2018-01-19, 23:03
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Inom retoriken pratar man mest om logos och patos, etos ligger under patos för övrigt. Är du dum?
Det här är helt enkelt fel. Varför skulle talarens trovärdighet ligga under kategorin känsloväckande?

Citat:
Ursprungligen postat av janne_p
Upptäckte nyss att Jordan Petersens nya bok, "12 rules for life", sedan ett par dagar tillbaka finns på Storytel att lyssna på (dvs ljudbok).
Uppläsare är Jordan själv (språket är såklart engelska).
Väldigt trevligt att Jordan själv är den som läser. Det får mig faktiskt att överväga att lyssna på den.
Senast redigerad av AA-suited 2018-01-19 kl. 23:06.
Citera
2018-01-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Det här är helt enkelt fel.

Yepp. Vad gör du nu?
Citera
2018-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Har tidigare sett denna intervju och den är onekligen MYCKET intressant.

Sovjet må vara dött men dess infiltration och psykologiska krigsföring fick eget liv och fortsätter vidare.
Undra om Sovjet var tvunget att gå under innan dessa idéer kunde få ordentligt fäste, man sänkte garden och trodde man var säker men sakta så spreds giftet från grunden dom la innan fallet.

Intressant att fundera på

Tjena, precis... det är som ett virus som börjat leva vidare på egen hand.
Alternativt så styrs det aktivt någonstans ifrån.
Ideological subversion har använts i alla tider, i olika länder.
Här presenteras en teori:
(FB) "Agenda 2030" - Vad innebär den rent konkret?

Oavsett vad, så är alla subversiva, psykologiska, marxistiska "vapen"/alla -ismer etc riktade uteslutande mot den europeiske mannen, mot nationalism, mot enighet etc.. Ena taktik som man antagligen kan ta till om man vill slå ut/destabilisera länder utan att ens behöva röra vapen.

"The highest art of warfare is not to fight at all, but to subvert anything of value in your enemys country. " https://www.youtube.com/watch?v=GOEweZtlonQ
Senast redigerad av redcube 2018-01-19 kl. 23:19.
Citera
2018-01-19, 23:21
Medlem
Jeltzins avatar
Jävlar - vad bra detta var. Gillar hans saklighet, den är stabil och trygg. Skall köpa hans bok, tack för tipset.

Ontopic:

Hon bygger de flesta av sina argument på vad hon känner och vad som är "fel" och "rätt" istället för att argumentera sakligt, vilket gör att hon förlorat redan från början.
Citera
2018-01-19, 23:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag håller egentligen med mycket av det Peterson vill förmedla men jag står inte ut med att lyssna på honom ändå. Han är otrevlig, aggressiv och allmänt obehaglig.

För den som tycker de tjänar på att lyssna på honom - bra! Jag håller med honom om att män bör bli män och att feminism är ovetenskaplig, och en del annat av det han säger (utom när han börjar svämma ut i Jung och Nietzsche och andra) . Men usch, jag klarar bara lyssna på honom i 20-30 sekunder så jag kan inte lyssna genom hela klippet. Får ont i magen. Varför ser han alltid så störd ut? Har han någon personlighetsstörning på riktigt?
Tycker oftast han kämpar mot halmgubbar. T.ex. när han säger att "feminister tycker..."
Men ja, han har ju rätt i mycket av det han säger.

Du har blivit lärd att misstro saklighet och fakta helt enkelt. Du hade säkert "tyckt bättre" om honom om han hade använt fler känsloargument och lagt huvudet på sned...

Skadad...
Citera
2018-01-19, 23:37
Medlem
Tack flashback som uppmärksammat mig på Jordan Peterson. Kanonskönt att höra en sån här snubbe som konsekvent spolar alla emotionellt baserade uttalanden och är så jäkla fokuserad på fakta. Han blir liksom onåbar och säger det som så många vill säga.
Jag har kollat ett gäng fler klipp med honom på Youtube.
I ärlighetens namn tycker jag inte kvinnan blir helt sänkt men hon har jävligt svårt att förstå det som är så självklart, exempelvis varför det är en löneskillnad mellan män och kvinnor.
Citera
2018-01-20, 00:03
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluttershy12
Försök tänka på hur du formulerar en trådtitel. Du vill väl inte ger oss mardrömmar?

