2019-04-14, 23:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ Ser du mycket som är väl förankrat i fakta? Nope.
[Min fetning] Det hela kokar ned till tre mord där ett av morden anses bero på ett misslyckat självmord: H kunde av okänd anledning inte få i sig erforderlig dödsdos varpå hennes avtalspartner tvingades rycka in och göra processen kort (3-4 min).

Makarnas namnteckningar på testamentet resp. avskedsbrevet + oredovisade fynd gjorda i vissa medier (telefoner, datorer) anses kunna verifiera deras samförstånd.

Vid sista samtalet med sin chef, 14 dgr före testamentets undertecknande, hade O vid flera tillfällen återkommit till hur ledsen och plågad han var av sina döttrars sjukdom; hur jobbig han tyckte situationen var.

I förklaringsbrevet sägs beslutet om familjeutplåning ha fattats tidig höst 2017.
Senast redigerad av letsdoit 2019-04-14 kl. 23:39.
Citera
2019-04-14, 23:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] Det hela kokar ned till tre mord där ett av morden anses bero på ett misslyckat självmord: H kunde av okänd anledning inte få i sig erforderlig dödsdos varpå hennes avtalspartner tvingades rycka in och göra processen kort (3-4 min).

Makarnas namnteckningar på testamentet resp. avskedsbrevet + oredovisade fynd gjorda i vissa medier (telefoner, datorer) anses kunna verifiera deras samförstånd.

Vid sista samtalet med sin chef, 14 dgr före testamentets undertecknande, hade O vid flera tillfällen återkommit till hur ledsen och plågad han var av sina döttrars sjukdom; hur jobbig han tyckte situationen var.

I förklaringsbrevet sägs beslutet om familjeutpåning ha fattats tidig höst 2017.
Fakta: Både Oskar och Hanna vill dö.
Fakta: Både Oskar och Hanna vill att deras döttrar ska dö.
Fakta: Avskedsbrev autentiskt och att mörda barn finns styrkt via digital bevisning.

Resultat: Båda föräldrarna formellt misstänkta att ha både planerat och dödat sina barn.
Citera
2019-04-14, 23:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fakta: Både Oskar och Hanna vill dö.
Fakta: Både Oskar och Hanna vill att deras döttrar ska dö.
Fakta: Avskedsbrev autentiskt och att mörda barn finns styrkt via digital bevisning.

Resultat: Båda föräldrarna formellt misstänkta att ha både planerat och dödat sina barn.
Ja, det stämmer i stort med PT:s redovisning, och då främst på grundval av förklaringsbrev och analyserade underskrifter. - Betr. digital bevisning gick man inte närmare in på denna.
Citera
2019-04-14, 23:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du har fått en anledning, som polisen redovisat från föräldrarnas brev. Där finner du orsaken. Det är inget som de flesta av oss skulle ha en tanke på, den väg vi skulle välja. Men uppenbarligen blev det för mycket för föräldrarna - det var deras verklighet, deras val. Hur fel och förkastligt vi än tycker att det är att "ta med sig" sina barn i döden.

Vi utanför familjen vet inte hur deras värld såg ut, hur svårt de uppfattade att det hade det. Du skriver: "Det är nämligen ett fullkomligt felaktigt skäl - för så ser inte prognosen ut vid barn-ME." Ja, det är fel, men det hade säkert ingen betydelse för föräldrarna i deras situation hur prognosen för ME ser ut. De utgick säkert från hur svart och hopplös de uppfattade sin situation där och då.

Om du verkligen är läkare, så borde du ha förmågan att kunna sätta dig in i andra människors känslor och upplevelser, tro på människor/patienter (nu var ju dessa inte dina, men generellt), hur de mår och uppfattar sin situation. Deras val var just deras val - oavsett hur obegripligt det framstår för dig.

