2018-12-12, 22:23
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Antagligen så var det olagligt, detta beslut av polisen att lämna ut en massa mtrl om tragedin. Det finns Lag om offentliga handlingar. Där står, att en avliden har rätt till "gravfrid" - dvs spridande av en mängd info om en person som begått brott, kan vara Till MEN för den personen även när den är död.
Polisen borde här utredas för Brott!
Men - vem faen bryr sig om såna här "bagateller"?
De avlidna som jag hoppas de allra flesta bryr sig mest om är de mördade barnen. Om omvärlden inte får reda på vilka bestialiska mördare föräldrarna var är det TILL MEN för de båda döda flickorna.

Världen är full av avlidna mördare, för offrens skull måste omvärlden få veta vad som har hänt.
Citera
2018-12-12, 22:25
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du ar bett om hjälp att dö. Det är din rättighet att bestämma över ditt liv. Men tyvärr måste du göra det själv eftersom dödshjälp är ett grovt brott i Sverige.
Dessa flickor har möjligen haft en dödslängtan. Icke desto mindre har ingen rätt att putta nån annan över kanten. Detta var föräldrarnas önskan. Det finns inet som säger att barnen visste om detta. Tvärtom enligt polisen.

För din skull hoppas jag att forskningen hittar något som kan lindra dina plågor.

Yes I know, två kvinnor jag känner som också hade ME fick dödshjälp i Schweiz i år 😢
Vi vet ingenting om vad flickorna ville så där ska vi inte yttra oss, det kanske var deras önskan.
Citera
2018-12-12, 22:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
För min del är det en skev verklighetsuppfattning p.g.a. en extrem livsåskådning (scientologi) som är den saknade pusselbiten.
Det vore missing link men det har väl inte framkommit nåt sånt?
Frågan är om det är nåt med idealisering, att prestera eller vad jag nu ska använda för uttryck. När det inte finns bot så är det point of no return, en dotter till får diagnosen.
Oavsett brist på bekräftad psykisk sjukdom så tror jag nåt felar oavsett. Det finns folk som är högpresterande som kan klara livet och inte diagnostiseras. Trots allt finns då en skev verklighetsuppfattning eller brist i tänket gällande problemlösning bortom matematiska beräkningar.
Två personer i samtycke lär vara extremt ovanligt om det inte är nåt mer med i bilden, där en är mer drivande, den andra lättmanipulerad av nån orsak, blind förälskelse, nåt sekteriskt.
Jag har själv letat runt men det hamnar främst på att en förälder tar med sig de andra in i döden.
Retar mig på att de var fullproppade i lugnande själva men inte gav barnen nåt, sättet de valde att döda dem - likaväl som att det har gjort det - om de nu planerat det hela en längre tid. Bara den delen verkar helt absurd.
Senast redigerad av develi 2018-12-12 kl. 22:30.
Citera
2018-12-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, det finns inga bilder på medbrottslingen. Det som finns är en intervju från valvakan 1994 i SVT:s öppna arkiv.

Om du inte anser en filmsekvens vara bild, tryck på pausknappen och skriv ut en skärmdumt. Upprepar du det gång på gång, så får du en hiskelig massa bilder.
Citera
2018-12-12, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det här med handskrivet brev ploppade upp i mitt huvud under presskonferensen, men jag tänkte då att det trots allt inte stämde eftersom det rapporterades att, citat:

"Förundersökningsledaren berättar: Det hittas tre dokument. Ett testamente, ett avskeds/förklaringsbrev och ett dokument som innehåller praktisk information till de anhöriga. Polisen har undersökt dem noggrant och konstaterat att ingen av de vuxna har varit vilseledd till att skriva på. Bläck på papprerna är tryckt innan de vuxna har skrivit sina anteckningar. Det är ingen text som har kommit till i efterhand. De har också konstaterat att namnteckningarna är autentiska."

Om man säger så, kan det ändå vara handskrivet?

