2018-05-07, 01:06
  #2329
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det blev mycket "cringigt" du. Om du läser lagtexten så handlar c-16 om att skydda minoriteter, nu senast då sexuella uttryck. Ingenstans handlar det om påtvingat språk, det finns mig veterligen bara en person som säger det (samt hans lärljungar) och inte några jurister. Så att kalla det för en halmgubbe att inte gå med på en extremuppfattning som de insatta förkastar är löjligt.
Här ha postats flera domar enligt bill C-16, så du får gärna uppdatera din amygdala. Ontario Human Rights commission har resten av texten.
Varsågod.
Citat:
Som jag sagt i varje inlägg när jag ställt frågan så påstår JBP givetvis inte att transrätter leder till stalinism, det är inte heller något som seriöst påstås i klippet. Jag kan förstå att en del uppfattar det så ändå, så jag ger dig ett rätt här.
Ahaa, det påstås inte seriöst?
Men han säger dock precis det.
Citat:
Så, Jordan har förklarat varför han inte satsat på en politisk karriär, och därför är det inte sant att han har en politisk agenda? Inte ens att förespråka yttrandefrihet? Och att någon eller några andra har gjort samma observation betyder förstås att det är osant? Det ser ut som att ditt sätt att resonera är helknäppt men det är mycket möjligt att jag bara inte förstår det.
Mänskliga rättigheter är inte politik. Tror du det kanske du är mer vänster än jag nånsin trott.
Citat:
Kan du förtydliga var halmgubben skulle vara i nr 3? Jag ser inget annat än att du ogillar semantik, vilket jag inte skulle kalla det här, men nåväl. Om du undrar vad halmgubbar är så rekommenderar jag att du tittar på den där doktorn du länkade till, hen är bra på sådana.
Ordet är inte läskigt nog så han hittar på ett nytt?
Allvarligt talat! Han har föreläst på Harvard, är klinisk psykolog och professor vid universitetet och har skrivit ett antal bästsäljande böcker.
Till detta kan du lägga att han är mycket noga med att uttrycka sig korrekt.

Skulle han har problem med att uttrycka sig med emfas, när tiotals miljoner om inte hundratals miljoner sett honom tala och får tänka till?
Han säljer slut sina föreläsningar på nolltid och hinner inte ens resa så mycket som han efterfrågas.
Skulle han vara oroad för att marxisterna konspirerar om att förstöra världen?
Hybrishalmgubbe!
Citat:
Så en, efter 5 minuter, och det var den som jag hjälpte dig med. (Med viss reservation för "nr 3", kanske är du något på spåren men du får tänka färdigt först.)
Va?
Citat:
Jag är ganska säker på att ordet debunk aldrig används i klippet, och det är tydligt att du inte klarar av att tolka vad du ser eller hör, jag menar "anarkokommunist som vägrar ta order"? Baserat på det citerade stycket? Och sågar "förnuft, auktoritet/makt och sanningen"? Mer korrekt är "är ointresserad av att diskutera förnuft, auktoritet/makt och sanning".
Nu blir det lite krystat igen. Den som vill se klippet kan göra det. Jag har sett tillräckligt för att såga CP's på dessa grunder och när du nu ändå nämnder den gode doktorn, kan du väl leta reda på lite halmgubbar, så kanske vi kan ha en bbq?
Citat:
Försök att vara mer objektiv, inte bara här (för här är det nog dödfött) utan även på andra ställen i livet, lyssna på vad folk säger innan du bestämmer dig för vad de har sagt. Jag är nu helt övertygad om att det inte är den metodik du använder dig av.
Tack!
Jag glömde bort att du blivit vald till vår objektivitetsdomare.
Min metodik är att fälla ut bullshitdetektorn och klippa till så fort den lyfter sitt fula huvud ovanför hålet.
Jag tror inte det finns nån annan metod. Nu har vi haft "fri uppfostran" länge nog och mycket av resultatet är bara skit.
Citera
2018-05-07, 01:12
  #2330
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
En sak jag tror du behöver veta är att en så kallad halmgubbe är när man felrepresenterar sin motståndares argument eller ståndpunkt. Det är inte samma sak som att tala osanning, vilket du verkar tro (därmed inte sagt att du har gett exempel på osanningar!).
Ska jag läsa det där som att:
Du verkar tro att halmgubbar är osanningar, för du har postat halmgubbar och inte osanningar?
Men du anser att jag borde få veta det?

