2018-05-06, 00:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Bra dock att du tar upp begreppet världsbild. Maps of meaning torde vara en mer precis vetenskaplig term på det hela.

Vad Jordan gör är att göra en mer vetenskaplig take på Hitlers världsbild och trosuppfatning och koppla ihop den med Jungs teorier med gemensamma dito.

För att klara av att förstå hans tankegångar behöver man behärska theory of mind. Avancerat abstrakt tänkande och vara kapabel till att både skilja på sak och person och multivariabel analys.

Sitter man fast i rätt/fel träsket och ställer upp falska dikotomier har man inte en janne.
Citera
2018-05-06, 00:06
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Titta på det jag länkade till, det är bara 4 minuter.

Har han ändrat sig så är ju det bra.

EDIT: men föreläsningen verkar vara från 2017, han lade ialllafall upp den maj 2017 och den är döpt till "2017 Maps of meaning..." .
Så jag ser det som osannolikt att han skulle ha ändrat sig, han verkar inte vara typen att revidera felaktiga uppfattningar när han konfronteras med motstridiga bevis. Men vad vet jag.

Snarare är det väl så att du ska kolla på resten och inte fyra minuter utklippt... Det blir lite märkligt att spekulera om andras misstag när man inte ens har lyssnat på någonting.
Citera
2018-05-06, 00:14
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag undrar om det är någon som gillar Jordan som skulle vilja säga vad den tycker om det här inlägget i debatten: https://www.youtube.com/watch?v=4LqZdkkBDas
Det är 28 minuter så det är mycket begärt, jag hade protesterat om någon krävde det av mig, så det här är inget krav. Jag tycker det som sägs är vettigt och kanske framförallt så anstränger hon sig för att vara så rättvis mot honom som möjligt, vilket jag tycker att hon lyckas med. Men jag är naturligtvis inte rätt person att avgöra det så det är främst det jag undrar. Är det här rättvis kritik av JBP? (Ja jag skulle kunna sammanfatta men det förloras alltid mycket av värde när man gör det och det finns ingen garanti för att jag skulle göra det korrekt heller.)
Jag stänger av uppblåsta narcissister som tar sig själva på för stort allvar inom 3 minuter helt oavsett åsikt. När de är i sån uppenbar affekt så tar jag dem inte på allvar

Hennes problem är att hon inte gillar att Jordan inte är medberoende.

Forskning visar att könsidentitetsförvirring oftast är en del av ett större psykologiskt lidande.
Att jamsa med i den här mycket affekterade HBTQrörelsen befäster mer lidande än den lindrar.

Den här rörelsen jobbar mot kaos. Likaom #metoo i slutfasen här. Det var bachanterna all over again.

Kvinnostyre är kaos.
Citera
2018-05-06, 00:25
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nazisterna är inte en homogen grupp. Bara någon handikappad av svart/vitt tänkande tror så. Som jag påpekade så har vi ett flertal motiv för varje handling. Hur man motiverade sina beslut på ett protokoll säger väldigt lite.

Skitsnack du läser in en agenda som inte finns där beroende på okunskap och paranoia.

Jordan tar ett Jungianskt psykoanalytiskt perspektiv vilket enligt mig känns lite sådär eftersom han då går ifrån det strikt vetenskapliga.

Jag är som sagt inte inläst men han hänvisar till ett för mänskligheten genomgående tema i mytologin. Personligen anser jag att hans religiositet och fabläss för psykoanalys är ett starkt konfirmeringsbias i just dessa frågor.
Det innebär inte att han är helt utan poänger.
Sitter på mobil kan inte förklara detta med arketyper.

Självklart har du rätt till din ideologi och din tro. Men expertisen är klar över att Hitler var psykopat. Det skulle du också veta om du dristade dig utanför Sundbyberg.
Psykopater gillar att bygga upp för att sedan rasera. Många psykopater är sadister och njuter av oreda. Så också Hitler och Soros .

Krigföring är inte särskilt förutsägbart. Händelser utvecklas aldrig som man tänkt sig. Beslut fattas under vägen.

ER tolkning av andra världskrigets skeenden lär oss ingenting. Det finns däremot gedigen forskning som ger en hel del svar. Att dessa inte stämmer in med din indoktrinering anser jag borde göra dig nyfiken på att söka fler källor. Men det brukar intw destruktiva människor vara intresserade av. De vill förstöra. Precis som du nu gör med Jordan baserat på bland annat dina privata motiv och din disposition bland annat.

Jag har för mig att Jordan ligger på 150 i IQ. Det krävs både en grund inom psykologi och ett vist intellekt för att förstå vad han säger. Något som är tydligt att media saknar. Journalister verkar också rätt destruktiva

Jag vet inte om du läser vad jag skriver. Jag har aldrig förnekat att Hitler var en psykopat. Eller att han var en man, eller Österrikare osv. Jordan säger inget om psykopater i klippet dock, han pratar om "the mark of cain", om att Hitler var ute efter att skapa oreda.

Att jag pratar om nazister istället för bara Hitler är för att förintelsen inte var ett enmansprojekt, det var inte en man som kom fram till det och som utförde det.

Föreläsningen är i populärpsykologi och uppladdad på youtube, det är inte direkt till för andra psykologiprofessorer. Det krävs varken intelligens eller bildning för att förstå, tvärtom gynnas förståelsen av bristande intelligens. (Som så mycket som har med Jordan att göra.)
Citera
2018-05-06, 00:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Snarare är det väl så att du ska kolla på resten och inte fyra minuter utklippt... Det blir lite märkligt att spekulera om andras misstag när man inte ens har lyssnat på någonting.