Tänker ofta på Agnes och Moa. De var verkligen inte värda detta öde. De skulle ha fått leva, uppleva, utvecklas, ta del av - och ingå - i livet. Nu blev de tyvärr offer för sina föräldrars mående och val. Jag hoppas de har det fint där de är nu och att de har varandra! <3

Men begriper du inte att föräldrarna hade ett val - över sina liv.
Men absolut inte rätten att bestämma över andra personers liv. Flickorna Agnes och Moa var just andra personer.
Den här händelsen och varför den intresserar många av oss handlar inte om föräldrarnas val att inte fortsätta leva. Det handlar om varför de mördade barnen.

Barnen var tämligen gamla, inga småbarn längre. De hade mycket väl kunnat haft ett gott liv och ha en lycklig framtid hos släktingar eller fosterfamilj. Och oddsen talar för att deras ME-sjukdom inte skulle påverkat deras liv om några år - antingen inte alls eller endast så lite att de kunde studera, jobba och bilda familj.

Hade dessa föräldrar gått in till grannfamiljens ME- sjuka barn och gjort samma sak hade nog ingen försökt urskulda dem med att ”det var så de uppfattade situationen”.
Citera
2019-04-14, 23:45
Medlem
Men om man tror på PM:et som länkades (igen) häromdagen så blir ju allt mer förståeligt. Eller? För i det PM:et beskrivs hur tajta paret var, hur isolerade, hur de ansträngde sig genom att skriva brev till arbetskamrater m.m.
Om man nu väljer att tro på det som står i PM:et så kan man lättare acceptera FU och PK och att, vad man än tycker själv, så var det ändå ett (sjukt) beslut de här stackars dårarna tog. Gemensamt. Vad tycker du själv om det PM:et?
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mord blir väl för sjutton inte bättre för att man fattat beslutet gemensamt av två?
Vad hjälper det offren?

Ja jag begriper fortfarande inte vad som låg till grund för beslutet!
Det uppgivna skälet - ”inget framtida liv i egentlig mening för någon av oss” med enligt polisen hänvisning till döttrarnas ME-diagnoser är inget reellt skäl. Det är nämligen ett fullkomligt felaktigt skäl - för så ser inte prognosen ut vid barn-ME.

Hade de skrivet ”på grund av döttrarnas pågående förkylning, nuvarande benbrott eller vattkoppor ser vi inte ett framtida liv för någon av oss” - så hade de flesta inte heller förstått.

Därför är det helt enkelt något i detta som inte stämmer. Antingen är ME ett svepskäl eller ett delskäl, eller så visste föräldrarna inte hur prognos mm ser ut och var i klorna på ME-förvillare. Eller så var en av dem djup deprimerad och psykotisk.

Just detta borde utredas!
Citera
2019-04-14, 23:53
Medlem
Citat:

Hade dessa föräldrar gått in till grannfamiljens ME- sjuka barn och gjort samma sak hade nog ingen försökt urskulda dem med att ”det var så de uppfattade situationen”.
Precis! Och vi hade säkerligen inte fått höra "Vi vet mkt inkl vem som mördade vem men tänker inte berätta nåt"
Citera
2019-04-15, 00:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Men begriper du inte att föräldrarna hade ett val - över sina liv.
Men absolut inte rätten att bestämma över andra personers liv. Flickorna Agnes och Moa var just andra personer.
Den här händelsen och varför den intresserar många av oss handlar inte om föräldrarnas val att inte fortsätta leva. Det handlar om varför de mördade barnen.

Barnen var tämligen gamla, inga småbarn längre. De hade mycket väl kunnat haft ett gott liv och ha en lycklig framtid hos släktingar eller fosterfamilj. Och oddsen talar för att deras ME-sjukdom inte skulle påverkat deras liv om några år - antingen inte alls eller endast så lite att de kunde studera, jobba och bilda familj.

Ja, de hade ett val - och att inkludera sina barn i valet var fel. Valet är gjort och tyvärr kan ingenting göras som kan få flickorna tillbaka.

Varför föräldrarna tog detta fatala beslut framgår av deras brev. De såg ingen framtid längre. Jag tror knappast att de skulle känna samma hopplöshet om deras grannars barn fick ME. Varför skulle de ha gjort det? Det här gällde ju deras EGEN situation, deras EGNA känslor, deras EGNA upplevelser av hopplöshet.