O... kej?

Bra att du berättar för mig vad det är då, eller nåt?
Citera
2018-05-07, 01:45
  #2331
Medlem
Pansarveckets avatar
Här sammanfattas den politiska svartmålningen av Jordan B Peterson ganska väl:
https://youtu.be/X_KNTuvuaVI
Citera
2018-05-07, 10:30
  #2332
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Eftersom det där inte är något JBP sagt utan din tolkning, vilket kan försvåra "hittandet" av källan så finns det inte ett mått att hålla.
Inte bara troligen, heller.

https://youtu.be/PJ8F_HhzkJE?t=6m28s
Citera
2018-05-07, 11:50
  #2333
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Men det är stor skillnad på Breivik och Hitler, Breivik agerade själv (för vi antar väl att det inte finns fler templars?). Hitler var inte alls ensam och förintelsen var inte ett enmansprojekt. Han säger ju att Hitlers mål var att skapa oreda, det är inte att öka förståelsen för något utan att minska den. Han verkar inte förstå "ondska".

Återigen; det handlar inte specifikt om Hitler eller Breivik. Det handlar om vad som är hönan och vad som är ägget. Är det planerna som skapar ondskan, eller finns ondskan där redan från början?

Påståendet att en professor i psykologi, inriktad mot personlighetspsykologi, och som bland annat undervisat på Harvard inte skulle ”förstå ondska” är rätt intressant. Det antyder är du tror dig förstå ämnet bättre än honom. Känns det som ett rimligt antagande?
Citera
2018-05-07, 14:10
  #2334
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Återigen; det handlar inte specifikt om Hitler eller Breivik. Det handlar om vad som är hönan och vad som är ägget. Är det planerna som skapar ondskan, eller finns ondskan där redan från början?

Påståendet att en professor i psykologi, inriktad mot personlighetspsykologi, och som bland annat undervisat på Harvard inte skulle ”förstå ondska” är rätt intressant. Det antyder är du tror dig förstå ämnet bättre än honom. Känns det som ett rimligt antagande?


Jag förstår att det inte var en historiaföreläsning om Hitler. Men han väljer specifikt Hitler för att göra sitt exempel, och om han menar, vilket han gör, att det vi kallar ondska ibland (inklusive gällande Hitler) är en önskan att skapa oreda så konstaterar jag att han förstår ondska dåligt. Kanske inte alltid men åtminstone gällande hans specifika exempel. Därmed inte sagt att jag förstår det bättre nödvändigtvis, jag kan se var han har fel dock. Det är mycket lättare att hitta fel hos det andra föreslår än att föreslå något själv, det implicerar inte bättre insikter.
Citera
2018-05-07, 16:17
  #2335
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
https://youtu.be/PJ8F_HhzkJE?t=6m28s
Ja, den beskrivningen stämmer ju för det första väldigt bra med det vi försökt säga hela tiden med fokusskifte och flytta målstolparna.
Även vänstern har kallat sig både proletariatet, kommunister, socialister osv, beroende på hur besudlat det förra epitetet varit. Postmodernister, progressiva, nyliberala och globalister i en salig röra, precis som feministerna nu skäms lite för varandra och kallar sig "blittanblattan"-feminister, särartsfeministeroch fan och hans moster utan att bli något annat än feminister lik förbannat.

"Det var ju inte riktigt kommunism, men den här "nya" vi kommer med kommer lösa alla problem."

Gruppideologier har nämligen det inbyggt att den inte tar hänsyn till individuella skillnader, förutom det faktum att varje grupp man skapar per definition alltid har en motgrupp som ska bekämpas ner.

Störst grupp vinner, och tar därför makten och hela härligheten.
Och varje gång dör folk som bara vill vara sig själva.

Precis som i metoo.