Ni var/är några som hade bra info tidigt. Ingen nämnd och ingen glömd - ni vet vilka ni är. Jag vet med mig och kan villigt erkänna att jag ibland trott på er och ibland inte. Och att jag ofta protesterat med att "det är något som skaver" när något inte känns riktigt rätt. Någon gång har jag säkert varit lite otrevlig dessutom i uttrycket för mina tvivel och det ber jag om ursäkt för. Ni hade rätt i det mesta.

Men det jag fortsatt är tveksam till är om det verkligen fanns en video, om brevet verkligen var handskrivet av Hanna, bland annat. Jag vill inte trampa någon på tårna, för det är ju så att vissa saker blir man givetvis felinformerad kring hur väl insatt man än är och hur bra källor man än har. Barnen fick t.ex. inga "cocktails" som gjorde att de lugnt somnade in med föräldrarna vakande vid deras sida, det vet vi med säkerhet nu.

Jag tror fortfarande att föräldrarna hade en skev verklighetsuppfattning, delvis p.g.a. en slags religiös övertygelse eller snarare extrem livsåskådning. Jag har länge varit personligt övertygad om att de var scientologer, kanske inte de mest aktiva men ändå, och det tror jag fortfarande. På något sätt ger det mig den pusselbit som saknas för att jag ska kunna släppa detta fall, inte helt och hållet, men nästan. Det har berört mig på djupet från början och jag har nästan dagligen följt med i tråden och skrivit mycket i den själv. Det kommer jag nog fortsätta att göra, om än inte lika intensivt som tidigare. För jag börjar så sakta acceptera att jag nog aldrig kommer att kunna sluta tänka helt och hållet på detta fruktansvärda fall. Och att det är precis så det ska vara!

Agnes och Moa, jag tänker dagligen på er. På livet ni levde. På livet ni aldrig fick leva.
Agnes och Moa - jag glömmer er aldrig!
Vi får aldrig glömma er, vi måste fortsätta syna det som hände er, för att undvika att detta någonsin händer igen.
Det är det minsta vi är skyldiga er.

Lex Agnes och Moa

En väl avvägd och mogen beskrivning av din trådtid med dina plus och minus, som vi naturligtvis alla som varit här under större delen av året innehar.

Jag delar din känsla av att det skaver, eller fan, jag skulle säga att det känns som en tegelsten i skallen ibland när man betraktar den här historien. Jag delar också din bön om att se till att detta aldrig händer igen och då duger det inte att titta med ett öga. Såväl föräldrarna som samhället har misslyckats med att skydda två små barn som aldrig får uppleva sin 15-årsdag. I nån mån är vi alla en del av det misslyckandet och i nån mån har vi alla en skyldighet att tillse att det inte händer igen.

Lex Agnes och Moa
Citera
2018-12-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Yes I know, två kvinnor jag känner som också hade ME fick dödshjälp i Schweiz i år 😢
Vi vet ingenting om vad flickorna ville så där ska vi inte yttra oss, det kanske var deras önskan.

Det spelar ingen roll om de ville dö. De är inte myndiga. Dessutom är det föräldrarna plikt att ta dem ur en dödsönskan genom att skaffa hjälp. Genom att kämpa för sina barns väl och ve. När vi blir föräldrar så går vi (de flesta i alla fall) in i en roll där vi skall hjälpa barnen genom barn- och ungdomen för att de som vuxna skall klara sig själv. Händer det tråkigheter på vägen, så får vi försöka bära dom genom det. Man tar för fan inte livet av ungen för att framtiden inte blev som man tänkt sig!
Citera
2018-12-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Den här tråden handlar inte om ME. Men det är inte helt riskfritt att skaffa barn. Även om två välbeställda akademiker önskar sig en perfekt familj med friska barn så kan drömmen redan från början, eller småningom gå i kras. Lösningen är inte att döda sig själva och sina barn bara för att barnen inte motsvarar förväntningarna utan har fötts med sjukdom eller handikapp eller blivit sjuka senare och att situationen kräver att föräldrarna offrar sina karriärer och sina framtidsdrömmar för att ta hand om sina barn under en obestämd tid.