Med tanke på all tid som föräldrarna ska ha gjort med att ha sökt hjälp hos sjukvården, ordnat med hemundervisning, så tror jag att det är mycket osannolikt att föräldrarna mördade sina barn för att de var rent onda. Då hade de kunnat strunta i att engagera sig i sina barn och dödat dem för flera år sedan. Barnens sjukdom - och ev tillsammans med annat - fick dem till en punkt där de inte längre såg någon framtid.

Ingen av oss vet vad och hur de tänkte, men de gjorde ett val som var väldigt åt skogen fel. Men så länge man inte gått i någons skor, så bör man vara försiktig med att döma, tycker jag.

Men, slutligen, svaret på din fråga finns i deras brev. Längre än så kommer man nog inte, tyvärr.
Citera
2019-04-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jo armstark visst pågår mobbning här och visst kan den ske anonymt. Vi framträder ju här med våra visserligen påhittade namn men vi går ut med våra åsikter och ståndpunkter och vi berättar en hel del om oss själva. Vi utelämnar oss och därmed blir vi måltavlor. Mobbargruppen har näsa för sådant. Letar upp sina offer. Anar var dom känsliga punkterna finns och skjuter!Man provocerar medvetet för att få den andre i gungning.
Du armstark kanske har ett pansar av stål. Alla har inte det. Jag tar mkt illa vid mig och det vet jag att många andra här gör åxå. Alla känner inte och reagerar inte som du gör armstark.Hur var det nu med din förmåga att mentalisera?
Ni är inte alls så många som ni tror. Typ fem,sex stycken. Men ni tar jävligt stor plats och att i grupp gå ut som ni gör och angripa en person, Solglittret är så jävla lågt så jag saknar ord.

Skadeglädje,hån,översitteri och det värsta, hur ni talar OM i grupp och inte MED.
Ni tror att SG ljuger. Fine. Men andra lögner kan ni acceptera bara det kommer från rätt håll s.a.s.

Här ljugs,påstås,gissas. Jag försöker vara tydlig med att jag gissar för jag vet i princip ingenting. Däremot kan jag vara säker och övertygad men jag hoppas att jag är tydlig med att jag saknar fakta.

Jag hade från början tusen frågor. Efter polisens redovisning har jag 100 000. Varje påstående har tusen följdfrågor. En mkt ofärdig historieberättelse fick vi levererat.

Här har skett mord på två barn/ungdomar. Trots nästan dagliga besök av lärare i hemmet så kunde denna sjuka process pågå i det tysta. Vi vet inte vad lärarna kan ha reagerat på. Vad dom pratat med varandra om. Säkert har dom nu med facit i hand talat om olika signaler och intryck och kan se ett mönster i efterskott. Så är det ofta. Men vad hjälper det och naturligtvis ligger ingen skuld hos dessa lärare som måste genomgå ett helvete. Man kan tänka sig att dom kanske kom nära Agnes och Moa.Det måste vara obeskrivligt svårt för dom.

Faktum är ju att dessa lärare träffade Agnes och Moa betydligt oftare än någon anhörig boende långt bort.Tänk om dom ville berätta om hur Agnes och Moa hade det. Kanske en dag.

För hela historien borde komma ut. Om barn och ungdomar som är helt utelämnade och blir hanterade som ägodelar utan rätten till eget liv.
Historien om fasader,social status,omgivningens rädsla för att lägga sig i. OBS! Ingen anklagelse. Vi ÄR rädda för att lägga oss i. Rädda för att ha fel. Rädda för att göra saken ännu värre.

Vi borde oftare våga gå på känsla.

Här har skett övergrepp ännu värre än incest.

Ännu ett bra och medmänskligt inlägg. Tack för det!

Jag funderar på om skolan pratat OM och inte MED familjen. När man anser att någon (i detta fall kanske Oskar) är ute och snedseglar, hittar på, kanske överdriver, kan det hända att man håller med, bara för att man inte har resurser att lägga så mycket tid på en och samma familj? Resurserna ska fördelas lika... Skulle verkligen vilja att polisen redogjorde för hur kontakterna med skola och vård sett ut. Det är för dåligt att allt ska sluta i ett frågetecken, eller massor med frågor. Ska man anse att morden och dessa handlingar faktiskt bara stammar från en eller två föräldrars innersta? Tänk om de faktiskt blivit behandlade som om de inte fanns... trots allt stöd på ytan?