Det han säger under de där fyra minuterna är fel, helt oavsett vad han må säga i resten av föreläsningen, som jag aldrig har påstått att jag inte har sett.
Citera
2018-05-06, 00:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Jag stänger av uppblåsta narcissister som tar sig själva på för stort allvar inom 3 minuter helt oavsett åsikt. När de är i sån uppenbar affekt så tar jag dem inte på allvar

Hennes problem är att hon inte gillar att Jordan inte är medberoende.

Forskning visar att könsidentitetsförvirring oftast är en del av ett större psykologiskt lidande.
Att jamsa med i den här mycket affekterade HBTQrörelsen befäster mer lidande än den lindrar.

Den här rörelsen jobbar mot kaos. Likaom #metoo i slutfasen här. Det var bachanterna all over again.

Kvinnostyre är kaos.

Jag är chockad, jag var helt säker på att du skulle att contrapoints bara inte har tillräckligt många IQ och inte är tillräckligt avancerad för att kunna förstå JBP.

Jaja, tack för ditt bidrag hur som helst. Men liksom till pansarvecket är svar av typen "jag har inte tittat på klipppet men det var dåligt" inte så mycket värda för mig. Jag har tillräckligt med bra svar så det räcker.
Citera
2018-05-06, 00:37
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag är chockad, jag var helt säker på att du skulle att contrapoints bara inte har tillräckligt många IQ och inte är tillräckligt avancerad för att kunna förstå JBP.

Jaja, tack för ditt bidrag hur som helst. Men liksom till pansarvecket är svar av typen "jag har inte tittat på klipppet men det var dåligt" inte så mycket värda för mig. Jag har tillräckligt med bra svar så det räcker.
Det skrev jag inte. Jag skrev att människor som så uppenbart primärt drivs av privata motiv inte har så mycket att tillföra en intellektuell diskussion.
Det tar för lång tid att reda ut vad som är sak person projektion osv.
Citera
2018-05-06, 00:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det han säger under de där fyra minuterna är fel, helt oavsett vad han må säga i resten av föreläsningen, som jag aldrig har påstått att jag inte har sett.

Hur kan du avgöra det när du i te förstår vad karln säger? Inte ens i min mer pedagogiska version
Citera
2018-05-06, 00:54
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Hur kan du avgöra det när du i te förstår vad karln säger? Inte ens i min mer pedagogiska version

Haha, eller så kan det vara så att jag inte går med på din oerhört generösa tolkning av hans missförstånd.
Citera
2018-05-06, 00:57
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Eller jag förstår missförståndet, det var otydligt uttryckt av mig. Jag har sett hela den där föreläsningen, men inte hela serien maps of meaning.
Citera
2018-05-06, 01:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Självklart har du rätt till din ideologi och din tro. Men expertisen är klar över att Hitler var psykopat. Det skulle du också veta om du dristade dig utanför Sundbyberg.
Psykopater gillar att bygga upp för att sedan rasera. Många psykopater är sadister och njuter av oreda. Så också Hitler och Soros .

Är expertisen klara med det? Jag har hört stridande åsikter i den frågan, olikt Himler, Göring och Heydrich som visade upp självklara psykopatiska drag så var Hitler en riktig märklig och svårdiagnotiserad person, bara hans sexualitet är en mysterie i sig, men egentligen är Hitler svårbegripplig från alla vinklar du ser honom. Petersons teori om disgustsensitivity låter absolut sann, men det finns så många mer och svårbegrippliga dimensioner med Hitler, framför allt hans shamanska attributer, som passar väl överrens med många psykiatriker som idag tror att han var schizofren (i gamla stammar brukade schizofrena ofta vara shamaner eller liknande).

Det är mycket få psykiatriker som dock tror att Hitler var psykopat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Psychopathography_of_Adolf_Hitler#Psychopathy_/_antisocial_personality_disorder

Att han hyste känslor för djur är tex bortom alla rimliga tvivel, och vittnen talar om hur han grät när han behövde avlida sin hund (och Tyskland var i ruiner). Vidare var han vegetarian och gillade barn och ville inte se på de människor som behövde lida pga hans galna projekt.

Hitler var en galen romantiker av värsta sorten som skickade ut psykopatiska hundar för att rensa landet från alla ovälkomna element, men ville inte själv titta in i det mänskliga lidandet som han orsakade.
Citera
2018-05-06, 01:09
Medlem
Fojoss avatar
Citat:

Hon börjar med att påstå att problemet är väldigt lokaliserat (vilket direkt tyder på en person som inte vet vad den pratar om). Denna aktivism finns på de flesta universitet i vãstvärlden idag samtidigt som många studenter där, antingen delaktiga eller passivt instämmande, eventuellt kommer få ledande positioner i samhället. Detta är alltså personer som har ett förakt mot främst vita män (även fel sorts judar) och ni tror inte detta kommer påverka västvärlden grovt?

Förutom det fortsatte hon med en monolog som liknande en lektion på högstadiet snarare än motargument för någonting.

Då lyckas hon även missförstå att postmodernister som Foucault inte hade något intresse av att dekonstruera allt, deras intresse låg i att dekonstruera det västvärlden kommit fram till och samtidigt promota andra. Det är detta människor inom identitetspolitiken har anammat, där man placerar människor på en utsatthetsskala samt en godhetsskala. Vita män ligger längst ner inom båda och genom detta knappt dolda förakt vill man överkasta rådande status.

För detta måste man givetvis hitta syndabockar (som Weinstein) och förknippa honom med alla vita män. Då kan man även "utbildade de obildade" att det finns en gemensam fiende, precis som dekulakiseringen under Sovjet.
Senast redigerad av Fojos 2018-05-06 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in