2019-04-14, 21:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fallet med Gårdstenfamiljen är inte riktigt jämförbart med bjärredfamiljens, men en ytterst tragisk historia.

Mamman tog livet av sig själv och barnen, pappan lämnades ensam kvar och han fick först skulden för morden. Men mammans motiv är klarlagt - utom varför hon mördade barnen och inte bara tog sitt eget liv. Pappans sorg måste vara fruktansvärd.
Jämförs fallen relaterat till det du skriver - eller rör sig diskussionen om att sörja den som mördat barnen?
Senast redigerad av develi 2019-04-14 kl. 21:24.
Citera
2019-04-14, 21:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag skulle tro att om Oskar varit och gjort allt det, så hade han inte fått ett så berömmande eftermäle som han faktiskt fått. Han hade definitivt inte varit så omtyckt som han tydligen faktiskt var. Även om folk inte är benägna att snacka skit om döda så hade det lyst igenom ifall han var impopulär.
Nej. De må vara driftiga i sina fejkade rollspel ett tag - men han har varit där sen 2002.
Det brukar inte fungera. De bildar grupper och försöker alliera sig och så är motsättningarna igång. Det är intriger värre än Falcon Crest. Arbetsplatsen påverkas.

Så framställs han inte.
Citat:
Vanligt är också att narcissister utnyttjar andra för att uppnå egna mål
Senast redigerad av develi 2019-04-14 kl. 21:44.
Citera
2019-04-14, 21:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag skulle tro att om Oskar varit och gjort allt det, så hade han inte fått ett så berömmande eftermäle som han faktiskt fått. Han hade definitivt inte varit så omtyckt som han tydligen faktiskt var. Även om folk inte är benägna att snacka skit om döda så hade det lyst igenom ifall han var impopulär.

Det tror jag också. Jag tror att både H och O var omtyckta.
Citera
2019-04-14, 21:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det tror jag också. Jag tror att både H och O var omtyckta.
...och omtänksamma nog att kunna skriva var sitt meddelande till eftervärlden:
Citera
2019-04-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Så jättebra skrivet!Så på pricken rätt analys.
Rapytt har om och om igen varit inne på NS personlighet hos O. Inte alls omöjligt.
Kombinerar man det med misstankarna att han varit mycket dominerande över övriga familjemedlemmar skulle händelseförloppet kunna få sin förklaring. H kanske knappt längre hade kraft att existera som en egen individ, än mindre flickorna. Kanske försökte någon av dem ändå hävda sin egen vilja och gå emot uppsatta regelverk?

I vart fall borde polisens redogörelse helt enkelt ytterliggare förtydligas. Är det så att H var en mycket kuvad kvinna med utplånad personlighet, något som tyvärr finns i varierande grad i många miljöer och flickorna hölls i schack av en dominerande far vore det faktiskt en rimlig upprättelse för offren att detta offentliggjordes.
Tack Solglittret! Tackar dig även för alla kloka och sakliga inlägg som du orkar skriva i tråden – trots massiva påhopp.

Det är märkvärdigt att skånepolisen svärtar viktiga detaljer - framför allt i vilken ordning Oskar brutalt ströp/kvävde Hanna, Agnes och Moa. Jag tror att han ströp Hanna först - efter att hon gått och lagt sig efter att ha tagit sitt sömnmedel. Därefter har han strypt/kvävt döttrarna. Som sagt har jag sett ansiktet på en person som dött av kvävning, orsakat av lunginflammation. Det blev det sista mördaren såg av sina familjemedlemmar. Och som orsakade svårigheter att blunda/sova för de unga poliserna som hittade offren.

Diskussionen om depressioner kan vara korrekt. Men orsakerna olika.
Hanna kan inte ha mått bra efter alla år med n-personen Oskar. Tror att den starka kvinna hon en gång var har brutits ner i försöken att finnas till och stötta sina döttrar i hemmet mot alla odds.
Oskar hade sina egna orsaker. Sina inre demoner p.g.a. personlighetsstörningar. Orkade inte hålla fasaden längre och framför allt döttrarnas försök till frigörelse -vilket jag tror skedde.

Polisen försöker förbättra sitt rykte bland befolkningen. Skånepolisens svärtande av detaljer om morden kan ju inte bidra till detta. Tvärtom. Det kan inte vara polisens uppgift att skydda en mördare. Vad säger den utländska pressen om detta? Spekulationer om korruption?

Du har helt rätt vi måste få en korrekt rapportering av polisen om detta fall – offren kan inte berätta – då måste polisen göra det i deras ställe.
Citera
2019-04-14, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fallet med Gårdstenfamiljen är inte riktigt jämförbart med bjärredfamiljens, men en ytterst tragisk historia.

Mamman tog livet av sig själv och barnen, pappan lämnades ensam kvar och han fick först skulden för morden. Men mammans motiv är klarlagt - utom varför hon mördade barnen och inte bara tog sitt eget liv. Pappans sorg måste vara fruktansvärd.
Jag tog det som ett exempel på att man inte ska vara fördömande mot människor som sörjer och till exempel kalla det osmakligt att ha bilder på dem på väggen. Det handlar om att minnas människor för den de var.
Citera
2019-04-14, 22:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor

Polisen försöker förbättra sitt rykte bland befolkningen. Skånepolisens svärtande av detaljer om morden kan ju inte bidra till detta. Tvärtom. Det kan inte vara polisens uppgift att skydda en mördare. Vad säger den utländska pressen om detta? Spekulationer om korruption?