Att "tacka för frågan" är ju ett av de värsta maktmissbruken som praktiseras mellanmänskligt, i det offentliga. Lågaffektivt bemötande. Det är i sina sämsta lägen verkligen skadligt, fast tanken är att det ska vara bra... det missbrukas, även här i tråden på det mest hysteriska sätt. Folk har lärt sig att missbruka det som skulle hjälpa...

Så jag tror att familjen ramlat mellan stolarna. Man hjälpte, men man stöttade inte. Det finns en liten skillnad där, som kan vara helt avgörande. Tycker att rektorns gråt kanske även gällde hur man handskats med familjen. Jag har svårt att tro att familjen kunde dölja sina groteska planer i ett halvår, det måste ha sipprat ut en hel del, men alla valde att titta bort och tala OM? Den värsta sortens förakt och den finns överallt när människor blir rädda, känner kraven komma, inte har resurser...
Senast redigerad av rappytt 2019-04-15 kl. 00:21.
Citera
2019-04-15, 00:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men varför ska polisen lägga ned tid på att gräva efter skvaller som inte kan leder till något. Annat än möjligtvis att arvslotter fördelas annorlunda (och däri kan ju grunden för påståenden om att någon kuvat andra familjemedlemmar ligga)?

Hs släkting påstod ju initialt att vare sig flickorna eller H någonsin varit sjuka. När det inte gick att tramsa och gissa länger så tillstod hen att Agnes var mycket sjuk och att H visst hade haft cancer.

Varför ska polisen redogöra för något som inte kan bekräftas bara för att Hs släktingar tycker det? Att Hs nära anhöriga i sorg kanske kliver över gränsenn till vad som är förtal må kanske vara ursäktligt men det passar sig ABSOLUT INTE att polis som är statens representant ägnar sig åt gemena offentliga förtalskampanjer. Man får nog förutsätta att utredningen utförts så objektivt som möjligt.

Snälla Solis, gå och lägg dig, du låter helförvirrad.

Jag har inte någon aning om vad du pratar om här - har du?
Vi har mig veterligen inga bevis för att någon släkting till någon familjemedlem tidigare postat i tråden - har du?

Ett så pass svagt underlag som polisen redovisade på PT för gemensamhetsteorin tarvar helt enkelt ytterligare förtydligande. Fallet är fullkomligt unikt, det har aldrig beskrivits tidigare att två psykiskt inte sjuka föräldrar under lång tid planerar mord på sina barn utan att man kunnat identifiera en utlösande orsak eller trigger.

Utan mer på fötterna håller helt enkelt inte slutsatsen:
• testamentet datum stämmer inte med senast sedd i livet datering för Hanna och det är uppenbart att hon skrivit på när texten varit dold.
• förklaringsbrevet är svårt att bedöma eftersom 90% ser ut att vara maskat, men de få kvarstående formuleringarna är väldigt udda och skulle egentligen bäst passa ihop med en skrivelse till myndigheter för att få mer hemundervisning, assistanshjälp eller liknande. Bortsett från den allra första raden som dock nästan ser ut som den skrivits till i efterhand.
• gammal mailkorrespondens i en framställd ”pekdator” är knappats bevis för att någon utpekad person verkligen själv skrivit texten.

Detta är allt polisen uppgett som underlag.

Detta ska uppväga att:
• morden snarast framstår som utförda av plötslig impuls i affekt. Inte sedan månader planerade
• mordmetoderna är handgripliga och brutala
• barnen hade inte på något sätt drogats i förväg, trots att det fanns sådana substanser i hemmet
• modern Hanna, den påstådda medgärningspersonen, hade inte suiciderat utan var själv strypmördad.
• Ingen låg död tillsammans med någon annan eller ens i samma rum, vilket ofta men inte alltid, förekommer vid gemensamma mord/självmord.
• Hannas ansikte var vänt direkt mot dörren vilket är en något ovanlig placering av kroppen hos någon mördaren älskat.
• forensiska analyser har visat att enbart en ensam förälder mördade bägge barnen.
• endast O har raderat en del av sina uppgifter på nätet före sin död. H’s sidor fanns kvar.

