-01-19 kl. 22:31.
Citera
2018-01-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Absolut kan det vara så, men att hålla en aggressiv ton i kombination med den här tekniken används rätt frekvent i amerikansk och brittisk media för att försöka få intervjobjekten att snärja in sig i motsägelser, det är sällan några genuina åsikter som det grundas på.

Som sagt så fick jag inte intrycket av att någon sådan teknik användes här men jag vet såklart inte säkert.
Citera
2018-01-19, 22:16
Medlem
Fizzlors avatar
JP är grym och mycket, om inte allt, av det han säger stämmer. Så skönt att folk bestämt och närmast aggressivt börjar bemöta dessa vänsterfittor och deras dumma jävla tramsande.

Kontentan av videon: stå på dig och vik dig inte en enda tum. Det enda dessa kommunistmarxist-horor har är förmågan att skuldbelägga dig och få dig att böja rygg, vilket hon försökte med flera gånger. Trump har visat detta gång på gång. Erkänn aldrig fel, be aldrig om ursäkt. Ignorera deras viftande med rasistkort och kvinnokort så har de verkligen NOLL att komma med.
Citera
2018-01-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Dela dela dela. Jag har följt J. P. under 1 år nu och han har nu äntligen nått det han kämpat för under många år. Han har kommit fram till hur han ska formulera sig på ett kort och stabilt sätt som alla kan förstå och på ett sätt som får lyssnaren att vara engagerad i det han säger. Jag har länge betat av alla hans klipp på Youtube, det är långa föreläsningar på 2-3 timmar ibland där han svävar iväg lite för mycket för att gemene man ska lyssna på det han har att säga. Men nu har han börjat åka utomlands för att "promota sin bok".

Den här rabiata, radikala och faktaresistenta feministen blir vid ett läge i "intervjun" helt knäckt av J. P. och han bryter tystnaden med "Ha! Gotcha". Briljant.

Som sagt har J. P. mycket att säga, men det tar väldigt lång tid för en människa att förstå vad han vill förmedla. Men här bryter han ned allting i några meningar. Visst kanske det blir lättare för mig att förstå eftersom jag lyssnat på honom otaliga gånger och förstår vad han vill säga utan att han nödvändigtvis behöver säga nånting överhuvudtaget, men ändå; titta på klippet och njut.

En väldigt väldigt kort bakgrund om J. P.:

Extremt kunnig, vältalig och påläst man. FÖR varje individs rätt till likadana möjligheter. Slåss mot målet "equity" väldigt effektivt. Slåss mot postmodernismen och dess alla aktivister. Blev "känd" när han vägrade kalla transpersoner för Ze och Zer etc. efter att Kanada lagstiftat det.

Hans följare på Youtube låg på 570k och nu har han över 600k. Breitbart publicerade detta idag under kvällen, jag ville starta en tråd här igår, men glömde bort att göra det.
Lyssna gärna på hans klipp. Utförliga förklaringar av hur Väst är uppbyggt och vad postmodernister(feminister, marxister, SJWs etc) är och hur farlig utveckling vi går mot.

Tack för mig. Hoppas verkligen att ni tar er tiden och först lyssnar på den här "intervjun" och sedan går igenom hans klipp på nätet.

EDIT: Glömde LÄNKEN hoho

https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54&t=1389s

Länk till hans Youtubekonto:
https://www.youtube.com/user/JordanPetersonVideos/videos

SE detta ts:
https://www.youtube.com/watch?v=mqSV72VNnV0
Citera
2018-01-19, 22:42
Medlem
Jag håller egentligen med mycket av det Peterson vill förmedla men jag står inte ut med att lyssna på honom ändå. Han är otrevlig, aggressiv och allmänt obehaglig.

För den som tycker de tjänar på att lyssna på honom - bra! Jag håller med honom om att män bör bli män och att feminism är ovetenskaplig, och en del annat av det han säger (utom när han börjar svämma ut i Jung och Nietzsche och andra) . Men usch, jag klarar bara lyssna på honom i 20-30 sekunder så jag kan inte lyssna genom hela klippet. Får ont i magen. Varför ser han alltid så störd ut? Har han någon personlighetsstörning på riktigt?
Tycker oftast han kämpar mot halmgubbar. T.ex. när han säger att "feminister tycker..."
Men ja, han har ju rätt i mycket av det han säger.
Citera
2018-01-19, 22:42
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
SE detta ts:
https://www.youtube.com/watch?v=mqSV72VNnV0

Har tidigare sett denna intervju och den är onekligen MYCKET intressant.

Sovjet må vara dött men dess infiltration och psykologiska krigsföring fick eget liv och fortsätter vidare.
Undra om Sovjet var tvunget att gå under innan dessa idéer kunde få ordentligt fäste, man sänkte garden och trodde man var säker men sakta så spreds giftet från grunden dom la innan fallet.

Intressant att fundera på
Citera
2018-01-19, 22:55
Medlem
Upptäckte nyss att Jordan Petersens nya bok, "12 rules for life", sedan ett par dagar tillbaka finns på Storytel att lyssna på (dvs ljudbok).
Uppläsare är Jordan själv (språket är såklart engelska).
Citera
2018-01-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Svenska barn lär sig inte bara om logos och patos utan även om etos. Genusformer lärs det nog inte ut så mycket alls om. När var senaste gången du fick höra om vad som lärs ut i skolan?

Du redigerade.

Svaret till det redigerade är att jag har hyffsad bra koll på vad som lärs ut i den svenska skolan.

Sist jag satt i lärarrummet satt en SO-fröken och glatt förklarade hur hon fått sina elever att äntligen inse att SD är fel.

Nej, jag misshandlade henne inte, ej heller polisanmälde jag.

Men nog fan hade hon förtjänat både en käftsmäll samt fängelse.

Inom retoriken pratar man mest om logos och patos, etos ligger under patos för övrigt. Är du dum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in