Du har helt rätt vi måste få en korrekt rapportering av polisen om detta fall – offren kan inte berätta – då måste polisen göra det i deras ställe.
Och DÄR kom det. Mörkläggningsteorier i sitt esse. Nu är skånepoliserna korrupta också. Vem skulle köpt dom? Oskars pappa som stack några tusenlappar i förundersökningsledarens händer - så där lite vid sidan av? Ja, självklart måste det vara så. Det är ju naturligtvis därför man lade ner förundersökningen. Att vi inte tänkt på det.
Citera
2019-04-14, 22:21
Medlem
Citat:
Och DÄR kom det. Mörkläggningsteorier i sitt esse. Nu är skånepoliserna korrupta också. Vem skulle köpt dom? Oskars pappa som stack några tusenlappar i förundersökningsledarens händer - så där lite vid sidan av? Ja, självklart måste det vara så. Det är ju naturligtvis därför man lade ner förundersökningen. Att vi inte tänkt på det.
Jag passar på att citera dig själv:

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
"Du tar ut en enda mening ur ett helt inlägg."

Vad har du att säga om resten av inlägget?
Citera
2019-04-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag tog det som ett exempel på att man inte ska vara fördömande mot människor som sörjer och till exempel kalla det osmakligt att ha bilder på dem på väggen. Det handlar om att minnas människor för den de var.

Varken mina ord eller hur jag tänker om det. Tycker att det var fint att han hade bilder på dem och sörjde på sitt sätt.
Citera
2019-04-14, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack Solglittret! Tackar dig även för alla kloka och sakliga inlägg som du orkar skriva i tråden – trots massiva påhopp.
Tack för att du finns.
Att du står ut, orkar med allt detta enorma lidande - att skriva skit på fb.
Citat:
Det är märkvärdigt att skånepolisen svärtar viktiga detaljer - framför allt i vilken ordning Oskar brutalt ströp/kvävde Hanna, Agnes och Moa. Jag tror att han ströp Hanna först - efter att hon gått och lagt sig efter att ha tagit sitt sömnmedel. Därefter har han strypt/kvävt döttrarna. Som sagt har jag sett ansiktet på en person som dött av kvävning, orsakat av lunginflammation. Det blev det sista mördaren såg av sina familjemedlemmar. Och som orsakade svårigheter att blunda/sova för de unga poliserna som hittade offren.
Säjer du det? Det har vi då aldrig hört. Det är så stabilt att du dyker upp alldeles precis lagom med identiskt samma åsikter.
Citat:
Diskussionen om depressioner kan vara korrekt. Men orsakerna olika.
Hanna kan inte ha mått bra efter alla år med n-personen Oskar. Tror att den starka kvinna hon en gång var har brutits ner i försöken att finnas till och stötta sina döttrar i hemmet mot alla odds.
Oskar hade sina egna orsaker. Sina inre demoner p.g.a. personlighetsstörningar. Orkade inte hålla fasaden längre och framför allt döttrarnas försök till frigörelse -vilket jag tror skedde.
Ja narcissismen ska gå som en röd tråd - för hur skulle annars Hanna kunna framställas så kuvad?
Det är välregisserat.
Tyvärr utan framgång. På ruta A sen januari 2018.
Det är bara nån sketen stackare kvar i orkesterdiket som viftar mer och mer förtvivlat med dirigentpinnen. Hahahaha.
Game over. Fu nedlagd. Ni är losers.
Citera
2019-04-14, 22:24
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag passar på att citera dig själv:

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
"Du tar ut en enda mening ur ett helt inlägg."

Vad har du att säga om resten av inlägget?
Till skillnad från Glittret som enbart visade en mening av mitt inlägg, så lämnade jag resten i en spoiler så det är lätt att klicka fram hela texten i inlägget. Jag skummade igenom allt, och om jag vill kommentera det så återkommer jag.
Citera
2019-04-14, 22:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Så jättebra skrivet!Så på pricken rätt analys.
Rapytt har om och om igen varit inne på NS personlighet hos O. Inte alls omöjligt.
Kombinerar man det med misstankarna att han varit mycket dominerande över övriga familjemedlemmar skulle händelseförloppet kunna få sin förklaring. H kanske knappt längre hade kraft att existera som en egen individ, än mindre flickorna. Kanske försökte någon av dem ändå hävda sin egen vilja och gå emot uppsatta regelverk?

I vart fall borde polisens redogörelse helt enkelt ytterliggare förtydligas. Är det så att H var en mycket kuvad kvinna med utplånad personlighet, något som tyvärr finns i varierande grad i många miljöer och flickorna hölls i schack av en dominerande far vore det faktiskt en rimlig upprättelse för offren att detta offentliggjordes.

Men varför ska polisen lägga ned tid på att gräva efter skvaller som inte kan leder till något. Annat än möjligtvis att arvslotter fördelas annorlunda (och däri kan ju grunden för påståenden om att någon kuvat andra familjemedlemmar ligga)?

Hs släkting påstod ju initialt att vare sig flickorna eller H någonsin varit sjuka. När det inte gick att tramsa och gissa länger så tillstod hen att Agnes var mycket sjuk och att H visst hade haft cancer.

Varför ska polisen redogöra för något som inte kan bekräftas bara för att Hs släktingar tycker det? Att Hs nära anhöriga i sorg kanske kliver över gränsenn till vad som är förtal må kanske vara ursäktligt men det passar sig ABSOLUT INTE att polis som är statens representant ägnar sig åt gemena offentliga förtalskampanjer. Man får nog förutsätta att utredningen utförts så objektivt som möjligt.

Snälla Solis, gå och lägg dig, du låter helförvirrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in