Visst kan det vara exakt som polisen uppgett, men man har bara låtit bli att berätta varför man är säker och vilka mer overdersägliga bevis man har.
Men fallet är extraordinärt - Bjärredhändelsen utgör en sjättedel av alla fall med dödligt våld i hela Region syd under 2018.
Hur ofta har tre om livet bragda personer hittats samtidigt på en plats i modern tid? Drottninggatan, Saliba morden och skolattentatet, kanske något fall till - och i Bjärred.

Det är därför i mitt yrke fullt rimligt att utredarna lämnar en utförligare redogörelse för sitt arbete om Bjärredsfallet, vad som gjorts och hur man kommit fram till slutsatserna. Redovisade underlag tynger inte ner vågskålen nog när så mycket talar emot.

Du behöver inte dela min uppfattning, men det är lite förmätet att därför be mig sluta posta här och hånfullt anse att jag är ”helförvirrad”.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-15 kl. 01:10.
Citera
2019-04-15, 00:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ett så pass svagt underlag som polisen redovisade på PT för gemensamhetsteorin tarvar helt enkelt ytterligare flörtydligande.
Vad du inte förmår skilja på är att det överhuvudtaget inte är likställt med svagt beroende på sekretess. Det är förklarat otaliga ggr varför den finns och inte ger mer detaljer:
Det är två mördade barn det rör sig om och det finns absolut ingen anledning att de exponeras om det så är gärningsförlopp eller digital media där de omtalas.

Du är oerhört lågt prioriterad på den skalan.
Citat:
Fallet är fullkomligt unikt, det har aldrig beskrivits tidigare att två psykiskt inte sjuka föräldrar under lång tid planerar mord på sina barn utan att man kunnat identifiera en utlösande orsak eller trigger.
I Sverige men inte internationellt. Sluta ljug, familjerna finns i tråden.
Citat:
Utan mer på fötterna håller helt enkelt inte slutsatsen:
• testamentet datum stämmer inte med senast sedd i livet datering för Hanna och det är uppenbart att hon skrivit på när texten varit dold.
• förklaringsbrevet är svårt att bedöma eftersom 90% ser ut att vara maskat, men de få kvarstående formuleringarna är väldigt udda och skulle egentligen bäst passa ihop med en skrivelse till myndigheter för att få mer hemundervisning, assistanshjälp eller liknande. Bortsett från den allra första raden som dock nästan ser ut som den skrivits till i efterhand.
• gammal mailkorrespondens i en framställd ”pekdator” är knappats bevis för att någon utpekad person verkligen själv skrivit texten.
Samma blåsta resonemang - för att du inte ser och får läsa fritt så duger det inte.
Misstro som tangerar paranoida drag med tanke på att vara så extremt överfixerad.
"Gammal" korrespondens vet du inte ett dugg om.
Citat:
Detta ska uppväga att:
• morden snarast framstår som utförda av plötslig impuls i affekt inte sedan månader planerade
• mordmetoderna är handgripliga och brutala
• barnen hade inte på något sätt drogats i förväg, trots att det fanns sådana substanser i hemmet
• modern Hanna, den påstådda medgärningspersonen, hade inte suiciderat utan var själv strypmördad.
• Ingen låg död tillsammans med någon annan eller ens i samma rum, vilket ofta men inte alltid, förekommer vid gemensamma mord/självmord.
• Hannas ansikte var vänt direkt mot dörren vilket är en något ovanlig placering av kroppen hos någon mördaren älskat.
• forensiska analyser har visat att enbart en ensam förälder mördade bägge barnen.
• endast O har raderat en del av sina uppgifter på nätet före sin död. H’s sidor fanns kvar.
Nej, de ligger inte i samma rum. Det är ren bluff att det är ett tecken på nåt, det är snarare beroende på mordmetod och praktiskt sett.
Vänd mot dörren?! Ovanligt?
Ja, definitivt beslut kan komma hastigt. Därför är det nog snarare ett tecken på ältande under hösten, stämmer mycket mer överens med självmord. Oskar verkar inte helt bestämd. Den 3:e har de dock bestämt sig. Mer rofyllda vid Hanssons?
Ja, det var egoistiskt av föräldrarna att ta alla sömnmedel själva. Mordmetoden är brutal men räknas som effektiv (liten ram överlevnad). Vad tror du kring kvävning då? Helt annan metod?