"Klä av" är en ful direktöversättning av "undress" som är ett uttryck som används mycket inom amerikansk sport som substitut för typ "dribbla bort" och liknande. Dessa direktimporterade uttryck är lite fattiga på svenska. Typ "narrativ" som ofta används av det svenska alt-rightfolket är en liknande skitful direktöversättning.
Citera
2018-01-20, 00:04
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Man märker att Jordan Peterson tagit Nietzsches ord på allvar om "de lärda" och deras skenhelighet, och inkarnerat idéerna - de inte bara tomma ord för Peterson utan att de har påverkat hans perception och handlingar.

Personen som intervjuas är motsatsen, hon är bara en talesperson för idéer. Det finns inget genuint eller äkta, utan det handlar bara om debatten- att vara av motsatt åsikt, något jag för övrigt känner igen från barndomen. Det är en oerhört barnslig approach.

Vad var det Kierkegaard sa om sofisterna? Jo "att de kunde tala men inte samtala". Det där citatet tycker jag ringar in den här debatten rätt bra. Jag tycker Peterson försöker samtala men det går inte med en sofist, helt enkelt.

Intressanta citat! Har du tips på några bra böcker av Nietzsche & Kierkegaard att börja med?
Citera
2018-01-20, 00:07
Medlem
Minipaxs avatar
Lugn och sansad herre, detta gillar jag.
Speciellt, runt 23 minuter så som så många andra redan påpekat.

Pling sa det i hennes lilla sinne.
Citera
2018-01-20, 00:08
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag håller egentligen med mycket av det Peterson vill förmedla men jag står inte ut med att lyssna på honom ändå. Han är otrevlig, aggressiv och allmänt obehaglig.

För den som tycker de tjänar på att lyssna på honom - bra! Jag håller med honom om att män bör bli män och att feminism är ovetenskaplig, och en del annat av det han säger (utom när han börjar svämma ut i Jung och Nietzsche och andra) . Men usch, jag klarar bara lyssna på honom i 20-30 sekunder så jag kan inte lyssna genom hela klippet. Får ont i magen. Varför ser han alltid så störd ut? Har han någon personlighetsstörning på riktigt?
Tycker oftast han kämpar mot halmgubbar. T.ex. när han säger att "feminister tycker..."
Men ja, han har ju rätt i mycket av det han säger.

I en sådan situation som han befann sig i tycker jag han verkar väldigt avspänd och "rationell" även i sina känslor. Han baserar sina känslor på sina åsikter, snarare än på vad som händer utanför honom, kanske det som du ser som obehagligt ut, då det är svårt att relatera till? (obs. inget nedsättande menat)
Citera
2018-01-20, 00:16
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Intressanta citat! Har du tips på några bra böcker av Nietzsche & Kierkegaard att börja med?

Ja. "Beyond Good and Evil" med Nietzsche

Kierkegaard ; "Antingen/Eller; ett livsfragment" speciellt intressant är kapitlet "Jämvikten mellan det estetiska och etiska i formandet av personligheten", vill jag minnas.

I dessa finner du vad jag talar om.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-01-20 kl. 00:20.
Citera
2018-01-20, 00:26
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
JP är som alltid fenomenal.

Polletten verkade trilla till slut på kvinnan.
Eller kanske inte.

Enda kritiken jag personligen har mot JP är hans lite naiva förhållningssätt till giftermål och kvinnlig sexualitet. Vilket inte diskuterades i intervjun.
Han har en naiv inställning till giftemål för att du säger det? Och det baserar du på att du har misslyckats med dina relationer?

Jag har sett mycket av hans videor...och föreläsningar tex de om bibeln. Jag känner inte igen din beskrivning.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2018-01-20 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in