Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Det är bara delvis så, vad som är med varierar också på grund av politik, se exempelvis huruvida homosexualitet är en sjukdom. Jag tror att allt man kan kritisera eller försvara psykologin med även gäller för genusvetenskapen.
Men kära nån då.
Jag tror du blandar och ger lite hur som helst idag.
Homosexualitet har aldrig varit med i någon av upplagorna som psykisk sjukdom.
Till skillnad mot genusvetenskapen, är det inte kvacksalvare vi har att göra med. Och du, om du på allvar menar att det finns något i genusvetenskapen du kan försvara vetenskapligt så vore det klädsamt att nämna det, antingen här eller i tråden om genusvetenskapens "vetenskaplighet".
Som forskningsområde kommer den nämligen inte ens ur startblocken, då den bygger sin första grund på patriarkatets existens och den har ingen visat mer än att gud finns.
Citat:
Och anledningen till att man inte utger sig för att kunna bota sjukdomar är för att man känner till sina begränsningar, man kan ju inte nämligen. Men det är mycket riktigt att det finns ett värde i att se vilka de är ändå. Det är ungefär som med t ex genusvetenskapen.
Så, när du nu dräpt din halmdocka om botandet av sjukdomar, så har vi ändå rekordmånga och rekordbra mediciner som formligen gödslas ut över landet.
Sa jag att uppemot 100 000 äter dem regelbundet varje år enbart i Sverige?
Klinisk psykologi är på riktigt. Frågan har intresserat människor under hela vår dokumenterade historia. I folkmun har man dock genat friskt och gärna buntat ihop grupper och dragit dem över samma kam, men det finns och diagnoserna blir hela tiden bättre och bättre, men det är hjärnor vi har att göra med, som påverkas av diverse signalsubstanser eller brist på dem, så det behövs både kemister och fysiker för att få till hela trianguleringen av symptom, orsak och verkan.
Just nu räknar man på fem huvudgrupper av "tendenser" i situationer som modell:
https://www.researchgate.net/publication/21397657_Clinical_Use_of_the_Five-Factor_Model_An_Introduction