Såg du att jag skrev ”Man får aldrig mörda sina barn.”i inlägget som du citerar? Men man är ganska enkelspårig om man inte kan acceptera att både flickorna var sjuka i ME/CFS och föräldrarna gjorde fel. Man måste inte förneka sjukdomen för att förneka handlingen.
Citera
2018-12-12, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Den här tråden handlar inte om ME. Men det är inte helt riskfritt att skaffa barn. Även om två välbeställda akademiker önskar sig en perfekt familj med friska barn så kan drömmen redan från början, eller småningom gå i kras. Lösningen är inte att döda sig själva och sina barn bara för att barnen inte motsvarar förväntningarna utan har fötts med sjukdom eller handikapp eller blivit sjuka senare och att situationen kräver att föräldrarna offrar sina karriärer och sina framtidsdrömmar för att ta hand om sina barn under en obestämd tid.

Den här historien handlar inte bara om en sak. För att bli en duktig jonglör krävs det mer än en kägla.
Citera
2018-12-12, 22:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ditt problem är inte att du inte tycker om ME/CFS, det är att du förminskar människor drabbade av ME/CFS. Det strider mot läkareden. "Aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta."

Du låter ditt hat mot Oskar förmörka dina sinnen och ditt förstånd. Oskar som gjorde det han och Hanna kommit överens om.

Sluta upp med att tala om för andra postare vad deras problem är.
Sköt du dina egna problem.

Det är väl självklart att Oskar ska avskys för sina gärningar. Liksom Hanna för sina.
Hanna syns dock inte på nätet med mängder av bilder och hyllande sammanställningar av vetenskaplig produktion.

Det finns ingen anledning att dra in Oskar vetenskapliga artiklar eller forskningsresultat - vetenskapen måste få ta tillvara även en mördares vetenskapliga framsteg.
Men det finns all anledning att korrigera och lägga till vad han gjort i beskrivningen om honom.

I Hannas fall finns inget alls på nätet eller publicerat. Hade Hanna varit lika offentlig och produktiv med publikationer vore det väl rimligt att göra samma sak med hennes eftermäle.

Inte heller har vi några bevis för att Hanna var kapabel att handgriplige strypa/kväva någon - men det vet vi med säkerhet att Oskar var. Vi vet inte ens om Hanna kanske ångrade sig och inte ville dö , men Oskar i alla fall ströp henne.
Jag kan helt enkelt inte tro att Hanna ville bli strypt/kvävd. Det vill ingen människa.

Tycker du att Oskars mord på barnen är mindre vidriga för att han kommit överens med Hanna om det?
Citera
2018-12-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag tror att Stehlitz kan haft den pusselbit som alla frågar efter. Hur man vet att båda föräldrarna var ense. O utförde morden, Hanna skrev brevet. Det som gör det lite trist är att de som har den är information, de med poliskontakter då, raljerar över folk som fortsätter ställa frågor. Får man sådan här info så kan det bli något annat. Varför utelämna detta? Så onödigt.

Tycker att bilden klarnar med detta. Det verkar som att Hanna var allvarligt sjuk, hon rasade genom golvet under julhelgen. Tappade allt. Maken var inte till mycket hjälp, han blev också sjuk. Var fanns släkten i detta? Kusiner, syskon? Hur mycket höll man masken? Eller pågick ändå några hjälpinsatser?

Jag tolkar det som att brevet var skrivet på dator.

"Namnteckningarna har jämförts med föräldrarnas tidigare underskrifter på andra papper och det är också klarlagt att avskedsbrevet var utskrivet innan det skrevs under."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A21ljj/inga-varningsklockor-fore-familjen-i-bjarreds-dod
Citera
2018-12-12, 22:35
Medlem
Det mest intressanta i nuläget bör väl ändå vara att ta reda på vad som stod i avskedsbrevet. Finns det någon här som kan svara på det?
Citera
2018-12-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: De sökte aldrig vård. Försök att läsa in dig litet på fallet innan du skriver en massa politisk smörja.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så föräldrarna har alltså ställt diagnosen själva, skolan har accepterat denna som grund för hemundervisning och familjen har aldrig träffat läkare?

Följ NurseRatcheds råd och läs in dig lite. Din fråga är besvarad tusen gånger om och i dagsläget fullkomligt idiotisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in