Hanna ville dö men du tycks konstant ignorera detta faktum via bevisningen.

Att en enda person dödat barnen är din samtalsbluff så sluta sprid trådsanningar.

Är detta allt du har att komma med? Det var då det abslut sämsta jag läst till argument.
Citat:
Visst kan det vara exakt som polisen uppgett, men man har bara låtit bli att berätta varför man är säker och vilka mer overdersägliga bevis man har.
HÅLL FAST TANKEN. Lägg till sekretess kring barnen och du kan nästan komma till ro.
Citat:
Det är därför i mitt yrke fullt rimligt att utredarna lämnar en utförligare redogörelse för sitt arbete om Bjärredsfallet, vad som gjorts och hur man kommit fram till slutsatserna. Redovisade underlag tynger inte ner vågskålen nog när så mycket talar emot.
Vad har ditt yrke med saken att göra? Har det slagit slint?
Du ska nog inte förvånas över att folk undrar hur det är ställt med tanke på dina argument.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 01:46.
Citera
2019-04-15, 01:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Men om man tror på PM:et som länkades (igen) häromdagen så blir ju allt mer förståeligt. Eller? För i det PM:et beskrivs hur tajta paret var, hur isolerade, hur de ansträngde sig genom att skriva brev till arbetskamrater m.m.
Om man nu väljer att tro på det som står i PM:et så kan man lättare acceptera FU och PK och att, vad man än tycker själv, så var det ändå ett (sjukt) beslut de här stackars dårarna tog. Gemensamt. Vad tycker du själv om det PM:et?

Helt frankt - du glömmer att den person som uppgav sig ha uppgifter från Os arbetskamrater fått en redogörelse för den bild O förmedlat till sina kollegor. Det var den bild O ville lämna ut och låtit arbetskamraterna få se.

Det framkommer inget om varför föräldrarna påstås ha gjort allt tillsammans eller varför O beklagade sig så mycket på arbetet. Var en förälder styrd av den andre?

Inte heller står det något i pm-et om att föräldrarna författade några brev. Det påstås att O gjort det men nämns inget om att H skulle deltagit. Var har du hittat det?

Jag tyckte initialt att pm-et kunde beskrivit ett trovärdigt scenario hur det hela kunde ha gått till. Men i relation om vad som framkommit hur barnen mördats, att H är ihjälstrypt, det märkliga testamentet och den snustorra rubriken på avskedsbrevet samtidigt som just Os arbetskollegor i hyllningsinlägg visat sig vara riktigt fel ute, är jag inte så säker på att den uppgivna bilden från Os arbetskamrater som förmedlades i pm-et stämmer med verkligheten.
Men det är som sagt mycket troligt den bild O ville förmedla.
Citera
2019-04-15, 01:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Helt frankt - du glömmer att den person som uppgav sig ha uppgifter från Os arbetskamrater fått en redogörelse för den bild O förmedlat till sina kollegor. Det var den bild O ville lämna ut och låtit arbetskamraterna få se.
Vem?
Vore det inte bättre om reviews som la PM i tråden redogjorde för den här sörjan?
Jag menar om det upplevdes trovärdigt, om reviews ställde några mer frågor.
Eller det kanske har skett?
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det var väl ändå jättebra att SG ringde upp ACA och sedan meddelade oss att FUP var på väg?
Inte ett dugg. En månad senare så det stämde inte det heller. Det var på G via att det gick att beställa via registratorn.

Kan du förklara PM du lagt i tråden, tack.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 01:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in