Påminn mig igen om vad du påstod att han sagt?
__________________
Senast redigerad av Flickfotograf 2018-05-07 kl. 16:21.
Citera
2018-05-07, 17:57
  #2336
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag förstår att det inte var en historiaföreläsning om Hitler. Men han väljer specifikt Hitler för att göra sitt exempel, och om han menar, vilket han gör, att det vi kallar ondska ibland (inklusive gällande Hitler) är en önskan att skapa oreda så konstaterar jag att han förstår ondska dåligt. Kanske inte alltid men åtminstone gällande hans specifika exempel. Därmed inte sagt att jag förstår det bättre nödvändigtvis, jag kan se var han har fel dock. Det är mycket lättare att hitta fel hos det andra föreslår än att föreslå något själv, det implicerar inte bättre insikter.

Du kan se var DU tycker han har fel .

Därmed icke sagt att han har fel , förstår du skillnaden ?
Citera
2018-05-07, 21:56
  #2337
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Ja, den beskrivningen stämmer ju för det första väldigt bra med det vi försökt säga hela tiden med fokusskifte och flytta målstolparna.
Även vänstern har kallat sig både proletariatet, kommunister, socialister osv, beroende på hur besudlat det förra epitetet varit. Postmodernister, progressiva, nyliberala och globalister i en salig röra, precis som feministerna nu skäms lite för varandra och kallar sig "blittanblattan"-feminister, särartsfeministeroch fan och hans moster utan att bli något annat än feminister lik förbannat.

Du verkar för egen del röra ihop alla målstolpar i en enda hop. Proletariat, socialism och kommunism är begrepp som funnits sedan Marx, hörnpelare i hans manisfest, det är inga begrepp som folk kommit på som det passat sig efter hand.

Sen blir det önnu värre när du rör ihop postmodernister och nyliberaler och globalister, något av det svamligaste jag läst på länge här. Vad har dessa grupper gemensamt menar du?

Olika typer av feminism, tja det har vi också haft sen feminism blev någon form av rörelse att tala om.
Du tycks improvisera. Och det går inte så bra.

Citat:
Påminn mig igen om vad du påstod att han sagt?
Jag påstod i sammanfattad form att han sagt det du nyss hörde honom säga. Annars får du bläddra bakåt och titta.
Citera
2018-05-08, 02:34
  #2338
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag förstår att det inte var en historiaföreläsning om Hitler. Men han väljer specifikt Hitler för att göra sitt exempel, och om han menar, vilket han gör, att det vi kallar ondska ibland (inklusive gällande Hitler) är en önskan att skapa oreda så konstaterar jag att han förstår ondska dåligt. Kanske inte alltid men åtminstone gällande hans specifika exempel. Därmed inte sagt att jag förstår det bättre nödvändigtvis, jag kan se var han har fel dock. Det är mycket lättare att hitta fel hos det andra föreslår än att föreslå något själv, det implicerar inte bättre insikter.
Har du hört honom återge en definition på ondska?

I så fall var (klipp och minuter )

Vilken är din egwn definition?
Citera
2018-05-08, 11:30
  #2339
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Återigen; det handlar inte specifikt om Hitler eller Breivik. Det handlar om vad som är hönan och vad som är ägget. Är det planerna som skapar ondskan, eller finns ondskan där redan från början?

Påståendet att en professor i psykologi, inriktad mot personlighetspsykologi, och som bland annat undervisat på Harvard inte skulle ”förstå ondska” är rätt intressant. Det antyder är du tror dig förstå ämnet bättre än honom. Känns det som ett rimligt antagande?

Psykologi är 90% flum, så en titel säger inte så mycket. Hade han varit professor i någon exakt vetenskap hade det varit annorlunda.
Citera
2018-05-08, 12:21
  #2340
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Psykologi är 90% flum, så en titel säger inte så mycket. Hade han varit professor i någon exakt vetenskap hade det varit annorlunda.



Det är så sant, och 90% kan vara lite generöst. Samtidigt tycker jag att det är värdefullt att försöka sig på psykologi, det vore bra att förstå varför människor agerar som de gör. Men vetenskapen har än så länge inte haft så god träffsäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in